Közösségek és célcsoportok konstruálása dr. Szöllősi Gábor, szociálpolitikus, PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kelet-nyugati Átjáró A világzene és az interkulturális kommunikáció kapcsolata a pécsi Balkán Világzenei Fesztivál vizsgálata alapján Készítette: Halász.
Advertisements

A diskurzusok alatt lezajló tudati folyamatokról Kántor Gyöngyi PTE, Alkalmazott Nyelvészeti Doktori Iskola.
Migránsok társadalmi beilleszkedése együttműködéssel
5. A reklám Megszületett a reklám törvény: évi LVIII. törvény (ami már megjelenése előtt is heves vitákat váltott ki) A törvény hatálya kiterjed,
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
A művészet autonómiája a tömegkultúra és szépség határán
Történeti episztemológia
Tudás, közösség, hatalom
Új Esély munkakonferencia október 13. Braun József.
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
A deviancia összetett fogalma
Anyanyelvi mérések Magyarországon Oktatás és foglalkoztatás – Versenyképes gazdaság Magyarországon a XXI. században Szeged, Molnár Edit Katalin.
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
A POLITIKAI MARKETING HATÁSA A DEMOKRÁCIA MINŐSÉGÉRE
Szocializáció2. Boreczky Ágnes. Szocializáció2. Boreczky Ágnes.
Szocializáció Fogalmak:
POLITIKAI IDEOLÓGIÁK © kurtán sándor pefele 2009.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Gyermekvédelmi politika I. Levelező tagozat 2008/09. tanév/őszi félév.
Ápolásetika.
Történelemdidaktika. I. A történelemtanítás általános kérdései Dr
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 1. Előadás vázlata
Szimbolikus tőke, szimbolizáció (Capital simbolic. Simbilizare).
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
JOGI ALAPTAN ESA november 7..
Együtt egymásért és magunkért
KULTURÁLIS ANTROPOLÓGIA III.. A 60-as évek antropológiája E. Wolf: részterületek, terminusválság El ő zmények: 1.Angolszász strukturalista funkcionalizmus.
KULTÚRA, ÉRTÉKEK, NORMÁK, DEVIANCIA
PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék
A konstruktív szociális munka Összeállította: Ágoston Magdolna Nigel Parton: Constructive Social Work towards a new practice,
Történelemtanítási stratégiák a nemzetközi történelemdidaktikai koncepciók tükrében F. Dárdai Ágnes
Edward Sapir ( ).
A történelmi tanulás sajátosságai
Éntudat – identitástudat - énkép
Általános művészetpszichológia II. 2.rész
műelemzés ELJÁRÁSOK, MÓDSZEREK
Társadalmi és kultúraközi kommunikáció I.
Glenn C. Loury A faji egyenlőtlenségek anatómiája nov. 19. ELTE ÁJK.
Közismeret Osztályfőnöki Kommunikáció-magyar ( KO-MA) Matematika Idegen nyelv Természetismeret Társadalomismeret.
Vállalatgazdaságtan a gyakorlatban
Az éghajlatváltozás kommunikációja a médiában Innováció és kommunikáció III. Megyeri Nóra - Turcsán Edit.
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK BBTE Szociológia és Szociális Munkásképző Kar Szociológia Tanszék Szociológia szak Péter László.
Propedeutika JOHANN KONRAD EBERLEIN Tartalom és belső tartalom: az ikonográfiai-ikonológiai módszer prezentációs anyag TÁMOP /2/A/KMR
A deviancia értelmezési kerete
Dr. Tóbiás László: A szociális képzők és a szociális szakma egészének hozzájárulása az inkluzív társadalom és a társadalmi részvétel fejlesztéséhez Inclusive.
Az egyetemi sport eladhatósága, mi kelti fel a cégek érdeklődését? Debrecen, szeptember 3.Készítette: Maszlavér Gábor.
A nemzeti film fogalma Példa: francia külvárosfilmek.
Vágvölgyi Gusztáv - Pabló Inspi-Ráció Egyesület inspi-racio.hu Polyán Egyesület polyan.hu.
Durkheim Társadalmi kötelékek és rituálék. A vallás társadalmi jellegű A társadalom egyes egyéni erők szintézise Ezen erők az egyén viszonylatában fölérendeltek.
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
Aldo Rossi ( ) The Architecture of the City.
Jelenkori társadalmi problémák és konfliktusok Tantárgyfelelős: Dr
Kultúra értelmező kéziszótár alapján három jelentés
Faj, Nemzet, Etnikai csoport, Kisebbségek Tantárgyfelelős: Dr
Új Esély munkakonferencia Július 28. Zöld Kakas Líceum Braun József.
A reklám centruma.
PROJEKTMENEDZSMENT. Projektmenedzsment a stratégia megvalósításának eszköze. Projekt egy-egy konkrét stratégiai program vagy részprogram.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
AZ időspolitikák hatása
LEADER, Identitás, Sport
A gyakorlati képzés szemléleti hátterének és kereteinek meghatározása
Konfliktus fogalma: az értékek vagy érdekek összeütközése.
Regionális identitás és öntudat: létező jelenség Magyarországon?
I. Konfliktus értelmezése
ÉRTÉK, ESZMÉNY, NORMA A NEVELÉSBEN
Tudásstruktúrák szerepe a befogadásban
Dr. Rozgonyi Tiborné Debrecen 2010.
Szociális segítő a kollégiumokban
Előadás másolata:

Közösségek és célcsoportok konstruálása dr. Szöllősi Gábor, szociálpolitikus, PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék

Mottó: Az emberek úgy viszonyulnak a hétköznapi világ jelenségeihez, amilyennek vélik azt; ezért minden vélekedés reális, amennyiben reális következményekkel jár. Egy embercsoport (közösség, célcsoport) megismeréséhez nem csak azt kell tudni, hogy milyen objektív tények jellemzik azt, hanem azt is, hogy az emberek milyen jelentéseket tulajdonítanak ennek a csoportnak.

A valóság társadalmi konstruálása A társadalmi valóság nem a saját jogán létezik, hanem úgy, hogy az emberek alkotják és értelmezik a kommunikáció folyamata során. (Berger – Luckmann 1998). A szociális probléma a társadalom valamely csoportjának az a tevékenysége, mellyel kifejezésre juttatja panaszait és követeléseit valamely feltételezett helyzettel kapcsolatban. (Spector és Kitsuse, 1973.) Valamely társadalmi probléma jelentésének megalkotását úgy kell felfogni, mint egy játszmát, melyben az a cél, hogy meggyőzzük az embereket, hogy tegyenek valamit a problémával kapcsolatban. (D. Loseke)

A jelentések meghatározása (1)Az interakció szerepe A diskurzus színterei és szereplői (2) A nyelv szerepe A nyelv által interpretálják az eseményeket, hogy illeszkedjenek egy olyan narratívába, mely megadja a múlt a jelen és a jövő jelentését, igazodva a hallgatóság által elfogadható ideológiához. (Murray Edelman) (2) A szimbólumok szerepe Szimbolikus kommunikáció Szimbolikus konfliktus Szimbolikus politika

A csoport határai Két nézőpont: A társadalmi csoport természetes, esszenciális tulajdonságai alapján válik csoporttá Minden csoport mesterséges alkotás (artefactum), melyet a társadalom hoz létre. A csoporthoz tartozás, mint identifikáció A csoporthoz tartozás, mint minősítés Identifikációs folyamat – a különbségek létrehozása, fenntartása, megváltoztatása Technikai változások – fizikai jelenlét nélküli közösségek

A csoport tulajdonságai Objektív léttel bíró kontextus, eltérő értelmezések A csoport szimbolikus jellemzői. Rituálék a kollektív identitás megerősítésére Identitás-politika

Célcsoportok társadalmi konstruálása A célcsoportok társadalmi konstruálásának lényege kulturális jellemzők vagy közkeletű képek tulajdonítása olyan személyeknek vagy csoportoknak, melyek magatartását és jóllétét érinti a közpolitika. Ezek a tulajdonított jellemzők normatívak és értékelők, a csoportot pozitív vagy negatív terminusokban festik le nyelvi eszközökkel, történetekkel. (Edelman) A célcsoport szociális konstrukciójának elemei: azoknak a közös jellemzőknek a kiválasztása, melyek a célcsoportot, mint a társadalom számára jelentéssel bíró csoportot megkülönböztetnek más embercsoportoktól. sajátos értékek, szimbólumok, képek tulajdonítása ezekhez a jellemzőkhöz

A célcsoport konstrukciójának szerepe Célcsoport – a politika meghatároz megoldandó problémákat vagy elérendő célokat, és azonosítja azokat az embereket akik magatartása kapcsolódik a cél eléréséhez. A cél elérése érdekében képessé teszi, vagy kényszeríti ezeket az embereket, hogy megtegyenek olyasmit, amit egyébként nem tennének meg A célcsoport meghatározása többféle racionalitásnak felel meg: -A célcsoport tagjai szemszögéből (technikai jellemzők és elismert szükségletek) -A politikus szemszögéből (hatalmi és közpolitikai szempontok) -Más csoportok szemszögéből (szimbolikus értékek illetve önérdek) Group-centrism: a szakpolitikai megoldások csoportokhoz kapcsolása

A célcsoportok helyzete Pozitív konstrukció Negatív konstrukció Erős hatalmi helyzet Előnyös helyzetűek Versengők Gyenge hatalmi helyzet Függő helyzetűek Deviánsok

Köszönöm a figyelmet!