Tanárjelöltek értékszerkezete

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A mai tízen- és huszonévesek értékeiről A közügyek fogyasztói konferencia február 17. Ságvári Bence.
Advertisements

Esélyteremtés lehetőségei a közoktatásban Mayer József Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Salgótarján, május 27.

„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
Ifjúsági Egészségnap április 7.. Célcsoport és célok •18-28 éves korosztály •A felsőoktatásban tanuló hallgatók •Egészségmagatartás fejlesztése.
Kétharmad, háromnegyed, négyötöd: mindenki olvas újságot
A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
Kutatási gyorsjelentés Omnibuszos kutatás meghatározott szakpolitikai témában – Egészségügy január.
A tanári munka értékelése
ISKOLATÁSKÁBÓL RIDIKÜL, AVAGY OKTATÁS ÉS MUNKA KELETEN ÉS NYUGATON
Erőállóképesség mérése Találjanak teszteket az irodalomban
MATEMATIKA Év eleji felmérés 3. évfolyam
„Keresztény nevelés – egyházi iskola” október 15.
Pályakezdők munkával való elégedettsége Kiss Paszkál ELTE PPK Társadalom- és Neveléspszichológiai Tasznék.
a szülői elégedettségmérés legfontosabb eredményeiről
Szeretettel köszöntjük a TÁMOP „Jó pályán”! projekt békéscsabai TÁMOP „Jó pályán”! projekt békéscsabai szakmai fórum résztvevőit! szakmai fórum résztvevőit!
ISKOLÁK Az iskolai oktatásban 48 olyan intézmény vesz részt, ahol a komi- permják nyelvet anyanyelvként lehet tanulni. Ez 38,1%-a az iskolák összes számának.
6) 7) 8) 9) 10) Mennyi az x, y és z értéke? 11) 12) 13) 14) 15)
Az új történelem érettségiről és eredményeiről augusztus Kaposi József.
Hogyan segítik a tanításkísérő szemináriumok az összefüggő egyéni szakmai gyakorlatot? ELTE PPK N. Kollár Katalin
Utófeszített vasbeton lemez statikai számítása Részletes számítás
A tételek eljuttatása az iskolákba
TÁMOP B program Képzési kompetenciaprofilok bemutatása
Statisztika Érettségi feladatok
VÁLOGATÁS ISKOLÁNK ÉLETÉBŐL KÉPEKBEN.
Szükséges és hiányzó tanári kompetenciák a szakiskolai tanulók képzésében. Nemzetközi összehasonlítás VIII. Országos Neveléstudományi Konferencia 2008.
1. IS2PRI2 02/96 B.Könyv SIKER A KÖNYVELÉSHEZ. 2. IS2PRI2 02/96 Mi a B.Könyv KönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDevizaKönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDeviza.
Szerkezeti elemek teherbírásvizsgálata összetett terhelés esetén:
Sárgarépa piaca hasonlóságelemzéssel Gazdaság- és Társadalomtudományi kar Gazdasági és vidékfejlesztési agrármérnök I. évfolyam Fekete AlexanderKozma Richárd.
NOVÁK TAMÁS Nemzetközi Gazdaságtan
DRAGON BALL GT dbzgtlink féle változat! Illesztett, ráégetett, sárga felirattal! Japan és Angol Navigáláshoz használd a bal oldali léptető elemeket ! Verzio.
Fekete László Született: Csillagjegye: Vízöntő
Chrappán Magdolna DE BTK Neveléstudományok Intézete.
Veszélyes webes világ? Aggódnak-e a szülők gyermekük internethasználata miatt?
szakmérnök hallgatók számára
A évi demográfiai adatok értékelése
A évi demográfiai adatok értékelése
Logikai szita Izsó Tímea 9.B.
A szemcsehatárok tulajdonságainak tudatos módosítása Szabó Péter János BME Anyagtudomány és Technológia Tanszék Anyagvizsgálat a gyakorlatban (AGY 4) 2008.
