Toszkána – Firenze: reneszánsz művészet kiindulópontja

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Reneszánsz Reneszánsz.
Advertisements

KÉPTÁR Reneszánsz I..
(középszintű érettségihez)
AZ ÖNKÉPZŐKÖR TAGJAI ÁLTAL VÁLASZTOTT KEDVENC RENESZÁNSZ ALKOTÁSOK (A MŰVEK KELETKEZÉSÉNEK IDŐRENDJÉBEN)
RENESZÁNSZ – ‘újjászületés’
Az érett reneszánsz festészete (A 16. század eleje)
Ikonográfiai alapismeretek-8
A reneszánsz szobrászat
A sárospataki Rákóczi-vár udvari loggiája ( )
A román, a gót és a reneszánsz művészet
A reneszánsz művészet; előtte
Román stílus, 10–12. sz.– az első, egész Európára kiterjedő művészeti stílusirányzat Gótika: 13. sz. végétől – 15. sz. végéig.
A reneszánsz.
T.
Reneszánsz Itáliában született (a renaissance francia szó, újjászületés) A képzőművészetek feladata: -természet kutatása és megismerése -valóság hiteles.
N.5 Bibliai jelenetek Zene: Gregorian - Feel F:Laci.
Zene: Gh. Zamfir - Summer snow
N.10 Bibliai Jelenetek Zene: Gregorian - Feel F:Laci.
N.9 Bibliai Jelenetek Zene: Gregorian - Feel F:Laci.
Botticelli: Esküvői jelenet (ideális építészet) 1493.
Válaszutak a művészettörténetben A reneszánsz
Ghiberti: Jákob és Izsák története
Giorgione: Pásztorok imádása
Válaszutak a művészettörténetben Vizsgaanyag I. évfolyam*
Ikonográfiai alapismeretek
Zene: Water source of life
Reneszánsz festészet RAFFAELLO.
A humanizmus és a reneszánsz
DR. LAÁB ÁGNES: MIT ÜZEN A MA ÉLŐKNEK LEONARDO UTOLSÓ VACSORÁJA? MÁRCIUS 19.
Leonardo Da Vinci és festményei
Reneszánsz Madonnák (2008) 1.
Az Isenheimi oltár Az Isenheimi szárnyasoltár keletkezése, ikonográfiai programja A középkori nyugat-európai festészet szintézise (gótika – reneszánsz)
RENESZÁNSZ MADONNA FESTMÉNYEK ZENE JOSQUIN DESPRES: AVE MARIA
Szűz Mária életének eseményei reneszánsz művek tükrében
Kattintással lapozható
Zene: Gheorghe Zamfir – Kjilmar song of ocarina hijos del sol
Andy Warhol: Marilyn 1967 Popart. Andy Warhol: Marilyn 1967 Popart.
Ghirlandaio: Irgalmas Madonna, Levétel a keresztről (1472)
ANDREA DEL SARTO
FRA ANGELICO
SANTA CROCE.
Az Újszövetség a művészetekben
A reneszánsz A szó a fr. renaissance ‘újjászületés’ szóból származik
Művészettörténet a művészetterápiában
Jan van Eyck: Az Arnolfini házaspár
San Vitale, Ravenna, 570.
Itáliai festő, a korai reneszánsz (quattrocento) idején
Műelemzés festészet, szobrászat →TÉMÁK mi a látott művek ábrázolási témája? a témát hozza kapcsolatba a kompozícióval is! (Sándor Zs., 2013)
Az üvegfestészet legnagyobb időszaka
„Új ég, új föld” : A reneszánsz
Automatikus diaváltás
Reneszánsz.
GRAO VASCO. Grao Vasco Múzeum G RAO V ASCO C.1542.
Giotto: Bevonulás Jeruzsálembe
Leonardo Da Vinci.
A reneszánsz és az alföldi realista tájfestészet
Hasonlóságok és különbségek a reneszánsz és az alföldi realizmus művészetében.
ÁLTALÁNOS ISKOLA 5-6. VIZUÁLIS KULTÚRA ISMERETANYAG 45.dia.
Reneszánsz festészet. A reneszánsz festészet általános jellemz ő i:  Új perspektivikus ábrázolás  Gyakori a természeti háttér  Élénk, gazdag színvilág.
BÚTORTÖRTÉNET 1.3.
A Quattrocento festészete Album képelemzéshez
A román, a gót és a reneszánsz művészet
Giotto: Bevonulás Jeruzsálembe
Előadás másolata:

Toszkána – Firenze: reneszánsz művészet kiindulópontja XIV. sz. (1300-as évek): trecento Giotto XV. sz. (1400-as évek): quattrocento Ghiberti, Donatello, Masaccio, Botticelli, Leonardo XVI. sz. (1500-as évek): cinquecento Michelangelo, Raffaello Giorgio Vasari: A legkiválóbb festők, szobrászok és építészek élete. 1550.

Nyugati művészet – illusztratív funkció „Ami az olvasni tudóknak az írás, a tanulatlan szemlélőnek ugyanaz a festészet…” I. Gergely pápa, VI. sz. vége „Képzeljétek el a jelenetet, hogy a Szent Szűz ott ül, és valami zajt hall, és azt kérdi, mi ez a zaj, – a Háromkirályok érkeznek – és akkor nagyon meglepődik” Szt. Bonaventúra, XIII. sz. „A festő szelleme váljék hasonlóvá a tükörhöz, amely folytonosan változik az előtte levő dolog színe szerint, s annyi képmással telik meg, ahány tárgy áll vele szemben. … nem lehetsz jó festő… ha nem tudod művészeteddel utánozni a természet létrehozta összes formák minőségét…” Leonardo da Vinci Értekezés a festészetről. XV. sz. „Amikor egy jelenetet kell festenünk, először alaposan meggondoljuk, mi módon és milyen rendben lesz a legszebb. … És igyekszünk az összes részletet úgy átgondolni, hogy a műben egyetlen olyan dolog se legyen, amelyről ne tudnánk, miként kell megcsinálni vagy elhelyezni.” Leon Battista Alberti Értekezés a festészetről. XV. sz. RENESZÁNSZ: FORMAI- TECHNIKAI ÚJÍTÁS

Antik művészeti emlékek hatása Belvederei torzó (Kr.e. 1. sz.) Michelangelo: részlet a Sixtus-kápolna freskó-sorozatáról

Antik művészeti emlékek hatása

Az itáliai reneszánsz festészet Giotto – XIV. sz. eleje; Firenze Bizánci hagyományoktól való eltávolodás Tér mélységének ábrázolása Érzelmek kifejezése, egyéni kompozíciók Giotto: Madonna. 1300 k.

Giotto: Scrovegni kápolna. Padova, 1303–1306.

Giotto: Scrovegni kápolna (freskórészletek), Padova, 1305. Kánai menyegző Krisztus siratása Giotto: Scrovegni kápolna (freskórészletek), Padova, 1305.

Giotto: Jézus siratása; Scrovegni kápolna (freskórészletek), Padova, 1305.

Perspektíva tanulmányok Filippo Brunelleschi, 1420 k Perspektíva tanulmányok Filippo Brunelleschi, 1420 k. Leon Battista Alberti Piero della Francesca. Az ideális város. 1470.

XV. sz.: A reneszánsz „utánzó”-ábrázoló művészet kiteljesedése Masaccio: Firenze, a Brancacci kápolna freskói. 1427. Térábrázolás Emberi testek tömegének érzékeltetése (drapéria) Az bibliai történetek mint valós, emberi drámák ábrázolása Masaccio: Szent Péter alamizsnát oszt.

Masaccio: Szentháromság. 1427. Firenze, Santa Maria Novella

Mantegna Szent Zénó-oltár. 1453.

Mantegna: Pieta 1490. Mantegna: Parnasszosz 1497.

Botticelli: Vénusz születése. 1476. k. Firenze, Uffizi képtár

Botticelli: A tavasz 1476. k. Firenze, Uffizi képtár

Botticelli: Krisztus siratása. 1500 k.

A perspektíva: a reneszánsz térábrázolás művészi eszköze Perspektíva mint „szimbolikus forma” Leonardo da Vinci: Utolsó vacsora. 1498, Milano, Santa Maria delle Grazie-templom melletti refektórium

sfumato-technika Leonardo: Sziklás madonna. 1485 k. Leonardo: Mona Lisa. 1502 k.

