Női oktatók a felsőoktatásban - a Debreceni Egyetemen végzett vizsgálat eredményei Tornyi Zsuzsa Zsófia DE GyFK, CHERD

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tamás Kincső, OSZK, Analitikus Feldolgozó Osztály, osztályvezető A részdokumentumok szolgáltatása az ELDORADO-ban ELDORADO konferencia a partnerkönyvtárakkal.
Advertisements


„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
Egyetemi kutatók – jövőbeli vállalkozók? Dr. Makra Zsolt IBS Nemzetközi Üzleti Főiskola.
FIATALOK AKTIVITÁSA KÖZÖSSÉGFORMÁLÓ TEVÉKENYSÉGEKBEN
A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
Kutatási gyorsjelentés Omnibuszos kutatás meghatározott szakpolitikai témában – Egészségügy január.
ISKOLATÁSKÁBÓL RIDIKÜL, AVAGY OKTATÁS ÉS MUNKA KELETEN ÉS NYUGATON
Frissdiplomások a munkaerőpiacon - a jövedelmet befolyásoló tényezők
Erőállóképesség mérése Találjanak teszteket az irodalomban
MATEMATIKA Év eleji felmérés 3. évfolyam
sajtótájékoztató a felnőtt lakosság egészségmagatartása, motivációi
M OBILITÁSI HAJLANDÓSÁG VIZSGÁLATA FŐVÁROSI ÁLLÁSKERESŐK KÖRÉBEN Molnár Nikolett PhD-hallgató XI. MRTT vándorgyűlés Kaposvár, 2013.
Edzők válaszai a kérdőíves felmérésre (325 válaszadó)
A tudományos élet színterei I. Kutatási projekt I október 18.
ISKOLÁK Az iskolai oktatásban 48 olyan intézmény vesz részt, ahol a komi- permják nyelvet anyanyelvként lehet tanulni. Ez 38,1%-a az iskolák összes számának.
6) 7) 8) 9) 10) Mennyi az x, y és z értéke? 11) 12) 13) 14) 15)
Az új történelem érettségiről és eredményeiről augusztus Kaposi József.
Természettudományok és műszaki tudományok területén végzett diplomások száma a éve korcsoportban 1000 főre számolva 2010-re az EU-ban 15 %-os növekedést.
A tételek eljuttatása az iskolákba
1 Tudás és/vagy kompetenciák? Végzős hallgatók részvétele a felnőttoktatásban Ábrahám Katalin – Tőzsér Zoltán Debreceni Egyetem Nevelés-és művelődéstudományi.
A BA/BSc végzettség hasznosíthatóságának vizsgálata a Debreceni Egyetemen és Nyíregyházi Főiskolán végzett fiatalok körében Seres Edina
VÁLOGATÁS ISKOLÁNK ÉLETÉBŐL KÉPEKBEN.
A JAPÁN FELSŐOKTATÁSI RENDSZER Paál Balázs
A Pécsi Tudományegyetem eredményei a Diplomás Pályakövetési Rendszer első évében DPR Szakmai fórum Pécsi Tudományegyetem április 12. Veroszta Zsuzsanna.
A népesség családi állapota. Az élet folyamán szerzett tulajdonság Az élet folyamán szerzett tulajdonság Családi helyzet megközelítése: Családi helyzet.
A DEBRECENI EGYETEM HALLGATÓI VONZÁSKÖRZETE Németh Szabolcs – I. éves PhD hallgató DE-AGTC.
Sárgarépa piaca hasonlóságelemzéssel Gazdaság- és Társadalomtudományi kar Gazdasági és vidékfejlesztési agrármérnök I. évfolyam Fekete AlexanderKozma Richárd.
Kultúra „harmadfokon” A harmadfokú képzésben részt vevő hallgatók viszonya a kultúrához Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem VI.
A GYERMEKVÁLLALÁS HATÁSA A CSALÁDI JÖVEDELEMRE MAGYARORSZÁGON Reizer Balázs Béla és Seres Gyula Szociális munka, szociálpolitika szekció április.
NOVÁK TAMÁS Nemzetközi Gazdaságtan
Chrappán Magdolna DE BTK Neveléstudományok Intézete.
Széchenyi István Egyetem, Győr
Vándorló diplomások, diplomáért vándorlók Frissdiplomások kötetbemutató Budapest, március 7. Projekt megnevezése: Felsőoktatási szolgáltatások.
szakmérnök hallgatók számára
Debreceni Egyetem Agrár és Műszaki Tudományok Centruma Logisztikai Koordinációs Központ Logisztikai szakemberigény, képzési igény, elvárások és tények.
A évi demográfiai adatok értékelése
Logikai szita Pomothy Judit 9. B.
Az élettársi kapcsolatban élők házasságkötése - az értékek és beállítódások szerepe a párkapcsolatok (ki)alakulásában Spéder Zsolt Kapitány Balázs KSH.
