Flamand festő. (1440, Ghent - 1482, Bruxelles) Hugo van der Goes Flamand festő. (1440, Ghent - 1482, Bruxelles) Forrás: A művészet története- Gótika, Korai reneszánsz Karel van Mander: Hírneves németalföldi és német festők élete. Marosi Ernő: A középkor művészete II. Johann Huizinga: A középkor alkonya www.wga.hu, wikipédia
Néhány nevezetes esemény a történelmi háttérről, melyben dolgozott és élt a festő: 1431. Jean Darc máglya halála 1445 Gutenberg első nyomtatott könyve 1452 Leonardo Da Vinci születése 1446 Hunyadi János Magyarország kormányzója 1456. Nándorfehérvári csata, Hunyadi János halála 1458 . Mátyás trónra lépése A matematika a sebesség és gyorsulás kutatásával foglalkozott. Ekkor talált rá az ötödik úgynevezett TÖKÉLETES számra . A tökéletes szám: 6, 28, 496, 8128, 33 550 336,…….stb, ma már 44 tökéletes szám ismert. Az ötödik szám megtalálója: Regiomontanus /HUDELRIKUS REGIUS/, aki Mátyás király vendégeként a görög könyvtárában kutatott.. 28=1+2+4+7+14, osztói összege, 1/1+1/2+1/4+1/7+1/14+1/28=2 , a reciprok érték összege állandó „2” 2+8=10>>>1+0=1, 8+1+2+8=19>>1+9=10>>1+0=1 3+3+5+5+3+3+6=28>>2+8=10>>1+0=1 számjegyeinek összege állandó, azaz „1”
Ő a 15. sz. -i flamand festészet legrejtélyesebb alakja Ő a 15. sz.-i flamand festészet legrejtélyesebb alakja. Születési hely, idő nem ismert, csak valószínűsíthető. 1435-1440, Gent. Halála 1482. Brüsszel. Mesteri címét 1467-ben nyerte el. Tíz évvel később, egyre gyakoribb őrültségi rohamai miatt a Brüsszel melletti Ágoston rendi Vörös kolostorba vonult, hogy elveszett lelki békéjét visszaszerezze. A Vörös kolostorban töltött éveiről egy szerzetes krónikája tudósít bennünket. Kezdetben még folytatta a festést, fogadta barátait.1480-ban vendégül látta Habsburg Miksát. Az a rögeszméje támadt, hogy elkárhozott, és öngyilkos terveket forgatott a fejében. A prior zenét hallgattatott vele, hogy lelki nyugalmát visszanyerje, ő pedig, amikor jobban volt, még festett is. Egy öngyilkossági kísérlet után teljesen megzavarodva halt meg 1482-ben. A BŰNBEESÉS és MEGVÁLTÁS diptichon (1476, ma Bécsben) Az Ádám és Éva mellett szörnyűséges, nőfejű gyíkként megjelenítő bibliai kígyó igazi ikonográfiai újítást jelent. Ugyanakkor hatásos a paradicsomi táj, a növények részletes kidolgozása, az első emberpár idealizált megjelenítése, valamint Éva szinte földig omló hajzuhataga. Feltűnő a tájat behálózó zöld árnyalatok játéka. A két tündöklő test, valamint a nyálkás kígyó lila és sárga foltjainak diszharmóniája, A látványos kompozíció ellenpontját jelenti a túloldali PIETA-n megidézett, megrázóan patetikus, sőt gyászos kesergés, 1473-75, (lehet, hogy 1476-79) között alkotja a PORTINARI-oltárt. Középképe—JÉZUS SZÜLETÉSE==PÁSZTOROK IMÁDÁSA Tommaso Portinari firenzei polgár, a Medici ház megbízottja, aki Bruggeben él, adja a megbízást a festőnek. A kész festményt hazájába küldte és a firenzei Santa Maria Nouva korház templomában állíttatta fel. Ott olyan művészek csodálták meg, mint Filippo Lippi és tanítványa, Botticelli, így közvetlen hatással volt számos itáliai festőre
SÁTÁNÁBRÁZOLÁS ISMERT MŰVÉSZEKTŐL Michelangelo: Ádám és Éva ( 5 DIÁN) Michelangelo: Ádám és Éva /Sixtus kápolna, Róma /
The Lamentation of Christ 1467-68 Oil on oak, 33,8 x 23 cm Kunsthistorisches Museum, Vienna /Krisztus siratása/
Crucifixion c. 1470 Oil on panel Museo Correr, Venice
A Keresztre feszítés részlete
Monforte Altarpiece c. 1470, Oil on wood, 150 x 247 cm, Staatliche Museen, Berlin / Királyok imádása/
Királyok imádása /részlet/
Királyok imádása /részlet/
Királyok imádása /részlet/
Királyok imádása részletei még + 4 dián
A szimbolikus virágok és a csodálatosan megfestett, a festő korának divatos darabja, a csőrős cipő
Pazar ajándékok a Három királytól: arany, mirha, tömjén
József mögött az írisz : Simeon szavai Máriához: ”..a te lelkedet is tőr járja át.. ” Lukács ev.
