A MANIERIZMUS EURÓPÁBAN

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Canaletto
Advertisements

A barokk művészet Általános jellemzői Építészet Zene Irodalom
Köves Kaba Kedves Kuruczlányai
Barokk Zrínyi Miklós és a barokk eposz.
Korstílus:minden művészeti ágban megjelent
A XVI – XVIII. SZÁZAD KORSTÍLUSA
Libertás III. forduló. A barokk mint művészettörténeti stílus Ezen stílus elnevözése az itáliai barocco szóbul származik, amely kagylódíszt, vagy nyakatekert.
Rákóczi vitézei Damjanich János Általános Iskola Intézményi Társulás Cibakháza, Nagyrév.
BAROKK Stílustörténeti korszak és korstílus kb tól kb ig
Barokk Zrínyi Miklós és a barokk.
Az érett reneszánsz festészete (A 16. század eleje)
Rodostói kakukkok.
Róma.
A középkor művészete Nyugat-Európában
T.
Az ellenreformáció és a barokk
A barokk.
A barokk stílus A 16. század végén a reformációra válaszul megszületnek az ellenreformációs tanok Katonái, a katolikus egyház 1540-ben alapított Jézus.
Pro libertate III. forduló
A MANIERIZMUS, A BAROKK ÉS A ROKOKÓ – a XVI–XVIII
BAROKK MŰVÉSZET (16. sz. vége-18. század )
A reneszánsz.
OSZTÁLYOZÓ VIZSGÁK 9.O. 10.O..
A XVII. század korstílusa
Ismered?.
Reneszánsz Itáliában született (a renaissance francia szó, újjászületés) A képzőművészetek feladata: -természet kutatása és megismerése -valóság hiteles.
Pieter Brueghel: Közmondások, 1620.
A ROMANTIKA.
A Barokk Építészet A barokk a reneszánsz után következő stílustörténeti korszak és korstílus, amely kb. 1600-tól kb. 1750-ig tartott, és melyre bonyolult.
Rubens, Rembrandt, Velázquez
Átmenet a reneszánsz és a barokk között:
Szövetség A B A R O K K.
BAROKK.
(XVI. század- XVIII. elejéig)
B A R O K K Lovászi kurucok.
Építészet, szobrászat, festészet
A tiszaháti felkelők prezentációja a barokk stílusról. III. Forduló
A Rákóczi – szabadságharc korának művészettörténeti stílusa, a BAROKK
B arokk, mint művészettörténeti stílus
A barokk, mint művészeti irányzat
Barokk szobrászat.
Manierizmus (16. sz. közepe és vége)
A romantika.
A rokokó.
T.
(középszintű érettségihez)
A világ szép múzeumai Múzeum pedagógia.
A XVI – XVIII. SZÁZAD KORSTÍLUSA
A barokk Tyukodi pajtások.
Vígh Xénia: A reneszánsz művészet
műelemzés ELJÁRÁSOK, MÓDSZEREK
Reneszánsz művészet.
Barokk szobrászat.
A barokk, a XVII.sz. korstílusa
Készítette: Domján Gáborné
A klasszicizmus 24/A.
Barokk művészet, sz. fordulójától a 18. sz. közepéig
Diego Rodriguez de Silva y Velazquez
Zenetörténeti korok.
Barokk művészet Készítette: Ecseri István.
A barokk kor K észítette: D eák S zilvia (11.B). T T artalom  Általános jellemzés  Építészet  Képzőművészet  Szobrászat  Festészet  Zene  Irodalom.
A barokk. A szó eredete: portugál „barocco” - szabálytalan alakú kagyló, gyöngy korstílus a században előzménye: katolikus megújulás a 16. század.
Barokk Zrínyi Miklós és a barokk eposz.
Barokk.
A felvilágosodás kora A klasszicizmus.
Barokk.
Előadás másolata:

A MANIERIZMUS EURÓPÁBAN ESCORIAL, MADRID

A manierizmus fogalma, jellemzői A manierizmus a barokk közvetlen előzménye. 1530-1600-ig tartó stílustörténeti korszak Manierizmus jelentése = kézzel készített Spanyolországból indult A manierista műalkotások jellemzői: mesterkéltség játékosság Indulat aprólékosság Cellini: Perseus

Irodalom A manierista irodalmi alkotások jellemzői: szokatlan és merész képek, meglepő ellentétek, szójátékok, szellemes körülírások, bonyolult mondatszerkezet, groteszk. ábrázolásmód

Jelentős alkotók Ludovico Ariosto (1474-1533) Szatírák, vígjátékok Főműve: Örjöngő Lóránt lovagragény Torquato Tasso (1544-1595) Főműve: Megszabadított Jeruzsálem Eposz Vallásos tárgyú, de szerelmi epizódok is Ariosto Tasso

Építészet Jellemzői: az épületek elszigeteltek a közvetlen környezettől a falakon telezsúfolt díszítmények az udvar keskeny utcaszerű a homlokzat egyenlőtlen

