A kerékpáros közlekedésfejlesztés aktuális feladatai Berencsi Miklós Közlekedési fejlesztések értékeléseinek bemutatása workshop Budapest, 2013. április 24.
Tartalom KÖZOP Kerékpáros előkészítési projekt Megvalósíthatósági tanulmányok KENYI Kommunikáció KÖZOP NKS projekt Országos Kerékpáros Koncepció és Hálózati Terv Fővárosi fejlesztések Egyéb fejlesztések Megoldandó feladatok
KÖZOP előkészítési projekt Előzmény: 1364/2011. (XI.8.) Korm. határozat a természetjáró és kerékpáros turizmus, úthálózat és közlekedés fejlesztésével összefüggő kormányzati feladatokról Prioritások: Kiemelt fejlesztések Központi, állami beruházás Egységes műszaki tartalom és minőség Központi, állami fenntartás és üzemeltetés (tervezett)
KÖZOP előkészítési projekt Cél: Megvalósíthatósági tanulmányok készítése 3 kiemelt törzshálózati elem esetében: EuroVelo 6 Duna menti kerékpárút fejlesztése (Rajka–Budapest) – 285 km Budapest–Balaton kerékpáros útvonal kiépítése – 210 km Balatoni kerékpáros körút komplex minőségi fejlesztése – 120 km Időtartam: 2012. május 3. – 2014. december 31. Projekt részek száma: 4 db Projekt folytatása (tervezés, engedélyeztetés, kivitelezés)
KÖZOP előkészítési projekt Tanulmány tartalma: Döntés-előkészítő tanulmány: alternatív nyomvonalváltozatok bemutatása, elemzése További tervezésre javasolt nyomvonal kiválasztása Megvalósíthatósági tanulmány készítése a környezeti értékelés figyelembevételével, környezeti vizsgálatok eredményeinek beépítésével, SKV, EVD készítése Cselekvési Terv javaslat elkészítése, szakmai, államigazgatási, önkormányzati egyeztetések lefolytatását követően A tervezési feladatokkal szorosan összefüggő önkormányzati, civil tájékoztatási kommunikációs tevékenység vonatkozó feladatainak elvégzése.
KÖZOP előkészítési projekt Kommunikáció Projektmegjelenés és PR Projekt eredményeit bemutató kiadvány Honlap Workshopok a fejlesztésben érintett területeken Zárókonferencia
KÖZOP előkészítési projekt KENYI fejlesztés: Kerékpáros Nyilvántartó Rendszer (KENYI) fejlesztése KIRA (Közlekedési Információs Rendszer és Adatbázis) illesztés Új funkciók karbantartói és felhasználói oldalon Olcsóbb karbantartás Mobil eszközökre optimalizált változat Országos adatfelvétel Jelenlegi kb. 30%-os adatbázis feltöltése
KÖZOP NKS projekt Országos Kerékpáros Koncepció és Hálózati Terv Kerékpáros Magyarország Program (2006) alapjain Koncepcionális kérdések Országos Hálózati Terv Integrált kerékpáros fejlesztési lehetőségek Kerékpárút hálózat számozási és táblázási rendszere Közlekedésbiztonság Fenntartás, üzemeltetés 2014-2020 időszak lehetséges forrásainak feltárása Informatikai fejlesztések Oktatás-képzés Egyéb (UME, vasútvonalak, kampányok, B+R)
Fővárosi fejlesztések Fővárosi projektek 2012-2013 Integrált fejlesztések Cél: 2020-ig 10% részesedés „Kerékpáros közlekedés fejlesztése 2012-13” forrás 631 millió Ft „Kerékpáros közlekedés fejlesztése 2013-16” forrás 400 millió Ft Bubi KMOP (Forrás: Budapesti Közlekedési Központ)
Fővárosi fejlesztések Budapest belső városrészének komplex kerékpárosbarát fejlesztése 9 kerületet, összesen 120 egyirányú utca, 60 jelzőlámpás csomópont, 30 fő- és gyűjtőút szakasz, 20 kiskorrekció Buszsáv, felállóhely, egyirányú utca, kerékpártámaszok, forgalomcsillapítás, rámpák, stb. 2012-2013: tervezés 2013: forgalomtechnikai beavatkozások 2014: komolyabb építési munkálatok (Forrás: Budapesti Közlekedési Központ)
