Kaczur Sándor kaczur@gdf.hu 2014.05.12. A http://www.ryanair.com/hu honlap ergonómiai és akadálymentességi elemzése Kaczur Sándor kaczur@gdf.hu 2014.05.12.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tudnivalók a Web-fejlesztés I. kurzusról
Advertisements

A webes akadálymentesítés helyzete Magyarországon Pataki Máté
Statisztikák. Foursquare • 2014 Januári adatok forrás: foursquare.com/about • Több mint 45 millió felhasználó • Több mint 5 milliárd check-in • Több mint.
Szinkronizált multiplatform élmények
SZENT ISTVÁN EGYETEM GAZDASÁG- ÉS TÁRSADALOMTUDOMÁNYI KAR AUTO- SZŰRŐ FEJLESZTÉSE TÁBLÁZAT ALAPÚ JELENTÉSEK UTÓLAGOS, BÖNGÉSZŐN BELÜLI TOVÁBB- FELDOLGOZÁSÁRA.
A Grundtvig program: felnőttoktatási pályázatok a Tempus Közalapítvány kezelésében Várterész Flóra Budapest,
TÁMOP nyitó szakmai konferencia A pályázat rövid bemutatása BRAVIA TEREM, NOVEMBER 30. KÉSZÍTETTE: KATONA KRISZTINA TÁMOP /1.
SZENT ISTVÁN EGYETEM GAZDASÁG- ÉS TÁRSADALOMTUDOMÁNYI KAR KUTATÓK ÉJSZAKÁJA SZEPTEMBER 24. AUTO-SZŰRŐ FEJLESZTÉSE OLAP JELENTÉSEK UTÓLAGOS, OFFLINE.
A könyvtárak szociális funkciói. Visszatekintés  70-ES ÉVEKTŐL - “MŰVELŐDÉSI HÁTRÁNY”  MANFRED NAGEL(1982) - SZOCIÁLIS FUNKCIÓ MEGHATÁROZÁSA - “ KÜLÖNLEGES.
Támop 3.1.4/ A kompetenciaalapú oktatás, egyenlő hozzáférés – innovatív intézményekben.
Technológiai fejlesztés a hatékony ellátás szolgálatában
Az intézményi férőhely kiváltás program jelenlegi helyzete
Akadálymentesítés és az egyetemes tervezés (Accessibility and the universal design)
TÁMOP /A
T UDATOS INNOVÁCIÓ VAGY MÓKUSKERÉK ? Locsmándi Alajos Budapest, szeptember 25.
Alprojektek eTanulás rendszer fejlesztése
A Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Közalapítvány bemutatása az egyenlő esélyű hozzáférés tükrében Budapest, június 17. Szentkatolnay Miklós.
2009. október 12. Szegedi Tudományegyetem BTK Informatikus Könyvtáros Szak 1 NEMZETKÖZI TARTALOMIPAR ÁGAZATOK ÉS TRENDEK 6. előadás.
A magyar gazdaság helyzete, fejlesztési prioritások Varju László államtitkár Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium.
TÁMOP /A – RÉV projekt ORSZÁGOS MUNKAERŐ-PIACI SZOLGÁLTATÓ ÉS SZAKMAI TÁMOGATÓ HÁLÓZAT III. ORSZÁGOS HÁLÓZATI TALÁLKOZÓ Budapest
Projektlabor, Projektmunka és Projekt szeminárium tapasztalatai és kérdései az informatika oktatásában az Eszterházy Károly Főiskolán dr. Kovács Emőd,
Informatika tanítása ea.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
Informatika matematika speciális tagozat - tematika évfolyam -
WCAG WEB CONTENT ACESSIBILITY GUIDELINES WEB AKADÁLYMENTESÍTÉSI ÚTMUTATÓ.
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Előadó Abonyi-Tóth Andor Műszaki tanár 1117 Budapest, XI. kerület, Pázmány Péter sétány 1/C, Tel: (1) /8466 abonyita.inf.elte.hu 2012/2013-as.
Google earth és a térinformatika kapcsolata
Fogyatékosügyi portál előkészítése Projekt szakértő: Szikora Tamás.
VII. Nemzetközi Médiakonferencia „A média hatása a gyermekekre és fiatalokra" szeptember Balatonalmádi Fiatal group leaderek Facebook használati.
Debrecen, március 27. Internet Fiesta 2008 Könyvtárak akadálymentesítése az Interneten Internet Fiesta 2008 Debrecen, március 27.
Digitalizálás a könyvtárban Békés Megyei Könyvtár Szakmai nap február 7. Moldován István OSZK MEK osztály.
2008. december 10. Látássérült személyek elemi és foglalkozási rehabilitációja programzáró konferencia december 10.
Nyelv-ész-gép Új technológiák az információs társadalomban.
2009. november 16. Szegedi Tudományegyetem BTK Informatikus Könyvtáros Szak 1 NEMZETKÖZI TARTALOMIPAR ÁGAZATOK ÉS TRENDEK 10. előadás.