A szemcsehatárok tulajdonságainak tudatos módosítása
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
IN / TOLERANCIA Strédl Terézia Selye János Egyetem, Komárom
LENDÜLETBEN AZ ORSZÁG A Magyar Köztársaság kormánya.
2007. május 22. Debrecen Digitalizálás és elektronikus hozzáférés 1 DEA: a Debreceni Egyetem elektronikus Archívuma Karácsony Gyöngyi DE Egyetemi és Nemzeti.
Szeretettel köszöntök mindenkit! Jancsák Csaba SZTE Alkalmazott Társadalomismereti Tanszék Tanárképzős hallgatók értékorientációi.
Magatartástudományi Intézet
7. Házi feladat megoldása
INTEGRÁCIÓ A FEJEKBEN? A romákkal kapcsolatos lakossági attitűdök Magyarországon Bernát Anikó TARKI Társadalomkutatási Intézet október 25.
Érettségi jelentkezések és érettségi eredmények 2008 Tanévnyitó értekezlet Érettségi jelentkezések - érettségi eredmények augusztus 29.
KÖZVÉLEMÉNYKUTATÁS 2011 BÁTAAPÁTI TÉRSÉG NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC. TETT.
A Jókai Mór Református Általános Iskola és AMI Miskolc 4. évfolyamos tanulóinak a 2011-es Országos Kompetenciamérésen elért eredményei Készítette: Bánné.
Kutatási eredmények és fehér foltok a migránsok munkaerő-piaci beilleszkedésének kutatásában Kováts András MTAKI.
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
Tanulói utánkövetés 2009/2010. A 2009/2010-es tanévben iskolánkban 210 tanuló végzett. 77 fő a szakközépiskola valamelyik tagozatán 133 fő szakmát szerzett.
Adalékok a magyar tizenévesek vallásosságáról a rendszerváltás után Csákó Mihály CSc egyetemi docens WJLF Pedagógiai Tanszék.
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
A tanári mesterképzésben részt vevő hallgatók pályaorientációs jellemzői Jancsák Csaba Ercsei Kálmán Országos Neveléstudományi Konferencia Budapest 2011.
Tanulói elégedettségvizsgálat ismertetése HJK
Aktív és felelős állampolgárság – demokrácia – szabadság OFI - KONFERENCIA OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET Aktív és felelős állampolgárság.
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
GAZDASÁGI ADOTTSÁGOK ÉS FEJLŐDÉSI IRÁNYOK A délkelet-európai országok Novák Tamás MTA – VKI május 16.
Kvantitatív módszerek
TÁRSADALMI VERSENYKÉPESSÉG ÉS SIKER A MAGYARORSZÁGI NAGYVÁROSI TÉRSÉGEKBEN BARÁTH GABRIELLA PHD TUDOMÁNYOS MUNKATÁRS KODOLÁNYI JÁNOS FŐISKOLA A MAGYAR.
2011/2012 tanév félévi statisztikai adatai. Hiányzások, mulasztások a tanév során (az első 20) Osztály Egy főre eső igazolt órák száma Egy főre eső.
> aspnet_regiis -i 8 9 TIPP: Az „Alap” telepítés gyors, nem kérdez, de később korlátozhat.
A TÁRSADALMI JÓL- LÉT KÉRDÉSEINEK ÖSSZEHASONLÍTÁSA EGYES SZOLGÁLTATÓ SZEKTOROKBAN Készítette: Folmegné Czirák Julianna
1 Az igazság ideát van? Montskó Éva, mtv. 2 Célcsoport Az alábbi célcsoportokra vonatkozóan mutatjuk be az adatokat: 4-12 évesek,1.
Az ÉMGK tagvállalatainak szakképzési igényei Miskolc, június. 09. Dr. Barkóczi István – ÉMGK elnök.
A KÜLFÖLDI HALLGATÓK INTÉZMÉNYVÁLASZTÁSI SZEMPONTJAI TÁMOP C-12/1/KONV Losoncz Annamária Szegedi Tudományegyetem Nemzetközi Igazgatóság.
Előadás másolata:

Tanárjelöltek értékszerkezete az Észak-alföldi és a Dél-alföldi régióban Szeged, 2011.04.22. Szeretettel köszöntök mindenkit! Jancsák Csaba SZTE JGYPK AHI Alkalmazott Társadalomismereti Tanszék jancsak.csaba@ifjusagkutatas.hu

Empirikus források és a kutatás előzménye Tesztelés: 2008 „Kik a tanárképzősök?” SZTE (N=497) 2009 Tanárjelöltek a Debreceni Egyetemen és a Szegedi Tudományegyetemen (DE alminta N=141; a SZTE alminta N=385)

Felvetett kérdések Mennyiben tekinthető érvényesnek az egyetem regionalitása, a tanárképzés regionális hozzáférhetősége a tanárképzősöknél? Milyen értékorientációk és attitűdök jellemzik a hallgatókat? Hogyan vélekednek a tanárképzés tartalmi-minőségi kérdéseiről?

A Debreceni Egyetem hallgatóinak regionális megoszlása 2009 (fő) A Szegedi Tudományegyetem hallgatóinak regionális megoszlása 2009 (fő)

Értékszerkezet-dimenziók Eszmény Közösség Boldogság Erény Egyén Valóság

ÉN-ÁTALAKULÁS (ALTRUIZMUS) ÖNMEGVALÓSÍTÁS (EGOIZMUS) UNIVERZALITÁS JÓINDULAT TRADÍCIÓ ÖNÁLLÓSÁG KONFORMITÁS NYITOTTSÁG A VÁLTOZÁSRA (NYITOTT GONDOLKODÁS) KONZERVÁLÁS (ZÁRT GONDOLKODÁS) STIMULÁCIÓ BIZTONSÁG HEDONIZMUS TELJESÍTMÉNY HATALOM ÖNMEGVALÓSÍTÁS (EGOIZMUS)

Az értékválság/értékváltás modellje Nincs probléma Drámai esemény Nincs változás Konfliktus zavartságok – zsákutca – frusztrációk Az értékrend megkérdőjeleződik Képes elfogadni a kihívást Nem megfelelő kulturális felkészültség Megoldja a problémát Krízis Igazolttá válik Összeomlás Szétesés Újrarendezés Rezsőházy Rudolf nyomán

Érték-preferenciasorrend (7 fokú skálán, alminták, átlagok) SZTE alminta igaz barátság 6,46 belső harmónia 6,34 családi biztonság 6,3 szerelem/boldogság szabadság 6,07 békés világ 5,86 érdekes élet 5,82 kreativitás 5,79 udvariasság 5,57 változatos élet 5,47 tradíciók tisztelete 5,05 egység a természettel 4,98 a szépség világa 4,82 vezetésre és döntésre való jog 4,75 nemzet szerepe, hazaszeretet 4,57 társadalmi rend 4,52 gazdagság 4,35 vallásos hit 3,49 hatalom 3,39 DE alminta szerelem/boldogság 7,3 családi biztonság 6,26 igaz barátság 6,19 belső harmónia 5,87 szabadság 5,84 békés világ 5,76 kreativitás 5,68 érdekes élet 5,62 változatos élet 5,46 vezetésre és döntésre való jog 5,4 szépség világa 5,32 udvariasság 5,31 egység a természettel 5,16 nemzet szerepe, hazaszeretet 4,87 társadalmi rend 4,73 tradíciók tisztelete 4,71 vallásos hit 4,35 gazdagság 4,05 hatalom 3,26 Materiális értékek Posztmateriális értékek Tradicionális értékek (Rokeach/Schwartz)

