A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő
Előzmények Megváltozott társadalmi elvárások az alapfokú neveléssel-oktatással szemben. Felkészítés az egész életen át tartó tanulásra. Nemzetközi méréseredmények. Oktatásirányítók törekvései. NAT felülvizsgálata, átdolgozása. Hangsúly a kulcskompetenciák fejlesztésén van.
Biztos alap, biztos jövő Előzmények Borsod megyében több, mint 35% az általános iskolát be nem fejezett munkanélküliek aránya. Ez az arány a szakmával rendelkezők esetében 20%. Munkanélküliek száma a településen: 2003-ban 68 fő 2004-ben 76 fő 2005-ben 81 fő Erősödik az igény a hatékony, színvonalas oktatás iránt. A fenntartónak egyre nagyobb anyagi terhet jelent az intézmények működtetése az alacsony gyermeklétszám mellett.
Biztos alap, biztos jövő Előzmények Előzetes felmérés – szeptember
Biztos alap, biztos jövő Adatok a 8. osztályosok beiskolázásáról
Biztos alap, biztos jövő HEFOP ben az 1.NFT keretein belül kiírásra került Humán Erőforrás Fejlesztés Operatív Programhoz (HEFOP) tartozó 3. intézkedés pályázati csomagja. Ezen belül a kiírás: „Felkészítés a kompetencia-alapú oktatásra” Ez a pályázat közoktatási intézményeknek szól, akik vállalkoznak a kifejlesztett kompetencia alapú oktatási programcsomagok, módszertani eljárások, digitális tartalom befogadására és a bevezetésükkel kapcsolatos feltételrendszer megteremtésére, új pedagógiai eszközök, eljárások elsajátítására, azok alkalmazására.
Biztos alap, biztos jövő A pályázat hosszú távú céljai A kompetencia-alapú oktatás bevezetésével az egész életen át tartó tanulás megalapozása. A programban részt vevők munkaerő-piaci esélyeinek növelése.
Biztos alap, biztos jövő A projekt céljai Pedagógusok továbbképzése. Korszerű nevelési-oktatási tartalmak közvetítése, új módszerek alkalmazása,a kompetencia-alapú programcsomagok adaptálása. A program megvalósításához szükséges informatikai eszközök beszerzése. A tapasztalatok átadása.
Biztos alap, biztos jövő Kompetencia-alapú oktatás A kompetencia azon elvárható ismeretek, képességek, magatartási- és viselkedésjegyek összessége, amely által a személyiség képes lesz egy adott feladat eredményes teljesítésére. Kompetencia-alapú oktatáson a készségek, képességek fejlesztését, az alkalmazásképes tudást középpontba helyező oktatást értjük.
Biztos alap, biztos jövő Megvalósult programelemek 2 fő óvodapedagógus és 6 fő iskolában tanító pedagógus mindegyike elvégzett egy 2*30 órás alaptanfolyamot (Kompetencia-alapú oktatási programcsomaghoz kapcsolódó szaktárgyi és az SDT továbbképzést), valamint 2*30 órás módszertani továbbképzést. - tanuló megismerési technikák - osztályzat nélküli értékelés - kooperatív tanulás - interaktív programok - interkulturális nevelés - óvoda-iskola átmenet Az intézmény vezetője egy 30 órás változásmenedzsment, és egy 30 órás informatikai képzésen vett részt.
Biztos alap, biztos jövő Megvalósult programelemek Az óvodában a középső-nagy csoportban 2006 szeptemberében bevezettük az óvodai kompetencia- alapú programcsomagot. Az iskolában 2006/2007-es tanévben 1., az 5. és a 7. osztályban vezettük be a kompetencia-alapú oktatást - olvasás-szövegértés - matematika-logika és - életpálya-építés kompetencia területeken.
Biztos alap, biztos jövő Megvalósult programelemek Programcsomagok átvétele Informatikai eszközök beszerzése Kapcsolat a TIOK-kal Belső továbbképzések Kistérségi bemutatók – óvodában, iskolában Szakmai konferencia Tájékoztató kiadvány Folyamatos kapcsolat az OKM Támogatáskezelő Igazgatóságával
Biztos alap, biztos jövő Köszönöm megtisztelő figyelmüket!