2007. május 22. Debrecen Digitalizálás és elektronikus hozzáférés 1 DEA: a Debreceni Egyetem elektronikus Archívuma Karácsony Gyöngyi DE Egyetemi és Nemzeti.
Eurobarometer, %-os jövedelemnövekedés 2,1%-os sportkiadás- növekedés.
MTA Regionális Kutatások Központja Főiskolai hallgatók az Alföld kisvárosaiban Petrás Ede MTA RKK Alföldi Tudományos Intézet Kecskemét Nemzetközi trendek,
2008 február 26.1 Szonda Ipsos-GfK Hungária országos rádióhallgatottsági mérés 2008 január ● Módszertan Módszertan ● 15+ célcsoport  15+ célcsoport 
2007 július 24.1 Szonda Ipsos-GfK Hungária országos rádióhallgatottsági mérés 2007 június ●MódszertanMódszertan ●15+ célcsoport 15+ célcsoport  ●15+
2007 augusztus 27.1 Szonda Ipsos-GfK Hungária országos rádióhallgatottsági mérés 2007 július ●MódszertanMódszertan ●15+ célcsoport 15+ célcsoport  ●15+
GENERALI Alapkezelő Zrt. Az oroszlán erejével GENERALI Alapkezelő Zrt. Milyen új együttműködés szükséges a választható portfoliós rendszer bevezetése során.
Érettségi jelentkezések és érettségi eredmények 2008 Tanévnyitó értekezlet Érettségi jelentkezések - érettségi eredmények augusztus 29.
TÁMOP 5.5.1/A-10/ “Jó pályán! Jó gyakorlatok továbbfejlesztése és alkalmazása a munkaerő-piaci integrációért és esélyegyenlőségért” Foglalkoztatási.
TÁMOP 5.5.1/A-10/ “Jó pályán! Jó gyakorlatok továbbfejlesztése és alkalmazása a munkaerő-piaci integrációért és esélyegyenlőségért” Foglalkoztatási.
TÁMOP 5.5.1/A-10/ “Jó pályán! Jó gyakorlatok továbbfejlesztése és alkalmazása a munkaerő-piaci integrációért és esélyegyenlőségért” Foglalkoztatási.
© 2005 The Gallup Organization T HE G ALLUP O RGANIZATION Országos Kreditmonitoring vizsgálat az oktatók körében - ábrasor
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
Tanulói utánkövetés 2009/2010. A 2009/2010-es tanévben iskolánkban 210 tanuló végzett. 77 fő a szakközépiskola valamelyik tagozatán 133 fő szakmát szerzett.
Adalékok a magyar tizenévesek vallásosságáról a rendszerváltás után Csákó Mihály CSc egyetemi docens WJLF Pedagógiai Tanszék.
Nyitott Kapuk 2010 Beiskolázási kérdőívek értékelése.
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
Az olvasó hallgató Olvasásszociológiai felmérés a Debreceni Egyetemen Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem ONK 2010.
TÁRSADALMI VERSENYKÉPESSÉG ÉS SIKER A MAGYARORSZÁGI NAGYVÁROSI TÉRSÉGEKBEN BARÁTH GABRIELLA PHD TUDOMÁNYOS MUNKATÁRS KODOLÁNYI JÁNOS FŐISKOLA A MAGYAR.
Válság Kényszer és lehetőség. A magyar gazdaság örökölt hátrányai.
A TÁRSADALMI JÓL- LÉT KÉRDÉSEINEK ÖSSZEHASONLÍTÁSA EGYES SZOLGÁLTATÓ SZEKTOROKBAN Készítette: Folmegné Czirák Julianna
1 Az igazság ideát van? Montskó Éva, mtv. 2 Célcsoport Az alábbi célcsoportokra vonatkozóan mutatjuk be az adatokat: 4-12 évesek,1.
Pályakövetéses vizsgálat DPR konferencia, Veszprém márc. 11. A Pannon Egyetemen végzettek szakmai életútja – a kezdetek Formádi Katalin
A SZÉLSŐJOBBOLDALI EGYETEMISTÁK MINT VIRTUÁLIS CSOPORT Sőrés Anett Egyetemi élethelyzetek – Campus-lét a Debreceni Egyetemen május 29., DAB Székház.
Felnőttképzés és felnőttoktatás a felsőoktatásban Fekete Ilona Dóra Eger 2011.
A MAGYAR TUDOMÁNYOS AKADÉMIA 187. KÖZGYŰLÉSE május 2–3.
Kutató nők, avagy a nők és kisgyermekes anyák karrierlehetőségei a tudományos életben Lipták Katalin Ph.D., dr.jur., egyetemi adjunktus, Miskolci Egyetem,
2016. június 10: „A tudásáramlás és a tudás megtérülésének egyes vetületei” című konferencia Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal (NKFIH)
Tudásáramlás és a tudás megtérülésének egyes vetületei:
Tudományos fokozattal rendelkezők Magyarországon
Előadás másolata:

Női oktatók a felsőoktatásban - a Debreceni Egyetemen végzett vizsgálat eredményei Tornyi Zsuzsa Zsófia DE GyFK, CHERD

Előzmények Nők helyzetét értelmező tanulmányok Gazdasági élet Politikai élet Tudományos élet Tudomány és oktatás Helyük és szerepük az oktatásban, felsőoktatásban Üvegplafon-jelenség Szakmai karrierút és lehetőségek „Siker” és „karrier” objektív és relatív értékelése Tornyi Zsuzsa Zsófia: Női oktatók a felsőoktatásban

Előzmények Kompetitív elméletek Versengő magatartás „Időhátrány” Összehasonlítás Komplementer elméletek Kiegészítő értelmezés Önmagában értelmezendő Egymással hasonlítjuk össze a válaszokat Tornyi Zsuzsa Zsófia: Női oktatók a felsőoktatásban

Kvalitatív vizsgálat Életútinterjúk, N=30 Bölcsész doktorandák (2007) Határon túli doktoranduszlányok (2008) Vallásos női oktatók (2009) Tornyi Zsuzsa Zsófia: Női oktatók a felsőoktatásban

Főbb kérdéskörök Gyökerek Első lépések Motiváció Akadályok Egyensúly Karrier (életpálya, munka, családi, kettős) Tornyi Zsuzsa Zsófia: Női oktatók a felsőoktatásban

Kvantitatív vizsgálat CHERD, „Oktatói Gender” február-június Kérdőíves vizsgálat Debreceni Egyetem: 15 kar, 479 oktatónő N=134 (≈28%) Tornyi Zsuzsa Zsófia: Női oktatók a felsőoktatásban

A Debreceni Egyetem női oktatóinak száma a tudományos lépcsőfokokon

Visszaérkezett kérdőívek aránya

Főbb kérdéskörök Iskolai pályafutás Munkaerőpiac Oktatói munka Objektív és relatív siker Tudomány és magánvilág Társadalmi kapcsolatok Demográfiai adatok Tornyi Zsuzsa Zsófia: Női oktatók a felsőoktatásban

Eredmények Életkor Átlagéletkor 44 év Három jól elkülöníthető csoport: az ötven évesnél idősebbek (arányuk 34,6 %); a 36 és 50 év közöttiek (arányuk a mintában 32,3 %); valamint a 36 évnél fiatalabbak (válaszadóink 33,1 % tartozik ez utóbbi csoportba). Lokális kötődés 24 % a cívis város szülötte, 74,6 % él Debrecenben. Tornyi Zsuzsa Zsófia: Női oktatók a felsőoktatásban

Eredmények Iskolai végzettség Gimnáziumi érettségi: 84,3% Egyetemi diploma: 85,1% Másoddiploma: 45,8% Bölcsészettudományi Kar (25%) Gyermeknevelési és Felnőttképzési Kar (15%) Természettudományi és Technológiai Kar (11,7%) Egészségügyi Kar (11,7%). Tornyi Zsuzsa Zsófia: Női oktatók a felsőoktatásban

