Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Üzleti Információgazdálkodási és Módszertani Intézet Standardization Petra Petrovics Ph.D. Student.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Getting started with intercultural dialogue - perspectives from HungaryAvviare il dialogo interculturale – prospettive nei musei ungheresiGetting started.
Advertisements

Winnie the pooh & friends
The Hungarian language
Nyereményjátékok és a Facebook - aki mer, az nyer!?”
"Shoes on the Danube Bank” "נעליים בטיילת הדנובה"
STORY THE MAN THE BOY AND THE DONKEY. AZ EMBER A FIÚ ÉS A SZAMÁR.
Pannon Egyetem – Fizika Intézet University of Pannonia – Institute of Physics Metamer minták „előállítása” és színinger-metrikai felhasználása ’Producing’
Optikai sugázrás hatása az emberi bőrre és szemre
Nyugdíjreform folyt. köv.? Pension Reform To Be Continued? Bodor András “PENSION REFORM IN HUNGARY: DO WE NEED ONE (PILLAR) MORE?” symposium Washington.
The man the boy and the donkey A férfi a fiú és a szamár.
Dreams. How much does our dream cost? If we plan something or dream about somthing we hope them to come true. If we plan something or dream about somthing.
Hungary In the heart of Europe for over 1100 years Member of the European Union since May 2004 Citizenship: 10 million Economic Importance.
What is the Mission Situation in Hungary?. Dr. György KOVÁCS What Is The Mission Situation In Hungary? Presentation Design by Ed Nickle – United World.
ENEREA - Észak –Alföld Regional Energy Agency Gábor Vámosi Managing director.
Busch-Hungária Kft. Overview.
Bevezetés a tárgyakhoz Tárgyak  Objects are the containers for values of a specified type  Objects are either signals, variables or constants  Once.
Fehérjék 4 Simon István. Predicting protein disorder - IUPred Basic idea: If a residue is surrounded by other residues such that they cannot form enough.
Fehérjék 2 Simon István MTA Enzimológiai Intézet.
Basics A few things one must know. Slides Insert a title slide Put a title on it.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt eTwinning: a digital touch in teacher training Klaudia.
Az erőátviteli rendszer
Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Üzleti Információgazdálkodási és Módszertani Intézet Petra Petrovics PhD Student Statistical Dependence.
Infokommunikációs rendszerek 12
Infokom. rendsz. 11. előadás nov Kommunikációs rendszerek alapjai 11. előadás Rádiós adathálózatok Bluetooth, ZigBee, WiFi, WiMAX, Takács.
Infokommunikációs rendszerek 11
Course Situation and Event Driven Models for Multilevel Abstraction Based Virtual Engineering Spaces Óbuda University John von Neumann Faculty of Informatics.
A hagyományos kardiovaszkuláris rizikófaktorok és a diabetes
Bevezetés a kísérleti részecskefizikába 2OO7.
Európai Neutronkutató Központ létesítése Magyarországon
KÖZÉP-ÁZSIA:A GREAT GAME- MASODIK FELVONÁS Tamás Pál MTA SZKI.
Projektmunka az NI-nál
Elektroanalitikához segédábrák Az ábrák több, részben szerzői jogokkal védett műből, oktatási célra lettek kivéve. Csak az intranetre tehetők, továbbmásolásuk,
Aktuális helyzet Elhasznált gumiabroncs hasznosítás MAGUSZ
HUNGARY’S PARLAMENT MAGYARORSZÁG PARLAMENTJE PARLAMENTJE.
Kajcsos Zsolt MTA KFKI Részecske-és Magfizikai Kutató Intézet Nagyspinű és kisspinű állapotok tanulmányozása pozitrónium kölcsönhatások által.
Biometria I. SANB_BI1019 Pearson-féle Chi-négyzet (χ2) teszt Molnár Péter Állattani Tanszék
Atomerőművi reaktor töltettervezése, fűtőelem átrakás, reaktorfizikai korlátok, indítási mérések Nemes Imre, Beliczai Botond PA Zrt.
William Shakespeare Created by: Krisztián Nagy. William Shakespeare One of the greatest figures of the Englishdrama.Shakespeare'sliterary legacyandimpact.
Tanulni, tanulni, tanulni Értékesítői képességek, a személyzet képzése.
rész. Termodinamikai alapok Entalpia: H = U + pV; reakcióhő nyitott edényben, vagyis ha p = const. Entalpiadiagramok:
Könyvtár, csomag és alprogramokVHDL Könyvtár, csomag és alprogram n Library és use n Package n Alprogramok –Procedure –Function –Resolution function Egy.
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudomanyi Egyetem Elektronikus Eszközök Tanszéke 1 Tokozások termikus tesztje, minősítése.
Készült az ERFP – DD2002 – HU – B – 01 szerzősésszámú projekt támogatásával Chapter 9 / 1 C h a p t e r 9 Semi-Rigid Connections in Steel Construction.
Készült az ERFP – DD2002 – HU – B – 01 szerzősésszámú projekt támogatásával Chapter 1 / 1 C h a p t e r 1 Introduction.
A magyar nyelv nagyszótára ‘Comprehensive Dictionary of Hungarian’ (Dictionary of the Academy) A brief history Tamás Péter Szabó Department of Lexicography.
3. lesson made by Gönczi Zsófia. You can sit down only, if you say the following words correct!
TALÁLTAM EGY OLDALT AHOL EZEKET A “TOJÁSOKAT” LEHET LÁTNI. NAGY MÛVÉSZNEK KELLET LENNI, HOGY ILYEN SZÉPEN TUDTA FORMÁZNI A TOJÁSOK HÉJÁT, DE SZERINTEM.
New Horizons in Brain Research & Gendered Innovation VALÉRIA CSÉPE Brain Imaging MTA RCNS, Budapest.
Sándor Sándor Weöres poet, literary translator, writer.
Technological investigation of Early Neolithic pottery from Vörs, South-West Hungary Gherdán, Katalin* - T. Biró, Katalin** - Szakmány, György* - Tóth,
Design Thinking módszertan Juhász Dániel UI Designer / DT Coach Buday Balázs Product Owner / DT Coach.
Subcontractor management program 2008 Presenter: Attila Vincze Petrolszolg Ltd. Procurement and Slaes manager.
1 KÖZÖSSÉG AZ ÚJ TESTAMENTUMBAN Romans 12:10Romans 12:10 Romans 12:16Romans 12:16 Romans 15:14Romans 15:14 1 Corinthians 11:331 Corinthians 11:33 2 Corinthians.
DECENT PROJEKT D eveloping E mployees C apacity through E uropean and N ational level T rainings.
Magyar Orvostanhallgatók Egyesülete Hungarian Medical Students’ International Relations Committee The Committee about 1000 members in Hungary 4 Local.
 Presentation for our collegues regarding meeting in Greece  Journalist from HVG (Weekly World Economy) visited our school  Visit at the Budapest Zoo.
Survey on competitiveness
FAZEKAS ANDRÁS ISTVÁN PhD c. egyetemi docens
FAZEKAS ANDRÁS ISTVÁN PhD c. egyetemi docens
„Animal Integration in the Educational Programme „ZORO”
Elmech Standards Workshop Content
Systems Hardware Business challenge
Overall Equipment Effectiveness (OEE)
OCT. 31 – NOV. 3, 2016 Ms. Crouse and Mrs. Leverence First Grade
TECHNICAL TRAINING December 2012.
Poetry Friday Period 4 & 5.
Charles Hahn Membership Director
What would x have to be in order for the mean to be 8?
Today’s Scripture: Morning Message: Psalm 71:1-6 “Our Daily Manna”
Using the Conversion Factor
Előadás másolata:

Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Üzleti Információgazdálkodási és Módszertani Intézet Standardization Petra Petrovics Ph.D. Student

Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Üzleti Információgazdálkodási és Módszertani Intézet Standardization •To compare aggregate intensitivity ratios •2 aggregate intensitivity ratios (grand means) can differ, because of: –the difference in group ratios (group means) –the difference in the structure of the 2 populations (composition) • Aim: to separate these 2 factors 1.Difference decomposition 2.Ratio decomposition

Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Üzleti Információgazdálkodási és Módszertani Intézet Difference decompositionRatio decomposition Where K: total differenceI: grand mean index K’: group mean differenceI’: group (mean) index or partial index K”: difference in compositionI”: composition index Measurement The measurement of the intensitivity ratio % Use: to compare intensitivity ratios in… placetime

Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Üzleti Információgazdálkodási és Módszertani Intézet Difference decomposition Where: s – standard data k- (R 1 -R 0 )

Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Üzleti Információgazdálkodási és Módszertani Intézet Ratio decomposition Where: i: R 1 / R 0

Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Üzleti Információgazdálkodási és Módszertani Intézet Notes •I’=1 –The productivity (R) didn’t change •I”=1 –The composition (B) didn’ change • I’=X% –When the productivity (R) change by X% in EVERY group

Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Üzleti Információgazdálkodási és Módszertani Intézet Exercise 1 (Book:p195/87. ) ParksProduction (thousand pieces)Number of workers (person) t0t0 t1t1 t0t0 t1t1 A0A0 A1A1 B0B0 B1B1 I. park II. park Total

Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Üzleti Információgazdálkodási és Módszertani Intézet ParksProduction per capita R0R0 R1R1 I. park1800/120 = /315=16 II. park1800/180 = /135=12

Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Üzleti Információgazdálkodási és Módszertani Intézet Exercise 2 (Book:p197/90. ) Sites Average wage (Ft / capita) Number of employees (person) Chicken farm Turkey farm Total……1112 Here is a dataset about the wages of the employees of an agricultural company, divided into the company’s sites. Excercise •Calculate the change of one person’s average wage for each site! •Calculate the wage per capita for the whole company in both years! •Determine the change of average wage per capita in the whole company! •Examine the factors and their effect on the change of average wages. •Explain your results!

Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Üzleti Információgazdálkodási és Módszertani Intézet Sites Average wage (Ft / capita) Number of employees (person) 2007 R R B B 1 Sites Average wage (Ft/capita) Change of average wage 2007 R R 1 Chicken farm Turkey farm Average wage: Notation of data: Change of average wage:

Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Üzleti Információgazdálkodási és Módszertani Intézet

•The average wages increased by 5.1 % from 2007 to There are two reasons for this change. One of them is the change of average wages in the different groups. Because of this the common average wage increased by 7.1%. The other factor is the change of the groups' workforce composition which made the common average wages 1.8 % lower.

Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Üzleti Információgazdálkodási és Módszertani Intézet Exercise 3 (Book:p197/91. ) Place of investment Investment per capita (mFt / capita) Value of investment (mFt) septemberoctoberseptemberoctober Demolishtown Explode city Total………… The following table contains the the construction industry investments of „I Collapse Ltd.”: Excercise: •How did the value of investments change in Demolishtown in the examined period? •How did the investment per capita change in each of the two cities? •What kind of factors had an effect on the investment per capita rate of the company? How did they change the value?

Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Üzleti Információgazdálkodási és Módszertani Intézet Place of investment Investment per capita (mFt / capita) Value of investment (mFt) september R 0 october R 1 september A 0 october A 1 Place of investment Investment per capita (mFt / capita) Change september R 0 october R 1 Demolishtown 105 Explode city 812 •Change in the value of investment: •Change in the investment per capita:

Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Üzleti Információgazdálkodási és Módszertani Intézet

Exercise 4 (Book:p200/96. ) Ratio of workfor ce(%) Producti on value (mFt) Productivity (1000 Ft/ capita) Change 1991 = 100% Physical ,0... Intellect ual Total ,7103,1 We know the following data about a company’s production value and productivity. The physical workers’ productivity increased by 5.74% on average each year. The company has 107 more employees in 1995 then it had in Excercise: •Fill in the table! •Calculate and analyse the factors and their effect on the change of productivity!

Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Üzleti Információgazdálkodási és Módszertani Intézet • Productivity of physical workers. • • x=85(V 1 intellectual) •

Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Üzleti Információgazdálkodási és Módszertani Intézet Exercise 5 (Book:p204/106. ) •In an assembling factory from 1993 to 1994 the average productivity of skilled workers decreased from 5 min/person to 4 min/person, the average productivity of unskilled workers decreased from 6 min/person to 4.8 min/person. The change in the ratio of skilled/unskilled workers increased the average work time by 5%. In % of the workers were skilled, the rest were unskilled. •Excercise: •Calculate the change of average productivity!

Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Üzleti Információgazdálkodási és Módszertani Intézet ••••

Exercise 6 (Book:p205/107. ) •The total amount of wages paid by a company increased by 11% from 1995 to The number of workers has increased by 2 %. The wages of skilled and unskilled increased by 8% both. • •Excercise: •How did the ratio of skilled and unskilled workers change? How did the company’s average wage increase?

Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Üzleti Információgazdálkodási és Módszertani Intézet

Exercise 7 (Book:p207/114.) •The number of a company’s physical workers decreased by 2% in each class (skilled, unskilled, handymen), while the total amount of wages paid to them increased by 18%. •Excercise: •Analyse the change of the physical workers’ average wage!

Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Üzleti Információgazdálkodási és Módszertani Intézet

Exercise 8 (Book:p201/98.) Quality class Ratio of bought up wheat (%) Value of bought up wheat Buy-up unit price (Ft/q) Change of buy-up unit price (Ft/q)(%) I. class70, II. class III. class Total PROFORG Inc. Buys up wheat. Excercise: •Fill in the table! •Compare the average buy-up prices in the two periods. Analyse the factors that had a changing effect on the price.

Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Üzleti Információgazdálkodási és Módszertani Intézet Exercise 9 ( Book:p195/86.) GuestsTisza LakeLake Balaton Number of nights (thousand) Number of guests (thousand people) Number of nights (thousand) Number of guests (thousand people) ATAT BTBT ABABB Home From abroad

Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Üzleti Információgazdálkodási és Módszertani Intézet GuestsAverage guest nights RTRT RBRB Home170/50 = 3,41200/322 = 3,73 From abroad95/18 = 5, /400 = 4,95

Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Üzleti Információgazdálkodási és Módszertani Intézet Exercise 10 (Book:p195/86.) MenWomen Number (person) Average wage (Ft) Number (person) Average wage (Ft) Physical Intellectual Total We know the following data about a company’s physical and intellectual workers: Excercise! •Fill in the table! •What factors in what ways had an effect on the difference between the average wages of men and women?

Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Üzleti Információgazdálkodási és Módszertani Intézet Thanks for your attention!