ÚTPÁLYASZERKEZETEK VÍZTELENÍTÉSE II. RÉSZ BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM ÚTPÁLYASZERKEZETEK VÍZTELENÍTÉSE II. RÉSZ ELŐADÓ: TÁRCZY LÁSZLÓ ÚTÉPÍTÉSI ÉS FENNTARTÁSI ÜZEMMÉRNÖK, A REFORMÚT KFT. ÜGYVEZETŐJE, AZ ÚTÜGYI VILÁGSZÖVETSÉG MAGYARORSZÁGI DELEGÁLTJA 2011.04.20. Budapest
BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM ÚTTERVEZÉS SZAKÁGI FELÉPÍTÉSE ÖSSZEHANGOLT KOMPLEX MUNKA OPTIMUMKERESÉS Út és forgalomtechnika Híd és műtárgyépítés Talajmechanika Környezetvédelem, növénytelepítés Közművek tervei Magasépítés Vasút Víztelenítés
BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM Víztelenítés Felszíni csapadékvíz elvezetés Pályaszerkezet víztelenítése Környező területek vízrendezése Vízfolyások átvezetése Hatóságok, üzemeltetők, tulajdonosok szempontjai
KÖZLEKEDÉSI PÁLYÁK ÚTPÁLYASZERKEZETE ALATTI FÖLDMŰ TEHERBÍRÁSA BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM KÖZLEKEDÉSI PÁLYÁK ÚTPÁLYASZERKEZETE ALATTI FÖLDMŰ TEHERBÍRÁSA Teherátadás – statikus, dinamikus feszültséget ébreszt a talajban A talaj állapotától függően alakváltozások következnek be Repülőterek, futópálya, gurulóút, parkolók, kamion terminálok, térkő burkolatok, autóbusz megállók Útépítés sajátos geotechnikai feladatai
BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM
BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM KLIMATIKUS HATÁSOK Víztartalom változás A földmű tömörsége teherbírása Kiszáradás Zsugorodás Átázás Duzzadás Fagy jéglencse képződés Olvadás Felpuhulás, teherbírás vesztés!
TÖMÖRSÉG, TEHERBÍRÁS SZEREPE BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM TÖMÖRSÉG, TEHERBÍRÁS SZEREPE Földmű Állékonyság, tartósság, mozdulatlanság Sem az átázott talaj, sem a kiszáradt nem tömöríthető hatásosan PROCTOR görbe D60/D10 szerepe = U egyenlőtlenségi együttható Új földmű Konzerválás Régi földmű feltárás vízfeldúsulás TERMODINAMIKAI HATÁSOK EREDMÉNYE
BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM Laza talajok kevesebb vizet képesek felszívni Tömörebbek többet. Ok: Fázisos összetétel Hajlékony (aszfaltburkolatú) út méretezése azon alapszik, hogy a földmű várható legkedvezőtlenebb teherbírási modulusa E2 ≥ 40 N/mm2 (MN/m2) CBR vizsgálat E2 – CBR viszonya
PÁLYASZERKEZET VÍZTELENÍTÉS CÉLJA BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM PÁLYASZERKEZET VÍZTELENÍTÉS CÉLJA A földmű teherbíró képességének megőrzése Védelem a fagykárokkal szemben Úgy is egyszerűsíthetnénk a földmű oldaláról a védőréteg víztelenítése (tudjuk az I. órából – többről van szó)
BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM VÉDŐRÉTEG Paplanszerű szemcsés réteg kivezetés Konzerválás, talajstabilizálás, agyagos talajok mésszel, homokos lösz talajok cementtel ill. ezek kombinációja meszezés+cementtel keverése a talajoknak Régen 6-8m-ként szivárgó léc, eltömődik, nem működőképes 30 éve nem használjuk!
BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM AUTÓPÁLYÁK ESETE Elválasztósáv drénezése Bevágásban padkák alatt hossz-szivárgó 50-100 m-ként tisztító aknába bekötve Töltésben konzerválás, padka víztelenítése Francia példa: drén beton geotextília védelemmel Charle de Gaulle repülőtér 10 cm drén betonon 44 cm betonpálya
FAGY OLVADÁSI KÁROKRÓL MÉG TÖBBET BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM FAGY OLVADÁSI KÁROKRÓL MÉG TÖBBET Átmeneti és kötött talajoknál a földmű viselkedését víztartalma döntően befolyásolja Károk: Jéglencse képződés, térfogatnövekedés fagyáskor, a földmű teherbírás vesztése a megnövekedett térfogat miatt olvadáskor Befolyásoló tényezők: Pályaszerkezet alatti talaj fázisos jellemzői, talajvízviszonyok, csapadék elvezethetőségének lehetősége Pályaszerkezeti jellemzői Forgalmi terhelés Meteorológiai adottságok
JÉGKÉPZŐDÉS JELLEMZŐI BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM JÉGKÉPZŐDÉS JELLEMZŐI Tömbfagyás Lencsés fagyás Milyen mélyre hatol a fagy Milyen fagyásforma várható a talajfajtáktól függően Megvan-e a víz utánpótlás FAGYKÁR VESZÉLY (Egyidejűleg) Felső 50 cm, fagyérzékeny, vagy fagyveszélyes Vízutánpótlás érkezhet A decemberi talajvízszint 2,2 m-nél jobban megközelíti az úttükör szintet
BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM FAGYKÁR MEGELŐZÉS Fagyvédő réteg beépítése a pályaszerkezet alá Talajvízszint süllyesztés Pályaszerkezet () megemelése Hőszigetelő réteg beépítése hv=F-Σ (hifi) F: éghajlati körülményeket jellemző hi: egyes pályaszerkezeti rétegek vastagsága fi: anyagi jellemzői a rétegeknek
BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM
BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM TÉRKÖVEK
BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM BEVEZETÉS A Vándor megkérdezte a bölcset: A jó döntések válaszolta a bölcs A tapasztalatokból válaszolta a bölcs A rossz döntésekből Mi a bölcsesség eredete Miből jönnek a jó döntések kérdezte a vándor Honnan szerezhetünk tapasztalatot, kérdezte a vándor
BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM
A térkövek beillesztése az útépítés fejlődéstörténetébe BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM A térkövek beillesztése az útépítés fejlődéstörténetébe Az útépítés kezdete homályba vész Kínában KR.előtt 3. évezredben már császári úthálózat volt Egyiptom KR előtt 2500 körül 18m széles, kőlapokkal burkolt utakról írt Hérodotosz Európa bölcsőjében Mezopotámia, babiloni, asszíri birodalom már jól kiépített hadi úthálózattal bírt Kétféle út épült: Zúzalékolt felületűek,vagy KŐLAPOKKAL ÉPÍTETT ÚTBURKOLAT. 1699 megalakult és azóta is működik az École Nationale des Ponts et Chaussées /311 éves/ a BME Építőmérnöki kar alakulása 1782-től/ 83 év lemaradás/
BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM 1848.-évi egyetemi jegyzet
BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM SZABÁLYOZÁSOK I. Út 2-3.212 Betonkő burkolatú pályaszerkezetek tervezése és építése Vízáteresztő burkolatok de kevés konkrétum, hiányzik a tudományos kidolgozás Különleges esetként tárgyalja a hidraulikus kötőanyagú ágyazatot,és a bitumenes kötőanyagút is vagy polimer bázisú anyagot. 450kg/köbméter 32.5 szilárdsági osztályú cementet ajánl. Fagy és olvadási kár elleni méretezés Földmű, csapadékvíz elvezetés szabálya
BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM
Francia beépítési iránymutatók I. BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM Francia beépítési iránymutatók I.
Tervellenőri tapasztalatok I. BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM Tervellenőri tapasztalatok I. Funkcióra tervezés hiánya. A járda, a folyópálya, Az autóbusz megálló ugyanazon rossz sablon szerint van felépítve 6-8 cm térkő 2-5cm homokágy Beton alap, védőréteg Mit eredményez ez,mi lesz a vízzel Vegyük sorra az egyes rétegelemet, aztán nézzük meg szerkezetként hogyan működik ez a pályaszerkezet
BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM
BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM
Tervellenőri tapasztalatok II. BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM Tervellenőri tapasztalatok II. Legfelső térkő: nincs specifikálva miből készüljön, típushiba: I. osztályú minőségű legyen (mihez képest) Második típushiba:az ágyazó homok minőségére egyáltalán nem találni paramétereket, következmény: a kivitelező dönti el, hol agyagos homokot hoz, hol magas filler tartalmú murvát, mert az a legolcsóbb Harmadik típushiba: nem fagyálló betonra kerül a homok ami aztán hol sós lét kap hol vizet
BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM
BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM
Tervellenőri tapasztalatok IV. BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM Tervellenőri tapasztalatok IV. Ha a fenti pályaszerkezetet tervezzük, nagy igénybevételnél a drénezés a pályaszerkezet víztelenítés sem segít. Az sem oldja meg a negatív jelenségeket ha aszfaltra helyezzük a zúzott követ. MI HÁT AKKOR A JÓ MEGOLDÁS?
BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM
BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM MEGTÖRNI A MONOTÓNIÁT AMIKOR OLYAN MESSZIRE MENTÉL, HOGY ÚGY ÉRZED KÉPTELEN LENNÉL MÉG EGY LÉPÉST MEGTENNI, CSAK FELE OLYAN MESSZIRE JUTOTTÁL MINT AMENNYIRE KÉPES VAGY
BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM
BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM
Könnyű terhelésre öko típus pályaszerkezetet BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM Könnyű terhelésre öko típus pályaszerkezetet A példát Belgiumból vettem a Belga szabályozásból, vízáteresztő burkolattípus gyalogutak, kerékpárutak, könnyű gépjárművek parkolóihoz ajánlott Környezetbarát, gazdaságos Vízáteresztő térkövek alatt vízáteresztő alapréteg vagy rétegek A megoldás kompromisszumos a teherbírás és a vízáteresztés között Igen gondos tervezést és a szabályok szigorú betartását követeli meg.
BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM
ÖKO PÁLYASZERKEZET BELGA PÉLDA BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM ÖKO PÁLYASZERKEZET BELGA PÉLDA Más megoldás kell kötött talajoknál, más megoldás a homokos talajoknál 10a mínusz 7.-en m/s gyenge, 10a minusz5.-en-tíz a minusz7.-en közepes, ha k nagyobb tíz a mínusz 5.-nél jó vízvezető Elmarad a csatornázás és a sok-sok víznyelő Esést nem kötelező 0,5% fölé vinni Korlátolt vízvisszatartás
Talajfajtáktól függő megoldások BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM Talajfajtáktól függő megoldások
Relatív nehéz és könnyű terheléshez (járdákhoz) BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM Relatív nehéz és könnyű terheléshez (járdákhoz) 10cm vízáteresztő térkő 3cm alapréteg/0/7/ Géotextilia 20cm drén beton 20cm zúzottkő 2/32 Drénezés talajfajtától függően 8cm vízáteresztő térkő 3cm alapréteg/0/7/ 15cm zúzottkő /0/32/ 20cm tört óbeton Drénezés talajfajtától függően
KINAGYÍTOTT RÉTEGREND BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM KINAGYÍTOTT RÉTEGREND
BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM
BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM
BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM ANYAGMINŐSÉGEK Alapok 0/32,2/32, 0,063 3 százalék alatt, 2mm kevesebb mint 25 % tört betonnál 2mmalatti részt nem tartalmazhat Alap: drén beton Ágyazó anyag: LA legfeljebb 20 MD legfeljebb 15 Porozitás:23%-38%-ig
TÁROLÓ KAPACITÁSA A PÁLYASZERKEZETNEK BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM TÁROLÓ KAPACITÁSA A PÁLYASZERKEZETNEK Konkrét mért ellenőrzött értékek: 11cm térkő 10% hézag, 1338l 4cm ágyazó anyag 32% hézag, 1556l Alapréteg 18cm 36% hézag, 7465l Védőréteg:40cm 38%, 15869l Drén cső: 801 l Összesen: 27029liter
VISELKEDÉS AZ ÉVEK MÚLTÁVAL BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM VISELKEDÉS AZ ÉVEK MÚLTÁVAL 3x10minusz 4.-en m/s 2003 augusztus 7,6x10minusz 5.-en m/s 2005 szeptember nagynyomású tisztítás előtt 2,5x10minusz 5.-en m/s tisztítás után 6,8x10mínusz negyediken m/s 2006 április tisztítás nélkül
Vízáteresztő képesség változása az idő múlásával BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM Vízáteresztő képesség változása az idő múlásával
BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM
BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM
BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM
BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM