Az egészségügy átfogó változásának szükségessége Magyarországon 2010-ben.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tisztelt Látogató! E dokumentum archivált tartalom, amely elavult, nem hatályos információkat is tartalmazhat. Kérjük, hogy a dokumentumra való hivatkozást.
Advertisements

Az információs társadalom helyzete Magyarországon
MRTT VII. Vándorgyűlés Szabadka, november Az Európai Területi Együttműködés Programok stratégiai kérdései Dr. Hámory Jenő.
Dupláz-e a Jobbik? Mérők Klubja, január 30. Előadó: Závecz Tibor.
Központi Statisztikai Hivatal
1 groupement national interprofessionnel des semences et plants Vetőmagpiac forgalom az Európai Unióban Az EU vetőmag súlya a világ vetőmag termesztésében.
A tbc halandósági helyzete Magyarországon
Béres Egészség Hungarikum Program Átfogó egészségmegőrző és betegségmegelőző nemzeti program Programindító sajtótájékoztató március 29.
PIC number – szükséges bármilyen Erasmus + pályázathoz PKE:
„Létrehozzuk a magyar vállalkozások bankját.” Gyurcsány Ferenc, január 30.
Kutatási gyorsjelentés Omnibuszos kutatás meghatározott szakpolitikai témában – Egészségügy január.
Energia – történelem - társadalom
Egészségvédelem Egészség, vagy használható állapot, együttélés a természettel, vagy önérdekű pusztítás? Veled Európa, de nélküled EU!
Információs Társadalom Parlamentje, június 1., Budapest Magyarság az információs társadalomban Szövetség a Közös Célokért társulás, Felvidék  Az.
Dr. Kincses Gyula szept. 1/16 A Nemzeti Rákellenes Program összefoglalása Dr. Kincses Gyula.
Az egészségügy és az egészség „ügye” „Képes vagy-e EGÉSZ-séget ÉP-íteni?
Népmozgalmi adatbázisok
A szakképzetlen, szociálisan hátrányos helyzetű, munkanélküli emberek (fiatalok) munkaerő-piaci és társadalmi (re)integrációjának elősegítése integrált.
Az új történelem érettségiről és eredményeiről augusztus Kaposi József.
A tételek eljuttatása az iskolákba
Szlovénia & Magyarország & Ciprus. Szlovénia Közép-Európa déli részén, az Alpok lábánál terül el május 1-je óta tagja az Európai Uniónak
Az INTERREG közösségi kezdeményezés 2/C modul Ponácz György Márk SAKK-tréner.
A korai halálozás mutatói
A daganatos betegségek epidemiológiája
Dr. Sárváry Attila főiskolai docens
A népesség nem és kor szerint
IV. Demográfia Halandóság
Halandóság és betegségteher idős korban
A nem EU-tagállamok lehetőségei és korlátai az Európai Unió Duna Régió Stratégiájában Lőrinczné Dr. Bencze Edit.
Sárgarépa piaca hasonlóságelemzéssel Gazdaság- és Társadalomtudományi kar Gazdasági és vidékfejlesztési agrármérnök I. évfolyam Fekete AlexanderKozma Richárd.
Prevenció, kuráció, rehabilitáció
Borbély-Pecze Tibor Bors Szakmai tanácsadó ÁFSZ-FSZH Az ÁFSZ felépítése, a jelenlegi magyar munkaerő-piaci helyzet Borbély-Pecze Tibor Bors Szakmai tanácsadó.
Az Ulmi Folyamat és az európai Duna-stratégia
