Az SAP válasza az új generációs mobilbanki folyamatok támogatására 2013.március 6. Ács Péter, Pénzügyi Szektor Menedzser, SAP Kelet-Közép-Európa E-Banking Summit 2013 Konferencia
Agenda Jelenlegi mobilbanki kihívások SAP megközelítése a mobilbanki trendek lefedésére Megoldás összefoglaló – SAP m365 Értékeink, referenciák
Jelenlegi mobilbanki kihívások
A megkülönböztetés másoktól igenis számít! Ügyfél csatornák Megkülönböztetés Fiókok Mobil Tel. ATM Internet CRM for banking – Ügyfélkapcsolati teendők platformja Keresztértékesítés és szolgáltatás Ügyfél menedzsment Ügyfél rálátás Értékesített termék Szolgáltatások integrációja Standardizálás Tranzakciós banki platform Kereszt-értékesítés Termék bundling-ot támogató funkciók Termékek Betétek Hitelek Kártyák S&I Fedezetek
Értékesítési csatornák szerinti beruházások A legmagasabb prioritású továbbra is a fióki alkalmazások, DE …
Miért érdeklődnek a Bankok a mobilitás iránt? Pénzügyi és befektetési szolgáltatások kiterjesztése Költség megtakarítási megfontolások Internet bankolás biztonságossága Fejlett Marketing/Sales lehetőségek 6
A mobilitás érdekes új lehetőségeket teremt Költség csökkentés Új szolgáltatások GPS Csalás megelőzés Fizetés verifikálás Fényképezőgép, kamera Authentikáció Beszéd felismerés Tranzakció lebonyolítása Fényképezőgép, kamera Fotók fogadása Marketing / QR kód olvasás Új termék bevezetés/X-sell Videó-felvevő Termékinfó/demók Beszéd felismerés Authentikáció Tranzakció lebonyolítása Szociális média Fizetések végrehajtása Ajánlatok/loyalty program Ügyfélszolgálat magasabb szinten NFC kommunikáció Kuponok/promóciós szelvények beváltása (loyalty) Új érték
Lakossági mobilbanki evolúció mérföld kövei Funkcionalitás Technológia Mobil csatorna megcélzása Figyelmezetések és értesítések SMS-en keresztül Üzenetküldő szolgáltatások Az új megtérülés: költség megtakarítás Egyszerű interaktív mobil bankolás Egyenleg Kivonatok Visszaélés riasztások SMS, WAP alapú szolgáltatások Az új növekedés: díj alapú szolgáltatások Hozzáadott értékű szolgáltatások Pénzküldés Számlafizetés Overdraft Gyorsan fejleszthető mBanking platform Az új érték: Mobil pénzügyi szolgáltatások mPayments Micro Payments P2P Utalás NFC Top-Up Parkolás Jegyvásárlás mCommerce Platform Mobil pénztárca 1 2 3 4
Példa szociális média integrációra m365-el Lehetővé teszi a Bank ügyfele számára a Facebook ismerős listán keresztüli pénzküldést Facebook Connect API használata Facebook felület és m365 app között Nem kell ezáltal megadni bizonyos adatok a tranzakcióhoz (pl. fogadó fél számlaszáma) Napi limit beállítható (alapvetően kisösszegű pl. $500 pénzküldésre használatos) Bankon kívüli fogadó félnek meg kell adnia a számlaszámot (bank BIC kódot, stb.,)
SAP megközelítése a mobilbanki trendek lefedésére
Miért akarnak a Bankok mobilbanki szolgáltatásokat ajánlani ügyfeleiknek? Fokozott Ügyfél kapcsolat Call centertől a mobil kiszolgálás felé Ügyfél-kommunikáció személyre szabása Pull-tól Push felé Javított, fejlett CRM és önkiszolgálás Okostelefon applikációk, SMS, Mobil Web Bárhonnan kezdeményezhető tranzakciók Vásárlás, fizetés, transzferálás mobiltelefonon keresztül
Milyen stratégiai funkcionalitást lát el az m365? Mobile Services Kezelés és elemzés Marketing Bizalom, kötődés Tranzaktálás Ügyfél rálátás (BI) lehetővé tétele Ügyfél kapcsolat erősítése Ügyfél figyelmének felkeltése Ügyfél tranzakciók végrehajtása m365 Ügyfélkiszolgálás TCO csökkentési lehetőség Az összes mobil platformra 12
Folyamat-alkalmazások Technológia és adatbázisok SAP Pénzügyi szektor megoldás portfoliója Valós idejű pénzügyi szolgáltatások Pénzügyi szektor Folyamat-alkalmazások Elemzés, kalkuláció Mobilitás Technológia és adatbázisok Felhő Core Banki Platform Számlavezetés, hitelek, fedezetek, … Core Biztosítói Platform Kötvénymgt, kárrend., számlázás,.. Analítikus platform Pénzügyek (IFRS) Kockázatok (Basel) Megfelelőség Digitális platform Internet bankolás Mobil bankolás Mobil biztosító folyamat Vállalati mobilitás Technológiai platform Folyamat mgt. Adatkezelés Adatbázis megoldások Felhő alapú platform Financial Services Network (B2B) megoldás Vállalati szolgáltatások (B2E) HANA
Megoldás összefoglaló – SAP m365