Manierista épületek Európában Róma: Capitolium

Manierista épületek Európában Firenze, Uffizi

Manierista épületek Európában Párizs, Louvre

Manierista épületek Európában Madrid, Escorial

FESTÉSZET Parmigianino: Hosszú nyakú Madonna (1534-40) Uffizi Firenze

Szobrászat Cellini: Perseus Firenze, Loggia dei Lanzi

Szobrászat Giambologna: Mercurius Firenze, Bargello

Szobrászat Giambologna: A szabin nők elrablása Firenze, Loggia dei Lanzi

MŰVELŐDÉS A BAROKK KORI EURÓPÁBAN TELC, CSEHORSZÁG

A BAROKK ESZMEI HÁTTERE Az ellenreformáció – a katolikus megújulás – Cél: a reformáció miatt elvesztett hívek visszaszerzése, a katolikus hívek hitükben való megerősítése, az egyházi fegyelem megszilárdítása Megalakul a jezsuita rend – Loyolai Ignác; hatalmas műveltségű tagjai fontos állami és egyházi tisztségeket látnak el (Pl: Richelieu, Mazarin, Pázmány) Eszközök: sokszor túlzottak, néha erőszakosak – gyarmatokon hittérítés Loyola Ignác Richelieu Mazarin Pázmány Péter

A BAROKK, MINT STÍLUSTÖRTÉNETI KORSZAK Barokk: barocco - olasz = jelentése: nyakatekert okoskodás – jellemzői: túldíszítettség, formai bravúrok. A reneszánsz és a felvilágosodás közötti időszak a kultúrtörténetben (1600-1750) Közvetlenül a manierizmusból fejlődött ki A barokk késői ága a copf, és a rokokó stílus A barokkot követő korstílus a klasszicizmus

A RENESZÁNSZ ÉS A BAROKK JELLEMZŐINEK ÖSSZEHASONLÍTÁSA Kiegyensúlyozott harmónia Egymás mellé rendelés, szimmetria Barokk Mozgalmasság Monumentalizmus Alá-fölé rendelés A barokk stílusjegyei a reneszánszból származnak, azok továbbfejlesztései.

A barokk stílusjegyei Erő, lendület, dinamizmus ábrázolása Nyugtalan vonalak, formák Bonyolult, nehezen áttekinthető szerkezet Realista, esetenként naturalizmusba átcsapó ábrázolásmód Túldíszítettség Teatralitás Pátosz, ünnepélyesség Szenvedélyesség Hősiesség-kultusz Bizarr témák

Erő, lendület, dinamizmus Rubens

Nyugtalan vonalak, formák Rembrandt

Bonyolult, nehezen áttekinthető szerkezet Rubens

Realista, esetenként naturalizmusba átcsapó ábrázolásmód Caravaggio

Teatralitás Rembrandt

Pátosz, ünnepélyesség El Greco Rembrant

Hősiesség-kultusz Velazquez

Szenvedélyesség Bernini

Bizarr témák kedvelése Velazquez

IRODALOM A barokk irodalma a katolikus megújulás jegyében született Műfajok: Eposz: Milton: Az elveszett Paradicsom Dráma: Lope de Vega, Calderon Regény: lovagregény paródiák Pl: Cervantes: Don Quijote Költészet: patetikus érzelmek, fennkölt nyelvezet Cervantes Lope de Vega Milton

ÉPÍTÉSZET Jellemzői: Versailles Il Gesu, Róma Schönbrunn Monumentalitás Mozgalmasság Túldíszítettség Bonyolult hajlított alakzatok (csigavonalak) Illúziókeltés (tükörtermek) Templomépítészet Kastélyépítészet Versailles Il Gesu, Róma Schönbrunn

ÉPÍTÉSZET A korszak legjelentősebb építésze: Bernini

BÚTORMŰVÉSZET

BÚTORMŰVÉSZET

FESTÉSZET Jellemzői: Festők: Témák: El Greco (1541-1614) Gazdag, élénk színvilág Kidolgozottság Perspektíva játékok Fény- árnyék hatások Érzelmek eltúlzott patetikus kifejezése Témák: Bibliai jelenetek Mitológiai jelenetek Portrék Csendéletek Festők: El Greco (1541-1614) Caravaggio (1573-1610) Rubens (1577-1640) Velazquez (1599-1660) Rembrandt (1606-1669) Murillo (1617-1682) Vermeer (1632-1675)

El Greco (1541-1614) A lovag esküje Prado, Madrid Szentháromság, Prado, Madrid

Palazzo Doria-Pamphili, Róma Caravaggio (1573-1610) Szent Péter keresztrefeszítése, Santa Maria del Popolo, Róma Bűnbánó Magdolna, Palazzo Doria-Pamphili, Róma

Santa Croce in Gerusalemme-templom, Rubens (1577-1640) Sámson és Delila National Gallery, London A kereszt felállítása Santa Croce in Gerusalemme-templom, oltárkép, Róma