Forráskivonás a gyógyszeriparból I. Csőd közeli patikák a gyártók szemével Szolyák Tamás Innovatív Gyógyszergyártók Egyesülete.
Felsőoktatási munkatársak képzési célú mobilitása - STT 2014/2015.
A évi demográfiai adatok értékelése
A évi demográfiai adatok értékelése
A kutatás-fejlesztési tevékenység évi adatai Kiemelt fontosságú diák a 143. diás ppt-s bemutatóból: 2-3, 5,7,20,21,24,42,44,54,55,57-58,60,62,65-66,71-72,73-74,87-89,91-94,95-98, ,,119-
Logikai szita Izsó Tímea 9.B.
Egészségi állapot, egészségügyi rendszerek Dr. Jávor András.
Juhász Attila, Nagy Csilla
1 Foglalkoztatási kihívások, avagy mitől beteg a magyar gazdaság és a társadalom LIGA REGIONÁLIS TANFOLYAM 2010.NOVEMBER EGER Dr. Szabó Imre VDSzSz/LIGA.
1 Foglalkoztatási kihívások (1), avagy mitől beteg a magyar gazdaság és a társadalom LIGA REGIONÁLIS TANFOLYAM 2010.OKTÓBER 5-6 HAJÓS Dr. Szabó Imre VDSzSz/LIGA.
Demográfiai - társadalmi tükör, 2010 Hazai és európai tendenciák
NEPHROLOGIAI KÉPZÉS – CSALÁDORVOS REZIDENSEK SZÁMÁRA
Mennyiségi sorelemzés
Makrogazdasági folyamatok és versenyképesség Csillag István Budapest, március 4.
Gyomor daganatos betegek onkológiai kezelése
Az INTERREG III programok Magyarországon. Phare CBC Programok Magyarországon prog. AUSTRIA 62 MEUR Au-Slovenia 3 MEUR Au-Slovakia.
Érettségi jelentkezések és érettségi eredmények 2007 Érettségi jelentkezések - érettségi eredmények.
Érettségi jelentkezések és érettségi eredmények 2008 Tanévnyitó értekezlet Érettségi jelentkezések - érettségi eredmények augusztus 29.
Varga Mihály október 4. Versenyfutás az idővel?
Varga Mihály március március 27. Egyensúly és felzárkózás.
INTERREG IIIC Szolnok, INTERREGIONÁLIS EGYÜTTMŰKÖDÉS ÉS INTERREG PROGRAMOK MAGYARORSZÁGON „Centurio Szeminárium” RÓZSA Diána Program menedzser,
A Nyugat-Dunántúli Régió népesedési folyamatai Győr-Moson-Sopron Vas Zala Dallos Katalin Geográfus V március 6. Térkép forrása:
Kutatási eredmények és fehér foltok a migránsok munkaerő-piaci beilleszkedésének kutatásában Kováts András MTAKI.
Szabó Márton Kopint –Tárki Zrt. ELÁRASZTJA A MAGYAR PIACOT AZ IMPORT ÉLELMISZER ?
A lakossági emlőszűrés szervezésének bemutatása
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
Érettségi eredmények május-június. Az utóbbi évek érettségi eredményei TanévÉrettségi átlag (RFG- AGK) Országos érettségi átlag Kitűnők száma (RFG-
A határon túli magyarok
TÁRSADALMI VERSENYKÉPESSÉG ÉS SIKER A MAGYARORSZÁGI NAGYVÁROSI TÉRSÉGEKBEN BARÁTH GABRIELLA PHD TUDOMÁNYOS MUNKATÁRS KODOLÁNYI JÁNOS FŐISKOLA A MAGYAR.
Demográfiai helyzet az OMM-ban
A Dél-Alföld általános gazdasági helyzete és a mögötte meghúzódó EMBER
DUNA A MAGYARORSZÁGI SZAKASZA ÉS DUNAPARTI MAGYAR VÁROSOK.
EU-s pályázati források keresése Összeállította: Dr. Juhász Erika.
Tankötelezettségi korhatárok nemzetközi összehasonlításban
Egészségesek a roma nők?
Velünk élő középkor Forrás:
4. SZERBIA FÖLDRAJZI FEKVÉSE.
Előadás másolata:

Az egészségügy átfogó változásának szükségessége Magyarországon 2010-ben

Sine praeteritis nulla futura július 8.Dr. Éger István

E M B E R EGYÉN TÁRSADALMI SZEREP és HASZNOSSÁG GAZDASÁGI SZEREP és HASZNOSSÁG EGYÉN július 8.Dr. Éger István

2014. július 8.Dr. Éger István

A társadalom fizikai „teste” Népesedési lejtőn lefelé csúszva… A négy nemzedék – 250 és 100Ratkó korszak – 175 és es évek közepe – 90 és 140jelenleg – 60 és 150következő nemzedék július 8.Dr. Éger István

2014. július 8.Dr. Éger István

2014. július 8.Dr. Éger István

2014. július 8.Dr. Éger István

Látlelet I. A miniszterelnök megindult hangon jelentette be…. (x) Balesetben 2006-ban 4800-an, Szív és érrendszeri betegségben an, Rákban pedig an HALTAK MEG! Forrás: KSH július 8.Dr. Éger István

Forrás: WHO Health for All 2003 Rosszindulatú daganatok miatti korai halálozás Magyarországon, Ausztriában, az Európai Unióban és Közép- és Kelet Európa országainak átlagában, július 8.Dr. Éger István

Látlelet II. Munkaképes korúak halandósága: – 88. Brazília – 89. Jamaica – 90. Magyarország – 91. Szaúd-Arábia – 92. Mikronézia Kuba 39., Vietnam 74., Románia 76., Szerbia 65., SZLOVÁKIA 62.! Horváto. 45., Szlovénia 38., Ausztria 23., Ukrajna 139. SZLOVÁKIA 62.! OECD július 8.Dr. Éger István

Miért? Ráfordítások elégtelensége arányában és abszolút értékben. (<OECD átlag, ami közel kétszeres!) Alacsony GDP-ből is növekvő lemaradással ( $/fő-vel kevesebb) 17! 99. Nigéria 17! Szlovákia 54.! 100. Samoa-szk.Szlovákia 54.! 101. Magyarország ( Társ.-gazdasági helyzetünkhöz képest az 103. Kazahsztán elvárhatónál és indokoltnál is kevesebbet költünk)(x) július 8.Dr. Éger István

Speciális gazdasági tényezők Az ágazatban speciálisan magas infláció Költségérzéketlen, önkényes finanszírozás (=jobb nem ellátni a beteget, veszteséget termel  ) Kiszámíthatatlanság Magas beszerzési árak, következményesen beszorított, alacsony bérek („zárt kassza”) 100 Mrd-os intézményi adósság állomány július 8.Dr. Éger István

BIZALOM! BIZALOM? Bizalom, mint a gyógyítás alapvetése A gyógyítók bizalmi helyzete Totális közbizalmi válság – a „hazugság- félelem” spirál katasztrófája Sajátos megjelenése – – A KORRUPCIÓ július 8.Dr. Éger István

„Eredmény” Rossz mutatók A társadalmi szerződés teljes eróziója Érvényes és elfogadott egészségpolitika hiánya (alapelv-cél-működés-szerkezet) Helyette legfeljebb egészségügy politika lehet, ami aktuális gazdasági és pártpolitikai érdekeket, kényszereket tükröz. Egyre katasztrofálisabb munkaerő helyzet - Migráció július 8.Dr. Éger István

„Eredmény” Kárkezelő „hadi” egészségügy” (drága, rossz hatásfokú és embertelen KOCKÁZATKEZELŐ RENDSZER HELYETT! „ Az eü kiadásokat túl gyakran csak rövidtávú költségnek tekintik, nem pedig hosszú távú beruházásnak. Még csak elkezdődött annak felismerése, hogy az eü. ráfordítások a gazdasági növekedés alapvető hajtóerejét jelentik.” (David Byrne, European Comissioner for Health and Consumer Protection, 2004) július 8.Dr. Éger István

