Női oktatók a felsőoktatásban - a Debreceni Egyetemen végzett vizsgálat eredményei Tornyi Zsuzsa Zsófia DE GyFK, CHERD
Előzmények Nők helyzetét értelmező tanulmányok Gazdasági élet Politikai élet Tudományos élet Tudomány és oktatás Helyük és szerepük az oktatásban, felsőoktatásban Üvegplafon-jelenség Szakmai karrierút és lehetőségek „Siker” és „karrier” objektív és relatív értékelése Tornyi Zsuzsa Zsófia: Női oktatók a felsőoktatásban
Előzmények Kompetitív elméletek Versengő magatartás „Időhátrány” Összehasonlítás Komplementer elméletek Kiegészítő értelmezés Önmagában értelmezendő Egymással hasonlítjuk össze a válaszokat Tornyi Zsuzsa Zsófia: Női oktatók a felsőoktatásban
Kvalitatív vizsgálat Életútinterjúk, N=30 Bölcsész doktorandák (2007) Határon túli doktoranduszlányok (2008) Vallásos női oktatók (2009) Tornyi Zsuzsa Zsófia: Női oktatók a felsőoktatásban
Főbb kérdéskörök Gyökerek Első lépések Motiváció Akadályok Egyensúly Karrier (életpálya, munka, családi, kettős) Tornyi Zsuzsa Zsófia: Női oktatók a felsőoktatásban
Kvantitatív vizsgálat CHERD, „Oktatói Gender” február-június Kérdőíves vizsgálat Debreceni Egyetem: 15 kar, 479 oktatónő N=134 (≈28%) Tornyi Zsuzsa Zsófia: Női oktatók a felsőoktatásban
A Debreceni Egyetem női oktatóinak száma a tudományos lépcsőfokokon
Visszaérkezett kérdőívek aránya
Főbb kérdéskörök Iskolai pályafutás Munkaerőpiac Oktatói munka Objektív és relatív siker Tudomány és magánvilág Társadalmi kapcsolatok Demográfiai adatok Tornyi Zsuzsa Zsófia: Női oktatók a felsőoktatásban
Eredmények Életkor Átlagéletkor 44 év Három jól elkülöníthető csoport: az ötven évesnél idősebbek (arányuk 34,6 %); a 36 és 50 év közöttiek (arányuk a mintában 32,3 %); valamint a 36 évnél fiatalabbak (válaszadóink 33,1 % tartozik ez utóbbi csoportba). Lokális kötődés 24 % a cívis város szülötte, 74,6 % él Debrecenben. Tornyi Zsuzsa Zsófia: Női oktatók a felsőoktatásban
Eredmények Iskolai végzettség Gimnáziumi érettségi: 84,3% Egyetemi diploma: 85,1% Másoddiploma: 45,8% Bölcsészettudományi Kar (25%) Gyermeknevelési és Felnőttképzési Kar (15%) Természettudományi és Technológiai Kar (11,7%) Egészségügyi Kar (11,7%). Tornyi Zsuzsa Zsófia: Női oktatók a felsőoktatásban
Eredmények Családi állapot Házas, élettársi kapcsolat: 65,4% Egyedülálló: 19,5% Elvált: ~10% Özvegy ~ 5% Párkapcsolati homogámia: – Tartós párkapcsolatban élők között: 70,6% minimum felsőfokú végzettségű társ, 30% tudományos fokozat Tornyi Zsuzsa Zsófia: Női oktatók a felsőoktatásban
Eredmények Gyermek Van: 61,2% 53,6% két gyermek Szűk 30% egy Szűk 18% három vagy négy gyermeke Az első gyermek születése idejében válaszadóink 27 és 32 éves koruk között 48,1% Tornyi Zsuzsa Zsófia: Női oktatók a felsőoktatásban
Eredmények Motiváció 1. Szakma szeretete 54,3% 2. Munkahelyi kötelezettségek miatt szerezték első tudományos fokozatukat (50,9%) 3. A doktori fokozat presztízse miatt választották az oktatás-kutatást (44,0%) Egyetemi doktori fokozat: 32,2% PhD fokozat: 61,2% Kandidátus: 8,8% Habilitált doktor: 15,8% Akadémia doktora: 5,3% Tornyi Zsuzsa Zsófia: Női oktatók a felsőoktatásban
Eredmények Munkahely „Királyi út” 37,3% Vezetők beosztás: 16,5% 1 dékán 4 dékán-helyettes 4 intézetigazgató 13 tanszékvezető részlegvezető, hivatalvezető és tanulmányi osztály- vezető Kutatói tevékenység: 84,6% (Bölcsészettudományi és a Természettudományi és Technológiai Karon) Tornyi Zsuzsa Zsófia: Női oktatók a felsőoktatásban
Eredmények Akadályok (1) Gyerekvállalás (32,5 százalék) (2) Magabiztosság hiánya (28,1 százalék) (3) Főnök hiányzó támogatása (26,3 százalék) (4) Családi kötelezettségek (23,7 százalék) (5) Pártfogó, mentor hiánya (21,9 százalék) Támogatás (1) Motiváció és a szorgalom (50 százalék) (2) Partner, férj (44,4 százalék) (3) Főnök támogatása (34,1 százalék) (4) Szülők segítsége (29,4 százalék) (5) Mentorok támogatása (28,6 százalék) Tornyi Zsuzsa Zsófia: Női oktatók a felsőoktatásban
Eredmények Publikáció (az elmúlt 5 év) Hazai folyóirat (átlagosan 4,7 tanulmány) Külföldi folyóirat (átlagosan 2,7 tanulmány) Hazai tanulmánykötet (2,8) Konferncia-absztrakt (5,99) Elégedettség 44,3% elégedett pályafutásával 53,4% részben elégedett 2,3% elégedetlen pályafutásával 66,2 százaléka újra ezt a pályát választaná 12,3 százalékuk nem választaná 21,5 százalékuk nem tudta megmondani. Tornyi Zsuzsa Zsófia: Női oktatók a felsőoktatásban
Eredmények Siker(esség) A tudományos siker öt legfontosabb ismertetőjegye, átlag
„Mit tekint(ene) egész életében a legnagyobb sikernek?” Családanyák – „a gyerekemet”, „a családomat”, „ha most az mondanám, hogy egy gyereket (…) az nagyon tudománytalannak hatna?”. Zsonglőrök – „Jó munkaerő és jó anya”, „Sem a gyerekeim és a férjem, sem a munkám nélkül nem érezném magam sikeres embernek.”. Altruisták – „A hallgatók megelégedésével tudjam végezni oktatói munkámat”, „a hallgatók szeretete, bizalma, szakmai felkészültsége” Felfedezők – „kiváló szakmai műhely létrehozása”, „jelentős tudományos felfedezés”, „hozzájárulhatok a felsőoktatás fejlődéséhez”.
Összegzés Új megközelítés A vizsgált csoport nem homogén: tudományterületi megoszlás életkor alapján siker-sikeresség és karrier-értelmezés A téma kiemelt jelentőségű Következő lépések… Tornyi Zsuzsa Zsófia: Női oktatók a felsőoktatásban
Köszönöm a figyelmet!