Munkaerő-piaci kereslet Székelyföldön 2010. május A kutatás az Iskola Alapítvány megrendelésére készült, a Szülőföld Alap Iroda, Oktatási és Szakképzési.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Friss diplomások a versenyszektorban
Advertisements

A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
Kutatási gyorsjelentés Omnibuszos kutatás meghatározott szakpolitikai témában – Egészségügy január.
A tudomány a gyakorlat szolgálatában A távmunkával szembeni munkáltatói beállítottságok a nemzetközi összehasonlítás perspektívájában Makó.
2003. január Tanulói munkaterhek. A kutatás módszere  Válaszadók: 2700 tanuló és szüleik (elsősorban az édesanya)  Kérdezés módja: személyes interjúk.
Frissdiplomások a munkaerőpiacon - a jövedelmet befolyásoló tényezők
Erőállóképesség mérése Találjanak teszteket az irodalomban
A TAO támogatási rendszer Magyar Labdarúgás Fóruma
MATEMATIKA Év eleji felmérés 3. évfolyam
Érettségi eredmények 2011/2012. tanév május-június.
Tanulmányi eredmények Bornemisza Péter Gimnázium
a szülői elégedettségmérés legfontosabb eredményeiről
Edzők válaszai a kérdőíves felmérésre (325 válaszadó)
6) 7) 8) 9) 10) Mennyi az x, y és z értéke? 11) 12) 13) 14) 15)
GKI Zrt., A humántőke kezelése a kétszázaknál Budapest, október 10. A hazai tudástőke megtartatása FIGYELŐ TOP200 Konferencia Dr. Adler.
Az új történelem érettségiről és eredményeiről augusztus Kaposi József.
A tételek eljuttatása az iskolákba
2010 október 2651 kp. Vizsga 2. feladata. Megoldás: „A” vállalat: Beszerzés : 100 millió Árrés: ( 12 %) = 100 x 0,12=12 millió Nettó eladási ár =
Európa népessége (egyéb elemek). A., Népsűrűség I. Meghatározó tényezők 1. természeti környezet a., domborzat b., éghajlat 2. gazdasági tényezők II.
Fodrostollú magyar lúd
VÁLOGATÁS ISKOLÁNK ÉLETÉBŐL KÉPEKBEN.
1. IS2PRI2 02/96 B.Könyv SIKER A KÖNYVELÉSHEZ. 2. IS2PRI2 02/96 Mi a B.Könyv KönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDevizaKönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDeviza.
Az építőipar fejlődése és válsága Dél-Dunántúlon.
A romániai regionális versenyképesség alakulásának elemzése az átmenet időszakában VINCZE MÁRIA, KÖLCSEY ANDREA Babes-Bolyai Tudományegyetem Közgazdaság-
Sárgarépa piaca hasonlóságelemzéssel Gazdaság- és Társadalomtudományi kar Gazdasági és vidékfejlesztési agrármérnök I. évfolyam Fekete AlexanderKozma Richárd.
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
A GYERMEKVÁLLALÁS HATÁSA A CSALÁDI JÖVEDELEMRE MAGYARORSZÁGON Reizer Balázs Béla és Seres Gyula Szociális munka, szociálpolitika szekció április.
NOVÁK TAMÁS Nemzetközi Gazdaságtan
DRAGON BALL GT dbzgtlink féle változat! Illesztett, ráégetett, sárga felirattal! Japan és Angol Navigáláshoz használd a bal oldali léptető elemeket ! Verzio.
Fekete László Született: Csillagjegye: Vízöntő
Chrappán Magdolna DE BTK Neveléstudományok Intézete.
szakmérnök hallgatók számára
Debreceni Egyetem Agrár és Műszaki Tudományok Centruma Logisztikai Koordinációs Központ Logisztikai szakemberigény, képzési igény, elvárások és tények.
A évi demográfiai adatok értékelése
A évi demográfiai adatok értékelése
A évi demográfiai adatok értékelése
Logikai szita Izsó Tímea 9.B.