Miért fontos fellépni a közcélú, emberközpontú egészségpolitika és a szolidaritáselvű társadalmi egészségbiztosítás védelme érdekében? Minisztertanácsi határozat az önálló társadalmi egészségbiztosítás rendszerének létrehozásáról - építkezés megkezdődik. 60/1991 (X.29) OGY határozat „A társadalombiztosítás megújításának koncepciójáról és a rövidtávú feladatokról - lefekteti a legfontosabb alapelveket, kereteket biztosít az „építkezéshez" DE mindig voltak „jó" ötletek, nagyrészt ugyanazoktól Duna Menti Biztosító ötlete - Rendszerváltó Kerekasztal megállította : TB hiány eladása zártkörű részvénykibocsátással bankok,biztosítók számára : akkori PM államtitkár - több versengő és TB-t helyettesítő magán egészségbiztosítóról : több versengő magán biztosítón alapuló rendszer (előbbi előterjesztés alapján) - mert „ez olyan polgári", meg „öngondoskodó" 2002: egyéni egészségügyi megtakarítási számlák : kórházprivatizációs Tv (alkotmánybíróság megsemmisítette) 2004 Ellátásszervezökről szóló Tv tervezete Többiztosítós, majd „egybiztosítós - több privátpénztáras" tv tervete(i) 2009 Regionális egészségbiztosítási pénztárak július 8.Dr. Éger István

Az egészség, mint alapérték az új demokratikus társadalmi szerződésben Az egészségkultúra fejlődését eredményező új politika A jövő sürgetése július 8.Dr. Éger István

Közcélú egészségpolitika - az alapelv Az egészséghez való alkotmányos jog állami felelőssége teljesülésének elsődleges eszköze az egészségpolitika Az emberek törvényi kötelezettségek alapján -a szolidaritás elvnek megfelelően- járulék és adók fizetésével finanszírozzák az egészséghez való alkotmányos joguk, állami irányítással, felelősséggel való gyakorlati érvényesülését Az állam ennek fejében, köteles (lenne) az egészségkultúra egészére kiterjedően az egészségi szükségleteknek megfelelő ellátást, szolgáltatásokat, támogatást nyújtani Ehhez ismernie kell(ene) az emberek egészségi állapotából eredő ellátási szükségleteit, illetve ezek változásait Az egészségpolitika az egészségi szükségletek egyéni, közösségi, társadalmi szintű meghatározásával kell, hogy Biztosítsa a rendelkezésre álló erőforrások a lehető leghatékonyabb és legigazságosabb (azonos esélyű hozzáférés) felhasználását És ezzel szakszerűen és erkölcsösen eleget tegyen az egészséghez való alkotmányos jog teljeskörű érvényesítésével kapcsolatos felelősségének, kötelezettségének július 8.Dr. Éger István

Az elmúlt 2 évtized egészségpolitikának nevezett folyamataival kapcsolatos legnagyobb szégyen, hogy előbbiek ma naivnak, idealistának és illuzórikusnak hangozhatnak! július 8.Dr. Éger István

Közcélú egészségpolitika – Célok Születéskor várható élettartam meghosszabbítása Egészségben megélt (fogyaték nélküli) életévek kiterjesztése Az elkerülhető egészségkárosodások és életminőség romlás elkerülése A népességfogyás mértékének csökkentése, megállítása Az egészségi állapotot illetően az elkerülhető egyenlőtlenségek csökkentése július 8.Dr. Éger István