Fővárosi fejlesztések B+R kerékpártárolók tervezése Budapesten és környékén 70 helyszín Főként HÉV és metró vonalak mentén Átlagosan 25 kerékpár/helyszín (Forrás: Budapesti Közlekedési Központ)
Fővárosi fejlesztések Egész Budapestre kiterjedő fejlesztések Átfogó, összehangoló jellegű feladat Budapesti kerékpáros hálózati terv frissítése/ Ütemezett hálózati terv Kerékpárosok számára vonzó szolgáltatások kialakítása Útirány jelző rendszer fejlesztése (Forrás: Budapesti Közlekedési Központ)
Fővárosi fejlesztések Kerékpáros forgalom elemzése Budapesten Forgalomszámlálás (kézi, automata, kikérdezéses) Reprezentatív felmérések Baleseti adatok Forgalmi modellezés, hatások vizsgálata Térinformatikai adatbázis (Forrás: Budapesti Közlekedési Központ)
Fővárosi fejlesztések Kerékpáros főhálózati elemek tervezése (Hungária körúton belül) Döntés-előkészítő tanulmány 50 km Kiviteli terv 10 km Engedély nélküli beavatkozások 35 km (Forrás: Budapesti Közlekedési Központ)
Fővárosi fejlesztések Kerékpáros főhálózati elemek tervezése (Hungária körúton kívül) (Forrás: Budapesti Közlekedési Központ)
Fővárosi fejlesztések Kerékpározás népszerűsítése Kerékpárhasználat ösztönzése Szemléletformálás Információ Kampányok Workshopok, fórumok (Forrás: Budapesti Közlekedési Központ)
Fővárosi fejlesztések Bubi – kerékpáros közösségi közlekedési rendszer KMOP 1,1 mrd Ft támogatás 75 db gyűjtőállomás 1000 kerékpár (Forrás: Budapesti Közlekedési Központ)
Fővárosi fejlesztések Más beruházásokhoz kapcsolódó kerékpáros fejlesztések Tömegközlekedés és a kerékpáros közlekedés integrációja Fogaskerekű vasút fejlesztése Főpályaudvarok környezetében B+R M4 megállók környezetében kerékpártámaszok 1-es és 3-as villamos megállók környezetében kerékpártámaszok Útfelújítások, térrekonstrukciók (Forrás: Budapesti Közlekedési Központ)
Egyéb fejlesztések - Tavak Tisza-tó Tisza-tó körüli kerékpárút hiányzó szakaszának kiépítése Forrás: ROP és KÖZOP 33. sz. főút 11,5 t burkolat megerősítés Tisza-híd és egyéb műtárgyak Pihenőhelyek
Egyéb fejlesztések - Tavak Fertő-tó Fertő-Hanság Nemzeti Park Igazgatóság Forrás: 450 millió Ft központi költségvetési Tervezés és kivitelezés Velencei-tó Forrás: 150 millió Ft központi költségvetési (előkésztés), ROP (kivitelezés) Déli parti fejlesztések Dinnyés, Agárd, Gárdony, Velence
Egyéb fejlesztések HU-SK CBC Településeket összekötő, határon átnyúló kerékpárutak kialakítása a Nagy-Milic térségében, meglévő utak felhasználásával és felújításával (1,33 millió EUR) Eurovelo 6 Bezenye, Rajka, Čunovo, Rusovce (1,91 millió EUR) Pusztafalu, Füzerkajata, Byšta, Brezina, Slanská Huta, településeket összekötő, határon átnyúló kerékpárutak kiépítése (0,92 millió EUR) Kassa - Sárospatak határon átnyúló, összefüggő kerékpáros gerincút kialakítása építéssel és táblázással a meglévő szakaszok összekapcsolása révén (1,66 millió EUR) (Forrás: Nemzeti fejlesztési Ügynökség)
Megoldandó feladatok Országos és EuroVelo koordináció Egységes számozási és táblázási rendszer Bejárható Magyarország Program Fenntartás-üzemeltetés Forgalmi és baleseti adatok Szemléletformálás …
Köszönöm a figyelmet! berencsi.miklos@kkk.gov.hu