2009. november 23. Szegedi Tudományegyetem BTK Informatikus Könyvtáros Szak 1 NEMZETKÖZI TARTALOMIPAR ÁGAZATOK ÉS TRENDEK 11. előadás.
2009. október 19. Szegedi Tudományegyetem BTK Informatikus Könyvtáros Szak 1 NEMZETKÖZI TARTALOMIPAR ÁGAZATOK ÉS TRENDEK 7. előadás.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Miért fontos a komplex rehabilitáció az Európai Unió foglalkoztatáspolitikája szempontjából? Budapest, december 3.
Előrejelzés, az információ áramlása, a foglalkoztatás szintjének emelése TÁMOP / kiemelt projekt Cseres-Gergely Zsombor, MTA KTI.
Köszöntöm Önöket az FSZ konferencián! Dr. Zárda Sarolta rektor.
"Új látásmód" érzékenység, innováció és közös tanulás a látássérült emberek munkaerő-piaci re/integrációjáért TAMOP /
A kompetenciafejlesztés eszközrendszere
CODEX – „Coordinated Development and Knowledge Exchange on Spatial Planning Methodology” A CODEX projekt fő célkitűzéseinek valamint kulcstevékenységeinek.
Fogyatékossággal élő hallgatók a Nyíregyházi Főiskolán Göncziné dr. Szabó Terézia „Egyenlő esélyek biztosítása a felsőoktatásban” november 26.
XML adatkezelés 1. témakör Az XML szabvány.
"Tudás és kompetencia Szakmai képzések az egyenlő esélyű hozzáférésért TÁMOP A-12/ Németh Orsolya alelnök, projektmenedzser Vakok.
TUDOMÁNYOS ELŐADÁS KÉSZÍTÉSE Kutatásmódszertan
A Microsoft Üzleti Intelligencia megoldása és platformja
NÁDAI GÁBOR \t Tanulmányi rendszer fejlesztése Nádai Gábor előadása GDF TDK – 2009; Konzulens: Dr. Kovács János.
Nádai Gábor előadása INTERNETES KONFERENCIASZERVEZÉS GDF TDK 2009 – Konzulens: Kaczur Sándor.
TÁMOP /1 Együtt az alapszolgáltatások fejlesztéséért Hartal Katalin Marcali Kistérségi Többcélú Társulás.
Egyházi Könyvtárak Egyesülése Pécs, június 28. Szakmai továbbképzés.
A website teljesítményének vizsgálata, fejlesztése 1. Forrás: WebTrends Analysis Suite, Advanced Edition White Paper (
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
Down Alapítvány TÁMOGATOTT ÜGYINTÉZÉS 1145 Budapest, Amerikai út 14. Tel.: (061) A Támogatott.
Az akadálymentesítés szempontjai a kulturális honlapoknál - a VMEK Moldován István OSZK-MEK Kulturális honlapjaink minősége - európai.
IKT alapú kompetenciák a XXI. századi pedagógusképzésben
A digitális kompetencia mérése. IKT-alapú értékelés
Informatika tanítása ea. Csernoch Mária
Salgótarján május 8.. Mit értünk érdekvédelem alatt? Milyen feladatokat jelenthet? Kik védenek érdeket? Hogyan lehet érdeket védeni? Alkossuk.
Milyen a bárki számára használható honlap? Honlapok elemzése ergonómia és akadálymentesség szempontjából Nagy Dániel
Cégnév Üzleti terv. Célkitűzések A cég hosszú távú céljainak egyértelmű bemutatása –Használjon a cég növekedését alátámasztó kifejezéseket, de legyen.
Drótváz Gerstweiler Anikó Éva május 3.. Wireframe I. Más néven képernyőterv vagy sematikus oldal Egy vizuális útmutató, amely honlapok felépítését.
A MATARKA akadálymentesítése és címkézése Burmeister Erzsébet Sárospatak, április 1. Networkshop konferencia.
1 Felelősségvállaló szereplő avagy mit tehet a könyvtár a fogyatékosok érdekében.
Az ILIAS keretrendszer használatának beépülése az oktatói és a hallgatói munkába a Gábor Dénes Főiskolán Berecz Antónia, Balogh Anikó, Littvay László
Üzleti terv bemutatása
Hotel Eger Park Konferenciaközpont október
Internet és kommunikáció
Előadás másolata:

Kaczur Sándor kaczur@gdf.hu 2014.05.12. A http://www.ryanair.com/hu honlap ergonómiai és akadálymentességi elemzése Kaczur Sándor kaczur@gdf.hu 2014.05.12.

