A szolgáltatás mint termék

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Készítette: Kosztyán Zsolt Tibor
Advertisements

A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Az Európai Unió és a Magyar Állam által nyújtott.
Miskolci Egyetem Gépészmérnöki és Informatikai Kar Alkalmazott Informatikai Tanszék 2012/13 1. félév 4. Előadás Dr. Kulcsár Gyula egyetemi docens.
Csináljunk üzletet! Avagy,
4. Marketing előadás 2009.Március 4. A szervezetek beszerzése- a vállalatok „fogyasztói magatartása”
B2B-marketing – A szervezeti piacok
A Vállalkozásfejlesztési munkacsoport
B – csoport E-kereskedelem logisztikája és E-logisztika
Az üzleti terv.
A menedzsment tanácsadás egy tapasztalt ügyfél szemével November 17. Kapus István Senior Tanácsadó– Nestlé Hungária Kft. Üdvözöljük a világában!
Agrárgazdaságtan II. Előadás
VI. Köztudatos vállalati magatartás A vállalatok társadalmi felelősségvállalása Szlávik János az MTA doktora tanszékvezető, egyetemi tanár Budapesti.
Versenyelemzés 8.fejezet.
Hogyan gondolkodjunk az árakról Állnak a falak… BUDAPEST május 22.
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
A TANÁCSADÓ SZEREPE az EU műszaki jogi szabályozásának vállalati alkalmazásában CE jelölés és társai – a.
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
A TURISZTIKAI TERMÉK FELÉPÍTÉSE ÉS MARKETINGKOMMUNIKÁCIÓ A BRIT PIACON.
tételsor 2. tétel A kistérség a korábbi együttműködési lehetőségek alapján megtartotta a soron következő ülését. Az ülés célja a logisztikai.
Vállalati folyamatok, alrendszerek, tömegszerűség, külső környezet, belső adottságok, hierarchia, kultúra.
1 Gazdaság és környezet Előadó: Nagy Tamás. 2 Általános környezetvédelmi kérdések a vállalatoknál A gazdasági, piaci és környezeti körülmények miatt egyre.
Zalayné Kovács Éva: Minőség és könyvtár
Megvalósíthatóság és költségelemzés Készítette: Horváth László Kádár Zsolt.
III. A logisztika jövője
A szolgáltatói jelleg erősítése a postai szakképzésben Rosta Péter.
Lázár László ÉRTÉKEK ÉS MÉRTÉKEK A vállalati erőforrás-felhasználás leképzése és elemzése hazai üzleti szervezetekben.
© "VERSENYKÉPESSÉG–FEJLŐDÉS–REFORM" konferencia november 7-8 KOMPETENCIA SZÁMVITELI ALAPOK dr. Laáb Ágnes BME, egyetemi docens, kandidátus elé r.
Kontrolling Kis- és Közép vállalatok esetén Készítette: Németh Rita YFVZUC KGKIEG.
Vállalati arculat.
A marketing piac tartalma
Titokzatos vásárlók.
Sólyom Andrea PhD Hallgató
A szervezeti felépítés definíciója
A szolgáltatások humán tényezői
Szolgáltatásfejlesztés Az értékesítési és marketing osztály feladata Új szolgáltatások kifejlesztése a hagyományos és a versenypiaci tevékenységhez.
Tanuló szervezet.
Bauer András - Berács József:
Termelésmenedzsment Production Management
Erőforrások Készítette: Szentirmai Róbert (minden jog fenntartva)
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Minőség menedzsment 6.előadás
Az EEM helye a menedzsmentben
A lánc menti együttműködés és az innováció: a képességek és a meghatározó szakértelem kombinálása dr. Sebők András Campden BRI Magyarország Nonprofit Kft.
Az üzleti vállalkozás kialakulása, fogalma, a vállalkozás környezete
Hiszünk minden egyes ügyfél fontosságában. Minden egyes vásárlásuk, látogatásuk fontosságában. Annak részleteiben, ahogyan Ők ezt megélik. Kiváló ügyfélkiszolgálás.
Vállalatgazdaságtan a gyakorlatban
„Az igazi kérdés nem az, mennyit javultál tegnapi önmagadhoz képest, hanem, hogy milyen jól teszed a dolgod versenytársaidhoz képest.”
Termék & Márka Kopcsay László.
SZERVEZETI MOZGÁSOKAT BEFOLYÁSOLÓ FŐBB ERŐK
i.e. SMART üzleti ötletek versenye SWOT analízis workshop
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
Minőségbiztosítási ismeretek
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Pannon Egyetem Georgikon Kar Szegedi Tudományegyetem.
VÁLTOZÁSOK AZ ISO 9001 SZABVÁNYBAN 2015.
9. Partnerség, érdekérvényesítés, kormányzati-közösségi kapcsolatok.
Innováció a vezetésben – vezetés egy innovatív cégben Innovációs speci előadás december 12. Lévai Gábor.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Pannon Egyetem Georgikon Kar Szegedi Tudományegyetem.
Vállalkozásmenedzsment I.
PROJEKTMENEDZSMENT. Projektmenedzsment a stratégia megvalósításának eszköze. Projekt egy-egy konkrét stratégiai program vagy részprogram.
1 VIIR Vállalatirányítási Integrált Információs rendszerek I. (Történeti áttekintés - TEI) Szent István Egyetem TATA Kiválósági Központ és Informatikai.
Harsányi László: Munkafüzethez 1. MOME 1. 2 A számításba veendő öt alaptényező: Beszállítók (írók, nyomdák, stb.) alku-pozíciója Vásárlók (fogyasztók)
Szent István Egyetem Közgazdaságtudományi Jogi és Módszertani Intézet
A szolgáltatások humán tényezői
STRATÉGIAI ÉS ÜZLETI TERVEZÉS 4. előadás
Dr. Beck György Compaq Computer Mo. Kft. Vezérigazgató
A piac és a piacgazdaság
Erőforrások Készítette: Szentirmai Róbert (minden jog fenntartva)
Erősségek gyengeségek.
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Előadás másolata:

A szolgáltatás mint termék 2. előadás

„Igazság pillanata” (Moment of Truth), Az elnevezés onnan ered, hogy a szolgáltatások többsége egyfajta társadalmi érintkezés, mely direkt formában zajlik a fogyasztó és a vállalat képviselője között. Az érintkezés és cselekmény pillanatában éppannyira csak maguk vannak, mint a torreádor és a bika a bikaviadalban. Abban a pillanatban már nem számít a vállalat, nincs az interakcióra befolyása.

Grönroos (1990) a következő lépéseket tartotta fontosnak bármely cég számára, hogy végiggondolhassa és megtervezhesse szolgáltatási ajánlatát: 1. A szolgáltatási koncepció kifejlesztése 2. Az alapvető szolgáltatási csomag kifejlesztése 3. A kiterjesztett szolgáltatási ajánlat (augmented service offering) Ehhez negyedik lépésként hozzáveszi az image és kommunikáció megtervezését is.

SZEMÉLYESSÉG INTENZITÁS A szolgáltatásoknál vitán felül lényegi kérdés a személyes kontaktus. Ez akkor is igaz, ha a technológia fejlődésével ez nem mindig jelent valós, fizikai találkozást. A személyesség intenzitás tehát független attól, hogy közben mennyire eszköz és/vagy tőkeigényes a szolgáltatás, a minőségét a személyes tényező adja.

KITERJESZTÉS A személyességből adódóan egyre kevésbé szűkíthető le a szolgáltató és a vevő kapcsolata pusztán a szolgáltatás lényegi részére. Így a puszta szolgáltatás helyébe a szolgáltatási rendszer lép, amit megvásárolunk a kapcsolatba kerüléskor. Ez a kiterjesztés láthatóan a vevő kapcsolat fontosságának eredménye. Mindez pedig már stratégiai illetve szervezési és vezetési kérdés.

KICSOMAGOLÁS ÉS ÚJRACSOMAGOLÁS A szolgáltatási szektor egy jelentős része meglehetősen szabályozott. A szabályzás általában a már piacon lévő szereplők malmára hajtja a vizet, akik nagy előszeretettel sztenderdizálják és csomagolják be szolgáltatási ajánlatukat, amelyet nem bontanak szét a fogyasztó kívánságára.

