REPÜLŐGÉP FELETTI URALOM ELVESZÍTÉSE - Air France 447 Atlanti-óceán - Continental Q400 Buffalo 2009. KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, 2011. november 11. Háy György balesetvizsgáló
AIR FRANCE 44-ES JÁRAT BALESETE 2009. JÚNIUS 1. AIRBUS A330 ATLANTI-ÓCEÁN 228 áldozat
RONCSOK MEGTALÁLÁSA 2011. ÁPR. 3-ÁN
CVR ÉS FDR KIEMELÉSE 3900 M MÉLYRŐL
SZILÁRD-TEST CVR ÉS FDR KIOLVASÁSA
CVR + FDR NYOM HÚZ Bólintási szög Botkormány kitérés Magas.korm kitérés Vezérsík helyzet Föld Sebesség Levegő Sebesség Magasság Átesés jelzés! Sebességmérők Hibás működése EMELKEDÉS ÁTESÉS NYOM HÚZ
REKONSTRUÁLT ESEMÉNY 1 7
REKONSTRUÁLT ESEMÉNY 2 8
REKONSTRUÁLT ESEMÉNY 3 9
REKONSTRUÁLT ESEMÉNY 4 10
REKONSTRUÁLT ESEMÉNY 5 11
REKONSTRUÁLT ESEMÉNY 6 12
REKONSTRUÁLT ESEMÉNY 7 13
REKONSTRUÁLT ESEMÉNY 8 14
REKONSTRUÁLT ESEMÉNY 9 15
CVR + FDR NYOM HÚZ Bólintási szög Botkormány kitérés Magas.korm kitérés Vezérsík helyzet Föld Sebesség Levegő Sebesség Magasság Átesés jelzés! Sebességmérők Hibás működése EMELKEDÉS ÁTESÉS NYOM HÚZ
KÖZFORGALMI GÉPEK HALÁLOS BALESETEI (2001 – 2010) GYILKOS Balesetek elsődleges oka
GÉP FELETTI URALOM ELVESZTÉSÉNEK OKAI
CONTINENTAL Q400 BUFFALO 2009.
Halálos balesetek száma KÖZFORGALMI LÉGIBALESETEK ÉVES SZÁMA (1946-2009) Tízéves mozgó átlag Halálos balesetek száma Éves esetszám © Aviation Safety Network Év
ÁTESÉS EGYES FÁZISAINAK GYAKORLÁSA
PILÓTÁK MEGLEPETÉSE EXTRÉM REPÜLÉSI HELYZETBE KERÜLVE
Tantermi, elméleti oktatás ÚJ OKTATÁS ÁTESÉS ELLENI VÉDEKEZÉSRE (az FAA vezette nemzetközi munkabizottság javaslata) (2010.) Tantermi, elméleti oktatás Általános aerodinamika és repülési technikák megértése Megismerni a pilótákat érő meglepetés élettani hatásait Áteséssel kapcsolatban megtörtént balesetek és események Konkrét repülőgép légiüzemeltetési szabályai, előírásai Kivételi manőver gyakorlása Közeledő átesésre utaló jelek felismerése Repülőgép tulajdonságai, vezethetősége átesés közelében Kivételi manőver végrehajtásának begyakorlása Élethű átesési helyzetek megoldásának gyakorlása Valósághű helyzetben felismerni a váratlanul közeledő átesés jeleit Manővert végrehajtani különböző mechanizáció beállítással Bevitel az automatikák különböző üzemmódjait használva Airbus javaslat: Alacsony VIS megközelítés közbeni átesés
A PILÓTA PÁLYAFUTÁSA SORÁN ÁTESÉSI TRÉNINGEK A PILÓTA PÁLYAFUTÁSA SORÁN Alapképzés: Megfelelő (kisgép) típuson teljes átesés megtapasztalása Bekövetkezett átesésből való kivétel elsajátítása ATPL típus átképzés: Típusra jellemző átesési tulajdonságok megismerése Átesés-jelző (kormány-nyomó) működésének megismerése Kivételi manőver végrehajtásának begyakorlása Megerősítő (éves) képzés: Áteséssel kapcsolatos elméleti tudás felfrissítése Élethű étesési helyzetek megoldásának szimulátoros gyakorlása Első alkalommal az új átesési oktatás végrehajtása
