ÁLTALÁNOS GÉPTAN Előadó: Dr. Fazekas Lajos.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váltakozó feszültség.
Advertisements

a sebesség mértékegysége
11. évfolyam Rezgések és hullámok
A differenciálszámítás alkalmazásai
ÁLTALÁNOS GÉPTAN Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem
Mozgások I Newton - törvényei
Az anyagi pont dinamikája A merev testek mechanikája
A munkasebesség egyenlőtlensége
VÁLTOZÓ SEBESSÉGŰ ÜZEM
Mozgások Emlékeztető Ha a mozgás egyenes vonalú egyenletes, akkor a  F = 0 v = állandó a = 0 A mozgó test megtartja mozgásállapotát,
DIFFERENCIÁLSZÁMÍTÁS ALKALMAZÁSA
Elektrotechnika 3. előadás Dr. Hodossy László 2006.
Elektrotechnika 12. előadás Dr. Hodossy László 2006.
Motorteljesítmény mérés
VÁLTOZÓ SEBESSÉGŰ ÜZEM
Ideális kontinuumok kinematikája
Az Euler-egyenlet és a Bernoulli-egyenlet
A munkasebesség egyenlőtlensége
Rögvest kezdünk MÁMI_05.
Pontrendszerek mechanikája
A lokális szélsőérték és a derivált kapcsolata
Folyadékok mozgásjelenségei általában
PTE PMMK Matematika Tanszék dr. Klincsik Mihály Matematika III. előadások MINB083, MILB083 Gépész és Villamosmérnök szak BSc képzés 2007/2008. őszi félév.
Matematika III. előadások MINB083, MILB083
Mérnöki Fizika II. 3. előadás
Mérnöki Fizika II előadás
Mérnöki Fizika II előadás
TÖMEGPONT DINAMIKÁJA KÖRMOZGÁS NEWTON TÖRVÉNYEK ENERGIAVISZONYOK
1.feladat. Egy nyugalomban lévő m=3 kg tömegű, r=20 cm sugarú gömböt a súlypontjában (középpontjában) I=0,1 kgm/s impulzus éri t=0,1 ms idő alatt. Az.
Műszaki és környezeti áramlástan I.
TÖMEGPONT DINAMIKÁJA KÖRMOZGÁS NEWTON TÖRVÉNYEK ENERGIAVISZONYOK
1. Feladat Két gyerek ül egy 4,5m hosszú súlytalan mérleghinta két végén. Határozzuk meg azt az alátámasztási pontot, mely a hinta egyensúlyát biztosítja,
Üzemi viszonyok (villamos felvonók)
Fizika 3. Rezgések Rezgések.
TÖMEGPONT DINAMIKÁJA KÖRMOZGÁS NEWTON TÖRVÉNYEK ENERGIAVISZONYOK
Munkapont - Szabályozás
HATÁSFOK-SÚRLÓDÁS-EGYENLETES SEBESSÉGŰ ÜZEM
Forgási állapotok kvantummechanikai leírása 1. Forgás két dimenzióban 2. Forgómozgás három dimenzióban; térbeli forgás - Míért fontos ez a témakör? - Miért.
 : a forgásszög az x tengelytől pozitív forgásirányában felmért szög
11. évfolyam Rezgések és hullámok
Paradoxon perdületre TÉTEL: Zárt rendszer perdülete állandó. A Fizikai Szemle júliusi számában jelent meg Radnai Gyula és Tichy Géza hasonló című.
Munkapont - Szabályozás
Mechanika KINEMATIKA: Mozgások leírása DINAMIKA: a mozgás oka erőhatás
A differenciálszámtás alapjai Készítette : Scharle Miklósné
Kör és forgó mozgás.
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
Differenciálszámítás
A tehetetlenségi nyomaték
Munka.
A forgómozgás és a haladó mozgás dinamikája
Merev test egyensúlyának vizsgálata
Pontszerű test – kiterjedt test
A mozgás egy E irányú egyenletesen gyorsuló mozgás és a B-re merőleges síkban lezajló ciklois mozgás szuperpoziciója. Ennek igazolására először a nagyobb.
A derivált alkalmazása
előadások, konzultációk
By: Nagy Tamás…. A rögzített tengely körül forgó merev testek forgásállapotát – dinamikai szempontból – a tehetetlenségi nyomaték és a szögsebesség szorzatával.
A forgómozgás dinamikája
A forgómozgás és a haladómozgás dinamikája
Munka, energia teljesítmény.
Hő- és Áramlástan I. Dr. Író Béla SZE-MTK Mechatronika és Gépszerkezettan Tanszék Ideális kontinuumok kinematikája.
Járművillamosság-elektronika
Rezgések Műszaki fizika alapjai Dr. Giczi Ferenc
PERDÜLET NAGY NORBERT I₂.
Áramlástani alapok évfolyam
A tehetetlenségi nyomaték
A munkasebesség egyenlőtlensége
Az Euler-egyenlet és a Bernoulli-egyenlet
Munka Egyszerűbben: az erő (vektor!) és az elmozdulás (vektor!) skalárszorzata (matematika)
11. évfolyam Rezgések és hullámok
a sebesség mértékegysége
Előadás másolata:

ÁLTALÁNOS GÉPTAN Előadó: Dr. Fazekas Lajos

3. Előadás A tehetetlenségi nyomaték és a lendítőkerék Debreceni Egyetem Műszaki Kar

A tehetetlenségi nyomaték és a lendítőkerék A gép mozgását részint mozgatási (kinematikai), részint erőtani (dinamikai) jellemzőkkel írhatjuk le Debreceni Egyetem Műszaki Kar

ds/dt = az elmozdulás idő szerinti első deriváltja derivált = megváltozás (analízis) dv/dt = a sebesség idő szerinti első deriváltja Debreceni Egyetem Műszaki Kar

A haladó- és a forgómozgás Figyelemre méltó az az energia, amely fennáll a haladó- és forgómozgás egymásnak megfelelő jellemzői között, úgy mint: Haladómozgás Forgó mozgás Elmozdulás Szögelfordulás Sebesség Szögsebesség Gyorsulás Szöggyorsulás Erő Nyomaték Tömeg Tehetetlenségi nyomaték Debreceni Egyetem Műszaki Kar

A tehetetlenségi nyomaték értelmezése Állandó tömeg esetén is – függ a fogástengely helyzetétől és tömegeloszlásától. A tehetetlenségi nyomaték értelmezéséhez célszerű elemezni a következő dián látható forgógyűrűt. Ez a gyűrű eszményesített modell, amely a küllőket és az egyrészt elhanyagolták az egyszerűbb tárgyalás kedvéért. Debreceni Egyetem Műszaki Kar

Vázlat a redukált tehetetlenségi nyomaték értelmezéséhez Debreceni Egyetem Műszaki Kar

A redukált tehetetlenségi nyomaték Ha a hajtónyomaték és az ellennyomaték (amely pl. csapágysúrlódás által okozott ellenálló nyomaték lehet) egymással egyenlő, a gyűrű Ѡ=konstans (állandó) szögsebességgel forog. A hajtónyomaték Mh=r·Ft, az ellennyomaték Me=r·Fe alakban írható fel. Debreceni Egyetem Műszaki Kar

A redukált tehetetlenségi nyomaték A kerület egyik pontjára redukálva, összpontosítva a gyűrű tömegét, az Ft és az Fe erők abban a pontban egyensúlyban vannak egymással. Ezek után már csak a forgógyűrűt helyettesítő redukált tömeget kell vizsgálni. A pillanatnyi mozgása a tömegnek haladó mozgásként is kezelhető. Mivel az erők egyensúlyban vannak, a tömeg pillanatnyi sebessége v= konst. Debreceni Egyetem Műszaki Kar

