A programokra vonatkozó általános szervezési ajánlások
Vázlat 1. Az 1 napos program előkészületei 2. A csoportok kialakítása az 1 napos programokhoz 3. Az érdeklődők szervezése a szakkör jellegű tevékenységekre 4. Az 1 napos program kezdése 5. A folyamatos/szakkör program kezdése 6. Általános elvárások az 1 napos programoknál 7. Az üzenetekre épülő (1 napos) tevékenységek szervezése
Vázlat 8. Az üzenetekre épülő szakköri foglalkozások szervezése 9. Befejezés, a programok zárása az 1 napos program esetén 10. Befejezés, a programok zárása a folyamatos/szakkör program esetén 11. Adminisztrációs elvárások 12. További lehetőségek, kapcsolatok
Az 1 napos program előkészületei A program előtti érdeklődéskeltés a gyermekek tájékoztatása FONTOS! (mikor lesz, mi lesz, hogyan veszünk részt, mit kell hozni, mitől és meddig tart, miért szerveztük) Célszerű: a nyitó kérdőívet ekkor kitölteni. Közös kezdés: a felelős tanár bevezető gondolataival, iránymutatásával, a szerveződés elmondásával. Célszerű: pár érdekességre felhívni a figyelmet, esetleg elmondani „Az erdő fohászá”-t.
A csoportok kialakítása az 1 napos programokhoz Életkoronként, de szabad társválasztással gyerek kerüljön egy-egy üzenet- állomáshoz. A csoportok készítsenek maguknak „menetlevelet”, amin jelzik (egy-egy pecséttel vagy aláírással, hogy melyik feladatot teljesítették már. Az egyes játék-helyek közötti átláthatóságot biztosítani kell, hogy a kisgyermekek mellé ne legyen szükséges felnőtt kísérő.
Az érdeklődők szervezése a szakkör jellegű tevékenységekre Az ajánlott programról, a szakkör/folyamatos témákról a gyerekek kapjanak egy előző tájékoztatást: mivel lehet megismerkedni, miért, milyen időközönként, kinek a vezetésével, mikor, milyen időterjedelemben és hol. A jelentkezést szorgalmazzuk, de ne kötelezzük! FONTOS! Ne csak a kiváló/jó képességűek vehessenek részt s foglalkozásokon!
Az 1 napos program kezdése A programot indítsuk el egy ide illő dallal, közös énekléssel Javaslat: Grillus Vilmos: Dalok 1 Zene-ovi: Tavasz A már előre összeszervezett csoportok mindegyike más-más üzenet-állomásnál kezdje meg a foglalkozást.
A folyamatos/szakkör program kezdése Az első alkalommal legyen egy érdeklődéskeltő és fokozó csoport- szerveződést segítő játék. Javaslat: használjuk fel a tanfolyami tréning- játékok valamelyikét! A foglalkozások sorrendjét és az ajánlatból való választást beszéljük meg a résztvevőkkel: mi tetszene, mihez gyűjtenek esetlegesen otthon is ismereteket stb.
Általános elvárások az 1 napos programoknál Az üzenetekből legalább 3 mindenki ismerjen meg. A bevezető és záró kérdőív kitöltése biztosított legyen. Készítsünk jelenléti ívet, esetlegesen dokumentáljunk fotóval is. A pedagógiai program, a forgatókönyv ajánlat! Kiegészíteni, mást, jobbat megvalósítani szabadon lehet.
Az üzenetekre épülő (1 napos) tevékenységek szervezése Minden üzenet-állomáshoz egy felnőtt, esetleg felsőbb évfolyamos segítő szükséges: aki jól ismeri mit valósítunk meg és hogyan! A tevékenységhelyeket logók jelzik. (egységcsomag) Minden résztvevő legalább 3 helyen tevékenykedjen. Egy-egy tevékenység max illetve percet vegyen igénybe.
Az üzenetekre épülő szakköri foglalkozások szervezése A foglalkozások egymást követik, a téma (az ajánlatok és saját ötlet szerint) szabadon választható és kiegészíthető. A foglalkozások pontos idejéről és helyéről minden résztvevő előre tájékoztatást kapjon. Amennyiben lehetőség van rá, a hely mindig ugyanaz legyen, a szabadtéri programokat előre (időben) egyeztessük.
Befejezés, a programok zárása az 1 napos program esetén A csoportok/csapatok a kiinduló helyre érkeznek vissza Érkezési sorrendben kitöltik a záró kérdőívet, ahol 1-2 fő segítő és a hely (asztalok, tollak) biztosítása szükséges. Mikor mindenki visszaérkezett közös értékelés, zárás Javaslat: fejezd be a mondatot játék. Ma az tetszett…, A programon…, Elmesélem szüleimnek, hogy…, Nem tudtam, de … stb.
Befejezés, a programok zárása a folyamatos/szakkör program esetén Az utolsó alkalommal rövid összefoglaló ajánlott az eddigi tevékenységekről, azok fontosságáról. (gyerekek, csoportvezetők) Javaslat: az elkészített munkák bemutatása a többieknek Értékelő, minősítő lap kitöltése.
Tájékoztatási és adminisztrációs elvárások Ismerni a program célját és feladatait úgy, hogy annak lényegét átadni, közvetíteni képes a célcsoportnak érdekes, felhívó formában. A regisztráció pontos elvégzése. A kérdőívek (értékelhető) kitöltésének megszervezése, lebonyolítása. Fotóval rögzíteni az eseményeket. A programon való részvételről szóló igazolás.
További lehetőségek, kapcsolatok A programba saját témával kapcsolatos ismeret és ötlet minden esetben beépíthető. Esetleges kérdésekkel, problémákkal kapcsolatosan ben is konzultálhatunk. Az azonos korcsoportok más-más intézményből is dolgozhatnak együtt.