Kőnig Tibor főmérnök Microsoft Magyarország
Ma a vállalatok elsősorban olyan szoftvereket használnak, amelyeket maguk futtatnak ez a helyben telepített (on premises) szoftver Terjed a szoftver-mint-szolgáltatás (software-as-a- service, SaaS) használata is a legtöbb cég a szoftverek és a szolgáltatások keverékét alkalmazza S+S = helyben telepített szoftver + szoftver-mint- szolgáltatás SaaS = a szolgáltatások elérhetővé tétele SOA = a szolgáltatások összeállítása Web 2.0 = felhasználói élmény + gazdasági vonzatok
szolgáltató (service provider) vállalat kiszolgáló szoftver ügyfél- szoftver kiszolgáló szoftver szolgáltatás helyben telepített szoftver
szolgáltató (service provider) B vállalat Exchange Server Outlook A vállalat Outlook Exchange Server Microsoft C vállalat Exchange Hosted Services Outlook Exchange Server
szolgáltató (service provider) B vállalat Dynamics CRM Outlook/ böngésző A vállalat Outlook/ böngésző Dynamics CRM Microsoft C vállalat Dynamics CRM Outlook/ böngésző helyben telepítettpartner által hosztoltCRM Live
Alacsonyabb költségek nincs előzetes licencvásárlási kényszer gyakori a használatarányos fizetés Gyorsabb bevezetés Kisebb pénzügyi kockázat nincs/alacsony kezdeti befektetés kipróbálás használat előtt Magasabb rendelkezésre állás legalábbis egyes szervezeteknél Egyszerűbb frissítés
Üzleti Bizalom Megbízható a szolgáltató? Kapcsolat Megfelelő a telekommunikációs vonal sávszélessége és minősége? Adatok Biztonságban vannak? Hogyan vihetők be és nyerhetők ki tömegesen? Törvényi megfelelés Biztosítja ezt a szolgáltató? Támogatás Ki üzemelteti az ügyfélszolgálatot? Technikai Testre szabás Milyen mértékben, eszközökkel költséggel lehetséges? Készíthetők saját alkalmazások? Identitás Megoldható a megosztott kezelés (identity federation)? Felügyelet Hogyan monitorozható egy SaaS alkalmazás? Integráció Összekapcsolható a szolgáltatás a vállalati alkalmazásokkal?
Fogyasztói szolgáltatás gyakran hirdetés alapú üzleti modellt használ nem feltétlenül nagy megbízhatóságú a Microsoftnál ez a „Live” Üzleti szolgáltatás fizetős tartalmazhat garantált szolgáltatási szintet (SLA) a Microsoftnál ez az „Online”
önálló alkalmazáspéldány minden vállalatnak előny: jobb elkülönítés (adatok, felhasználók, szolgáltatások) hátrány: magasabb költség (a szolgáltató kevésbé oszthatja meg eszközeit) több vállalat között megosztott alkalmazáspéldány előny: olcsóbb hátrány: kisebb mértékű elkülönítés (technikailag általában ez is elég, de a percepciója rosszabb) szolgáltató B vállalat A vállalat C vállalat D vállalat kiszolgáló dedikált szolgáltatás megosztott szolgáltatás
Hagyományos (telepített) szoftverek fejlesztése Tesztelés minden lehetséges környezetben akár több operációs rendszeren is Telepítés minden ügyfélnél Frissítés: a telepített kód cseréje minden ügyfélnél akár több (különböző) példányé Az alkalmazás teljesítménye és megbízhatósága részben az ügyfél IT-környezetétől függ nem az ISV hatásköre (viszont az ügyfél szerint gyakran az ő hibája, ha valami nem megy…) Szoftver-mint-szolgáltatás- (SaaS) alkalmazások fejlesztése Az alkalmazás egyetlen környezetben fut csak ott kell tesztelni Az alkalmazás azonnal elérhető minden Internet-kapcsolattal rendelkező ügyfél számára ha a felhasználói felület böngésző alapú, nincs szükség helyi telepítésre A frissítés csak egyetlen központi helyen szükséges Az IT-környezetet a szolgáltató (és nem az ügyfél) határozza meg ez lehet az ISV vagy egy másik, erre specializálódott szolgáltató
SzolgáltatásTelepített szoftverSzoftver-mint- szolgáltatás Programvégrehajtás operációs rendszerWindows, LinuxAmazon Elastic Compute Cloud (EC2) futtatókörnyezet.NET Framework, J2EESalesforce Force.com, Dynamics CRM Tárolás fájlrendszerNTFS, Linux fájlrendszerAmazon Simple Storage Service (S3) adatbázisSQL Server, Oracle, DB2SQL Server Data Services Integráció kommunikáció, munkafolyamat, stb. BizTalk Server, IBM WebSphere Process Server BizTalk Services
Telepített szoftver Szoftver-mint- szolgáltatás PlatformAlkalmazások Microsoft (.NET Framework, SQL Server, BizTalk Server) IBM (WebSphere, DB2) Oracle (Fusion, DBMS) Oracle (Applications) SAP (Business Suite) Microsoft (Office, Dynamics) Google (Google Apps) Microsoft (Dynamics Live CRM) Salesforce.com (CRM) Oracle (Applications on Demand) Salesforce.com (Force.com) Amazon (EC2, S3) Microsoft (BizTalk Services, Dynamics CRM Platform)
Dolgozik az üzleti modelleken Készíti az adatközpontokat szerver / hó Új platformot és alkalmazásfejlesztési modellt fejleszt Live Mesh Átalakítja a „felhőbe” is átvihető termékeket Business Productivity SuiteDynamics Live CRM SQL Server Data Services, BizTalk Services Továbbra is támogatja az „on premises” modellt az S+S „holnapra” még nem lesz kész
A vállalati informatika elmozdul a szoftver- plusz-szolgáltatások (S+S) világa felé azaz egyre nagyobb mértékben használja az SaaS-t A szoftver-mint-szolgáltatás (SaaS) alkalmazások önálló SaaS-platformot igényelnek ez lesz a következő platformháború A változás mindenkit érinteni fog, de a Microsoft pozíciója jó meglévő termékek/technológiák és fejlesztési stratégia a platform és az alkalmazások terén