Csomagolás Csomagolásnak azt nevezzük, amikor a szolgáltató ráerőszakolja a vevőre, hogy az egész összeállított csomagot vegye meg (vagy semmit). Ez úgy is jelentkezik, hogy a szolgáltatásban némely komponens viszi az árat, más tényezők így ingyenesek, ily módon az előbbi finanszírozza az utóbbit.

újracsomagolás A szabályozások és más piaci versenyhatások miatt egyre növekszik a kicsomagolás iránti igény, azaz szét kell bontani a gondosan összeállított szolgáltatási csomagot és egy más piacorientáltabb formában újracsomagolni. Az újracsomagolás a legoptimálisabb esetben természetesen sokkal inkább alapul fogyasztói igényeken, mint az eredeti.

A SZOLGÁLTATÁSI KONCEPCIÓ Hogyan lehet a gyakorlatban egy cég által nyújtott szolgáltatást specifikálni és az elfogyasztása előtt bemutatni? Gyakran a leginkább célra vezető megoldás, ha egy termékhez hasonlítva próbáljuk meg összeállítani a teljes képet, illetve felsorolva a tevékenység, fogyasztó számára megjelenő kimeneteit és az ő kapcsolódási pontjait a folyamatban. Magunk számára innen egy visszafelé tervezés zajlik.

A SZOLGÁLTATÁSI KONCEPCIÓ Berry (1983) és Levitt (1983) is úgy fogalmazta meg, hogy a szolgáltatásba un. extrákat kell építeni, mintegy kiterjesztve ezzel a terméket. Mindketten egyetértenek abban, hogy ezek az „extrák” segíthetik a versenyben a szolgáltatót versenytársaival szemben. A szolgáltatás termékként való értelmezése azonban csak és kizárólag a fogyasztó szemszögéből történhet.

A SZOLGÁLTATÁSI CSOMAG A szolgáltatási csomagot két kategóriára oszthatjuk, úgy mint a fő szolgáltatás, amit gyakorta „mag szolgáltatás”-nak neveznek és a kiegészítő szolgáltatások (extrák), amit többen „perifériális szolgáltatások”-nak hívnak. Utóbbit nevezik még kisegítő szolgáltatásoknak is.

Nagy hiba az a sokat hangoztatott klisé, hogy a „vevőnek mindig igaza van”. A vásárlók ugyanis nagyon gyakran teljesen irracionális módon viselkednek és elvárásaik sem tisztázottak. Sokszor nem igazán tudják pontosan mit is akarnak és mi felelne meg leginkább számukra. Ezért a szolgáltató cégek jobban teszik, ha kétszer is meggondolják mielőtt újabb kiegészítő szolgáltatásokat vagy magasabb minőségi szintet építenek be a szolgáltatási csomagba. Visszavonulni ugyanis később szinte lehetetlen.

A szolgáltatási ajánlat a következő elemekből áll: 1. kisegítő termékek (kézzel fogható dolgok, mint az étel az étteremben illetve a hardware rész egy informatikai szolgáltatásban); 2. explicit kézzel nem fogható vagy fizikai előnyök/hasznok 3. implicit kézzel nem fogható dolgok vagy pszichológiai előnyök/hasznok

A SZOLGÁLTATÁSI CSOMAG TÉNYEZŐI Specializált kapacitás a szolgáltatás nyújtására A szolgáltató vállalatok nemcsak versenytársaikkal, de saját fogyasztóikkal is versenyeznek. Az étterem a háziasszonyokkal és a vállalati menzával áll versenyben, míg egy tanácsadó cég az ügyfél saját szakértőivel és vezetőivel, akikben gyakran felmerülhet, hogy maguk is képesek lennének elvégezni a megvásárolt szolgáltatást. Csak nem biztos, hogy rendelkezésre áll elegendő és képzett kapacitás munkaerőben. Ezért aztán a szolgáltatóknak az ügyfélnél olcsóbban vagy jobban kell tudni végezni specializáltságuknál fogva azt a szolgáltatást.