Szt. Anna harmadmagával. 1510. Leonardo da Vinci: Benois Madonna 1478. Szt. Anna harmadmagával. 1510.

Raffaello: Athéni iskola. Vatikán, Segnatura-terem. 1508-11

Raffaello: Mária eljegyzése. 1504. Raffaello: Tengelicés Madonna, 1505 k.

Itáliai reneszánsz szobrászat Pisano: Madonna, 1343. Donatello: Dávid, XV. sz. közepe

XV. sz. 1. fele, firenzei szobrászat: Lorenzo Ghiberti Firenze, Dóm, keresztelőkápolna, Ghiberti: „Porta del’ Paradiso” 1425. 10 ószövetségi tematikájú dombormű Részlet: Jákob és Ézsau

Michelangelo: Pieta. 1499 k.

Belvederei Apollón. Római másolat, 1498-ban találták meg Rómában. Michelangelo: Dávid. 1504.

Michelangelo: Giuliano Medici síremléke. 1523 – 24 Michelangelo: Giuliano Medici síremléke. 1523 – 24. Firenze, San Lorenzo.

Michelangelo: Mózes. II. Gyula pápa síremléke, részlet 1515. Róma, San Pietro in Vincoli-templom.

Michelangelo: Szent család (Doni-tondó) 1504–06. Firenze, Uffizi.

Michelangelo: A Sixtus-kápolna mennyezeti freskóciklusa 1508–1512.

Michelangelo: Ádám teremtése. Részlet a Sixtus-kápolna mennyezeti freskóciklusáról. 1508–1512.

Michelangelo: A delphoi Szibülla Részlet a Sixtus-kápolna mennyezeti freskóciklusáról. 1508–1512.

Michelangelo: Utolsó ítélet. (Sixtus-kápolna 1536–41.)

A „flamand-iskola” Hugo van der Goes: A pásztorok imádása. (Portinari-oltár) Brugge, 1470. Firenze

Az északi reneszánsz Flamand festészet: a gótikus miniatúra festészet eredményei nyomán Valóság utáni ábrázolás, aprólékos természetmegfigyelés Nassaui Engelbert: Hóráskönyv. Flandria, 1485 –90 k., Oxford, Bodleian Library) Hóráskönyv, Brugge, XV. sz. 2. fele, Panonhalma, Szt. Benedek Rend Központi Könyvtára

Kódexillusztráció és táblakép Jan van Eyck: Madonna a templomban. 1425–30. Burgundi Mária Hóráskönyve. 1400 k.

Flandria, XV. sz. – az olajfestészet technológiájának tökéletesítése Táblakép-festészet: részletező valóságábrázolás, a realizmus csúcsa Jan van Eyck: Van der Paele kanonok Madonnája. 1436. Újítások: olajfestmény és a kompozíció perspektivikus szerkesztése

Van Eyck fivérek: Genti oltár, 1432. Külső szárnyak „Előhírnökök”: próféták és szibüllák Angyali üdvözlet A donátorok, Keresztelő Szent János és János evangélista

Genti oltár, belső táblaképek: mennyei szféra és a Bárány imádása

Van Eyck fivérek: Genti oltár. Részlet

Jan van Eyck: Rolin kancellár madonnája. 1435 k.

Jan van Eyck: Az Arnolfini házaspár. 1434.

Dirk Bouts: Az utolsó vacsora, Leuven, Szent Péter templom, 1465 k.

Dürer: A négy evangélista. 1526. Dürer: Önarckép. 1499. Dürer: A négy evangélista. 1526.

Dürer: A rózsafüzér madonna.

Dürer grafikái: Az apokalipszis lovasai. Perspektíva-tanulmány Dürer grafikái: Az apokalipszis lovasai. Perspektíva-tanulmány. Melankólia

Grünewald: Isenheimi oltár, 1515.

Isenheimi oltár, részlet. 1515. Feltámadás-tábla

Hieronymus Bosch Bosch: Keresztvitel.

Bosch: A földi gyönyörök kertje. 1485/1500. k.

Id. Pieter Brueghel: Parasztlakodalom. 1560 k.