REPÜLŐGÉP FELETTI URALOM ELVESZÍTÉSE

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tamás Kincső, OSZK, Analitikus Feldolgozó Osztály, osztályvezető A részdokumentumok szolgáltatása az ELDORADO-ban ELDORADO konferencia a partnerkönyvtárakkal.
Advertisements


Kamarai prezentáció sablon
„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
1 10 ÉVES A KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI SZAKMAI VIZSGÁLAT Budapest, október 10. Háy György Balesetvizsgáló LÉGIKÖZLEKEDÉS.
Erőállóképesség mérése Találjanak teszteket az irodalomban
Hotel Eger Park Konferenciaközpont október
2008. I.-VIII. HÓNAP ESEMÉNYEI KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Siófok, Orosz Dalma főosztályvezető.
Egy vonzóbb város: Biharkeresztes
Humánkineziológia szak
NAGYGÉPES ESEMÉNYEK I-IX. hó KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS Budapest, október 27. Háy György balesetvizsgáló.
Mini felderítő repülőgép készítése SolidWorks-szel
Mellár János 5. óra Március 12. v
6) 7) 8) 9) 10) Mennyi az x, y és z értéke? 11) 12) 13) 14) 15)
Koordináta transzformációk
Utófeszített vasbeton lemez statikai számítása Részletes számítás
Mérés és adatgyűjtés laboratóriumi gyakorlat Karakterisztikák mérése 1 Makan Gergely, Mingesz Róbert, Nagy Tamás V
Elektronikai Áramkörök Tervezése és Megvalósítása
Virtuális méréstechnika 12. Óra Karakterisztikák mérése November 21. Mingesz Róbert v
Mérés és adatgyűjtés laboratóriumi gyakorlat levelező 4. Óra Karakterisztikák mérése November 23. Kincses Zoltán, Mellár János v
Ember László XUBUNTU Linux (ami majdnem UBUNTU) Ötödik nekifutás 192 MB RAM és 3 GB HDD erőforrásokkal.
Védőgázas hegesztések
Tűrések, illesztések Áll: 34 diából.
Volumetrikus szivattyúk
1. IS2PRI2 02/96 B.Könyv SIKER A KÖNYVELÉSHEZ. 2. IS2PRI2 02/96 Mi a B.Könyv KönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDevizaKönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDeviza.
Pázmány - híres perek Pázmány híres perek.
Szerkezeti elemek teherbírásvizsgálata összetett terhelés esetén:
6. Előadás Merevítő rendszerek típusok, szerepük a tervezésben
Darupályák tervezésének alapjai
Ma sok mindenre fény derül! (Optika)
1 Kétségek között Göd, November 6-7. dr. Kiss József magánszemély.
HELIKOPTER REPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest,
SÁRKÁNYREPÜLÉS VITORLÁZÓREPÜLÉS ULTRAKÖNNYŰ REPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Siófok, április 8. dr. Ordódy Márton balesetvizsgáló.
FÜGGETLEN KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI
1 A REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZET NEMZETKÖZI ÉS HAZAI ÁTTEKINTÉSE KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Budapest, november 29. Bíró Ottó Balesetvizsgáló.
1 NAGYGÉPES REPÜLÉS - Néhány esemény tanulságai KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Háy György balesetvizsgáló.
Vonatok ütközése Tárnok, március 14. Rózsa János
SIKLÓERNYŐ-EJTŐERNYŐ-SÁRKÁNY statisztika és összehasonlítás
VITORLÁZÓREPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS
NAGYGÉPES ESEMÉNYEK KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS
KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, március 29. Bíró Ottó
1 KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Budapest, március 30. dr. Gincsai János főosztályvezető A évi tevékenység összefoglalása.
1 A KBSZ BEMUTATÁSA év eseményei KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, március 31. Orosz Dalma főosztályvezető.
1 ATM ESEMÉNYEK 2010-BEN KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, március 29. Németh Zoltán balesetvizsgáló.
LÉGIKÖZLEKEDEDÉSI ESEMÉNYEK 2010
1 A REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZET ALAKULÁSA KISGÉPES TERÜLETEN A HALÁLOS BALESETEK TÜKRÉBEN KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS BUDAPEST, november 11. Sipos.
LÉGIKÖZLEKEDÉSI ESEMÉNYEK – Vitorlázó repülőgépek és UL légijárművek
DRAGON BALL GT dbzgtlink féle változat! Illesztett, ráégetett, sárga felirattal! Japan és Angol Navigáláshoz használd a bal oldali léptető elemeket ! Verzio.
szakmérnök hallgatók számára
A háború és a modern fegyveres erő
4. Feladat (1) Foci VB 2006 Különböző országok taktikái.
var q = ( from c in dc.Customers where c.City == "London" where c.City == "London" select c).Including( c => c.Orders ); select c).Including(
ÉRDEKEGYEZTETÉS ÉRDEKKÉPVISELET
A pneumatika alapjai A pneumatikában alkalmazott építőelemek és működésük vezérlő elemek (szelepek)
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
2006. Peer-to-Peer (P2P) hálózatok Távközlési és Médiainformatikai Tanszék.
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
1 Gyarapodó Köztársaság Növekvő gazdaság – csökkenő adók február 2.
LÉGIKÖZLEKEDEDÉSI ESEMÉNYEK kg és 5700 kg közötti légijárművek KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Dusa János balesetvizsgáló.
MUNKA- ÉS TŰZVÉDELEMI JELEK ÉS JELZÉSEK
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
1 Gyorsul a gazdaság növekedése. 2 Nő a beruházás.
Mérés és adatgyűjtés laboratóriumi gyakorlat Mérések MA-DAQ műszerrel 1 Makan Gergely, Mingesz Róbert, Nagy Tamás V
Válság Kényszer és lehetőség. A magyar gazdaság örökölt hátrányai.
1 TORONY HAVÁRIA Budapest, dec. 7 – 8. KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, április 15. Háy György Balesetvizsgáló.
NAGYGÉPES ESEMÉNYEK KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS
Geodézia BSC 1 Gyors ismertető
KBSZ SZAKMAI NAPOK – VASÚT Budapest, november 18. dr. Gincsai János
A KÖVETKEZŐKBEN SZÁMOZOTT KÉRDÉSEKET VAGY KÉPEKET LÁT SZÁMOZOTT KÉPLETEKKEL. ÍRJA A SZÁMOZOTT KÉRDÉSRE ADOTT VÁLASZT, VAGY A SZÁMOZOTT KÉPLET NEVÉT A VÁLASZÍV.
NAGYGÉPES ESEMÉNYEK KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS Budapest, Háy György balesetvizsgáló.
Előadás másolata:

REPÜLŐGÉP FELETTI URALOM ELVESZÍTÉSE - Air France 447 Atlanti-óceán - Continental Q400 Buffalo 2009. KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, 2011. november 11. Háy György balesetvizsgáló

AIR FRANCE 44-ES JÁRAT BALESETE 2009. JÚNIUS 1. AIRBUS A330 ATLANTI-ÓCEÁN 228 áldozat

RONCSOK MEGTALÁLÁSA 2011. ÁPR. 3-ÁN

CVR ÉS FDR KIEMELÉSE 3900 M MÉLYRŐL

SZILÁRD-TEST CVR ÉS FDR KIOLVASÁSA

CVR + FDR NYOM HÚZ Bólintási szög Botkormány kitérés Magas.korm kitérés Vezérsík helyzet Föld Sebesség Levegő Sebesség Magasság Átesés jelzés! Sebességmérők Hibás működése EMELKEDÉS ÁTESÉS NYOM HÚZ

REKONSTRUÁLT ESEMÉNY 1 7

REKONSTRUÁLT ESEMÉNY 2 8

REKONSTRUÁLT ESEMÉNY 3 9

REKONSTRUÁLT ESEMÉNY 4 10

REKONSTRUÁLT ESEMÉNY 5 11

REKONSTRUÁLT ESEMÉNY 6 12

REKONSTRUÁLT ESEMÉNY 7 13

REKONSTRUÁLT ESEMÉNY 8 14

REKONSTRUÁLT ESEMÉNY 9 15

CVR + FDR NYOM HÚZ Bólintási szög Botkormány kitérés Magas.korm kitérés Vezérsík helyzet Föld Sebesség Levegő Sebesség Magasság Átesés jelzés! Sebességmérők Hibás működése EMELKEDÉS ÁTESÉS NYOM HÚZ

KÖZFORGALMI GÉPEK HALÁLOS BALESETEI (2001 – 2010) GYILKOS Balesetek elsődleges oka

GÉP FELETTI URALOM ELVESZTÉSÉNEK OKAI

CONTINENTAL Q400 BUFFALO 2009.

Halálos balesetek száma KÖZFORGALMI LÉGIBALESETEK ÉVES SZÁMA (1946-2009) Tízéves mozgó átlag Halálos balesetek száma Éves esetszám © Aviation Safety Network Év

ÁTESÉS EGYES FÁZISAINAK GYAKORLÁSA

PILÓTÁK MEGLEPETÉSE EXTRÉM REPÜLÉSI HELYZETBE KERÜLVE

Tantermi, elméleti oktatás ÚJ OKTATÁS ÁTESÉS ELLENI VÉDEKEZÉSRE (az FAA vezette nemzetközi munkabizottság javaslata) (2010.) Tantermi, elméleti oktatás Általános aerodinamika és repülési technikák megértése Megismerni a pilótákat érő meglepetés élettani hatásait Áteséssel kapcsolatban megtörtént balesetek és események Konkrét repülőgép légiüzemeltetési szabályai, előírásai Kivételi manőver gyakorlása Közeledő átesésre utaló jelek felismerése Repülőgép tulajdonságai, vezethetősége átesés közelében Kivételi manőver végrehajtásának begyakorlása Élethű átesési helyzetek megoldásának gyakorlása Valósághű helyzetben felismerni a váratlanul közeledő átesés jeleit Manővert végrehajtani különböző mechanizáció beállítással Bevitel az automatikák különböző üzemmódjait használva Airbus javaslat: Alacsony VIS megközelítés közbeni átesés

A PILÓTA PÁLYAFUTÁSA SORÁN ÁTESÉSI TRÉNINGEK A PILÓTA PÁLYAFUTÁSA SORÁN Alapképzés: Megfelelő (kisgép) típuson teljes átesés megtapasztalása Bekövetkezett átesésből való kivétel elsajátítása ATPL típus átképzés: Típusra jellemző átesési tulajdonságok megismerése Átesés-jelző (kormány-nyomó) működésének megismerése Kivételi manőver végrehajtásának begyakorlása Megerősítő (éves) képzés: Áteséssel kapcsolatos elméleti tudás felfrissítése Élethű étesési helyzetek megoldásának szimulátoros gyakorlása Első alkalommal az új átesési oktatás végrehajtása

EXTRÉM REPÜLÉSI HELYZETBŐL VALÓ KIVÉTEL GYAKORLÁSÁNAK HATÁSA

44% 56% Állásszög SZIMULÁTOROK MENNYIRE REÁLISAK EXTRÉM REPÜLÉSI HELYZETEKBEN? Állásszög Repüléssel ellenőrizve Szélcsatornában ellenőrizve Reális szimuláció Extrapolált szimuláció 56% 44% Csúszási szög

Azonnal: Képzések továbbfejlesztése, oktatási módszerek javítása FŐBB TENNIVALÓK AZ EXTRÉM REPÜLÉSI HELYZETEK KEZELÉSNEK JAVÍTÁSÁRA Azonnal: Képzések továbbfejlesztése, oktatási módszerek javítása Rövid távon: Szimulátorok matematikai modelljének tökéletesítése, a realitás tartományának kiterjesztésére Később: Szimulátorok mozgatórendszerének továbbfejlesztése az extrém repülési helyzetek reálisabb imitálására

SZIMULÁTOR MOZGÁSÁNAK FEJLESZTÉSE

OKTATÓK, VIZSGÁZTATÓK ÉS NÖVENDÉKEK RÉSZÉRE SZEMLÉLETES VISSZAJELZÉS

Az átesés első jelére végre kell hajtani az egész kivételi eljárást: TÍPUSTÓL FÜGGETLEN EGYSÉGES ELJÁRÁS ÁTESÉSBŐL KIVÉTELRE „t e m p l a t e” Az átesés első jelére végre kell hajtani az egész kivételi eljárást: Robotpilóta, tolóerő-automata Magassági kormány Magassági trim Bedöntés Tolóerő Féklapok Visszatérni az eredeti repülési pályára ..…..……………………… Kikapcsolni …..... Előrenyomni (az átesés megszűnéséig) ……...……….……………. Szükség szerint használni ……………………………………………. Vízszintes szárnyak ………………..……….……………. Szükség szerint használni …………..…..…………………………………………. Becsukni …….….…..….…. Amint lehet

AUTOMATIZÁLT REPÜLŐGÉPVEZETÉS

A320 PERPIGNAN 2008.

Látod, a műszerek sohasem hazudnak MEGTÉVESZTŐ MŰSZERJELZÉS Látod, a műszerek sohasem hazudnak

Példátlan Példátlan Nem várt Számításba vett FENYEGETÉSEK TÍPUSAI Mindaddig elképzelhe-tetlennek tartott Megoldásához teljesen újszerű gondolkodás kell Cél, csak a létfontos-ságú funkciók megvédé-se Fel kellhet áldozni fon-tosnak tartott dolgokat Váratlan Tudható, érthető de… Egyedi esemény Több körülmény összejátszása Nincs rájuk kész eljárás, csak elvek Megoldása ötletet igényel Bonyolultság Példátlan Nem várt Számításba vett Számításba vett Rendszeresen előfordul Tökéletesen megérthető Megoldására kidolgozott eljárás (checklist) van Váratlanság

REPÜLŐGÉPEK LÉGIÜZEMELTETÉSÉNEK BONYOLULTABBÁ VÁLÁSA

PILÓTA-KÉPESSÉGEK FEJLŐDÉSE A PÁLYAFUTÁS SORÁN RENDSZEREK ISMERETE MANUÁLIS REPÜLÉSI KÉPESSÉG

Krízis helyzet Krízis kezelés Normál helyzet KÜLÖNBÖZŐ HELYZETEK KEZELÉSE Krízis kezelés Legfontosabb fenye- getések felismerése Cél, a létfontosságú funkciók megvédése Alapvető védelmi intézkedések megtétel Csapatmunka fenn- tartása Bonyolultság Krízis helyzet Normál felügyelet Események pontról- pontra megértése Várható események előrelátása Képesség a kívánt esemény előidézésé- re Normál helyzet Váratlanság

KREATÍV CSAPATMUNKA MEGOLDHAT REMÉNYTELENNEK TŰNŐ HELYZETEKET

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! hay.gyorgy@kbsz.hu www.kbsz.hu