Kaczur Sándor informatikus mérnök matematika-informatika szakos tanár közoktatási vezető idegenvezető informatika Ph.D. folyamatban kaczursandor.hu Gábor Dénes Főiskola Informatikai Intézet

2010-ben

Investigation into the accessibility of travel company websites, 2010 „This piece of accessibility research identifies Ryanair as the worst travel company for providing their customers online with an accessible experience. Across the board, the top ten travel websites in the UK are falling short on accessibility. First Choice and Travelodge were rated the best of a bad bunch and even then failed to achieve even the basic level of web accessibility. Nomensa’s report looks at the UK’s top ten travel company websites, including; First Choice, Travelodge, lastminute.com, Easyjet, Thomson, Travel Republic, British Airways, Expedia, Thomas Cook and Ryanair.”

Bevezetés TÁMOP 5.4.6. projekt a GDF-en Képzők képzése: 2 tanár „Az egyenlő esélyű hozzáférés biztosításához szükséges szakmai tudás terjesztése a Gábor Dénes Főiskolán” Résztvevő hallgatók, kollégák: 40 fő

Ergonomikus, akadálymentes web című fakultatív tantárgy Tematika Bevezetés az esélyegyenlőséget szolgáló infokommunikációs technológiákba Alapfogalmak és alapproblémák a fogyatékosság különböző területein Hátrányos helyzetű felhasználók igényeinek, problémáinak ismertetése és megtapasztalása (érzékenyítés) Ismerkedés a hátrányos helyzetű felhasználók által használt speciális szoftver- és hardver eszközökkel A honlapkészítés ergonómiája, akadálymentes weboldalak készítése

Ergonomikus, akadálymentes web című fakultatív tantárgy Tematika Honlapok akadálymentesen tartása Multimédiás tananyagkészítés hátrányos helyzetű felhasználók számára Portálelemzés a WCAG 2.0 irányelvek alapján Személyes találkozás fogyatékos személyekkel Kisfilmek, filmek, interjúk közös megtekintése és feldolgozása Technológiai trendek, érdekességek, kutatások Vizsgamunka elkészítése és bemutatása

Ergonomikus, akadálymentes web című fakultatív tantárgy Tematika Honlapok akadálymentesen tartása Multimédiás tananyagkészítés hátrányos helyzetű felhasználók számára Portálelemzés a WCAG 2.0 irányelvek alapján Személyes találkozás fogyatékos személyekkel Kisfilmek, filmek, interjúk közös megtekintése és feldolgozása Technológiai trendek, érdekességek, kutatások Vizsgamunka elkészítése és bemutatása

Ergonómia Használhatóság „a web a platform, nem egy platform”

Ergonómia emberi tényező, összetevői használhatóság fizikai környezet munkaszervezés és feladatok pszichológiai és szociális környezet használhatóság „Annak mértéke, ahogy a terméket meghatározott felhasználók meghatározott célokért eredményesen, hatékonyan és elégedetten használják egy adott környezetben.” , ISO 9241-11 „A szoftvertermék azon adottsága, hogy a felhasználó számára érthető, tanulható, használható és vonzó, amikor azt meghatározott feltételek mellett használja.”, ISO/IEC FDIS 9126-1

Ergonómia használhatósági faktorok mockup megtanulhatóság hatékonyság megjegyezhetőség hibák elégedettség mockup használhatósági modell

Ergonómia időkésleltetés, válaszidők az egyszerű a nagyszerű túl hosszú, túl bonyolult Krug törvényei ne kényszeríts gondolkodni 3 gondolkodásmentes kattintás = 1 gondolkodást igénylő húzd ki a szavak felét az oldalon, majd a fennmaradó szavak felét navigáció: egyértelmű legyen, hogy mi a link és mi nem

Ergonómia a konkurencia egyetlen kattintásra van felhasználói élmény minden zaj keresés útvonalmorzsa fülek nyitó oldal több körben kell tesztelni

Ergonómia Vizsgálati módszerek Analitikus módszerek A felhasználók várható tevékenységének szimulálása Irányelv vizsgálat Heurisztikus módszerek Bejárások … Empirikus módszerek Az alkalmazást, vagy annak működő prototípusát vizsgáljuk Megfigyelés Használhatósági teszt

