Erdős Péterné dr. 2009. február 03. A Termékdíj munkacsoport 4. ülésére AZ EGYUTAS ITALCSOMAGOLÁSOK HASZNOSÍTÁSÁNAK ÖSZTÖNZÉSE ÁRUHÁZI VISSZAVÉTELI RENDSZEREK.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A civil szervezetek véleménye A csomagolási hulladékok gyűjtésének európai és hazai megoldásai valamint tapasztalatai február 24. Szilágyi László.
Advertisements

ÚMFT Gazdaságfejlesztési programok sajtóbeszélgetés július 9., Budapest Burány Sándor, államtitkár Kocsis Magdolna, IH vezető GfP sajtóbeszélgetés.
Országos Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Főfelügyelőség
A hulladékgazdálkodás eredményei és jövőképe Magyarországon
A papír hulladékként is érték
Környezetvédelmi ipar és hulladékgazdálkodás Magyarországon
1 E – utakon az EU Glattfelder Béla. Dekarbonizáció 80% Forrás: Európai Bizottság.
1 „ Gazdasági kihívások 2009-ben ” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Dunagáz szakmai napok, Dobogókő Április 15.
A DÍJKÉPZÉS SZERKEZETE TEKINTETTEL AZ EU ÁLTAL TÁMOGATOTT BERUHÁZÁSOKRA, A TÁMOGATÁSI SZERZŐDÉSBEN FOGLALT KÖTELEZETTSÉGEKRE Szabó IstvánnéMAVÍZ Közgazdasági.
A hulladéktörvény hatása a pályázati forrásokból megvalósult hulladékgazdálkodási projektekre április Köztisztasági Egyesülés.
A hazai mérnöki tudás piacképes termékké formálásának eszközei Kovács Lajos ügyvezető igazgató INFOPLAN Mérnökiroda Kft.
Az újrahasználat jövője Foodexpo )Az újratöltő rendszerek megmentése 2)Az eldobó csomagolások visszagyűjtése és hasznosítása BETÉTDÍJ.
Az európai unió környezetvédelme. A tisztább, élhető környezetért Az Európai Unió több évtizedes munka eredményeként rendkívül átfogó környezetvédelmi.
A PIACI MŰKÖDÉS TAPASZTALATAI A MAGYAR GÁZIPARBAN
JVSZ EU Bizottság február 09. „A gazdaságfejlesztési pályázatok módosuló feltételrendszere és a gazdasági válság: könnyítések és kockázatok”
MNB Statisztika A külső finanszírozási igény/képesség változása
Életciklus elemzés alkalmazása a termékdíjas szabályozásban
Zalaegerszeg december 13.
Hogyan lehet a növekedést fenntartani adózás helyett? Előadó: Gurabi Attila
Európai és hazai tapasztalatok a csomagolási hulladékok gyűjtésével kapcsolatosan workshop 2009.február 24. Az ipar elkötelezettsége a szelektív hulladékgyűjtés.
Valóban használható alternatívát nyújt-e a betétdíj rendszer a szelektív csomagolóanyag begyűjtési rendszerrel szemben? A döntéshozási folyamatot támogató.
LAKOSSÁGI SZELEKTÍV GYŰJTÉS EREDMÉNYEI ÉS PERSPEKTÍVÁI A KÖZSZOLGÁLTATÓK SZEMÉVEL (előadási anyag) februárSiklóssy Mihály FKF Zrt.
1 Hűtőközeg, hűtőberendezés ártalmatlanítás A kötelezettek teljesítési fegyelme KvVM workshop Zoltán Attila.
A magyar csomagolási hulladék kezelési modellje
Környezeti elemek védelme II. Talajvédelem KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek.
A SZEMÉT ÚTJA Készítette:Kicsák Zoltán
4000 körüli vállalkozás, - ennek 80%-a mikro-vállalkozás (10 főnél kevesebb foglalkoztatott), - 15%-a kisvállalkozás (10-49 fő foglalkoztatott) 100 ezer.
A hulladék körforgása - hasznosítás
A Georgikon Kar kutatási lehetőségei Keszthely, március 30.
Közép-Európai Innovációs Központ – Forrás Informatika Kft. Ágazati Kutatás – Szoftverfejlesztés Május 17. Eger Tóth András Senior Projekt Menedzser.
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
A közúti fuvarozás helyzete Napi Gazdaság Konferencia Karmos Gábor - főtitkár.
