Flamand festő. (1440, Ghent , Bruxelles)

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
,,…a geometria két legnagyobb kincse közül az egyik” (Johannes Kepler)
Advertisements

LEONARDO DA VINCI - ARÁNYOK
A házasság még nem a mennyország
KÉPTÁR Reneszánsz I..
A pasaréti református templom írásos úrasztali terítője
AZ ÖNKÉPZŐKÖR TAGJAI ÁLTAL VÁLASZTOTT KEDVENC RENESZÁNSZ ALKOTÁSOK (A MŰVEK KELETKEZÉSÉNEK IDŐRENDJÉBEN)
RENESZÁNSZ – ‘újjászületés’
Donatello és Michelangelo értelmezésében
Toszkána – Firenze: reneszánsz művészet kiindulópontja
Az érett reneszánsz festészete (A 16. század eleje)
Aranymetszés képviselői
A sárospataki Rákóczi-vár udvari loggiája ( )
A reneszánsz.
T.
Reneszánsz Itáliában született (a renaissance francia szó, újjászületés) A képzőművészetek feladata: -természet kutatása és megismerése -valóság hiteles.
N.5 Bibliai jelenetek Zene: Gregorian - Feel F:Laci.
N.10 Bibliai Jelenetek Zene: Gregorian - Feel F:Laci.
Ghiberti: Jákob és Izsák története
Giorgione: Pásztorok imádása
Ikonográfiai alapismeretek
RENESZÁNSZ FESTÉSZET „A festészet az a művészet, amely arányos vonalakkal és a dolgok természetéhez hasonló színekkel, a perspektíva tényét követve oly.
Reneszánsz festészet RAFFAELLO.
MÁTYÁS, AZ IGAZSÁGOS.
XII: BUDAPESTI SPECIÁLIS SZAKISKOLAI KOMPLEX TANULMÁNYI VERSENY a speciális szakiskolák és az előkészítő szakiskolák évfolyamos diákjai számára.
A humanizmus és a reneszánsz
DR. LAÁB ÁGNES: MIT ÜZEN A MA ÉLŐKNEK LEONARDO UTOLSÓ VACSORÁJA? MÁRCIUS 19.
Jézus nevén szólította: „Mária!” Az megfordult, és így szólt hozzá héberül: „Rabbuni!” - ami azt jelenti: Mester. Jézus ezt mondta neki: „Ne érints engem,
Sienai festők < 2010 >.
Leonardo Da Vinci és festményei
Id. Hans Holbein és id. Lucas Cranach a Szépművészeti Múzeumban,
DIJONI OLTÁR.
Reneszánsz Madonnák (2008) 1.
Az Isenheimi oltár Az Isenheimi szárnyasoltár keletkezése, ikonográfiai programja A középkori nyugat-európai festészet szintézise (gótika – reneszánsz)
RENESZÁNSZ MADONNA FESTMÉNYEK ZENE JOSQUIN DESPRES: AVE MARIA
Szűz Mária életének eseményei reneszánsz művek tükrében
Zene: Gheorghe Zamfir – Kjilmar song of ocarina hijos del sol
Festményei 2 Michelangelo Buonarroti Zene: Gregorian Amazing Grace N.3
T.
Andy Warhol: Marilyn 1967 Popart. Andy Warhol: Marilyn 1967 Popart.
Ghirlandaio: Irgalmas Madonna, Levétel a keresztről (1472)
FRA ANGELICO
Az Újszövetség a művészetekben
A reneszánsz A szó a fr. renaissance ‘újjászületés’ szóból származik
Leonardo Da Vinci „minden idők legműveltebb embere”
Itáliai festő, a korai reneszánsz (quattrocento) idején
műelemzés ELJÁRÁSOK, MÓDSZEREK
Készítette: Németh Katalin…
Készítette: Németh Katalin …
A millennium Tanulmányok a Jelenések könyvéről:
Mózes első könyve. Mózes első könyve Előadó: Zarka Péter.
Ember-Feltaláló-Géniusz
Leonardo da Vinci élete ( )
Református istentisztelet 2014 december 21 advent negyedik vasárnap.
Az Olasz Reneszánsz Írta és Rendezte: Auerbach István.
A reneszánsz Összeállította: Fazekas Ádám 9.n.
Fiatalon!!! Időssebben!!!!! Id. Markó Károly a Felvidék egyik akkori szellemi központjában, Lőcsén született. Fiatalon is festőnek készült, de pályája.
Téma: CSALÁD.
Reneszánsz festészet. A reneszánsz festészet általános jellemz ő i:  Új perspektivikus ábrázolás  Gyakori a természeti háttér  Élénk, gazdag színvilág.
BÚTORTÖRTÉNET 1.3.
HANS MEMLING (b. ca. 1440, Seligenstadt, d. 1494, Brugge)
Kovács Szabina: Konferansz vers V.
Flémalle-i mester (Robert Campin) (b. ca. 1375, Valenciennes,
A korai németalföldi festészet rejtett szimbolizmusa
FRA FILIPPO LIPPI
Előadás másolata:

Flamand festő. (1440, Ghent - 1482, Bruxelles) Hugo van der Goes Flamand festő. (1440, Ghent - 1482, Bruxelles) Forrás: A művészet története- Gótika, Korai reneszánsz Karel van Mander: Hírneves németalföldi és német festők élete. Marosi Ernő: A középkor művészete II. Johann Huizinga: A középkor alkonya www.wga.hu, wikipédia

Néhány nevezetes esemény a történelmi háttérről, melyben dolgozott és élt a festő: 1431. Jean Darc máglya halála 1445 Gutenberg első nyomtatott könyve 1452 Leonardo Da Vinci születése 1446 Hunyadi János Magyarország kormányzója 1456. Nándorfehérvári csata, Hunyadi János halála 1458 . Mátyás trónra lépése A matematika a sebesség és gyorsulás kutatásával foglalkozott. Ekkor talált rá az ötödik úgynevezett TÖKÉLETES számra . A tökéletes szám: 6, 28, 496, 8128, 33 550 336,…….stb, ma már 44 tökéletes szám ismert. Az ötödik szám megtalálója: Regiomontanus /HUDELRIKUS REGIUS/, aki Mátyás király vendégeként a görög könyvtárában kutatott.. 28=1+2+4+7+14, osztói összege, 1/1+1/2+1/4+1/7+1/14+1/28=2 , a reciprok érték összege állandó „2” 2+8=10>>>1+0=1, 8+1+2+8=19>>1+9=10>>1+0=1 3+3+5+5+3+3+6=28>>2+8=10>>1+0=1 számjegyeinek összege állandó, azaz „1”

Ő a 15. sz. -i flamand festészet legrejtélyesebb alakja Ő a 15. sz.-i flamand festészet legrejtélyesebb alakja. Születési hely, idő nem ismert, csak valószínűsíthető. 1435-1440, Gent. Halála 1482. Brüsszel. Mesteri címét 1467-ben nyerte el. Tíz évvel később, egyre gyakoribb őrültségi rohamai miatt a Brüsszel melletti Ágoston rendi Vörös kolostorba vonult, hogy elveszett lelki békéjét visszaszerezze. A Vörös kolostorban töltött éveiről egy szerzetes krónikája tudósít bennünket. Kezdetben még folytatta a festést, fogadta barátait.1480-ban vendégül látta Habsburg Miksát. Az a rögeszméje támadt, hogy elkárhozott, és öngyilkos terveket forgatott a fejében. A prior zenét hallgattatott vele, hogy lelki nyugalmát visszanyerje, ő pedig, amikor jobban volt, még festett is. Egy öngyilkossági kísérlet után teljesen megzavarodva halt meg 1482-ben. A BŰNBEESÉS és MEGVÁLTÁS diptichon (1476, ma Bécsben) Az Ádám és Éva mellett szörnyűséges, nőfejű gyíkként megjelenítő bibliai kígyó igazi ikonográfiai újítást jelent. Ugyanakkor hatásos a paradicsomi táj, a növények részletes kidolgozása, az első emberpár idealizált megjelenítése, valamint Éva szinte földig omló hajzuhataga. Feltűnő a tájat behálózó zöld árnyalatok játéka. A két tündöklő test, valamint a nyálkás kígyó lila és sárga foltjainak diszharmóniája, A látványos kompozíció ellenpontját jelenti a túloldali PIETA-n megidézett, megrázóan patetikus, sőt gyászos kesergés, 1473-75, (lehet, hogy 1476-79) között alkotja a PORTINARI-oltárt. Középképe—JÉZUS SZÜLETÉSE==PÁSZTOROK IMÁDÁSA Tommaso Portinari firenzei polgár, a Medici ház megbízottja, aki Bruggeben él, adja a megbízást a festőnek. A kész festményt hazájába küldte és a firenzei Santa Maria Nouva korház templomában állíttatta fel. Ott olyan művészek csodálták meg, mint Filippo Lippi és tanítványa, Botticelli, így közvetlen hatással volt számos itáliai festőre

SÁTÁNÁBRÁZOLÁS ISMERT MŰVÉSZEKTŐL Michelangelo: Ádám és Éva ( 5 DIÁN) Michelangelo: Ádám és Éva /Sixtus kápolna, Róma /

The Lamentation of Christ 1467-68 Oil on oak, 33,8 x 23 cm Kunsthistorisches Museum, Vienna /Krisztus siratása/

Crucifixion c. 1470 Oil on panel Museo Correr, Venice

A Keresztre feszítés részlete

Monforte Altarpiece c. 1470, Oil on wood, 150 x 247 cm, Staatliche Museen, Berlin / Királyok imádása/

Királyok imádása /részlet/

Királyok imádása /részlet/

Királyok imádása /részlet/

Királyok imádása részletei még + 4 dián

A szimbolikus virágok és a csodálatosan megfestett, a festő korának divatos darabja, a csőrős cipő

Pazar ajándékok a Három királytól: arany, mirha, tömjén

József mögött az írisz : Simeon szavai Máriához: ”..a te lelkedet is tőr járja át.. ” Lukács ev.