OGY határozat tervezet a Társadalmi egészségbiztosítás intézményének meghatározásáról, fejlesztésének feladatairól A 60/1991 (X.29) sz OGY határozat „megújítása", aktualizálása A parlamenti pártok e határozat elfogadásával tehetnek eleget annak a társadalmi követelménynek, hogy a társadalmi egészségbiztosítás -mint hagyományosan társadalmi tulajdonú, állami garanciával működő közintézmény- meghatározását, fejlesztési, szabályozási politikáját hosszabb távra rögzítsék, a társadalmi egészségbiztosítás intézményét a közérdekkel ellentétes, rövidtávú, magánérdekek érvényesítésére irányuló, illetve az öncélú, megalapozatlan, romboló hatású ötletektől, változtatásoktól mentesítsék. Az OGY határozat a társadalmi egészségbiztosítás intézményének a társadalom egészére generációs távlatban is jó irányú, a közérdek érvényesülését biztosító formáját határozná meg, és foglalja közmegegyezés alapján létrejött keretbe. Az intézményfejlesztés módszertani szabályai alapján az alapelvek, célok, működés és szervezeti felépítés logikát, tartalmi keretet követik.

Társadalmi egészségbiztosítás –Alapelvek A társadalmi egészségbiztosítás céljait a közcélú, alkotmányos jogokat érvényesítő egészségpolitika kell, hogy meghatározza. Rendszerét a befizetések korlátozott mértéke, illetve az egész életre kiterjedő egészségi szükségletek határozzák meg. Pfisterer AlapelvErőtartalékot és pénztartalékot gyűjt, azzal gazdálkodik – Pfisterer Alapelv (x) Tervezési időtávok: - Rövid táv: 3-5 év - Középtáv: év - Hosszútáv: év A tervezési időtávok egyben az egészségpolitikával és a társadalmi egészségbiztosítással foglalkozók felelősségi dimenzióit is kell, hogy jelentsék....

Társadalmi egészségbiztosítás –Célok A társadalmi egészségbiztosítás általános céljai az általános egészségpolitika és népesedéspolitika következő célkitűzéseire épülnek: a)az egészség értékrendbeli súlyának jelentős növelése, együttműködve az e cél végrehajtásában felelősséggel résztvevő más szervezetekkel és ágazatokkal, b)az egészségügyi ellátáshoz való hozzáférés esélyegyenlőségének javítása, a társadalmi szükségleteknek való jobb megfelelés, a reagálóképesség javítása, c)a rendelkezésre álló erőforrások társadalmilag, gazdaságilag elfogadható mértékű egészségügyi ráfordítása, hogy a legnagyobb egészségnyereség elérését célzó optimális elosztási rendszer kialakításával, működtetésével a különböző egészségi szükségletű emberek ellátását szolgálja, d)a társadalombiztosítás kultúrájának megőrzése, átadása a jövő nemzedékeknek.

Megvalósítás Kitartó, konszenzuskereső politikai akarat Társadalmi szerződés támogatás Törvény és OGY Határozat PÉNZ július 8.Dr. Éger István

Végső következtetés A Nemzeti egészségügyi Kerekasztal 5 éves munkája ahhoz a felismeréshez vezetett, hogy az emberközpontú, közcélú egészségpolitika önmagában nem valósítható meg, csak egy emberközpontú, közcélú és az alkotóerőket felszabadító közpolitika egyik fontos, harmonikus elemeként, a többi szakpolitikával, kultúrával együtt A politikai szereplőkkel szemben alapvető elvárásként kell megkövetelni, hogy közel 20 évvel a rendszerváltás után ilyen, közcélú, emberközpontú közpolitikákat kövessenek és valósítsanak meg az őket megválasztó emberek pénzéből - szemben az elmúlt 20 év, rövidtávú, magánérdekű, pénz- és esetenként zsebközpontú, illetőleg öncélú, szakmailag megalapozatlan, romboló hatású változtatásokkal, ún. reformjaikkal július 8.Dr. Éger István

„Az Emberért megyünk mi küzdelembe, A fegyverünk: tudás és szeretet;” Juhász Gy. - Prológus július 8.Dr. Éger István

2014. július 8.Dr. Éger István Köszönöm a megtisztelő figyelmet