A kötelezettek teljesítési fegyelme Csomagolás Gönci Beáta ÖKO-Pannon Kht Budapest, január 21.
Mi is az igazi cél? Különféle díjak a megelőzés szolgálatában Szilágyi László civil munkacsoport Termékdíjas workshop január 21.
A hasznosítást koordináló szervezet által elérhető eredmények a lakossági szelektív gyűjtésben Viszkei György ügyvezető igazgató Budapest, február.
Cementipari észrevételek és javaslat november 20. a es időszak tervezett CO 2 kvóta kiosztásával kapcsolatban MAGYAR CEMENTIPARI SZÖVETSÉG.
) A hulladékgazdálkodási rendszer működése Magyarországon( koordináló szervezeti modell helye,szerepe a rendszerben) Hartay Mihály Öko-pack Nonprofit kft.
A szelektív gyűjtés helyzete, eredményei Kommunikációs kihívások
A hulladékgazdálkodás aktuális feladatai
Felkészülés a II. Országos Hulladékgazdálkodási Terv végrehajtására
A hulladékgazdálkodási közszolgáltatás szervezése, működtetése az önkormányzatok szempontjából Hosszútávon csak a közszolgáltatásokat nyújtó önkormányzatok.
Civil Kezdeményezések Programja
Magyar jogszabály évi XLIII. törvény a hulladékgazdálkodásról Forrás:
TÁMOP H ulladékgazdálkodás Kocsis György Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület.
Környezetvédelmi pályázatok a GOP-ban PÁTOSZ workshop április 21. Kovalszky Dóra, NFÜ GOP IH.
Az OHÜ évi tapasztalatairól és az idei feladatairól dr. Wégner Krisztina Főosztályvezető, Koordinációs főosztály január 24. Szombathely.
Coca-Cola Magyarország gyakorlatában Coca-Cola Magyarország
Kellenek-e hulladéklerakók Magyarországon?
Áttekintés a magyar hulladékgazdálkodásról Dr. Hornyák Margit
Cseber Kht évi gyűjtés eredménye január.
Az elektronikai hulladékok hasznosítása
Szövetség az Italoskartonért és a Környezetvédelemért (The Alliance for Beverage Cartons & the Environment) - Az italoskarton gyűjtés és újrahasznosítás.
Reklámpapír A kötelezettek teljesítési fegyelme Viszkei György ÖKO-Pannon Kht. Budapest, január 21.
Mérlegen a koordináló szervezetek Hartay Mihály ÖKO-Pack Kft.
Környezeti elemek védelme II. Talajvédelem KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek.
Külpiacra lépés az Európai Unióban – Gyurácz Németh Iván.
Az EU körkörös gazdaság koncepció Hartay Mihály MTVSZ hulladékgazdálkodási szakértő.
Rendszerszemléletű hulladékgazdálkodás ZÖLDEK Klaszter – a megújuló energia jövője a Közép-Dunántúli régióban 2013 szeptember Varsoft Kft. H-Solymár.
Változások az áramforrások területén Schmidtka Gábor október 13.
Hagyományos húsvéti húságazati helyzetkép (a prezentáció az AKI és a KSH adatainak felhasználásával készült) Változatlan stagnálás? avagy Történt-e.
Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt.. Magyarország egyik legnagyobb hulladékgazdálkodással és köztisztasággal foglalkozó vállalata, amely mintegy két millió.
1 ÖKO-KORD Országos Nonprofit Kft Kós Szabina Környezetvédelmi mérnök.
E – Ügyintéző Bt. Küldetésünk: - Környezetvédelmi termékdíj és jövedéki szaktanácsadás, szakértés és ügyintézés.
Kanizsa Trend Kft Környezetvédelem a Kanizsa Trend Kft-nél Nagykanizsa.
A környezet védelmének általános szabályairól szóló évi LIII. tv.
VÁLTOZÁSOK A TERMÉKDÍJAS RENDSZERBEN 2012-től E+E és gumiabroncsok
a logger-használat kérdései
Dr. Szentesi Szilvia Földművelésügyi Minisztérium
Kihívások a tojáságazat előtt
A 10 éves pécsi szelektív hulladékgyűjtés története és eredményei
Előadás másolata:

Erdős Péterné dr február 03. A Termékdíj munkacsoport 4. ülésére AZ EGYUTAS ITALCSOMAGOLÁSOK HASZNOSÍTÁSÁNAK ÖSZTÖNZÉSE ÁRUHÁZI VISSZAVÉTELI RENDSZEREK ALKALMAZÁSA RÉVÉN

 Hazai helyzetkép az egyutas italcsomagolások területén  Az áruházi visszavétel alkalmazhatóságát és hatékonyságát befolyásoló tényezők  Első hazai tapasztalatok az egyutas italcsomagolások áruházi visszavételével  Kérdések és dilemmák az egyutas italcsomagolások áruházi visszavétel révén történő hasznosításának ösztönzése kapcsán Tartalom

Hazai helyzetkép az egyutas italcsomagolások területén  Évente mintegy 3-4 Mrd db italcsomagolás (forrás: KvVM) CSOMAGOLÁS TÍPUSA EGYUTAS CSOMAGOLÁS KIBOCSÁTÁS Üveg, kg liter PET, kg liter Alumínium, kg liter Italoskarton, kg liter (A táblázat és diagramok adatai az ÉFOSZ által összesített, évi gyártói adatok)

Hazai helyzetkép az egyutas italcsomagolások területén  A csomagolási hulladékok évente keletkező, illetve hasznosított mennyiségei (forrás: ÖKO-Pannon Kht.)  A jelenlegi szabályozás hatékonyságát minden eszközzel növelni kell – egyik lehetséges eszköz az áruházi visszavételi rendszer

Az egyutas italcsomagolások áruházi visszavételi Rendszerét befolyásoló tényezők  Új EU irányelvi kötelezettség begyűjtési rendszerek kialakítására – a Rendszert befogadó szabályozási környezet  A betétdíjas és visszavételi díjas rendszerek önállóan egyik tagállamban sem voltak életképesek* - indirekt ösztönzés: mennyiségarányos hulladékkezelési díjkonstrukció, hulladéklerakást terhelő adó, stb.  Betétdíj: a fogyasztói árra rakódik rá összegszerűen visszajáró tételként, forrását a termék fogyasztói árának növelése teremti meg  Visszavételi díj: a fogyasztói ár része, forrását a gyártók és forgalmazók kapcsolódó kötelezettsége (pl. a hasznosítás esetén igénybe vehető - termékdíj, vagy más típusú - öko-adó kedvezmény), valamint a hasznosító rendszerek gyártói-kereskedői finanszírozása teremti meg * Forrás: A betétdíjas rendszer működése az Európai Unió tagállamaiban, 2002.

Az egyutas italcsomagolások áruházi visszavételi Rendszerét befolyásoló tényezők  A szereplők közötti koordináció, az elszámolás és az egyéb adminisztráció biztosítására intézményi háttér szükséges (clearing house)  A gazdasági recesszió hatása: a csomagolási hulladékok mennyisége a GDP csökkenésével várhatóan csökken, erősebb motiváció a háztartásokban a csomagolási hulladék értékesítésére, a begyűjtő rendszerek hatékonyságának növelése elkerülhetetlenné válik, a hulladékhasznosítás mértékének növelése munkahelyek megőrzését, új munkahelyek teremtését teszi lehetővé  Az egyutas italcsomagolások – keletkezésük helyéhez minél közelebb történő – térfogatcsökkentése a begyűjtés hatékonyságának egyik kulcskérdése, mind környezetvédelmi, mind költséghatékonysági szempontból  Darab alapon meghatározott öko-adó, illetve visszavétel hasznosításra, szükségtelenné teszi az egyutas csomagolások egyedi azonosítását

