2003. január Tanulói munkaterhek
A kutatás módszere Válaszadók: 2700 tanuló és szüleik (elsősorban az édesanya) Kérdezés módja: személyes interjúk a kérdezettek lakásán Minta: országos reprezentatív; kétlépcsős véletlen mintavétellel Első lépcső: iskolaminta előállítása az iskolák országos listájából véletlen kiválasztással Második lépcső: az iskolák által beküldött tanulói névsorokból tanulói minta előállítása véletlen kiválasztással A minta 9 almintából áll, almintánként válaszadóval: Általános iskolák és 8. évfolyamai Gimnáziumok és 12. évfolyamai Szakközépiskolák 10. és 12. évfolyamai Szakiskolák 10. évfolyama
Az „általános iskolás” szülők iskolával szembeni elvárásainak fontossági sorrendje
A „középiskolás” szülők iskolával szembeni elvárásainak fontossági sorrendje
Egy átlagos iskolai nap: általános iskolások Alsó tagozaton (4. osztályosok): ébredés fél 7 előtt: 20% ébredés fél 7 után: 80% utazás (reggel+este): 29 perc tanítási órák száma: 5 óra különórák, aki jár: 48 perc felkészülés hétközben: 84 perc felkészülés hétvégén: 84 perc lefekvés 10 előtt: 82% lefekvés 10 után: 18% Felső tagozaton: ébredés fél 7 előtt: 22% ébredés fél 7 után: 78% utazás (reggel+este): 29 perc tanítási órák száma: 5,6 óra különórák, aki jár: 58 perc felkészülés hétközben: 87 perc felkészülés hétvégén: 116 perc lefekvés 10 előtt: 54% lefekvés 10 után: 46%
Egy átlagos iskolai nap: középiskolások Gimnáziumban: ébredés fél 7 előtt: 47% ébredés fél 7 után: 53% utazás (reggel+este): 47 perc tanítási órák száma: 6,3 óra különórák, aki jár: 76 perc felkészülés hétközben: 105 perc felkészülés hétvégén: 214 perc lefekvés 10 előtt: 12% lefekvés 10 után: 88% Szakközépiskolában: ébredés fél 7 előtt: 63% ébredés fél 7 után: 37% utazás (reggel+este): 61 perc tanítási órák száma: 6,5 óra különórák, aki jár: 57 perc felkészülés hétközben: 94 perc felkészülés hétvégén: 174 perc lefekvés 10 előtt: 20% lefekvés 10 után: 80%
Az átlag-gyerek hétköznapja az általános iskolában: 8 óra „munka” 2 és ¾ óra szabadidő a középiskolában: 10 óra „munka” 2 és fél óra szabadidő
Heti átlagos kötött idő (óra)
A tanulók megoszlása a heti kötött idő szerint (%)
A hétköznap szabadon eltölthető idő-érzet
A hétköznap két és fél óránál kevesebb szabadidővel rendelkezők aránya (szabadidő érzet alapján)
Hétköznap 8 óránál kevesebbet alvó gyerekek aránya
Szülői vélemény alapján a túlterhelt gyerekek aránya (%)
Szülői vélemény: Annyi a gyerek tanulnivalója, hogy hétköznap szinte semmi szabadideje nincsen
A hetente legalább 45 órát „dolgozó” gyerekek szüleinek a véleménye
Különórára járók aránya (%)
Különórákra járók aránya aszerint, hogy hányféle különórája van (%)
A tanulók megoszlása különóráik száma szerint (%)
Különórára járók aránya az anya iskolai végzettsége szerint (%)
Különórák csoportosítása versenyképesség növelő különórák nyelvóra számítástechnikai, informatikai óra autóvezetés és más vizsgával záródó tanfolyamok edzés, sportfoglalkozás korrepetatív jellegű, illetve az iskolai oktatást kiegészítő különórák, amelyek iskolai tantárgyakhoz kötődnek: szakkör korrepetálás felvételi előkészítő tanfolyam magántanár az oktatási rendszeren túlmutató, személyiség gazdagító különórák zeneórák (énekkar, hangszer, szolfézs) művészeti foglalkozások (rajz, dráma, tánc stb.) hittan (csak ha tanrenden kívüli óra)
Az árnyék oktatási rendszerbe járók aránya (%)
Külön nyelvórára járók aránya (%)
Szeptemberi nyelvvizsga-helyzet (alap/közép/felső) Gimnáziumban •59% angol •39% német Szakközépben •50% angol •50% német
Felvételi előkészítőre járók aránya (%)
Magántanárhoz járók aránya (%)
Magyar és matematika különórákra járók (%)
Edzésre, sportfoglalkozásra járók aránya (%)
Személyiség-gazdagító szervezett elfoglaltságra járók aránya (%)
Az otthoni felkészülésre heti 12 óránál többet szánók aránya (%)
Szülői vélemények
Miből kellene több az érintettek szerint (%)
Szülői vélemény arról, hogy a gyerekeknek hány éves korban lenne jó elkezdeni … az idegennyelv- tanulást: 7 éves korban a számítógép- használatot: 9 éves korban
A szülők szerint mi lenne hasznosabb, ha:…