Toszkána – Firenze: reneszánsz művészet kiindulópontja XIV. sz. (1300-as évek): trecento Giotto XV. sz. (1400-as évek): quattrocento Ghiberti, Donatello, Masaccio, Botticelli, Leonardo XVI. sz. (1500-as évek): cinquecento Michelangelo, Raffaello Giorgio Vasari: A legkiválóbb festők, szobrászok és építészek élete. 1550.
Nyugati művészet – illusztratív funkció „Ami az olvasni tudóknak az írás, a tanulatlan szemlélőnek ugyanaz a festészet…” I. Gergely pápa, VI. sz. vége „Képzeljétek el a jelenetet, hogy a Szent Szűz ott ül, és valami zajt hall, és azt kérdi, mi ez a zaj, – a Háromkirályok érkeznek – és akkor nagyon meglepődik” Szt. Bonaventúra, XIII. sz. „A festő szelleme váljék hasonlóvá a tükörhöz, amely folytonosan változik az előtte levő dolog színe szerint, s annyi képmással telik meg, ahány tárgy áll vele szemben. … nem lehetsz jó festő… ha nem tudod művészeteddel utánozni a természet létrehozta összes formák minőségét…” Leonardo da Vinci Értekezés a festészetről. XV. sz. „Amikor egy jelenetet kell festenünk, először alaposan meggondoljuk, mi módon és milyen rendben lesz a legszebb. … És igyekszünk az összes részletet úgy átgondolni, hogy a műben egyetlen olyan dolog se legyen, amelyről ne tudnánk, miként kell megcsinálni vagy elhelyezni.” Leon Battista Alberti Értekezés a festészetről. XV. sz. RENESZÁNSZ: FORMAI- TECHNIKAI ÚJÍTÁS
Antik művészeti emlékek hatása Belvederei torzó (Kr.e. 1. sz.) Michelangelo: részlet a Sixtus-kápolna freskó-sorozatáról
Antik művészeti emlékek hatása
Az itáliai reneszánsz festészet Giotto – XIV. sz. eleje; Firenze Bizánci hagyományoktól való eltávolodás Tér mélységének ábrázolása Érzelmek kifejezése, egyéni kompozíciók Giotto: Madonna. 1300 k.
Giotto: Scrovegni kápolna. Padova, 1303–1306.
Giotto: Scrovegni kápolna (freskórészletek), Padova, 1305. Kánai menyegző Krisztus siratása Giotto: Scrovegni kápolna (freskórészletek), Padova, 1305.
Giotto: Jézus siratása; Scrovegni kápolna (freskórészletek), Padova, 1305.
Perspektíva tanulmányok Filippo Brunelleschi, 1420 k Perspektíva tanulmányok Filippo Brunelleschi, 1420 k. Leon Battista Alberti Piero della Francesca. Az ideális város. 1470.
XV. sz.: A reneszánsz „utánzó”-ábrázoló művészet kiteljesedése Masaccio: Firenze, a Brancacci kápolna freskói. 1427. Térábrázolás Emberi testek tömegének érzékeltetése (drapéria) Az bibliai történetek mint valós, emberi drámák ábrázolása Masaccio: Szent Péter alamizsnát oszt.
Masaccio: Szentháromság. 1427. Firenze, Santa Maria Novella
Mantegna Szent Zénó-oltár. 1453.
Mantegna: Pieta 1490. Mantegna: Parnasszosz 1497.
Botticelli: Vénusz születése. 1476. k. Firenze, Uffizi képtár
Botticelli: A tavasz 1476. k. Firenze, Uffizi képtár
Botticelli: Krisztus siratása. 1500 k.
A perspektíva: a reneszánsz térábrázolás művészi eszköze Perspektíva mint „szimbolikus forma” Leonardo da Vinci: Utolsó vacsora. 1498, Milano, Santa Maria delle Grazie-templom melletti refektórium
sfumato-technika Leonardo: Sziklás madonna. 1485 k. Leonardo: Mona Lisa. 1502 k.