A redukált tehetetlenségi nyomaték A redukálás azt jelenti, hogy a forgó tömeget helyettesítik a kerület egyik pontjába koncentrált olyan tömeggel, amelynek mozgási energiája egyenlő a teljes tömeg mozgási energiájával: J=mred·r2 kifejezés a tehetetlenségi nyomaték, amelynek mértékegysége: Debreceni Egyetem Műszaki Kar

Vázlat a tehetetlenségi nyomaték számításához A tehetetlenségi nyomaték mindig meghatározott forgástengelyre vonatkozik. Egy tetszőleges forgó gépalkatrész „A” pontján átmenő tengelyére a tehetetlenségi nyomaték: Debreceni Egyetem Műszaki Kar

A tehetetlenségi nyomaték számítása Kiszámítása két módon lehetséges: az m tömeget ∆m elemi tömegrészekre bontani, s ezek elemi tehetetlenségi nyomatékait összegezni (illetve ∆m végtelen kicsi tömegek esetén integrálni). A másik mód a tetszőleges sugárra redukált tömeg módszere. A forgó gépalkatrészek tehetetlenségi nyomatékainak meghatározására gyors, közelítő módszer is áll rendelkezésre, az alábbi képlet segítségével: Debreceni Egyetem Műszaki Kar

A tehetetlenségi nyomaték számítása A kerület környezetébe történő redukálás esetén az ún. redukálási tényező: λ≤1 vehető fel; teli korong esetében λ=0,5, papírvékonyságú gyűrűre pedig (amikor a kerületre redukált tömeg maga a teljes tömeg) λ=1. Ezeket figyelembe véve, külső tárcsákra (ami a gépészeti gyakorlatban leginkább előfordul) célszerűen λ≈0,7…0,8 értékre vehető fel, amellyel a kerületre redukált tömeg számítható. A gép járásának egyenletességét a hajtóerő és az ellenállás egyensúlya biztosítja. Forgó mozgás esetén a gép szögsebessége (fordulatszáma) csak addig maradhat változatlan , (Ѡ=konst. És n=konst.), amíg a hajtóerő nyomatéka az ellenállás nyomatékával egyensúlyt tart (Mh=Mt, vagyis eredője zérus). Debreceni Egyetem Műszaki Kar

A tehetetlenségi nyomaték számítása Külön vizsgálatot igényel a gép ama üzemállapota, mely az egyenletes üzemtől abban különbözik, hogy a hajtó nyomatéknak és az ellenállás nyomatéknak csak időbeli középértékei egyenlők, de közülük az egyik (vagy mindkettő) ütemesen változik. Ezt kvázi stacionárius üzemállapotnak nevezik. Debreceni Egyetem Műszaki Kar

Debreceni Egyetem Műszaki Kar Négyütemű, belső égésű motor forgattyúcsapján a tangenciális (érintőleges) erők diagramja. A főtengely szögsebességének ingadozása a forgattyúcsap körpályájának kiterített hosszúsága függvényében . Debreceni Egyetem Műszaki Kar

Debreceni Egyetem Műszaki Kar Egy négyütemű belsőégésű motor forgattyús tengelye (Hayabusa főtengely) Forgattyúcsapok Főcsapok Debreceni Egyetem Műszaki Kar

A szögsebesség változása a munkaterület előjele alapján Négyütemű, belső égésű motoroknál azokon a szakaszokon, ahol pozitív munkaterület van, a szögsebesség görbéje emelkedő, ahol pedig negatív munkaterület van, ott csökkenő tendenciát mutat. Mindez két főtengely fordulat alatt játszódik le. 1, 2, 3, 4, 5, 6: zérushelyek F(r) munkafüggvény ω(r) idő sze- rinti első deriváltja F(r). ω(r) szögsebesség-fv. Debreceni Egyetem Műszaki Kar

