Új tipusú siklószárnyas trimaránhajó építése IFFK „Innováció és Fenntartható Felszíni Közlekedés” Konferencia Magyar Mérnökakadémia, Budapesti Műszaki Főiskola 2009.09.03-05. BMF Előadás 2009.09.05. Subert I. – Juhász P. – Dr Keresztúri F.
Projekt ismertetése Cél: UTH teszthajó megépítése Résztvevők: BME, KTI, Kutatók, Vállalkozók, Hajósok Tesztelési elemek: Kezdés: 2007 június Befejezés: 2009 november - stabilizáló szárny torziós rugós rögzítéssel - siklás nyugodt vízszintre helyezett szárnyakon - rugalmas ágyazású támasz hossz és kereszt irányban Ultra vékony testek (B/L=1,8/13,9=0,12) Habképzők kísérleti alkalmazása segédkormányok, ellenkormányzás felfújható mentőkamra
funkciója a projektben Projekt - tagok UTH Project management Név Foglalkozás telefon funkciója a projektben cég Dr Fay Péter Mérnök 20-911-1818 Automatizáslás és mérőműszer FRAYTECH Kft, ügyv- tul. Dr Rohács József Tanszékvezető 20-952-4397 Szakértő, irányítótervező BMGE Rep.és Hajók Tanszék Dr Ruppert László vezérigazgató 30-212-4574 Víziközlekedés, kutatási tanácsadó KTI vezérigazgató Dr Vad János egy.docens 20-598-3870 Szakértő, tanácsadó BMGE Áramlástan Tanszék Friwaldszky Gyula gép.m, gazd.mérnök 30-914-5818 Projekt dokumentálás és archiválás VARIOMIX Kft, ügyv- tul. Garda Zsolt gépészm, market.közg 30-900-5991 Marketig-pályázati Irodavezető Közlekedéstudományi Intézet Horváth Csaba főszerkesztő 20-333-4642 Lektorálás és tud-irodalmi szakértő JACHT-Magazin, szerkesztő mts Nádas Gergely formatervező 20-926-7580 Formatervezés, design ABN Design Kft, ügyv- tul. Pompor Gyula gépész-fejl.mérnök 70-265-9354 Hajótervezés Pannon-Műhely Kft Rónaszéki Tibor gépészmérnök 20-942-8001 Iparjogvédelmi szakértő PATINORG Kft, ügyv- tul. Simongáti Győző hajómérnök 30-50-51-523 BME Rep-hajók Tsz Subert I. Miklós építészmérnök 70-315-2874 UTH-honlapkarbantartás L'aterier Kft, ügyv- tul. Subert István ép.m., közl.gazd.mérn. 70-381-4554 Projektvezető ANDREAS Kft, ügyv-tul Szemkeő Gábor közgazdász 30-212-3186 Hajózás-gyakorlati szakértő, oktatás GLS Kft, ügyveztő igazgató Vass Tibor nautikai szakértő 20-934-6600 Projektvezető helyettes JACHTAkadémia Kft, ügyv-tul Vaszkó Béla 20-936-5105 Navigációs és gépész szakértő MIMOKER Kft, ügyv- tul. Juhász György hajóépítő mérnök 20-975-4809 Hajóépítés FŐÁRBÓC Kft, Juhász Péter Hajóépítő, ügyvetzető J-PLAST Kft, Németh Károly okl.mérnök 20-204-2119 Hajóműszaki szakértő AQUA Magazin szakíró mts Ferenczy Sándor 20-928-5466 Festék-műgyanta szakértő BME Épületkémia Laborvez. Villányi Gábor sales manager 20-971-7161 Gépész, szárnyak tervezése BENETEAU Vörös Pál igazgató, tul 30-962-4713 Fémszerkezetek gyártása, szárnyak ER-West 2002 Kft
Műszaki követelmények Tervezett kialakítás általános elvei Előny: összellenállás alacsonyabb Hátrány : Felület nagyobb
Műszaki követelmények Kormány és kopoltyúfék kormányzás és fékezés ellen-kormányzás
Műszaki követelmények Motor –Yanmar 6LY3-ETP 480 HP Orrsugár: Max-Power 200
MOTOR YANMAR 6LY-ETP
Műszaki kialakítás Szárnyak elhelyezése: menetben rugalmas ágyazású támasz
Habképző-kísérletek BME Áramlástan Tanszék
Habképző-kísérletek kb 25% energiacsökkentés
Nyomáshullám analizálás 5-10% energiacsökkentés Dp= f(dV/dF) dt
Teszt-elemek elhelyezése Műszaki kialakítás Teszt-elemek elhelyezése Orrnyílás, légbeömlő első habképző második habképző első szárny önbeálló felső takaróköpeny hátsó fix szárnyak far, véghab képző