Kunshistorisches Museum, Bécs Velazquez (1599-1660) Margit infánsnő Kunshistorisches Museum, Bécs Bacchus és a részegek Prado, Madrid

Rembrandt (1606-1669) Éjjeli őrjárat Rijksmuseum, Amsterdam Nicolaes Tulp anatómia-előadása, Mauritshuis Múzeum, Hága

Murillo (1617-1682) Kagylós gyermekek Mária a gyermekkel Prado, Madrid Zwinger, Drezda

Rijksmuseum, Amsterdam Frick Collection, New York Vermeer (1632-1675) Tejet öntő lány Rijksmuseum, Amsterdam Zenelecke Frick Collection, New York

SZOBRÁSZAT Jellemzői: Mozgalmasság Diszharmonikusság Földöntúli érzelmek kifejezése Fény- árnyék hatások Bernini: Szent Péter trónusa Róma, Vatikán Bernini: Szent Teréz extázisa St Maria della Vittoria, Róma

ZENE A zenei barokk (1608-1750) Jellemzői: A hangszereket középpontba állító zene Vonószenekar Hangszerek Lépcsőzetes dinamika, szekvencia Camerata Fiorentina Zeneszerzők Monteverdi Scarlatti Telemann Bach Monteverdi Scarlatti Bach

TÁNC Az európai tánckultúrát Franciaország és Anglia irányítja. A királyi bálokon egyszerre csak egy pár táncolhat A francia táncra a legaprólékosabban kidolgozott szabályok és az intézményesített táncoktatás a jellemző

ROKOKÓ A 18. század elején Franciaországból indul Okok: gazdasági fellendülés megnőtt a kényelemre, a luxusra való igény. a társasági élet kifinomulttá válik

Irodalom Kedvelt műfajok: vígjáték, vígeposz, bordal, verses elbeszélés. Téma: a szerelem Jellegzetes motívum: virágzó kert, csillagos ég. illatok, naplemente, ízek; mindez életigenlést sugall.

Építészet A stílus Franciaországban és a Német-Római Birodalom területein terjedt el A rokokó elsősorban díszítőstílus, főképpen épületek, belső terek, bútorok díszítésére volt alkalmas. A lakóházak többnyire patkóalakban épülnek, különösen az épületek központi részét emelik ki. Gyakori díszítő motívumok a csigák és kagylók, növényi részek, főleg folyondárok és virágok, melyek aszimmetrikusan vannak elrendezve.

HÍRES ROKOKÓ ÉPÜLETEK Drezda, Zwinger

HÍRES ROKOKÓ ÉPÜLETEK Residenz színház München

FESTÉSZET Jellemzői az érzelmesség, a finom erotika, az aprólékos kidolgozás. Műfajok zsánerkép, mitológiai tárgyú képek, apró portrék, úgynevezett miniatűrök

Jean Antoine Watteau (1684-1721) A bohóc (1718) Louvre, Párizs

Jean Antoine Watteau (1684-1721) A gitáros (1717) Metropolitan Museum of Arts New York

Victoria and Albert Museum, London Francis Hayman (1708-1776) Táncoló tejeslányok 1735, Victoria and Albert Museum, London

Fragonard: A lopott csók (1780) Ermitázs, Szentpétervár

Wallace Collection, London Fragonard: A hinta (1767) Wallace Collection, London

Fragonard: A szerelmes levél (1770) Metropolitan Museum of Art, New York

Tiepolo: Karnevál (1750) Párizs, Louvre

Étienne Maurice Falconet (1716 – 1791) Szobrászat A rokokó szobrok kis méretűek anatómiailag pontosak, témaválasztásuk érzelmes Étienne Maurice Falconet (1716 – 1791)

Bútorművészet

Bútorművészet

Bútorművészet

Bútorművészet

Porcelánok

Porcelánok

Viselet

Hajviselet Rokokó parókák: óriási méret, különleges díszek: hajók, gyöngyök, kitömött madarak, virágok, strucctollak.

COPF STILUS A név eredete A copf stílus (vagy klasszicizáló későbarokk) művészeti stílus volt Közép-Európában a 18. század utolsó évtizedeiben. A rokokó stílussal együtt a barokk késői ága, átmenet a barokk és a klasszicizmus között. A név eredete A copf a német Zopf szóból ered Jelentése: elavult, nagyképű, unalmas

Irodalom A német irodalomban leginkább Gottschedet és a sziléziai iskolát lehet a copf stílus legjelentékenyebb képviselőjének tekinteni. Ellenük lépett fel Lessing és Franciaországban Voltaire. Gottsched

Építészet A copf stílusú épületek szakítanak a barokk mozgalmas, hullámzó formáival. Vonalvezetésük letisztult, áttekinthető. Mind alaprajzukban, mind homlokzati kialakításukban egyszerűségre törekednek. A stílus formakincse támaszkodik az antik építészetre. Jellemző a füzérdíszek, rozetták, alkalmazása.