Akadálymentesség Web Akadálymentesítési Útmutató 2.0, 2008 Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.0 észlelhetőség működtethetőség érthetőség robosztusság

Igények figyelembe vétele Fogyatékos személyek Vak felhasználók Gyengénlátó emberek Színtévesztő és színvak felhasználók Hallássérült emberek Mozgássérült felhasználók Epilepsziás emberek Értelmileg akadályozottak Technológiailag megkülönböztetettek Eltérő képernyőméret Elavult böngésző Gyenge hardver Speciális célcsoportok Gyerekek Idősek Alacsony képzettségűek Idegen nyelvek és kultúrák

Akadálymentesség 1. Észlelhetőség 1.1. Biztosítson szöveges alternatívát bármilyen nem szöveges formátumú tartalomhoz, annak érdekében, hogy az igényeknek megfelelő formára lehessen alakítani, úgy mint a nagybetű, a Braille-írás, a beszéd, a szimbólumok, vagy az egyszerűbb nyelv 1.2. Biztosítson alternatívákat a szinkronizált idő-alapú médiához 1.3. Információ- vagy szerkezetvesztés nélkül készítsen olyan tartalmat , amelyet különböző módokon lehet megjeleníteni (például: egyszerűbb elrendezés) 1.4. A felhasználók számára könnyítse a tartalom megtekintését, illetve hallását, beleértve az előtér és a háttér elválasztását

Akadálymentesség 2. Működtethetőség 2.1. Minden funkció legyen elérhető a billentyűzetről 2.2. Biztosítson a felhasználók számára elegendő időt, hogy elolvassák és használják a tartalmat 2.3. Ne legyen olyan tartalom, amről ismert, hogy rohamokat okozhat 2.4. Biztosítson a felhasználók számára segítséget a navigálásra, a tartalom megtalálására és a helyzetük meghatározására

Akadálymentesség 3. Érthetőség 4. Robusztusság 3.1. Tegye a szöveges tartalmat olvashatóvá és érthetővé 3.2. Tegye a honlapok megjelenését és működését kiszámíthatóvá 3.3. Segítse a felhasználókat a hibák elkerülésében és javításában 4. Robusztusság 4.1. Maximalizálja az összeférhetőséget a jelenlegi és jövőbeli felhasználói programokkal, beleértve a kisegítő technológiákat is

WCAG 2.0 A, AA, AAA szintű feltételek

2014-ben

Összegzés egyértelmű a fejlődés a honlapon a 2010-ben jelzett problémák közel felét megoldották fontos ergonómia nem elsőrendű akadálymentesség

Irodalomjegyzék TÁMOP 5.4.6 projekt a GDF-en, http://gdf.hu/rolunk/projektek/tamop-546a-121-2013-0001, 2014.05.07. ilias.gdf.hu -> Taneszköz tároló » TÁMOP-5.4.6.A-12/1-2013-0001 » Az esélyegyenlőséget szolgáló info-kommunikációs technológiák, az Ergonomikus, akadálymentes web tantárgy anyaga A weblapkészítés ergonómiája, példák, elvek, módszerek és eszközök, pdf, 2014.05.08. PORTÁLELEMZÉS A WCAG 2.0 IRÁNYELVEK ALAPJÁN (IKB05), pdf, 2014.05.08. Laufer László: Web használhatóság, http://erg.bme.hu/oktatas/tleir/GT521050/webusability9.pdf, 2014.05.07. WCAG irányelvek, Web Akadálymentesítési Útmutató 2.0, http://www.w3c.hu/forditasok/WCAG20, 2014.05.08. http://www.etudasportal.gov.hu/plugins/tudasportal/graph/fullscreenGraph.action?pageId=5406764, 2014.05.08. Investigation into the accessibility of travel company websites, http://www.nomensa.com/insights/investigation-accessibility-travel-company-websites, 2014.05.07. http://ryanair.com/hu weblap, 2014.05.09. HTML validátor: http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.ryanair.com %2Fhu&charset=%28detect+automatically%29&doctype=Inline&group=0, 2014.05.09. CSS validátor: http://jigsaw.w3.org/css-validator/validator?uri=http%3A%2F%2Fwww. ryanair.com%2Fhu&profile=css3&usermedium=all&warning=1&vextwarning=&lang=hu, 2014.05.09.

Kaczur Sándor kaczur@gdf.hu 2014.05.12. A http://www.ryanair.com/hu honlap ergonómiai és akadálymentességi elemzése Kaczur Sándor kaczur@gdf.hu 2014.05.12.