Műszaki kialakítás, Hajó adatai Maximális hossz: 14,6m Maximális hossz, középső test: 13,9m Szélső testek hossza: 11,8 m Vízvonalhossz: 12,9 m A hajótest szélessége: 6,6 m Szélesség a vízvonalon: 6,0 m Oldalmagasság: 2,8 m/2,05 m Minimális szabadoldal: 1,5 m Minimális szabadoldal cockpit padlónál: 1,1 m Üres hajó vízkiszorítása: 10,5 t Tervezési vízkiszorítás. 13,5 t Tervezési merülés: 1,2/1,5 m Siklószárny adatok: főszárny merülése: 1,5 m főszárny felülete: 0,9 m2 stabilizáló szárnyak merülése: 1,2 m stabilizáló szárnyak felülete: 2x0,5 m2 Beépített motorteljesítmény: 1x480 LE Max. hatósugárhoz tartozó sebesség: 15 kn Gazdaságos sebesség 18 kn Utazósebesség 20 kn Maximális sebesség (pesszimista): 25-35 kn Személyzet: 1 fő Maximális utas befogadóképesség: 11 fő
Műszaki kialakítás, Hajó adatai Hatósugár max. hatósugárhoz tartozó: 2550 Nm gazdaságos sebességnél: 1640 Nm utazó sebességnél: 1040 Nm maximális sebességnél: 900 Nm Fajlagos fogyasztás (fordulatszámmal): max. hatósugár: 1,6 liter/Nm (1700/min) gazdaságos sebességnél: 1,9 liter/Nm (2200/min) utazósebességnél: 2,4 liter/Nm (2800 l/min) maximális sebességnél: 3,6 liter/Nm (3250/min)
INNOVÁCIÓ a Projekten I Európai szabadalom (Szabadalmi Hivatal Brüsszel) 1 db EP 1.230.121 „Ultra Thin Boat Body Supported by Hidrofoils” Know-how bejegyzések (Szerzői Jogvédő Hivatal) 5 db 051108004T „Hajók haladási sebességének növelése légbeszívással kialakított habvízzel” 051216003T „Menetnyomás-görbe alkalmazása hajótestek alakjának optimalizálására” 060207001T „Felfújható biztonsági mentőkabin kishajók felszínen tartására” 060801002T „Kopoltyúfékek kialakítása és alkalmazása nagy laterális felületű hajók fordulékonyságának növelésére és lefékezésére” 060821003T „Önbeálló stabilizáló-szárny kialakítás UTH, Formula és Offshore hajókhoz” Márkanév bejegyzés (MSZH) 1 db M07 02084 Easy-Plank Használati mintaoltalmak (MSZH) 4 db U07 00038 Szabályozó egység hajótestek kiemelő szárnyainak optimális beállításához U07 00066 Segédeszköz vízbe merülő hajótestek menettulajdonságainak javítására U07 00129 Többcélú mentőeszköz kishajók számára U07 00133 Építőelem térelhatároló szerkezetek létesítésére
ÉPÍTÉS HELYE Dunakeszi - Alagi major J-Plast Kft
ÉPÍTÉS Easy-Plank ® PVC habmag, poliészter gyanta, üvegszálasz szövet eltávolítható tépőtextília borítás laminálás AME2000 vinilészter gyantával
ÉPÍTÉS Easy-Plank ® gyártás
ÉPÍTÉS Easy-Plank® palánk építése
ÉPÍTÉS Mikroballonos gyantás glettelés (Q-cell), csiszolás
ÉPÍTÉS Vinilészter-gyantás laminálás 9-21 réteg
ÉPÍTÉS Top-coat, glettelés
ÉPÍTÉS Hajó fordítás
ÉPÍTÉS Belső laminálás
ÉPÍTÉS Belső bordák építése Lézeres beállítás
ÉPÍTÉS Motor-alap kiépítése
ÉPÍTÉS Buborékképző kialakítása
ÉPÍTÉS Buborékképző kialakítása
ÉPÍTÉS Fedélzet - cockpit
ÉPÍTÉS Fedélzet – cockpit – deck padló
ÉPÍTÉS Kabintető építése
ÉPÍTÉS Salon, válaszfalak
ÉPÍTÉS Kabintető, ablakok
ÉPÍTÉS Kapaszkodó - korlát
ÉPÍTÉS Horgony, kormánymű
ÉPÍTÉS Bútorzat, famunkák Főárbóc Kft
ÉPÍTÉS Kormányállás, ablakok
ÉPÍTÉS Bulba, zokni
ÉPÍTÉS Víztartály, WC
ÉPÍTÉS Motor szellőzés
ÉPÍTÉS Gépészet, víztartály
ÉPÍTÉS Tengely és tönkcső Mimoker
ÉPÍTÉS motor Mimoker
ÉPÍTÉS Fürdőtrepni lejáró
ÉPÍTÉS Emelés-merevítő, szalonasztal
ÉPÍTÉS Szárny-hüvelyek
ÉPÍTÉS Propeller, főkormány
ÉPÍTÉS Flay-bridge ajtó, felső kormányállás
ÉPÍTÉS Csiszolás, fényezés Euromaxtor Kft
Hajrá Penelope, Hajrá Magyarország! Köszönöm figyelmüket! Hajrá Penelope, Hajrá Magyarország!