Mitől működik? Az optimális tanóra modellje A STEP 21 tanóra-diagnosztikai modell Szakmai információs nap a tanítási gyakorlatokról TÁMOP – 08/1/B Pécs,
Mitől működik?
STEP 21 kritériumfa szakmai komponensekkel
Hogyan jön létre a konkrét tanóra-diagnózis? A mentor/ kritikus barát megfigyeli a tanórát Feljegyzést készít Rövid eszmecserét folytat a pedagógussal Szöveges elemzést és számszerű értékelést készít Négyszemközti értékelő beszélgetés keretében átadja a pedagógusnak a diagnózist
A módszer előnyei Jól illeszkedik az iskola mindennapi életéhez, bevált rutinjaihoz Felkészíti a pedagógusokat arra, hogy jobban meg tudjanak felelni mind a belső, mind a külső elvárásoknak Önmagában is be tudja tölteni mind a szakmai, mind a pedagógiai értékelés funkcióját
A STEP 21 modell alkalmazhatósága a Mentor-programban (1) MENTOROK Mentor-tanárok tanítási gyakorlatának megismerése Tanítási képességeik karbantartása, fejlesztése Objektív önértékelés Elemzési – értékelési kompetencia fejlesztése Szupervízió educoaching TANÁRJELÖLTEK Gyakorló tanárjelöltek tanítási óráinak elemzése - értékelése Fejlesztő visszajelzés adása – fejlődésük nyomonkövetése Szakmai kommunikáció fejlesztése
A STEP 21 modell alkalmazhatósága a Mentor-programban (2) A PEDAGÓGUSJELÖLT „AKKREDITÁCIÓJA” Az indikátorrendszerben világosan elkülöníthetőek a tanterembe lépéshez szükséges alapvető készségek, képességek. A kritériumok 1-2-(3). eleme ún. „küszöbindikátor”, amely a) egyfelől minimális fejlesztési követelményként b) másfelől a tanításra való alkalmasság szintjelzőjeként (pályaalkalmassági kritériumként) alkalmazható.
Alkalmazási tapasztalatok A diagnózisok hitelesen azonosítják a pedagógusok erősségeit és gyengeségeit; A fejlesztő értékelő beszélgetések növelik önismeretüket, inspirálják őket a fejlődésre.
A pedagógusok egyértelműen élvezik a világos fogalmakkal operáló szakmai kommunikációt, hálásak a korrekt, egyénre szabott fejlesztő visszajelzésért. Visszajelzések
Egyéni és csoportos ajánlat a projektben résztvevő mentorok számára Nyitó és záró tanóra- megfigye lés Fejlesztő és szakaszz áró tanóra- diagnózi s Fejlesztő és szakaszz áró beszélge tés Két választh ató mentori konzultá ció Informatik ai háttér korlátlan hálózati kommunik ációval Ajánlat: Ft Egy tanóra- megfigye lés Egy tanóra- diagnózi s Egy fejlesztő beszélge tés Egy mentori konzultá ció Informatik ai háttér egyszeri hálózati kommunik ációval Ajánlat: Ft Saját élmény Gyakorl ati tevéken ység Szuperví ziós beszélg etés Elméleti háttér Informatik ai háttér hálózati kommunik ációval 25 órás csoport- ajánlat: Ft
Köszönöm a figyelmet! Monoriné Papp Sarolta iskolafejlesztési tanácsadó oktatáskutató