Egyes problémákról alkotott vélekedések (4 fokú skálán, átlagértékek) SZTE alminta munkanélküliség 3,64 a gazdaság teljesítőképessége 3,54 politikai szereplők marakodása 3,48 a lakossági hitelállomány mértéke 3,47 bűnözés 3,39 etnikai konfliktusok 3,36 iskolai agresszió 3,35 a tudás és a műveltség értéktelenedése 3,33 pedagógus pálya presztízsének esése 3,31 erkölcsi szabályok eltűnése 3,27 a kultúra bulvárosodása, minőségi kultúra eltűnése 3,21 a szolidaritás hiánya 3,14 alkoholfogyasztás 3,08 drogfogyasztás 3,06 hagyományok eltűnése 3,02 közösségi helyek, terek, intézmények hiánya 2,92 a fiataloknak kevés a pénzük 2,84 magányosság/társas kapcsolatok hiánya 2,8 nincsenek példaképek 2,76 unalom, sokan nem tudják, mint kezdjenek magukkal 2,69 túlságosan nagy iskolai/munkahelyi elvárások 2,49 a fiatalokat nem veszik komolyan 2,47 fiatalok és felnőttek ellentétei 2,32 túl sok információ éri az embert 2,29 DE alminta a gazdaság teljesítőképessége 3,63 munkanélküliség 3,6 politikai szereplők marakodása 3,46 pedagógus pálya presztízsének esése 3,41 bűnözés 3,4 a tudás és a műveltség értéktelenedése a lakossági hitelállomány mértéke 3,36 iskolai agresszió etnikai konfliktusok 3,32 erkölcsi szabályok eltűnése 3,29 a szolidaritás hiánya 3,11 hagyományok eltűnése 3,1 a kultúra bulvárosodása, minőségi kultúra eltűnése 3,06 magányosság/társas kapcsolatok hiánya 2,89 a fiataloknak kevés a pénzük 2,82 közösségi helyek, terek, intézmények hiánya 2,81 alkoholfogyasztás 2,8 drogfogyasztás 2,63 nincsenek példaképek 2,59 unalom, sokan nem tudják, mint kezdjenek magukkal 2,51 a fiatalokat nem veszik komolyan 2,45 túlságosan nagy iskolai/munkahelyi elvárások 2,3 túl sok információ éri az embert 2,28 fiatalok és felnőttek ellentétei 2,21

Értékválság / értékváltás MATERIÁLIS ÉRTÉKEK autó, ház, konyhai eszközök, nyugdíj indusztriális társadalom posztindusztriális társadalom (szolgáltató társadalom, információs társadalom, hálózati társadalom, jóléti társadalom, a „bőség” társadalma) második modernitás társadalma a „szűkösség” társadalma (világ)kockázati társadalom közösségek újraépülése normalizált életrajz választásos életrajz (individualizáció) POSZTMATERIÁLIS ÉRTÉKEK szabadság, döntésekbe való bevonás, kreativitás, szépség, egység a természettel, nonkonformizmus ÉRTÉK-KOEGZISZTENCIA új materiális értékek: IKT, „hálózat” (?) új posztmaterializmus: ontológiai kiútkeresés posztmodern értékek: kísérletezés, viszonylagosság, spontaneitás, engedékenység, tolerancia Az értékpreferencia sorrend elején: család, szerelem/boldogság, igaz barátság, békés világ Az értékpreferencia sorrend végén: gazdagság, hatalom

Megítélése szerint milyen mértékben készítette fel Önt az egyetem Megítélése szerint milyen mértékben készítette fel Önt az egyetem? (ötfokú skálán, átlagok)