Az internetes ismerkedés hatása a homofíliára Lőrincz László Budapesti Corvinus Egyetem Szociológia és Társadalompolitika Intézet
A munkaerő-piaci helyzet a Nyugat-Dunántúli Régióban IPA Szakértői Akadémia Harkány
LENDÜLETBEN AZ ORSZÁG A Magyar Köztársaság kormánya.
7. Házi feladat megoldása
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
1 Konjunktúrajelentés 2009  Az üzleti helyzet és várakozások  A befektői környezet A DUIHK 15. konjunktúrafelmérése Dirk Wölfer április 21.
Közép-Dunántúl, Veszprém megye és Várpalota munkaerő-piaci helyzete
TÁMOP 5.5.1/A-10/ “Jó pályán! Jó gyakorlatok továbbfejlesztése és alkalmazása a munkaerő-piaci integrációért és esélyegyenlőségért” Foglalkoztatási.
TÁMOP 5.5.1/A-10/ “Jó pályán! Jó gyakorlatok továbbfejlesztése és alkalmazása a munkaerő-piaci integrációért és esélyegyenlőségért” Foglalkoztatási.
TÁMOP 5.5.1/A-10/ “Jó pályán! Jó gyakorlatok továbbfejlesztése és alkalmazása a munkaerő-piaci integrációért és esélyegyenlőségért” Foglalkoztatási.
A Munkaerő-piaci helyzet Miskolcon Kiss Gábor főosztályvezető.
TÁMOP 5.5.1/A-10/ “Jó pályán! Jó gyakorlatok továbbfejlesztése és alkalmazása a munkaerő-piaci integrációért és esélyegyenlőségért” Foglalkoztatási.
Kutatási eredmények és fehér foltok a migránsok munkaerő-piaci beilleszkedésének kutatásában Kováts András MTAKI.
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
Tanulói utánkövetés 2009/2010. A 2009/2010-es tanévben iskolánkban 210 tanuló végzett. 77 fő a szakközépiskola valamelyik tagozatán 133 fő szakmát szerzett.
Megtakarítási módszerek a vállalatok gyakorlatában Berey Zita
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
Ágazati GDP előrejelző modell Foglalkoztatási és makro előrejelzés Vincze János Szirák, november 10.
Tanulói elégedettségvizsgálat ismertetése HJK
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
Érettségi eredmények május-június. Az utóbbi évek érettségi eredményei TanévÉrettségi átlag (RFG- AGK) Országos érettségi átlag Kitűnők száma (RFG-
Érettségi eredmények Vizsgázók száma: 114 fő Rendes vizsga: 82 fő Előrehozott vizsga: 32 fő (30+2) Összes értékelt tantárgyi vizsga: 495 Összes.
GAZDASÁGI ADOTTSÁGOK ÉS FEJLŐDÉSI IRÁNYOK A délkelet-európai országok Novák Tamás MTA – VKI május 16.
A munkaerő-piaci kereslet és kínálat összehangolása __________________________ Kámán István.
Kvantitatív módszerek
TÁRSADALMI VERSENYKÉPESSÉG ÉS SIKER A MAGYARORSZÁGI NAGYVÁROSI TÉRSÉGEKBEN BARÁTH GABRIELLA PHD TUDOMÁNYOS MUNKATÁRS KODOLÁNYI JÁNOS FŐISKOLA A MAGYAR.
2011/2012 tanév félévi statisztikai adatai. Hiányzások, mulasztások a tanév során (az első 20) Osztály Egy főre eső igazolt órák száma Egy főre eső.
A Dél-Alföld általános gazdasági helyzete és a mögötte meghúzódó EMBER
A TÁRSADALMI JÓL- LÉT KÉRDÉSEINEK ÖSSZEHASONLÍTÁSA EGYES SZOLGÁLTATÓ SZEKTOROKBAN Készítette: Folmegné Czirák Julianna
1 Az igazság ideát van? Montskó Éva, mtv. 2 Célcsoport Az alábbi célcsoportokra vonatkozóan mutatjuk be az adatokat: 4-12 évesek,1.
A munkanélküliség problémája Szabadkán - frissen végzettek álláskeresési problémái - Szekció: Társadalmi problémák a városokban Előadó: Kovács Krisztina.
Az ÉMGK tagvállalatainak szakképzési igényei Miskolc, június. 09. Dr. Barkóczi István – ÉMGK elnök.
Előadás másolata:

Munkaerő-piaci kereslet Székelyföldön május A kutatás az Iskola Alapítvány megrendelésére készült, a Szülőföld Alap Iroda, Oktatási és Szakképzési Kollégium támogatásával. A felmérést a Kvantum Research kolozsvári közvélemény- és piackutató cég végezte, Kiss Tamás, Barna Gergő, Kozák Gyula szociológusok vezetésével.

Témák •A kutatás bemutatása •I. Statisztikai adatok: cégek, foglalkoztatottak, munkanélküliek •II. A mintába került cégek jellemzői •III. Gazdaságpolitikai kérdések •IV. A munkaerő-piaci kereslet várható alakulása •V. A munkaerő jellemzése és kompetenciaigények

A kutatásról és a mintavételről •Az adatfelvétel időpontja: május •Célpopuláció: Hargita és Kovászna megyében működő, legalább 5 alkalmazottat foglalkoztató cégek. •Mintanagyság: a kutatás során 119 strukturált interjú készült véletlenszerű mintán. •Mintavétel típusa: rétegzett, véletlenszerű mintavétel. A lekérdezés kérdezőbiztosok segítségével a megkérdezett cégek székhelyén történt. •Az adott cégekre vonatkozó adatokat a cégek tulajdonosától, társtulajdonosától, igazgatójától vagy ügyvezetőjétől szereztük be. A vizsgálat során magyar nyelvű személyeket kérdeztünk, függetlenül attól, hogy a cégek tulajdonosi struktúrájában, vagy vezetőségében voltak vagy nem voltak magyarul nem beszélő személyek is. •A cégek kiválasztásakor rétegeket képzetünk régió és az alkalmazottak száma szerint. Mivel a munkaerővel kapcsolatos igények voltak a középpontban a legalább 5 alkalmazottal rendelkező cégeket kérdeztük.

I. Statisztikai adatok: cégek, foglalkoztatottak, munkanélküliek

I. Statisztikai adatok: cégek •A 2008-as statisztikai adatok alapján Hargita és Kovászna megyében működött, az országosan aktív cégek 2,4%-a. •Tevékenységi területek szerint a legtöbb vállalkozás a kereskedelemben fejti ki tevékenységét (36%), jelentős területek még a feldolgozóipar (19%), az ingatlanügyletek (14%), illetve az építőipar (10%). •Az országos átlagokhoz viszonyítva Hargita és Kovászna megyékben felülreprezentáltak a feldolgozóipari cégek, a hotelek és vendéglők, a mezőgazdasági és oktatási téren tevékenykedő vállalkozások. •Az országos átlaghoz viszonyítva alulreprezentáltak az ingatlanügyletekkel, egészségügyi és szociális szolgáltatásokkal, illetve a pénzügyi közvetítésekkel foglalkozó vállalatok.

I. Statisztikai adatok: foglalkoztatottak •A két megyében foglalkoztatottak száma 221 ezer fő, az országosan foglalkoztatottak 2,5%-a. •Legtöbben mezőgazdaságban, feldolgozóiparban, kereskedelemben, a tanügyben és az építőiparban dolgoztak ban. •Az országos átlagokhoz képest az erdészetben és fakitermelésben dolgozók, a feldolgozóiparban és az oktatásban foglalkoztatottak vannak felülreprezentálva a két megyében. •2003 és 2008 között az építőiparban, az ingatlanügyletekben, a szállításban és a raktározásban foglalkoztatottak száma nőtt jelentősebben. •Csökkent a kitermelő iparban, az erdészetben és fakitermelésben, a távközlésben és a mezőgazdaságban dolgozók száma.

I. Statisztikai adatok: munkanélküliség A munkanélküliséget tekintve az tapasztalható, hogy Hargita és Kovászna megyében továbbra is az országos átlag fölötti a munkanélküliség, viszont a gazdasági válságnak tulajdonítható visszaesés épp ennek következtében kisebb arányú volt, mint az országos átlag, illetve jóval alacsonyabb, mint Erdély más magyarlakta régióinak átlaga.

II. A mintába került cégek jellemzői

III. Gazdaságpolitikai kérdések

Hogyan alakult a cég forgalma 2009-ben 2008-hoz képest?

Véleménye szerint hogyan változik a cég forgalma az idén 2009-hez képest?

Mit gondol, a cége mikor számíthat gazdasági növekedésre?

Mit gondol, mikor fog a román gazdaság kilábalni a válságból?

