Diplomás pályakezdők a versenyszektorban Tóth István János * - Várhalmi Zoltán + „Felsoktatás és foglalkoztathatóság” Műhelykonferencia a Budapesti Corvinus Egyetem Nemzetközi Felsőoktatási Kutatások Központja és a Magyar Szociológiai Társaság Oktatásszociológiai Szakosztálya közös rendezésében október 21, Budapest, BCE III. előadó *: tudományos főmunkatárs, MTA KTI +: elemző, GVI
A vizsgálat célja Módszerek, adatok Kereslet - a gazdasági válság hatása Fizetések Toborzási nehézségek Felsőoktatási intézmények presztízse 2 Tartalom Tartalom – Célok – Módszerek – Kereslet – Fizetések – Toborzási nehézségek – Felsőoktatási intézmények
3 A vizsgálat célja Tartalom – Célok – Módszerek – Kereslet – Fizetések – Toborzási nehézségek – Felsőoktatási intézmények
A Magyar Kereskedelmi Kamara Gazdaság- és Vállalkozáskutató Intézete (MKIK GVI) több éve végez nagy mintás munkaerő-piaci felméréseket vállalatok körében Diplomások iránti kereslet rendszeres felmérése (2006, 2007, 2008, 2009, 2010) Bérek és elhelyezkedési esélyek Kereslet alakulásának megfigyelése – foglalkozások szerint Kereslet alakulásának megfigyelése – egyetemek szerint Verseny az egyetemek között: egyetemek presztizsrangsora Munkavégzéshez szükséges kompetenciák felmérése 4 A vizsgálat célja Tartalom – Célok – Módszerek – Kereslet – Fizetések – Toborzási nehézségek – Felsőoktatási intézmények
5 Módszerek, adatok Tartalom – Célok – Módszerek – Kereslet – Fizetések – Toborzási nehézségek – Felsőoktatási intézmények
Személyes kérdezés között: évente kérdőíves adatfelvételek, 6246 válasz Legalább 20 főt foglalkoztató vállalatok Gazdasági ág és létszám együttes eloszlásának tekintetében reprezentatív Béradatok inflációval korrigálva Az adatfelvételeket támogatták: magyar vállalkozások, Educatio kht., FVM, Jedlik Ányos program, NKTH (NKFP_07_A2-TEXTREND, szerz.sz.: OM-00002/2008) 6 Módszerek, Adatok Tartalom – Célok – Módszerek – Kereslet – Fizetések – Toborzási nehézségek – Felsőoktatási intézmények
7 Kereslet - a gazdasági válság hatása Tartalom – Célok – Módszerek – Kereslet – Fizetések – Toborzási nehézségek – Felsőoktatási intézmények
8 A felsőoktatás expanziója Forrás: KSH Tartalom – Célok – Módszerek – Kereslet – Fizetések – Toborzási nehézségek – Felsőoktatási intézmények
9 Álláskereső pályakezdők Forrás: AFSZ Tartalom – Célok – Módszerek – Kereslet – Fizetések – Toborzási nehézségek – Felsőoktatási intézmények
10 A kereslet differenciáltsága Műszakai végzettséggel rendelkezők iránt növekvő kereslet, gazdasági végzettségek iránt stagnáló vagy csökkenő. Az ábrákon a 2010-es keresleti értékek láthatóak. Tartalom – Célok – Módszerek – Kereslet – Fizetések – Toborzási nehézségek – Felsőoktatási intézmények
11 A g azdasági válság hatása 1 Csökkenő foglalkoztatási egyenleg, visszaeső kereslet a friss diplomások iránt, de még így is pozitív egyenleg (több cég venne fel, mint amelyik leépítene) Tartalom – Célok – Módszerek – Kereslet – Fizetések – Toborzási nehézségek – Felsőoktatási intézmények
12 A g azdasági válság hatása 2 Különböző foglalkozások esetében eltérő keresleti dinamika Példák a „V” alakzatra Tartalom – Célok – Módszerek – Kereslet – Fizetések – Toborzási nehézségek – Felsőoktatási intézmények
13 A g azdasági válság hatása 3 A könyvelők és a pénzügyesek különútja Tartalom – Célok – Módszerek – Kereslet – Fizetések – Toborzási nehézségek – Felsőoktatási intézmények