Megítélése szerint milyen mértékben készítette fel Önt az egyetem Megítélése szerint milyen mértékben készítette fel Önt az egyetem? (ötfokú skálán, átlagok) Debreceni Egyetem alminta Az X tengelyen az egyes jellemzőkhöz tartozó értékek átlaga jelenik, azaz azt mutatja, hogy milyen mértékben segítette a képzés az adott tulajdonság kifejlődését. Az Y tengelyen az egyes jellemzőkhöz tartozó értékek fontossági átlaga jelenik meg, azaz azt mutatja, hogy az adott tényező milyen mértékben fontos. Azok a pöttyök, melyek a kék átlag felett vannak, mutatják, hogy az egyes jellemző esetében fontosabbnak tartják az adott jellemzőt, mint amilyen mértékben segítette a képzés a kifejlődését. Ha az átlagon van egy pötty, az jelzi azt, hogy ugyanakkora a fontossága, mint amekkora a vele kapcsolatos elégedettség, azaz ezek a pöttyök vannak egyensúlyban. Ha az átlag alatt vannak a pöttyök az azt jelzi, hogy kevésbé fontos az adott jellemző, mint amennyire segítette a képzés a kialakulását. 1 Szakmai tudásszint 7 Tehetséges tanulókkal való bánásmód 13 Tanulók értékelésének módja 2 Módszertani ismeretek (mit, hogyan tanítsunk) 8 Átlag alatt teljesítőkkel való bánásmód 14 Kapcsolat a kollégákkal 3 Pedagógiai elméleti tudás, didaktika szemlélet 9 Érzelmi, magatartási problémás tanulókkal való bánásmód 15 Szülőkkel kapcsolattartás 4 Pszichológiai elméleti tudás, szemlélet 10 Osztály, csoport vezetése 16 Szervezési feladatok 5 Reális pályakép (milyen elvárások lesznek) 11 Fegyelmezési módszerek 17 Adminisztráció 6 Különböző életkorú tanulókkal való bánásmód 12 Osztályfőnöki feladatok  

Megítélése szerint milyen mértékben készítette fel Önt az egyetem Megítélése szerint milyen mértékben készítette fel Önt az egyetem? (ötfokú skálán, átlagok) Szegedi Tudományegyetem alminta Az X tengelyen az egyes jellemzőkhöz tartozó értékek átlaga jelenik, azaz azt mutatja, hogy milyen mértékben segítette a képzés az adott tulajdonság kifejlődését. Az Y tengelyen az egyes jellemzőkhöz tartozó értékek fontossági átlaga jelenik meg, azaz azt mutatja, hogy az adott tényező milyen mértékben fontos. Azok a pöttyök, melyek a kék átlag felett vannak, mutatják, hogy az egyes jellemző esetében fontosabbnak tartják az adott jellemzőt, mint amilyen mértékben segítette a képzés a kifejlődését. Ha az átlagon van egy pötty, az jelzi azt, hogy ugyanakkora a fontossága, mint amekkora a vele kapcsolatos elégedettség, azaz ezek a pöttyök vannak egyensúlyban. Ha az átlag alatt vannak a pöttyök az azt jelzi, hogy kevésbé fontos az adott jellemző, mint amennyire segítette a képzés a kialakulását. 1 Szakmai tudásszint 7 Tehetséges tanulókkal való bánásmód 13 Tanulók értékelésének módja 2 Módszertani ismeretek (mit, hogyan tanítsunk) 8 Átlag alatt teljesítőkkel való bánásmód 14 Kapcsolat a kollégákkal 3 Pedagógiai elméleti tudás, didaktika szemlélet 9 Érzelmi, magatartási problémás tanulókkal való bánásmód 15 Szülőkkel kapcsolattartás 4 Pszichológiai elméleti tudás, szemlélet 10 Osztály, csoport vezetése 16 Szervezési feladatok 5 Reális pályakép (milyen elvárások lesznek) 11 Fegyelmezési módszerek 17 Adminisztráció 6 Különböző életkorú tanulókkal való bánásmód 12 Osztályfőnöki feladatok  

Ön szerint a tanári pálya gyakorlásához mennyire fontosak az itt felsorolt tulajdonságok? (ötfokú skálán, átlagok)

A képzés hiányossága a tulajdonság preferáltságához képest DE alminta

A képzés hiányossága a tulajdonság preferáltságához képest SZTE alminta

Köszönöm a figyelmet! Jancsák Csaba jancsak.csaba@ifjusagkutatas.hu