Eredmények Családi állapot Házas, élettársi kapcsolat: 65,4% Egyedülálló: 19,5% Elvált: ~10% Özvegy ~ 5% Párkapcsolati homogámia: – Tartós párkapcsolatban élők között: 70,6% minimum felsőfokú végzettségű társ, 30% tudományos fokozat Tornyi Zsuzsa Zsófia: Női oktatók a felsőoktatásban

Eredmények Gyermek Van: 61,2% 53,6% két gyermek Szűk 30% egy Szűk 18% három vagy négy gyermeke Az első gyermek születése idejében válaszadóink 27 és 32 éves koruk között 48,1% Tornyi Zsuzsa Zsófia: Női oktatók a felsőoktatásban

Eredmények Motiváció 1. Szakma szeretete 54,3% 2. Munkahelyi kötelezettségek miatt szerezték első tudományos fokozatukat (50,9%) 3. A doktori fokozat presztízse miatt választották az oktatás-kutatást (44,0%) Egyetemi doktori fokozat: 32,2% PhD fokozat: 61,2% Kandidátus: 8,8% Habilitált doktor: 15,8% Akadémia doktora: 5,3% Tornyi Zsuzsa Zsófia: Női oktatók a felsőoktatásban

Eredmények Munkahely „Királyi út” 37,3% Vezetők beosztás: 16,5% 1 dékán 4 dékán-helyettes 4 intézetigazgató 13 tanszékvezető részlegvezető, hivatalvezető és tanulmányi osztály- vezető Kutatói tevékenység: 84,6% (Bölcsészettudományi és a Természettudományi és Technológiai Karon) Tornyi Zsuzsa Zsófia: Női oktatók a felsőoktatásban

Eredmények Akadályok (1) Gyerekvállalás (32,5 százalék) (2) Magabiztosság hiánya (28,1 százalék) (3) Főnök hiányzó támogatása (26,3 százalék) (4) Családi kötelezettségek (23,7 százalék) (5) Pártfogó, mentor hiánya (21,9 százalék) Támogatás (1) Motiváció és a szorgalom (50 százalék) (2) Partner, férj (44,4 százalék) (3) Főnök támogatása (34,1 százalék) (4) Szülők segítsége (29,4 százalék) (5) Mentorok támogatása (28,6 százalék) Tornyi Zsuzsa Zsófia: Női oktatók a felsőoktatásban

Eredmények Publikáció (az elmúlt 5 év) Hazai folyóirat (átlagosan 4,7 tanulmány) Külföldi folyóirat (átlagosan 2,7 tanulmány) Hazai tanulmánykötet (2,8) Konferncia-absztrakt (5,99) Elégedettség 44,3% elégedett pályafutásával 53,4% részben elégedett 2,3% elégedetlen pályafutásával 66,2 százaléka újra ezt a pályát választaná 12,3 százalékuk nem választaná 21,5 százalékuk nem tudta megmondani. Tornyi Zsuzsa Zsófia: Női oktatók a felsőoktatásban

Eredmények Siker(esség) A tudományos siker öt legfontosabb ismertetőjegye, átlag

„Mit tekint(ene) egész életében a legnagyobb sikernek?” Családanyák – „a gyerekemet”, „a családomat”, „ha most az mondanám, hogy egy gyereket (…) az nagyon tudománytalannak hatna?”. Zsonglőrök – „Jó munkaerő és jó anya”, „Sem a gyerekeim és a férjem, sem a munkám nélkül nem érezném magam sikeres embernek.”. Altruisták – „A hallgatók megelégedésével tudjam végezni oktatói munkámat”, „a hallgatók szeretete, bizalma, szakmai felkészültsége” Felfedezők – „kiváló szakmai műhely létrehozása”, „jelentős tudományos felfedezés”, „hozzájárulhatok a felsőoktatás fejlődéséhez”.

Összegzés Új megközelítés A vizsgált csoport nem homogén: tudományterületi megoszlás életkor alapján siker-sikeresség és karrier-értelmezés A téma kiemelt jelentőségű Következő lépések… Tornyi Zsuzsa Zsófia: Női oktatók a felsőoktatásban

Köszönöm a figyelmet!