Az egyutas italcsomagolások áruházi visszavételi Rendszerét befolyásoló tényezők LÉTSZÁM, főLÉTSZÁMARÁNY, %ÁRBEVÉTEL ARÁNY, % 0-9 fő95,017,8 Ebből: 0-4 fő87,012, fő4,09, fő0,810,9 250 főtől0,262,0  A hazai élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelem erősen koncentrált  A hazai élelmiszer-kiskereskedelem bevételéből majdnem minden harmadik forint az Auchan, Cora, Interspar vagy Tesco pénztárába kerül (Forrás: ACNielsen Piackutató Kft., 2008.)  A hiper- és szupermarketek, valamint diszkont áruházak száma összesen 1000 körüli, míg az egyéb (döntően mikro-vállalkozásként működtetett) üzletek száma kb Forrás: KSH, 2003; KvVM

Első hazai tapasztalatok az egyutas italcsomagolások áruházi visszavételével  Magyarországon elsőként a Cora vezette be december 15-én: budakalászi és törökbálinti áruházaiban, PET palackokra, modell kísérletként Thermo Press elektromos palackzsugorító berendezésre, inverz begyűjtési és hasznosítási rendszerre alapozva térfogatcsökkentés 1/12-re 3% idegenanyag tartalmú, újra-palack gyártásra is alkalmas minőségű másodnyersanyag 1-3 Ft/db visszavételi díj (háztartási Thermo Press készülékkel otthon zsugorított formában történő visszavétel esetén 3 Ft/db) lehetőség alumínium italos dobozok tömörítésére

Első hazai tapasztalatok az egyutas italcsomagolások áruházi visszavételével  A Tesco január 23-án vezette be: 37 áruházában, PET palackokra és alumínium italos dobozokra a HUKE-vel közösen bevezetett rendszerre – szelektálás, bálázás, hasznosítás - alapozva, egy áruházban visszaváltó automata és mechanikus kézi prés telepítésével térfogatcsökkentés 1/9-re kb. 15% idegenanyag tartalmú, speciális tisztítást követően újra- palack gyártásra is alkalmas minőségű másodnyersanyag 1-2 Ft/db visszavételi díj (1 Ft/db PET palackra, 2 Ft/db alumínium italos dobozra)

Első hazai tapasztalatok az egyutas italcsomagolások áruházi visszavételével  A Cora-ban működő visszavétel első hónapja a várakozásokat meghaladó eredményt hozott: Helyszín 1,5l alatti egész PET palack, db 1,5l-es és feletti egész PET palack, db Otthon zsugorított PET palack, db Összes, db Törökbálint Budakalász Összes, db

Kérdések, dilemmák 1. A munkacsoport tagjainak megítélése szerint elősegítheti-e országos léptékben is az áruházi visszavételi rendszer az egyutas italcsomagolások hasznosítási mértékének növekedését? 2. Hogyan hat a Rendszer a gyűjtőszigetes, és a házhoz menő szelektív gyűjtés kialakult és fejlesztés alatt lévő kapacitásaira, anyagáramaira? 3. Betétdíjas, vagy visszavételi díjas rendszerben célszerűbb-e gondolkodni? 4. A Rendszer kialakítását és működtetését célszerű-e kötelező jelleggel előírni? Esetleg csak a kb „nagy” számára? 5. Fenntartható-e, és milyen forrásokból finanszírozható a Rendszer? 6. A meglévő intézményi háttér (koordináló szervezetek) tudná kezelni a Rendszerhez kapcsolódó feladatokat? Kötelező tagság?

Kérdések, dilemmák 8. Milyen forgatókönyvek rajzolódnak ki a recesszió – és ezzel együtt a másodnyersanyagok értékesíthetőségi problémáinak - elhúzódása esetén? 9. A Rendszer egyedi azonosító nélkül történő működtetése esetén számolnunk kell-e számottevő hulladék „import”-tal a környező országokból? 10. ……….? ? 12. ………..?