EXTRÉM REPÜLÉSI HELYZETBŐL VALÓ KIVÉTEL GYAKORLÁSÁNAK HATÁSA
44% 56% Állásszög SZIMULÁTOROK MENNYIRE REÁLISAK EXTRÉM REPÜLÉSI HELYZETEKBEN? Állásszög Repüléssel ellenőrizve Szélcsatornában ellenőrizve Reális szimuláció Extrapolált szimuláció 56% 44% Csúszási szög
Azonnal: Képzések továbbfejlesztése, oktatási módszerek javítása FŐBB TENNIVALÓK AZ EXTRÉM REPÜLÉSI HELYZETEK KEZELÉSNEK JAVÍTÁSÁRA Azonnal: Képzések továbbfejlesztése, oktatási módszerek javítása Rövid távon: Szimulátorok matematikai modelljének tökéletesítése, a realitás tartományának kiterjesztésére Később: Szimulátorok mozgatórendszerének továbbfejlesztése az extrém repülési helyzetek reálisabb imitálására
SZIMULÁTOR MOZGÁSÁNAK FEJLESZTÉSE
OKTATÓK, VIZSGÁZTATÓK ÉS NÖVENDÉKEK RÉSZÉRE SZEMLÉLETES VISSZAJELZÉS
Az átesés első jelére végre kell hajtani az egész kivételi eljárást: TÍPUSTÓL FÜGGETLEN EGYSÉGES ELJÁRÁS ÁTESÉSBŐL KIVÉTELRE „t e m p l a t e” Az átesés első jelére végre kell hajtani az egész kivételi eljárást: Robotpilóta, tolóerő-automata Magassági kormány Magassági trim Bedöntés Tolóerő Féklapok Visszatérni az eredeti repülési pályára ..…..……………………… Kikapcsolni …..... Előrenyomni (az átesés megszűnéséig) ……...……….……………. Szükség szerint használni ……………………………………………. Vízszintes szárnyak ………………..……….……………. Szükség szerint használni …………..…..…………………………………………. Becsukni …….….…..….…. Amint lehet
AUTOMATIZÁLT REPÜLŐGÉPVEZETÉS
A320 PERPIGNAN 2008.
Látod, a műszerek sohasem hazudnak MEGTÉVESZTŐ MŰSZERJELZÉS Látod, a műszerek sohasem hazudnak
Példátlan Példátlan Nem várt Számításba vett FENYEGETÉSEK TÍPUSAI Mindaddig elképzelhe-tetlennek tartott Megoldásához teljesen újszerű gondolkodás kell Cél, csak a létfontos-ságú funkciók megvédé-se Fel kellhet áldozni fon-tosnak tartott dolgokat Váratlan Tudható, érthető de… Egyedi esemény Több körülmény összejátszása Nincs rájuk kész eljárás, csak elvek Megoldása ötletet igényel Bonyolultság Példátlan Nem várt Számításba vett Számításba vett Rendszeresen előfordul Tökéletesen megérthető Megoldására kidolgozott eljárás (checklist) van Váratlanság
REPÜLŐGÉPEK LÉGIÜZEMELTETÉSÉNEK BONYOLULTABBÁ VÁLÁSA
PILÓTA-KÉPESSÉGEK FEJLŐDÉSE A PÁLYAFUTÁS SORÁN RENDSZEREK ISMERETE MANUÁLIS REPÜLÉSI KÉPESSÉG
Krízis helyzet Krízis kezelés Normál helyzet KÜLÖNBÖZŐ HELYZETEK KEZELÉSE Krízis kezelés Legfontosabb fenye- getések felismerése Cél, a létfontosságú funkciók megvédése Alapvető védelmi intézkedések megtétel Csapatmunka fenn- tartása Bonyolultság Krízis helyzet Normál felügyelet Események pontról- pontra megértése Várható események előrelátása Képesség a kívánt esemény előidézésé- re Normál helyzet Váratlanság
KREATÍV CSAPATMUNKA MEGOLDHAT REMÉNYTELENNEK TŰNŐ HELYZETEKET
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! hay.gyorgy@kbsz.hu www.kbsz.hu