Miért drága (?) a villany Magyarországon? Bakács István igazgatósági tag, EON Hungária Rt az ETE elnöke Energetikai Konferencia, Budapest 2005. dec.1
Tartalom: 1. Drága-e a villany? 2. „Természetes” tényezők 3. „Szabályozási” tényezők 4. Mit lehetne csinálni?
1.DRÁGA-E A VILLANY ? Összehasonlítások, statisztikák, nehézségek
Villamos energia árak reálváltozása 1997 bázisán (1) Forrás: belső anyagok Megállapítások: A villamos energia háztartási fogyasztói ára enyhe reálérték növekedést mutat a vizsgált időszakra 2. A villamos energia beszerzési ára 2001-től gyorsabb ütemben növekszik, mint a háztartási végfelhasználói ár
A kisjövedelmű háztartások áramkiadásának aránya
A villamos energia árának változása háztartási fogyasztók esetén 3500 kWh (1995-2004) Forrás: Eurelectric
AZ EU-25 átlagos villamos energia ára (Euro/ MWh) 2005-ben adók nélkül
A háztartási villamos energia ár szerkezete Forrás: Eurelectric
A villamos energia árának változása háztartási fogyasztók esetén 3500 kWh (1995-2004) az új tagállamokban Forrás: Eurelectric
Ipari fogyasztói ár változása 24 GWh (1995-2004) Forrás: Eurelectric
2. TERMÉSZETES TÉNYEZŐK 2.1. Az erőműpark összetétele 2.2. Alacsony fajlagos fogyasztás
Villamos energia fogyasztás egy km vezetékhosszra vetítve Forrás: Eurelectric
3. SZABÁLYOZÁSI TÉMYEZŐK 3.1. Adók 3,2 „Támogatások” 3.3 Árszabályozás 3.4. Hosszutávú szerződések és „befagyott” költségek 3.5 Egyéb szabályozási-működési anomáliák
3. 1. A villamos energia adótartalma ÁFA: - 2003 3.1. A villamos energia adótartalma ÁFA: - 2003. december 31-ig 12% - 2004. január 1-től: 25% - 2006. január 1-től: 20 % ENERGIAADÓ: 2004. január 1-től 0,19 Ft/kWH (ÁFA-alapot képez)
3.2. Támogatások A rendszerirányítási díjban jelenleg: - Kapcsolt és megújulók támogatására: 0,7 Ft/kWh- 20 Mrd Ft- VET módosítás után jelentősen nő(het) 2006-ban meghaladjuk a 2010-i EU vállalást (3,6%) - átállási költségek („Befagyott) alapja 0,3 Ft/kWh-kb. 10 Mrd Ft (ld. PPAk és a brüsszeli vizsgálat!)
3.3. Árszabályozás Cél: a fogyasztói árak „kézben” tartása, befektetések, fejlesztések ösztönzése Eszköz: vállalati nyereség korlátozása 4 évenként a szabályok változnak! Probléma: vertikális és horizontális torzulások, keresztfinanszírozás: Vertikális: erőművek „preferálása” állami cégek nem piackonform működtetése áramszolgáltatók átlagos nyereségszintjének korlátozása Horizontális: különbségek a szolgáltatók jövedelmezőségében (egységes tarifák következtében)
ESZKÖZARÁNYOS ADÓZOTT EREDMÉNY SORRENDJE A TOP 200 CÉGEKNÉL (2004) 1. Benetton Ungheria Kft 45,3 % 2. Betonút Rt 25,3 % 3. Nitrogénművek Rt 25,1 % 4. GE Hungary Rt 24,1% 5. National Instruments Kft 23,6 % 6. Weinberger Rt 23,6% 7. T-Mobile Rt 23,2 % 8. Henkel Kft 22,7% 9. Envirochem Kft 21,7% 10.BOS Automotive Products 20,4% 11Samasung Rt 18,6 % 12.Dunamenti Erőmű Rt 18,3% Forrás: Figyelő
ESZKÖZARÁNYOS A. EREDMÉNY ENERGETIKAI CÉGNÉL 1. Dunamenti Erőmű Rt 18,3 % 2. Bpesti Elektromos Művek Rt 11,2% 3. Csepeli Áramtermelő Rt 10,5% 4. Mátrai Erőmű Rt 8,7% 5. ÉGÁZ Rt 7,0 % 6. FŐGÁZ Rt 7,0 % 7. DÉMÁSZ Rt 6,8% 8. Budapesti Erőmű Rt 5,7 % 9. EON Hungária Rt (konsz) 5,0 % 10. AES Tiszai Erőmű Kft 4,9 % 11. DDGÁZ Rt 4,4, % 12. ÉMÁSZ Rt 4,4% 13. MAVIR Rt 3,6% 14. MVM Rt 2,0 % 15. TIGÁZ Rt 0,2 % 16. Paksi Atomerőmű Rt negatív 17. Vértesi Erőmű Rt negatív Forrás: Figyelő TOP 200-2004
Megtérülés, nyereségesség Az eddigi árszabályozási ciklusok során a szolgáltatók összesen és az évek átlagában megkapták a szabályozás során részükre elismert nyereséget.
Áramszolgáltatók megtérülése 1997-2004
3.4 Hosszutávú szerződések – befagyott költségek Brüsszeli (DG COMP) vélemény: Állami segítség – térítés piaci ár fölött Nem kompatibilis a liberalizációs törvényekkel. Luxemburgi (ECJ) bírósági ítélet hatása.
2004-2006 Közép európai piaci árak
3.5 Egyéb anomáliák - olcsóbb források a szabad piacon („legkisebb költség elve?) - befagyott költségek vetítési alapja - export dotálása a fogyasztók pénzéből (Paks versenypiaci tiltása, MVM aukciók szervezése)
4. MIT LEHET TENNI - Az energiaárszabályozás depolitizálása, a szociális kérdések, árszabályozáson kívüli megoldása, az indokolatlan támogatások (garázs, üdülő, stb) megszüntetése; A szabályozásban meglévő horizontális és vertikális torzulások megszüntetése; A liberalizációs direktíva öszinte és következetes végrehajtása; A felesleges vagy mellőzhető támogatások (pl megújulók) korlátozása CÉL: az ellátás biztonsága, erőműépítés! (Ld. Finnország)