Vállalati Gazdaságtan
Vállalati gazdaságtan Kötelező és ajánlott irodalom Kötelező irodalom: Chikán Attila: Vállalatgazdaságtan, Aula, 2003. 92-115, 145-155. oldal. Előadásjegyzet Ajánlott irodalom:
Piaci verseny
Vállalati gazdaságtan PIACI VERSENY A PIAC ÉS A PIACI VISZONYOK Piac: valamely jószágnak vagy szolgáltatásnak azokból a tényleges és potenciális vevőiből és eladóiból tevődik össze, akik csere céljából kerülnek egymással kapcsolatba Releváns piac: részpiacok összessége, melyek egy vállalat igény-kielégítési törekvései szempontjából reálisan szóba jöhetnek.
Vállalati gazdaságtan PIACI VERSENY Verseny: két vagy több szereplő egymással szembeni előnyszerzésre irányuló, adott szabályok között zajló tevékenysége. az üzleti vállalkozások természetes létformája szabályai állami szinten, törvényekben és a gazdaság belső logikája szabják meg jóléti funkció allokációs funkció hatékonysági funkció
Vállalati gazdaságtan PIACI EGYÜTTMŰKÖDÉS Kooperáció: két vagy több szereplő összehangolt tevékenysége együttes nyereségük növelése érdekében pozitív, gazdaságszervező verseny tisztaságát veszélyeztető
Vállalati gazdaságtan PIACTÍPUSOK Piactípusok Hatékony piac: a befektetett tőkék megtérülési rátái gyorsan kiegyenlítődnek Normálprofit: a hatékony piac kiegyenlített profitrátája Nyomásos és szívásos piac
Vállalati gazdaságtan PIACI STRUKTÚRA TÍPUSOK Piaci struktúra piaci szereplők száma a piaci részesedések megoszlása a piaci koncentráció foka vertikális integráció termékdifferenciálás mértéke
Vállalati gazdaságtan A keresleti oldal szereplői PIACI STRUKTÚRA TÍPUSOK Kínálati A keresleti oldal szereplői szereplők Sok Kevés Egyetlen Szabad verseny Korlátozott (oligopol) kereslet (Oligopszónia) Monopol kereslet (monopszónia) Korlátozott (oligopol) kínálat Kétoldalú oligopólium Korlátozott keresleti monopolium Monopol kínálat Korlátozott kínálati monopolium Kétoldalú monopólium
Vállalati gazdaságtan PIACI VERSENY Piacra belépés, kilépés Akadályai: állami szabályozás méretgazdaságosság termékdifferenciálás tőkekorlátok partnerváltási korlátok elosztási csatornák hozzáférése egyéb belépési korlátok
Vállalati gazdaságtan PIACI belépés akadályai ÁLLAMI SZABÁLYOZÁS egészségügyi előírások minőségi, technológiai előírások szabadalmak preferenciák, szubvenciók vámok
Vállalati gazdaságtan PIACI belépés akadályai MÉRETGAZDASÁGOSSÁG Vállalatméret Üzemméret Piaci részesedés: a vállalat értékesítésének az adott piac összes eladásának aránya
Vállalati gazdaságtan MÉRETGAZDASÁGOSSÁG
Vállalati gazdaságtan MÉRETGAZDASÁGOSSÁG
Vállalati gazdaságtan PIACI belépés akadályai TERMÉKDIFFERENCIÁLÁS fogyasztói hűség TŐKEKORLÁTOK ágazati különbség PARTNERVÁLTÁSI KORLÁTOK szállító vagy értékesítési csatorna
Vállalati gazdaságtan PIACI belépés akadályai
Vállalati gazdaságtan PIACI belépés akadályai ELOSZTÁSI CSATORNÁK HOZZÁFÉRÉSE kizárólagossági megállapodások EGYÉB BELÉPÉSI KORLÁTOK reagálás a bennlévő vállalatok részéről licenc tapasztalat földrajzi elhelyezkedés (elsőség)
Vállalati gazdaságtan PIACI KILÉPÉS AKADÁLYAI KILÉPÉS A PIACRÓL Lehet belépési korlát is (hulladékégető, atomerőmű) Állóeszközök kevéssé mobilak Munkaerő konvertálhatósága
Vállalati gazdaságtan PIACI KILÉPÉS AKADÁLYAI KILÉPÉS A PIACRÓL Lehet belépési korlát is (hulladékégető, atomerőmű) Állóeszközök kevéssé mobilak Munkaerő konvertálhatósága