Királyok imádása, részlet
Jacob and Rachel c.1470-75 Pen and wash heightened with white on gray paper Christ Church Picture Gallery, Oxford
Portrait of a Man c. 1475 Tempera on wood, 31,8 x 26,7 cm Metropolitan Museum of Art, New York
Portinari Triptych (closed) 1476-79 Oil on wood Galleria degli Uffizi, Florence grisaille
Portinari Triptych 1476-79 Oil on wood, 253 x 586 cm Galleria degli Uffizi, Florence
Portinari triptychon, Pásztorok imádása, részletek +a 12. sz-ig
2
3
4
7
8
9.
10
11
Az előtérben figyelhető meg a korra jellemző csodálatos szimbolikus virágcsokor. Minden szála különleges jelentéssel bír. A sáfrányliliom (tűzliliom) Jézus vérének színe, a fehér és kék írisz Mária tisztasága és a lelkébe fúródó kard, a harang –virág Mária 7 fájdalmát, vagy a Szentlélek hét ajándékát szimbolizálja, a három szegfű a Krisztus testébe fúródó szögek szimbolikája. A virágok mögött a ga-bonakéve is szimbólum. Hogyan készül az ostya?... /Eukarisztia./ 12.
A Portinari család szentjeikkel az oldaltáblákon + 7 dia
Portinari oltár részlete /szt. Antal és Tamás/
Szt. Tamás, Szt. Antal remete A Portinari oltár oldal-táblája
A háttérben a szállást kereső József és Mária
Portinari oltár részlete /a feleség: Mária, kislányuk: Margit, az őket kísérő szentekkel: Mária Magdolna és szt. Margit/ (antiochiai)
Portinari szül: 1428 Felesége született: 1456 /a festmény 1476-79-ben készült/
Hans Memling: Maria Portinari Hugo van der Goes: Maria Portinari Ki látta jól? Hans Memling: Maria Portinari
Mary Triptych c. 1478 Wood, 30,1 x 23,4 cm Städelsches Kunstinstitut, Frankfurt
Portrait of a Donor with St John the Baptist 1478-80 Wood, 23,2 x 22,5 cm Walters Art Museum, Baltimore
Pásztorok imádása /részlet/ A pásztorok, mintegy villámfénytől megvilágítva, belökve törnek ----törnek?, esnek?,----be. Megmagyarázhatatlan a rohanásuk, elragadtatásuk torzítja alakjukat. A kép kinyilatkoztatásként kerül elénk. /függöny/
Adoration of the Shepherds c Adoration of the Shepherds c. 1480 Wood, 97 x 245 cm Staatliche Museen, Berlin /A pásztorok imádása, részlet/ Portinari oltár /részlet/ (a MŰVÉSZET ÉS UFOK c. oldalról)
Mária halála/1480/ Utolsó nagyszabású munkája, me- lyen Krisztus nyugodt megjelenésé- vel szöges ellentétben áll a tanítvá-nyok meggyötört csoportja. Megrendülésüket, megrázkódtatásu- kat hangsúlyozza a soha azelőtt nem használt, rendkívüli tónusok. A kék szín a szürke párosításával a rideg valóság, de a fájdalom és a gyász tükre. Ezek lehet Hugo van der Goes utolsó hallucinációit tükrözik. Nem sokkal később hal meg. Művészetében kiemelkedő szerepet játszott a kezek és azok gesztusai mélyreható ismerete. Itt az apostolok vigasztalan kézmozdulatai. Az ágyán fekvő Mária körül a halotti liturgiát végző tanítványok mindegyike más-ként reagál. Heves, feszült mozdula-taik, éles töredezett redőjű drapériák. Csak János érzékeli a fénykörben, angyalok kíséretében érkező Krisztust.
Mária halála, részlet
Mária halála, részlet
The Death of the Virgin c The Death of the Virgin c. 1480 Oil on wood, 147,8 x 122,5 cm Groeninge Museum, Bruges /A Szűz halála/ Forrás: www.wga.hu Válogatta: Kovács Szabina Németh Katalin 2012. július