1 Tóth Gergely Vállalatok társadalmi felelőssége és a méret
2 Tartalom: CSR és méret A gazdaság célrendszere Megváltozott világ A nagyok társadalmi felelőssége
3 100 legnagyobb gazdaság Európai Unió Amerikai Egyesült Államok Japán Németország Kína Nagy-Britannia Franciaország Írország Olaszország Kanada Spanyolország Dél-Korea Brazília India Mexikó Oroszország Ausztrália Hollandia Belgium Svájc Törökország Svédország Tajvan Szaúd-Arábia Ausztria Lengyelország Norvégia Wal-Mart Stores BP Indonézia Royal Dutch/Shell Group ExxonMobil Dánia Dél-afrikai Köztársaság Görögország Irán Finnország General Motors DaimlerChrysler Portugália Argentína Hongkong, (Kína) Ford Motor Thaiföld Toyota Motor General Electric ChevronTexaco Arab Emírségek Venezuela Total Malajzia Csehország Izrael Kolumbia ConocoPhillips Pakisztán Szingapúr Chile Allianz Worldwide Magyarország Új-Zéland Citigroup Nippon Tel & Tel Algéria Nigéria Románia AXA Group Fülöp-szigetek IBM American Intl Group Siemens Group Egyiptom ING Group Carrefour Group Hewlett-Packard Ukrajna ENI Peru Honda Motor Kuvait Berkshire Hathaway Generali Group Home Depot Verizon Commun Nissan Motor Nestlé Deutsche Telekom Bank of America Aviva France Telecom Altria Group Crédit Agricole HSBC Group Fortis UBS Banglades Credit Suisse Group Zurich Financial Services Kazahsztán Renault Group55 240
4 EU Green Paper: A vállalatok önként hozzájárulnak a jobb társadalomhoz és a tisztább környezethez. EU CSR útmutató: … Ez hasznot hozhat vállalkozásunknak, biztosíthatja hosszú távú versenyképességét. EK Bizottság: a vállalatok … túllépnek a … minimális jogi előírásokon … az érdekelt partnerekkel együttműködve EU meghatározások
5 „CSR teljesítmény” Forrás: CSR Kutatás, BCCH CSR Évkönyv 2006.
6 Szabványok, eszközök
7 Szimbólumok és mítoszok
8 „Ebédünket nem a mészáros, a sörfőző vagy a pék jóakaratától várjuk, hanem attól, hogy ezek a saját érdekeiket tartják szem előtt. Nem emberiességükhöz, hanem önszeretetükhöz fordulunk, és sohasem a magunk szükségéről, hanem a rájuk váró előnyökről beszélünk nekik. … (Inkább célhoz ér, aki) „önzésüket nyergeli meg a maga javára és meggyőzi őket, hogy a saját előnyükre cselekszenek”. Smith „as usual” Adam Smith [1776]: An Inquiry into the Nature and Causes of the Wealth of Nations online verzió:
9 „… mindenki, aki tőkéjét … használja, ezt a tevékenységet … úgy igyekszik irányítani, hogy termelésének értéke a lehető legnagyobb legyen … általában nem a közösség érdekét akarja előmozdítani, és nem is tudja, mennyire mozdítja azt elő. Ő csak a saját biztonsága miatt támogatja a hazai tevékenységet … és csak saját nyereségét keresi … Ebben.. Láthatatlan Kéz vezeti őt egy cél felé, amelyet ő nem is keresett … Azzal, hogy ő a saját érdekét követi, gyakran a társadalomét eredményesebben mozdítja elő, mintha annak előmozdítása lett volna a valóságos célja.” Smith „as usual” Adam Smith [1776]: An Inquiry into the Nature and Causes of the Wealth of Nations online verzió:
10 Erősen támadta a korlátlan felelősség intézményét, amelyet Angliában betiltottak 1720 és 1862 között, a Londoni Értéktőzsde South Sea Bubble botránya miatt. „Smith csak akkor tartotta előnyösnek az önérdek követését, ha az kicsi, helyi közösségekben történik, helyi szinten.” Smith „as unusual” Russell Sparkes [2001]: Ethical investment: whose ethics, which investment?, in: Business Ethics – A European Review, Volume 10 Page July 2001
11 Forrás: Schumacher, E. [1991]: A kicsi szép, KJK, Budapest
12
13 Mítoszok kormányoznak bennünket „Azok a »gyakorlati emberek«, akik mentesek vélik magukat minden szellemi befolyás hatásától, rendszerint valamely rég elhunyt közgazdász rabszolgái. Magas állásokat betöltő őrültek, akik hangokat hallanak a levegőben, hajdani könyvmolyoktól kölcsönözték rögeszméik magvát. Meggyőződésem, hogy rendkívül eltúlozzák a hagyományos érdekek erejét az eszmék fokozatosan érvényesülő hatalmával szemben. Az eszmék nem azonnal, de egy bizonyos idő múltával utat törnek…”
14 Filmek
15 Tartalom: CSR és méret A gazdaság célrendszere Megváltozott világ A nagyok társadalmi felelőssége
16 USA: GDP 2004: md USD (114 X) 1929: 103 md USD forrás: U.S. Department of Commerce
17 a kép forrása: Képmás, július
18 Schumacher: A kicsi szép Az elmarasztaló ítéletek mai tárházában kevés szónak van olyan lesújtó és döntő jelentése, mint a „ gazdaságtalan nak”. Ha egy tevékenységre rásütötték a gazdaságtalanság bélyegét, nemcsak hogy kérdésessé vált a létezéshez való joga, de egyszer s mindenkorra el is vesztette azt. Forrás: Schumacher, E. [1991]: A kicsi szép, KJK, Budapest Amiről egyszer kiderült, hogy gátolja a gazdasági növekedést, az szégyenletes dolog, és ha valaki mégis ragaszkodik hozzá, azt vagy szabotőrnek, vagy őrültnek tekintik. Mondd azt egy dologról, hogy erkölcstelen vagy csúf, hogy lélekölő vagy lealacsonyítja az embert, hogy veszélyezteti a világbékét vagy az eljövendő nemzedékek jólétét – nos, addig, amíg nem bizonyítottad be, hogy „gazdaságtalan”, valójában nem kérdőjelezted meg a létezéshez, a növekedéshez és a gyarapodáshoz való jogát.