A mobil fogyasztói szolgáltatások standard funkcionalitást követelnek meg Mobile Banking Mobile Payments Mobile TopUp Mobile Money Mobile Utilities Mobile CP Mobile Retail … Standard Funkcionalitás az mCommerce Megoldásokban Ügyfélszolgálat Biztonsági keretek Számla-információ Regisztráció Ügyfél önkiszolgálói portál Be/kijelentkezés Authentikáció Egyenleg Tranzakció részletek Fizetések Felhasználói profil menedzsment Riasztások Közüzemi számlafizetés Kereskedelmi fizetés Számla, hitelkártya adatok szerkesztése Számla módosítása Jelszó módosítása Egyenleg, csalásmenedzsment Számlatörténet Értesítések Multi-csatorna elérés App funkciók Call Center/Back office SMS/USSD app-ok Smartphone app-ok Egyenleg, kivonat, számlafizetés,számlaátvezetés, számla Top-up Ügyfélszolgálati portál Operációs dashboard Adminisztrációs portál Standard addícionális szolgáltatások Hűségpont kezelés Vásárlási kupon kezelése Marketing kampányok Egyéb iparági szolgáltatások …
Az architekturális felépítés motorja: Mobiliser Ügyfél Disztribúciós Partner Kiskereskedő Ügyfélszolgálat Adminisztráció Business Owner Csatornák (IVR, STK, SMS, USSD, WAP, Web, Smartphone) Ügyfél portálok és GUI-k Operációs felület Riporting portál Ügyfél portál Partner portál ÜSZ portál Mobiliser tranzakciós szolgáltatások Szabályok, folyamatok, termékek, limitek, kivételkezelés, díjak, jutalékok, job-ok Riporting Motor Fizetések Átutalások Topup Bankolás Authorizáció és Fizetési motorok (dispatcher-ek) Core rendszer integráció Kártya rendszer integráció Virtuális számla vezetés OLTP Adatbázis Riporting adatpiac
Tipikus mobilbanki tranzakciók m365-el m365 (Mobilizer) platform Banki terhelés Prepaid kártya Mobil Előfizetők Internet E-Bolt Regisztráció Szolgáltató Validált regisztráció Számla (tárca) kezelése Ügyfélgondozás Előfizető Összeg utalása Számlafizetés Mobil fizetés Számlavezetés- kezelés Fizetési instrumentum hozzárendelése Transzfer Javak/szolgáltatások kiengedése Authorizáció Számla fizetés Összeg leemelése Tárca Virtuális pénzszámla Transzfer kezdeményezése Tranzakció végrehajtása Kereskedő
Kereskedői tranzakció 1. Mobillal fizetés Vásárlási kód: 12345 2. Kereskedő kifizetése [12345] 3. Kereskedő értesítése az összegről 7. Vevő számla megterhelése 8. Összeg jóváírása kereskedő számláján m365 (Mobilizer) platform Mobil Előfizető Kereskedő Mobil 6. PIN megadása 5. XXX HUF kifizetése [12345] 9. Authorizáció OK 4. Összeg megadása 10. Termék kiengedése Please select service. 1. Pay Merchant 2. Send Money 3. Balance Inquiry 4. Txn History 4. …………. Payment request from consumer. Please respond with Amount: Banki terhelés *123*1[MerchantCode]#
Számla előállítás és kifizetés 3. Számla előállítása 2. Batch lista feldolgozása (ÜF számla) Számla lista megküldése (Batch) m365 (Mobilizer) platform Mobil Előfizető Szolgáltató 4. PIN megadása a számla kifizetéséhez 5. Vevői számla megterhelése 6. Szolgáltatói számla jóváírása 7. Elszámolásról visszaigazoló (batch) You got a bill from [BILLER] for amount $XX.XX. Please enter PIN to process payment. Banki terhelés
SAP m365 referenciák
Vezető globális piaci jelenlét
Lakossági mBanking referencia CIBC Követelmények Multi-csatorna környezet, WAP-al kezdvén és iPhone okos app-os elérésre kiterjesztve Megoldás SAP-Sybase mBanking 365 platform került kiválasztásra – meglévő internet banki non-SAP platformra ráilleszkedve 2009. Októberében indult a WAP alapú mobilbanki szolgáltatás iPhone Lapplikáción keresztüli mobil-bankolás 2010 februárjában indult el. Mind a browser-en keresztüli, mind az okostelefon app-on keresztüli bankolás lehetővé teszi az e-mail alapú pénzküldési alkalmazást.
Vállalati mPayments referencia Citigroup Citi (Cash2Mobile): Citi egy B2B alapú mPayment szolgáltatást kínál nagvállalati ügyfeleinek,mint pl. a Coca-Cola, aki kiskereskedők felé szállít árut (akik szintén a Bank ügyfelei). Ezzel a szolgáltatással a Citi-nél vezetett számlákon gyakorlatilag nem mozdul meg az egyenleg, hiszen a kiskereskedő fuvarozó cége (vagy maga a kiskereskedő fuvarozási részlege) a regisztrált mobileszközével kérelmezi a részére történő fizetés teljesítését, a nagyker. visszaigazolja fizetési igény jogosságát és a vonatkozó összeg leemelésre került a prepaid hitelkártyáról. A Citi döntési faktorai/legkritikusabb fájdalom pontjai az IT beszerzésre vonatkozóan: A felelősség átruházásával a biztonsági szint emelése Cash fizetési problémák kiküszöbölése a folyamatból csökkenti a cash fizetésből fakadó esetleges kockázatokat (emberi hibák, lopás, visszaélés) A mobil authorizáción keresztül a IT biztonsági szint javult Az összeg azonnali kifizetése Értékesítési ciklus: 18 hónap 18
Applikációs teljeskörűség Stratégiai partnerség Profitabilitás fokozás
Köszönöm a figyelmet! Kontakt információ: Ács Péter, Pénzügyi Szektor Menedzser, SAP Kelet- Közép Európa peter.acs@sap.com; Mobil: +36305873316