A szögsebesség változása a munkaterület előjele alapján Ez a jelenség differenciálszámítás útján igazolható: Tekintsük az F(r) függvényt (a felső munkafüggvény) az ω(r) függvény (az alsó szögsebesség-függvény) elsőrendű derivált függvényének. A matematikai analízis kimondja, hogy egy differenciálható függvény első deriváltjának előjele ha pozitív, akkor a függvény szigorú monoton nő, ha negatív, akkor pedig szigorú monoton csökken. Az ábrából is észrevehető az analízis fent említett tételének egy jól ismert következménye, miszerint ahol az első deriváltnak zérus-helye van (ahol értéke 0), ott a függvénynek (feltételhez kötött) lokális szélsőértéke van! Debreceni Egyetem Műszaki Kar

A szögsebesség ingadozása és számtani közepe A szögsebesség ingadozását az egyenlőtlenségi fokkal jellemzik: A szögsebesség számtani középértéke: Debreceni Egyetem Műszaki Kar

Az energiaegyenlet A mellékelt ábra alapján felírható a következő energiaegyenlet: Illetve részletesebben:

Az energiaegyenlet Ami matematikailag továbbfejlesztve: Ebből a lendítőkerék tömege: Integrálszámítással igazolható. Debreceni Egyetem Műszaki Kar

Debreceni Egyetem Műszaki Kar A dugattyús erőgépek lendítőkerekét a következő egyenlőtlenségi fokokkal méretezik: δ[%] Aprítógépek 5-20 Villamos erőmű gépei 0,5-2 Fonógépek 0,2-0,5 Debreceni Egyetem Műszaki Kar

Debreceni Egyetem Műszaki Kar A lendítőkerék A gép tehetetlenségi nyomatékát (J) az ún. lendítőkerék alkalmazásával lehet tetemesen növelni. Így ugyanaz a gyorsító (lassító) nyomaték kisebb szöggyorsulást (szöglassulást) eredményez  a szögsebesség ingadozás és az egyenlőtlenségi fok is kisebb lehet. A gép járásának egyenlőtlensége kedvezőtlenül hat a gép munkájára. Vannak olyan feladatok, amelyek csak rendkívül egyenletes munkasebességgel végezhetők. Ilyen pl. a vékony fonalat készítő ún. gyűrűs fonógép munkája, amelynél a munkasebesség megváltozása szálszakadást okoz. Debreceni Egyetem Műszaki Kar

Debreceni Egyetem Műszaki Kar A lendítőkerék Hatványozott mértékben érzik meg a sebességingadozást a villamos gépek is, mert a váltakozó áram periódusszáma a villamos generátor fordulatszámával arányos, így a hálózatra csak sebességtartó gépek dolgozhatnak párhuzamos üzemben. A villamos izzólámpa fényereje a feszültség függvénye, ez pedig az egyenáramú villamos gépcsoport fordulatszámával ingadozik. A fényerő ütemes ingadozása szemrontó, a hálózati feszültség időszakos növekedése pedig megrövidíti a lámpák élettartamát. A lendítőkerék energiatároló forgó tömeg. Minél nagyobb a tehetetlenségi nyomatéka, annál egyenletesebb a gép járása, azaz annál kisebb a δ. Debreceni Egyetem Műszaki Kar

Személygépkocsik lendítőkerekei BMW 320d kettős tömegű lendkerék felépítése. Renault kettős tömegű lendkerék kuplung szettel és kinyomócsapággyal. Debreceni Egyetem Műszaki Kar

Személygépkocsik lendítőkerekei A lendítőkerék helye egy Audi motoron. (Többnyire mindig a főtengely jobb oldalára szerelik.) Debreceni Egyetem Műszaki Kar

Motorkerékpárok lendítőkerekei Simson S 51 lendkereke Debreceni Egyetem Műszaki Kar

Motorkerékpárok lendítőkerekei Simson S51 lendkerekének szakszerűtlen szereléstechnikája. Debreceni Egyetem Műszaki Kar

Köszönöm figyelmüket! Viszont látásra! Debreceni Egyetem Műszaki Kar