2. Partnerségek és társadalmi kapcsolatok A szolgáltató vállalatok egy másik feladata, hogy ügyfeleit és más erőforrásokat új módon kapcsoljon össze. Ez történhet új kapcsolatok, de régi kapcsolatok új kontextusban való megjelenítése révén is. Bankok, biztosító társaságok, szállítmányozási vállalatok mind ilyen funkció mentén is működnek. De egy iskola vagy óvoda is teljesen új módon kapcsolja össze kapcsolati brókerként a családokat. Ez a szolgáltató vállalatok egyik legkevésbé felfedezett funkciója.

3. A know-how átadása Sok szolgáltató vállalat létének alapja, hogy a képzett munkaerő vagy az alkalmazott technológia tekintetében felette áll megrendelőjének. Ez történhet azért, mert csak olyan méretben gazdaságos fenntartani, amit az ügyfél nem engedhet meg magának. A helyzetből adódó állandó dilemma, hogy ezt a különbséget a szolgáltatás nyújtásával vagy a know-how átadásával próbáljuk-e csökkenteni. (Ez a dilemmája a bankoknak is befektetési és más pénzügyi tanácsadások esetén nagyobb vállalati ügyfelek esetében. Képezzék-e őket vagy csak folytassák a tanácsadást az ügyfelek felé?)

4. Vezetés és tanácsadás, mint szolgáltatási tevékenység Érdekes trend, hogy sok szolgáltató vállalat menedzsment rendszereket ad el nem pedig szolgáltatást. A dilemma itt is fennáll, hogy vajon tanácsadási szolgáltatást adjanak el továbbra is avagy a vállalat menedzsment feladatainak részét vegyék át. Ez a szolgáltatásmenedzsment tevékenység felértékelődésének a jele. Bár a szervezés és vezetés nem feltétlenül kell, hogy a szolgáltatási csomag explicit része legyen, gyakorta informálisan megtörténik.

A KITERJESZTETT SZOLGÁLTATÁSI AJÁNLAT A szolgáltatási folyamat noha erősen szituációfüggő, vezetési szempontból három tényező mindegyikben megtalálható: A szolgáltatás hozzáférhetősége A szolgáltató szervezettel való interakció Fogyasztói részvétel.

A szolgáltatás hozzáférhetősége függ többek között: A személyzet számosságától és képzettségétől A nyitva tartástól és időbeosztástól, valamint a különböző feladatok végrehajtására szánt időtől Az irodák, szervizek, szolgáltató egységek elhelyezkedésétől Az irodák, szervizek, szolgáltató egységek külső és belső kialakításától Szerszámoktól, eszközöktől, nyomtatványoktól, dokumentumoktól és A fogyasztók számától és az általuk birtokolt tudástól, mellyel részt vesznek párhuzamosan a folyamatban.

A szolgáltató szervezettel való interakció függ: Az alkalmazottak és vevők közötti kommunikációtól, mely az alkalmazottak viselkedésén múlik, illetve azon, hogy mit és hogyan mondanak, valamint mit és hogyan tesznek. A szervezet különböző eszközeivel és technikai erőforrásaival való interakciókon, úgymint a különböző automaták, dokumentumok, a várótermek és szobák valamint mindazok a gépek, berendezések, melyekkel a szolgáltatási folyamat során a vevő kapcsolatba kerül. A rendszerekkel való interakciókon, úgymint a várakozási-, ültetési-, számlázási-, kiszállítási és kézbesítési rendszer, valamint a karbantartás és szervizelés, javítás, időpont egyeztetés és panaszkezelés. Más vevőkkel való interakciók, melyek elkerülhetetlenek a folyamat során.

A fogyasztói részvétel A fogyasztónak szintén hatása van a folyamatra a saját elképzelés és észlelése alapján. Gyakorta megesik, hogy a szolgáltatási folyamatban elvárják a fogyasztótól, hogy automatákat üzemeltessen, nyomtatványokat töltsön ki, adatokat és információt szolgáltasson. Attól függően, hogy erre ő mennyire felkészült illetve hajlandó, fogja javítani vagy rontani a szolgáltatás színvonalát.