Milyen mértékben jelentenek problémát cége számára a következők? Jelentős mértékben Kismér- tékben Egyáltalán NT/N V Átlag ↓ A megterhelő adórendszer82,216,11,70,01,19 A könyvelési szabályok gyakori változása70,620,26,72,51,34 A kereslet csökkenése63,927,76,71,71,42 A gazdasági szektor túlszabályozása52,528,812,75,91,58 A kamatok növekedése30,340,328,60,81,98 Az uniós alapokhoz való nehézkés hozzáférés35,321,835,37,62,00 Hitelhez való nehézkes hozzáférés22,736,137,83,42,16 Szakemberek hiánya22,727,748,70,82,26 Megbízható munkaerő hiánya25,222,751,30,82,26 A korrupció20,230,346,23,42,27

Melyik az a három dolog, amelyik leginkább elősegítené Székelyföld társadalmi-gazdasági fejlődését? Első helyen említők aránya Összesen említők aránya A székelyföldi turizmus fellendítése26,365,5 Jobb úthálózat megteremtése13,646,2 Helyi vállalkozók állami és önkormányzati támogatása15,340,3 Több külföldi befektetés Székelyföldön15,339,5 Székelyföldi gazdasági fejlesztési régió kialakítása7,630,3 Az oktatás minőségének javítása6,824,4 A mezőgazdaság fejlesztése7,623,5 Korrupció megszűntetése, visszaszorítása3,418,5 Demokratikusabb és átláthatóbb politikai közélet4,210,9

Ön milyen megoldásokat lát a térség munkanélküliségének mérséklésére? % új munkahelyek teremtése25,3 befektetők vonzása16,9 adócsökkentés13,3 szakképzés, átképzés10,8 vállalkozók támogatása9,6 ipar fellendítése6,0 a gazdaság általános fejlődése3,6 aki akar, kap munkát3,6 nincs megoldás3,6 mezőgazdaság fellendítése2,4 turizmus fejlesztése2,4 európai pályázatok lehívása1,2 kedvezményes hitelek1,2 Összesen 83 értékelhető válasz

IV. A munkaerő-piaci kereslet várható alakulása

Az alkalmazottak számának alakulása 2008 és 2010 között valamint a 2011 alkalmazási tervek, beosztás szerint Alkalmazottak számaVáltozások / / / /2011 Felsőszintű vezető ,3100,7100,099,3 Középszintű vezető ,592,798,796,8 Felsőfokú végzettséget igénylő szellemi munka ,4102,392,095,6 Érettségit igénylő szellemi munka ,994,699,399,0 Érettségit nem igénylő szellemi munka ,5173,299,5100,5 Beosztottal rendelkező fizikai szakmunkás ,996,796,4107,3 Szakmunkás ,689,792,198,7 Betanított munkás ,086,5100,698,8 Segédmunkás ,453,696,188,2 Összesen ,793,095,496,7

Az alkalmazottak számának alakulása 2008 és 2010 között valamint a 2011 alkalmazási tervek, beosztás szerint

A kereslet szakmák szerinti megoszlása Szakma% % szakképzetlen munkás13,6pincér1,7 víz- gáz szerelő8,3autószerelő1,5 ács6,6eladási ügynök1,5 elárusító5,5hegesztő1,5 kőműves5,3öntő1,5 varrónő4,9pincér1,5 gépkocsivezető4,7menedzser1,3 segédmunkás4,7esztergályos1,1 asztalos4,0lakatos1,1 fémmegmunkáló2,6kőfaragó0,9 gépész2,6marós0,9 informatikus2,6pék0,9 mérnök2,5takarító0,9 szakács2,5villanyszerelő0,8 kereskedelemben dolgozó2,3kevesebb, mint 4 említés8,4 cukrász1,7Összesen100,0

V. A munkaerő jellemzése és kompetenciaigények

Jellemző kompetenciák és fejlesztésre szoruló kompetenciák Székelyföld alkalmazottai körében Kompetenciák Átlagértékek Eltérés JellemzőFejlesztési igény Angol vagy más nemzetközi nyelv ismerete4,528,574,05 Jó magyar nyelvtudás a román alkalmazottak esetében4,648,213,57 Kezdeményezőképesség5,788,252,47 Jó román nyelvtudás a magyar alkalmazottak esetében5,858,002,15 Jó kommunikációs készség6,368,412,05 Kötelességtudat, hivatástudat6,388,201,81 Önálló munkavégzés6,398,161,76 Rendelkezik számítástechnikai ismeretekkel6,237,851,62 Szaktudás6,598,141,56 Szorgalom, kitartóképesség6,668,001,34 Rendelkezik megfelelő munkatapasztalattal6,697,831,14 Igényes munkavégzés iránti elkötelezettség6,867,971,11 Tanulékonyság6,927,910,99 Csapatszellem7,047,470,43 Rendelkezik a munka elvégzéséhez szükséges szakképzéssel7,137,490,35 Megbízhatóság, hűség7,337,600,27 Leleményesség, kreativitás7,046,99-0,05 Rendelkezik iskolai képzettséget igazoló okirattal (diplomával)7,347,04-0,30