Királyok imádása, részlet

Jacob and Rachel  c.1470-75 Pen and wash heightened with white on gray paper Christ Church Picture Gallery, Oxford

Portrait of a Man c. 1475 Tempera on wood, 31,8 x 26,7 cm Metropolitan Museum of Art, New York

Portinari Triptych (closed) 1476-79 Oil on wood Galleria degli Uffizi, Florence grisaille

Portinari Triptych 1476-79 Oil on wood, 253 x 586 cm Galleria degli Uffizi, Florence

Portinari triptychon, Pásztorok imádása, részletek +a 12. sz-ig

2

3

4

7

8

9.

10

11

Az előtérben figyelhető meg a korra jellemző csodálatos szimbolikus virágcsokor. Minden szála különleges jelentéssel bír. A sáfrányliliom (tűzliliom) Jézus vérének színe, a fehér és kék írisz Mária tisztasága és a lelkébe fúródó kard, a harang –virág Mária 7 fájdalmát, vagy a Szentlélek hét ajándékát szimbolizálja, a három szegfű a Krisztus testébe fúródó szögek szimbolikája. A virágok mögött a ga-bonakéve is szimbólum. Hogyan készül az ostya?... /Eukarisztia./ 12.

A Portinari család szentjeikkel az oldaltáblákon + 7 dia

Portinari oltár részlete /szt. Antal és Tamás/

Szt. Tamás, Szt. Antal remete A Portinari oltár oldal-táblája

A háttérben a szállást kereső József és Mária

Portinari oltár részlete /a feleség: Mária, kislányuk: Margit, az őket kísérő szentekkel: Mária Magdolna és szt. Margit/ (antiochiai)

Portinari szül: 1428 Felesége született: 1456 /a festmény 1476-79-ben készült/

Hans Memling: Maria Portinari Hugo van der Goes: Maria Portinari Ki látta jól? Hans Memling: Maria Portinari

Mary Triptych c. 1478 Wood, 30,1 x 23,4 cm Städelsches Kunstinstitut, Frankfurt

Portrait of a Donor with St John the Baptist 1478-80 Wood, 23,2 x 22,5 cm Walters Art Museum, Baltimore

Pásztorok imádása /részlet/ A pásztorok, mintegy villámfénytől megvilágítva, belökve törnek ----törnek?, esnek?,----be. Megmagyarázhatatlan a rohanásuk, elragadtatásuk torzítja alakjukat. A kép kinyilatkoztatásként kerül elénk. /függöny/

Adoration of the Shepherds c Adoration of the Shepherds c. 1480 Wood, 97 x 245 cm Staatliche Museen, Berlin /A pásztorok imádása, részlet/ Portinari oltár /részlet/ (a MŰVÉSZET ÉS UFOK c. oldalról)

Mária halála/1480/ Utolsó nagyszabású munkája, me- lyen Krisztus nyugodt megjelenésé- vel szöges ellentétben áll a tanítvá-nyok meggyötört csoportja. Megrendülésüket, megrázkódtatásu- kat hangsúlyozza a soha azelőtt nem használt, rendkívüli tónusok. A kék szín a szürke párosításával a rideg valóság, de a fájdalom és a gyász tükre. Ezek lehet Hugo van der Goes utolsó hallucinációit tükrözik. Nem sokkal később hal meg. Művészetében kiemelkedő szerepet játszott a kezek és azok gesztusai mélyreható ismerete. Itt az apostolok vigasztalan kézmozdulatai. Az ágyán fekvő Mária körül a halotti liturgiát végző tanítványok mindegyike más-ként reagál. Heves, feszült mozdula-taik, éles töredezett redőjű drapériák. Csak János érzékeli a fénykörben, angyalok kíséretében érkező Krisztust.

Mária halála, részlet

Mária halála, részlet

The Death of the Virgin c The Death of the Virgin c. 1480 Oil on wood, 147,8 x 122,5 cm Groeninge Museum, Bruges /A Szűz halála/ Forrás: www.wga.hu Válogatta: Kovács Szabina Németh Katalin 2012. július