Szt. Anna harmadmagával. 1510. Leonardo da Vinci: Benois Madonna 1478. Szt. Anna harmadmagával. 1510.
Raffaello: Athéni iskola. Vatikán, Segnatura-terem. 1508-11
Raffaello: Mária eljegyzése. 1504. Raffaello: Tengelicés Madonna, 1505 k.
Itáliai reneszánsz szobrászat Pisano: Madonna, 1343. Donatello: Dávid, XV. sz. közepe
XV. sz. 1. fele, firenzei szobrászat: Lorenzo Ghiberti Firenze, Dóm, keresztelőkápolna, Ghiberti: „Porta del’ Paradiso” 1425. 10 ószövetségi tematikájú dombormű Részlet: Jákob és Ézsau
Michelangelo: Pieta. 1499 k.
Belvederei Apollón. Római másolat, 1498-ban találták meg Rómában. Michelangelo: Dávid. 1504.
Michelangelo: Giuliano Medici síremléke. 1523 – 24 Michelangelo: Giuliano Medici síremléke. 1523 – 24. Firenze, San Lorenzo.
Michelangelo: Mózes. II. Gyula pápa síremléke, részlet 1515. Róma, San Pietro in Vincoli-templom.
Michelangelo: Szent család (Doni-tondó) 1504–06. Firenze, Uffizi.
Michelangelo: A Sixtus-kápolna mennyezeti freskóciklusa 1508–1512.
Michelangelo: Ádám teremtése. Részlet a Sixtus-kápolna mennyezeti freskóciklusáról. 1508–1512.
Michelangelo: A delphoi Szibülla Részlet a Sixtus-kápolna mennyezeti freskóciklusáról. 1508–1512.
Michelangelo: Utolsó ítélet. (Sixtus-kápolna 1536–41.)
A „flamand-iskola” Hugo van der Goes: A pásztorok imádása. (Portinari-oltár) Brugge, 1470. Firenze
Az északi reneszánsz Flamand festészet: a gótikus miniatúra festészet eredményei nyomán Valóság utáni ábrázolás, aprólékos természetmegfigyelés Nassaui Engelbert: Hóráskönyv. Flandria, 1485 –90 k., Oxford, Bodleian Library) Hóráskönyv, Brugge, XV. sz. 2. fele, Panonhalma, Szt. Benedek Rend Központi Könyvtára
Kódexillusztráció és táblakép Jan van Eyck: Madonna a templomban. 1425–30. Burgundi Mária Hóráskönyve. 1400 k.
Flandria, XV. sz. – az olajfestészet technológiájának tökéletesítése Táblakép-festészet: részletező valóságábrázolás, a realizmus csúcsa Jan van Eyck: Van der Paele kanonok Madonnája. 1436. Újítások: olajfestmény és a kompozíció perspektivikus szerkesztése
Van Eyck fivérek: Genti oltár, 1432. Külső szárnyak „Előhírnökök”: próféták és szibüllák Angyali üdvözlet A donátorok, Keresztelő Szent János és János evangélista
Genti oltár, belső táblaképek: mennyei szféra és a Bárány imádása
Van Eyck fivérek: Genti oltár. Részlet
Jan van Eyck: Rolin kancellár madonnája. 1435 k.
Jan van Eyck: Az Arnolfini házaspár. 1434.
Dirk Bouts: Az utolsó vacsora, Leuven, Szent Péter templom, 1465 k.
Dürer: A négy evangélista. 1526. Dürer: Önarckép. 1499. Dürer: A négy evangélista. 1526.
Dürer: A rózsafüzér madonna.
Dürer grafikái: Az apokalipszis lovasai. Perspektíva-tanulmány Dürer grafikái: Az apokalipszis lovasai. Perspektíva-tanulmány. Melankólia
Grünewald: Isenheimi oltár, 1515.
Isenheimi oltár, részlet. 1515. Feltámadás-tábla
Hieronymus Bosch Bosch: Keresztvitel.
Bosch: A földi gyönyörök kertje. 1485/1500. k.
Id. Pieter Brueghel: Parasztlakodalom. 1560 k.