14 A g azdasági válság hatása 4 És, akiket nem érint a válság… Tartalom – Célok – Módszerek – Kereslet – Fizetések – Toborzási nehézségek – Felsőoktatási intézmények
15 Fizetések Tartalom – Célok – Módszerek – Kereslet – Fizetések – Toborzási nehézségek – Felsőoktatási intézmények
16 Fizetések 1 A felsőfokú foglalkozások bérprémiuma, a felsőfokú végzettségű foglalkoztatottak, a felsőfokú foglalkozások, valamint a felsőfokú foglalkozásokban elhelyezkedett felsőfokú végzettségű munkavállalók aránya, 1994–2002 (%) : a magasabb iskolai végzettség magas és emelkedő bérhozammal járt együtt : a felsőfokú végzettségűek kínálatának rugalmasabbá válásával csökkent a diploma megszerzésének bérhozama. 2002: ismét kismértékben nőtt a felsőfokú végzettség bérhozama : ??? Tartalom – Célok – Módszerek – Kereslet – Fizetések – Toborzási nehézségek – Felsőoktatási intézmények
17 Fizetések 2 Bruttó 209 ezer forint alapbér, két év után átlag 19%-os növekedés, de: 1. Jelentős szórások 2. Foglalkozásonként jelentős különbségek Kezdő alapbér (ezer forint) Két év utáni alapbér (ezer forint) Átlag Szórás6986 Első kvartilis Medián Harmadik kvartilis Tartalom – Célok – Módszerek – Kereslet – Fizetések – Toborzási nehézségek – Felsőoktatási intézmények
18 Fizetések 3 Mi szerint változnak? 1. Vállalatméret 2. Gazdasági ág 3. Munkakör 4. A cég tulajdonosi háttere 5. Regionális hatások Tartalom – Célok – Módszerek – Kereslet – Fizetések – Toborzási nehézségek – Felsőoktatási intézmények Forrás: GVI
19 Toborzási nehézségek Tartalom – Célok – Módszerek – Kereslet – Fizetések – Toborzási nehézségek – Felsőoktatási intézmények
20 Toborzási nehézségek 1 A cégek 18%-a tapasztal toborzási nehézséget Említést tevő vállalatok aránya Magas bérigény 37% Szakmai gyakorlat hiánya 36% Elégtelen szakmai tudás 35% Kevés jelentkező 29% Nem megfelelő szintű nyelvtudás27% A toborzási nehézségek tehát nem feltétlenül a kereslet és kínálat változási dinamikájának tudhatóak be: 1. a kínált és igényelt bérek közötti különbségek, 2. a nem megfelelő idegennyelv- vagy szaktudás, 3. a szakmai gyakorlat és tapasztalatok hiánya, 4. a jelöltek alacsony mobilitási hajlandósága Tartalom – Célok – Módszerek – Kereslet – Fizetések – Toborzási nehézségek – Felsőoktatási intézmények
21 Toborzási nehézségek 2 Három forrás: 1.Szakmai kompetenciák 2.Bérigények 3.Kevés jelölt Tartalom – Célok – Módszerek – Kereslet – Fizetések – Toborzási nehézségek – Felsőoktatási intézmények Forrás: GVI
22 Toborzási nehézségek 3 Példa: Gyártástechnológiai mérnök: nem megfelelő idegennyelvtudás és szakmai gyakorlat hiánya probléma, a magas bérigény kevésbé Tartalom – Célok – Módszerek – Kereslet – Fizetések – Toborzási nehézségek – Felsőoktatási intézmények Forrás: GVI
23 Felsőoktatási intézmények presztizse Tartalom – Célok – Módszerek – Kereslet – Fizetések – Toborzási nehézségek – Felsőoktatási intézmények
24 Műszaki egyetemek presztízse Fővárosi intézmények az élen, de a vidéki egyetemeknek mérhető regionális vonzása van! Tartalom – Célok – Módszerek – Kereslet – Fizetések – Toborzási nehézségek – Felsőoktatási intézmények
25 Gazdasági egyetemek presztízse Fővárosi intézmények az élen, de a vidéki egyetemeknek mérhető regionális vonzása van! Tartalom – Célok – Módszerek – Kereslet – Fizetések – Toborzási nehézségek – Felsőoktatási intézmények
26 Köszönjük a figyelmet! Az előadás október órától letölthető a GVI honlapjáról: Tartalom – Célok – Módszerek – Kereslet – Fizetések – Toborzási nehézségek – Felsőoktatási intézmények