Grúzia Grúzia. Alapadatok Népesség4.667.401 Etnikai összetétel grúz: 70,1 %, örmény: 8,1 %, orosz: 6,3 %, azeri: 5,7 %, oszét: 3 %, abház: 1,8 %, egyéb:

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A fenntartható fejlődés indikátorai Magyarországon
Advertisements

Választójog.
A KORRUPCIÓ ÉS A MINDENNAPI ÉLET: A MAGYAR KÖZVÉLEMÉNY
Toma Pál Budapest, március 28.
Az Európai Unió szervezeti felépítése
Bulgária Készítették: Simon Viktor Székely Tamás.
Közigazgatási alapismeretek
Az Európai Unió költségvetése Magyar esélyek és veszélyek Dr. Surján László október 10.
EU alapismeretek E-Learning.
Az Európai Unió nyelvpolitikája
A POLGÁRI DEMOKRÁCIA MODELLJEI, III.
A POLGÁRI DEMOKRÁCIA MODELLJEI, II.
12.4 A választási rendszer. A helyi önkormányzatok feladatai, szervezetei és működésük. Középszint A választójog: az általános, egyenlő, közvetlen és titkos.
A BRIC-országok jövője
Az Európai Unió intézményrendszere
Mentortanárképzés eLearning támogatása
Európai Uniós ismeretek Mintafeladatok. Válassza ki a helyes megoldást! 1.Mikor írták alá a Római Szerződéseket? a)1948 b)1957 c)1967 d)1978 Megoldás:
Dr. Tóth Olga PTE Illyés Gyula Főiskolai Kar, Szociális munka szak Társadalmi problémák szociológiája Levelező.
Politikai rendszerek Állam– és kormányformák
A KÉPVISELETI DEMOKRÁCIÁK
1. Magyarország államformája 1918-ig
Az áprilisi törvények és a Batthyány-kormány működése
Magyar Alkotmányjog II. Óravázlatok
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Jogszabályi háttér Alaptörvény Alaptörvény átmeneti rendelkezései
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
IV. Állampolgári ismeretek 6
Politikai rendszerek típusai II. Állam és kormányformák
Választási rendszerek
Politológia 6.előadás Politikai intézmények I. A törvényhozás működése.
Állam, politika, kormányzat, civil szervezetek Tantárgyfelelős: Dr. Kovács Ernő Az előadást készítette: Péter Erzsébet.
Jegybankfüggetlenség Magyarországon Hamecz István Németország, mint modell? konferencia Budapest, október 21.
A fiskális és monetáris politika követelményei a fenntartható növekedésben Járai Zsigmond közgazdász véleménye.
A külföldi működő tőke szerepe a magyar gazdaságban avagy Mit adtak nekünk a Rómaiak? Havas István Amerikai Kereskedelmi Kamara, elnök Közgazdász Vándorgyűlés.
II. Gazdasági unió A, Pénzügyi unió Közös pénz → összemérhetőség, könnyebb elszámolás - Euro bevezetése 2002-ben.
Döntések a magyar parlamentben 2. Kormányzati és politikai döntéshozatal  kurtán 2012.
alkotmány – állam- és kormányformák
A magyar gazdaság várható helyzete
FORRADALMAK MAGYARORSZÁGON 1918–1919
Electricity network in Europe Berlin, március 21.
EURÓPAI ÜZEMI TANÁCSOK KONFERENCIÁJA 2009 Budapest, november 17. ÜZEMI TANÁCSOK TÁRSASÁGI SZINTŰ EGYÜTTMŰKÖDÉSI FÓRUMA.
A Magyar Köztársaság alkotmányos berendezkedése évi XXXI. törvény parlamenti uralom kisebbségi vétó erősítése ellensúlyok – AB erős helyzete 1990.
Kormányformák.
A magyar parlamentarizmus
Diplomáciai protokoll
Történelem – középszintű témakörök
A magyar gazdaság növekedési kilátásai, prognózisok Hamecz István.
Az Európai Unió szervezeti felépítése
Gazdasági Tanácsok a felsőoktatási intézményekben január 13.
Piacliberalizáció Magyarországon
1 Gyarapodó Köztársaság Növekvő gazdaság – csökkenő adók február 2.
Hol áll és merre mehet még a gazdaság? Hamecz István.
Válság Kényszer és lehetőség. A magyar gazdaság örökölt hátrányai.
Európai Unió Európai Unió 27 tagállam lakos km
Magyarország Magyarország Közép-Európában az Alpok és a Kárpátok által határolt Kárpát-medencében fekszik. Sok országgal határos:Ausztriával Szlovákiával.
Hol áll és merre mehet még a gazdaság? Hamecz István „Mindannyian tudjuk, hogy mit kell tennünk, csak azt nem tudjuk, hogy hogyan nyerjük meg a választásokat.
Románia és az EU-s csatlakozás. Problémafelvetés Visszatekintés Rendszerváltás utáni gazdaságpolitika A csatlakozás folyamata A csatlakozás után.
Országgyűlési választások Magyarországon. A választásokat szabályozza: az1989. évi XXXIV. törvény Ideje: négy évente tavasszal A köztársasági elnök írja.
Alkotmányjog 2. A köztársasági elnök.
A demokrácia alapvető intézményei A hatalmi ágak megosztása Politológia I.Készítette: Dr. Domonkos Endre (PhD) 2013/2014. őszi félév.
Az alkotmány és az alkotmánybíróság.
Az EU intézményrendszere
Társadalomismeret II. félév.
Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI
A kormányzati rendszerek
A magyar kormányzati rendszer
Franciaország közigazgatása
Rövid életű polgári köztársaság Tanácsköztársaság
A politikai rendszerek tipológiája I.
AZ EURÓPAI UNIÓ TÖRTÉNETE, INTÉZMÉNYEI
Előadás másolata:

Grúzia Grúzia

Alapadatok Népesség Etnikai összetétel grúz: 70,1 %, örmény: 8,1 %, orosz: 6,3 %, azeri: 5,7 %, oszét: 3 %, abház: 1,8 %, egyéb: 5 %. Vallási összetétel grúz ortodox: 65 %, muzulmán: 11 %, orosz ortodox: 10 %, örmény apostoli egyház: 8 %, nem ismert: 6 %. ÁllamformaKöztársaság Elnök Mikheil Saakashvili január 25. óta Kormányforma prezidenciális demokrácia Kormányfő Zurab Noghaideli miniszterelnök február 17. óta Kormány 67 %-os többségben egy párt

AlapadatokParlament Egykamarás (Legfelső Tanács) Választási rendszer Arányos, 7%-os küszöb Kormánypárt Natshhionakhuri Modraoba – Demokrathebi (National Movement - Democrats) Ellenzék Memarjvene Opozicia (Rightist Opposition) Alkotmánybíróság Utólagos normakontroll Nemzeti bank Közepesen független, elsődleges cél az árstabiltiás Igazságszolgáltatás Nem független (politika, korrupció) Költségvetési év Naptári év Média Nem független, jelentős a cenzúra

Alapadatok Közigazgatás 9 körzet, 65 régió; 5 független város, 2 autonóm köztársaság (Abházia, Ajaria) Nemzetközi szervezeti tagság ENSZ ( ), IMF ( ), WTO ( ) Reformok Politikai reformok elkezdődtek, gazdaságiak nem igazán Politikai kockázatok országon belüli elszakadási törekvések és rendezetlen viszony több szomszédos országgal Gazdasági kockázatok jelentős szegénység, korrupció, beruházások hiánya, hirtelen megnövekedett infláció Stabilitás korábbi elnök eltávolításával a térség egyik legdemokratikusabb országa, jelentős többségben van a kormánypárt

Államfő  Közvetlenül választják 5 évre, egyszer újraválasztható Legutóbbi választás: január 4. Legutóbbi választás: január 4. Mikheil Saakashvili 96,3 %, Temur Shashiashvili 1.9 % Mikheil Saakashvili 96,3 %, Temur Shashiashvili 1.9 %  Választható: az a választójoggal rendelkező polgár, aki 35 évnél idősebb, születése óta grúz állampolgár, legalább 15 évet Grúziában élt és a választás idején Grúziában él.  Jelöléshez aláírás szükséges, megválasztáshoz a szavazatok többsége. Ha az első forduló nem eredményes, a második fordulóban a két legtöbb szavazatot szerzett jelölt indulhat.

Államfő  Jogkörei: kinevezi a miniszterelnököt, hozzájárul a miniszterelnök által jelölt személy miniszteri kinevezéséhez. Felmentheti a Kormányt, felmentheti a 3 alá tartozó minisztert (belügy, védelmi, állambiztonsági). Kinevezi és felmenti a Legfelsőbb Bíróság tagjait.  Bizalmatlansági indítvány esetén választási lehetősége van: vagy a Kormányt meneszti, vagy a Parlamentet oszlatja fel és új választást is kitűzhet.

Parlament Legfelső Tanács („Umaghiesi Sabcho”)  Egykamarás, 235 tagja van, mandátuma 4 évre szól  150 fő pártlistáról kerül be  Legutóbbi választás: március 28. National Movement-Democrats 67.6 %, (135) National Movement-Democrats 67.6 %, (135) Rightist Opposition 7.6 %, (15) Rightist Opposition 7.6 %, (15)  85 képviselő körzeti listáról kerül be, ebből 10-et a szakadár abház régió küld. A listáról bekerült képviselőkre nem vonatkozott a i választás érvénytelenítése.

Kormány  egypárti kormány, jelentős többséggel.  Kormányfő: Zurab Noghaideli.  bizalmatlansági indítvány: a kormány egésze ellen.

Nemzeti Bank  Független tevékenységében, de felelős a Parlament felé és éves beszámolási kötelezettsége van.  Elsődleges célja az árstabilitás  Jegybanktanács: - tagjait a Parlament nevezi ki az Elnök javaslata alapján 7 évre - tagjait a Parlament nevezi ki az Elnök javaslata alapján 7 évre - 9 tagja van (1 elnök, 3 elnökhelyettes, 5 tag) - 9 tagja van (1 elnök, 3 elnökhelyettes, 5 tag)

Igazságszolgáltatás  3 szintű: első- és másodfokú bíróságok, Legfelsőbb Bíróság  A Legfelsőbb Bíróság tagjait a Parlament választja az Elnök javaslata alapján.  A bíróságok a gyakorlatban nem függetlenek, erős politikai és korrupciós ráhatás erős politikai és korrupciós ráhatás

Alkotmánybíróság:  9 tagból áll, 3-3 tagját az Elnök, a Parlament és a Legfelsőbb Bíróság nevezi 10 évre, ugyanaz a személy még egyszer nem nevezhető ki.  Elnökét a tagok választják maguk közül 5 évre, nem újraválasztható nem újraválasztható  Lehetősége van utólagos normakontrollra  az állampolgárok közvetlenül is fordulhatnak az AB felé.

Gazdaság:  GDP-növekedés: 9,5 %, de alacsony szintről (3.100 USD 2004-ben). Előző években hasonló növekedés.  infláció: 5 % körül az elmúlt években, de 2005: 9 %  munkanélküliség: 17 %  államháztartás hiánya hatalmas  lakosság 54 %-a a szegénységi küszöb alatt él  Elsősorban mezőgazdasági termelés és könnyűipar jelentős

Gazdaság  Az IMF és a Világbank segítségével jelentős fejlődés óta  Az új kormány jelentős erőfeszítéseket tesz az adórendszer átalakítására és a korrupció leküzdésére, mivel az adókból nagyon alacsony bevétele származik.  Probléma a saját energiaforrás hiánya, döntő részben importból kell megoldani.

Gazdasági kockázatok  nagy szegénység, magas munkanélküliség, idén „elszabadult” infláció.  Oroszországtól történő politikai elszakadás komoly problémákat okozhat, ha nem sikerül a független gazdaságot kiépíteni.  energiaforrások hiánya

Politikai kockázatok  vita Oroszországgal Abháziáról (1992 óta független állam akar lenni)  Dél-Oszétia megoldatlan státusza (de facto független állam, de senki sem ismerte el annak)  határviták Örményországgal és Azerbajdzsánnal  az örmény kisebbség a Javakheti régióban nagyobb autonómiát kíván elérni  korrupció csökkent, de még mindig jelentős

 A november 2-i parlamenti választások eredményét sokan megkérdőjelezték és kérték Sevarnadze elnököt annak érvénytelenítésére. Az utcai demonstrációk (Rózsák forradalma) hatására az elnök november 23-án lemondásra kényszerült.  2004-es választások után szűkítették a Sevarnadze által kialakított autoritikus elnöki jogkört (alkotmánymódosítással, stb.), demokratizálódási folyamatok indultak meg.  politikai és emberi jogok minősítése Freedom House szerint közepes (4-4), de ez fejlődés a korábbi évekhez képest.