19 Természet Társadalom Gazdaság Társadalom Természet Mi van miben? Régen és ma
20 Pl. Külterjes mezőgazdaság
21 Pl. Bevásárlóközpont
22 Tartalom: CSR és méret A gazdaság célrendszere Megváltozott világ A nagyok társadalmi felelőssége
23 Korok és problémák (54 hallgató véleménye) KorIdőszak kb.Fő probléma? Önellátás mértéke? Fogyasztás mértéke Őskor i.e. 2,4 millió – 3300 Táplálék, életbenmaradás 100%1 Ókor i.e – a.d. 476 Háború 80%50 Középkor 476 – 1492 (1640) Közegészség 60% 100 Korai újkor 1492 – 1760 (1789) Gyarmatosítás, köztulajdon 40%200 Újkor Világháborúk, ideológiák 10%400 Globális kor ???Túlnépesedés? Környezet- szennyezés 2-3%2000
24 „Ha mindnyájan gazdagabbak leszünk, kevesebb lesz a szegény.”
25 Forrás: Ringier
26 Éhhalál
27 USA: GDP és szegények 2004: md USD (114 X) 1929: 103 md USD forrás: U.S. Department of Commerce 1959: 18,5% 2004: 10,2%
28 „Ha mindnyájan gazdagabbak leszünk, kevesebb lesz a szegény.”
29 „Igen, vannak lemaradók, de legalább a gazdagabbak jobban kielégítik a szükségleteiket.”
30 Forrás: Tim Kasser: Az anyagiasság súlyos ára, Ursus Libri, Személyes jövedelem és boldogok aránya (USA)
31 „Igen, vannak lemaradók, de legalább a gazdagabbak jobban kielégítik a szükségleteiket.”
32 „A technika majd megoldja a környezetszennyezés problémáját. Ez különben is piaci hézag. Majd ha lesz elég pénzünk, megoldjuk. Addig is foglalkozzanak vele a környezetvédők.”
33 Forrás: WWF: Living Planet Report 2004 Fajok
ban fordult át!!!
35 Forrás: Lábnyomunk az elmúlt 40 évben
36 Forrás: Global Footprint Network & SAGE – UW Madison
37 Forrás: Global Footprint Network & SAGE – UW Madison
38 Lábnyomunk összetétele változik
39 A világ régiói
40 „A technika majd megoldja a környezetszennyezés problémáját. Ez különben is piaci hézag. Majd ha lesz elég pénzünk, megoldjuk. Addig is foglalkozzanak vele a környezetvédők.”
41 Tartalom: CSR és méret A gazdaság célrendszere Megváltozott világ A nagyok társadalmi felelőssége
42 sekély! EU Green Paper: A vállalatok önként hozzájárulnak a jobb társadalomhoz és a tisztább környezethez. EU CSR útmutató: … Ez hasznot hozhat vállalkozásunknak, biztosíthatja hosszú távú versenyképességét. EK Bizottság: a vállalatok … túllépnek a … minimális jogi előírásokon … az érdekelt partnerekkel együttműködve EU meghatározások
43 Fenntartható fejlődés Társadalmi felelősség
44 Új meghatározás (mély) Vállalati felelősség: A vállalat… – felismeri, hogy a fenntarthatatlanság (a környezet pusztulása és a fokozódó társadalmi igazságtalanság) korunk legfontosabb kihívása, – elismeri, hogy a vállalatoknak és a kormányoknak gazdasági súlyukhoz mérten kell munkálkodniuk a megoldásokon – őszintén felméri saját súlyát és hozzájárulását a problémákhoz (max. 2-3) – tervszerűen és fokozatosan lépéseket tesz a fenntarthatóbb világért. Tóth Gergely
45 Herman Daly A fenntartható fejlődés a folyamatos szociális jobblét elérése anélkül, hogy az ökológiai eltartóképességet meghaladó módon növekednénk. A növekedés azt jelenti, hogy nagyobbak leszünk, a fejlődés pedig azt, hogy jobbak.
46 Minőségi javulás, nem mennyiségi növekedés
47 Merre fejlődünk? a kép forrása: Képmás, július
48 A nagyok legfőbb társadalmi felelőssége… … hogy megálljanak a növekedésben!