Milyen mértékben rendelkezik az alábbi kompetenciákkal jelenleg a székelyföldi munkaerő? Inkább nem jellemző Valamennyire jellemző Inkább jellemző Jó angol nyelvtudás jelenléte53,8523,08 Jó magyar nyelvtudás jelenléte50,8618,9730,17 Jó román nyelvtudás jelenléte28,2131,6240,17 Kezdeményezőképesség jelenléte24,5839,8335,59 Számítástechnikai ismeretek jelenléte20,1732,7747,06 Kötelességtudat, hivatástudat jelenléte17,0926,5056,41 Önállóság jelenléte16,8126,8956,30 Jó kommunikációs készség jelenléte16,2430,7752,99 Szorgalom, kitartóképesség jelenléte13,9124,3561,74 Leleményesség jelenléte13,7923,2862,93 Munkatapasztalat jelenléte13,5630,5155,93 Szaktudás jelenléte13,4531,0955,46 Igényes munkavégzés jelenléte13,4524,3762,18 Csapatszellem jelenléte12,6123,5363,87 Tanulékonyság jelenléte11,8621,1966,95 Szakképzés jelenléte10,0823,5366,39 Iskolai végzettséget igazoló okirat jelenléte6,7221,0172,27 Megbízhatóság, hűség jelenléte6,0319,8374,14

Mit gondol, ezeket a képességeket, tulajdonságokat milyen mértékben kellene fejleszteni a jövőben? Inkább nem kell fejleszteni Valamennyire kellene fejleszteni Inkább fejleszteni kell Jó kommunikációs készség igénye5,136,8488,03 Kezdeményezőképesség jelenléte3,3910,1786,44 Jó angol nyelvtudás igénye3,3910,1786,44 Önálló munkavégzés igénye4,319,4886,21 Szorgalom, kitartó munka igénye5,2212,1782,61 Szaktudás fejlesztési igénye7,6310,1782,20 Számítástechnikai ismeretek igénye7,6310,1782,20 Kötelességtudat, hivatástudat igénye5,1312,8282,05 Jó magyar nyelvtudás igénye9,3210,1780,51 Tanulékonyság fejlesztésének igénye5,1314,5380,34 Jó román nyelvtudás igénye13,686,8479,49 Igényes munkavégzés igénye11,0210,1778,81 Munkatapasztalat igénye5,9315,2578,81 Szakképzés igénye14,5310,2675,21 Megbízhatóság, hűség igénye12,8216,2470,94 Csapatszellem igénye13,5616,1070,34 Leleményesség igénye21,0510,5368,42 Iskolai végzettséget igazoló okirat igénye15,2517,8066,95

Munkaerő toborozási formák

Alkalmazás előtt Önök használnak-e teszteket a jelöltek szakmai tudásának, illetve egyéb képességeiknek, személyiségjellemzőinek felmérésére? Általában igen Csak bizonyos beosztások esetében NemNV Szakmai tudás felmérésére58,829,2431,090,84 Képességek, személyiségjellemzők mérésére47,0114,5337,610,85

Az Önök alkalmazottai vettek-e részt a cég keretén belül, vagy a cég által fizetett képzésben? IgenNem Teljes minta56,3043,70 Falu60,0040,00 Város55,0644,94 Ipar és mezőgazdaság39,2960,71 Villamos- és hőenergia, víz és földgáz50,00 Kereskedelem52,9447,06 Szolgáltatás69,5730, alkalmazott56,0643, alkalmazott48,7851, alkalmazott75,0025,00

Véleménye szerint Székelyföldön szükség van-e felnőttképzésre, átképzésre? IgenNemNTNV Teljes minta81,5110,086,721,68 Falu76,6713,336,673,33 Város83,158,996,741,12 Ipar és mezőgazdaság78,5710,713,577,14 Villamos- és hőenergia, víz és földgáz100,00 Kereskedelem73,5320,595,88 Szolgáltatás84,784,3510, alkalmazott78,7910, alkalmazott87,809,76 2, alkalmazott62,5012,50

Mit gondol, az oktatás megfelelő képzést nyújt a munkahelyen való helytálláshoz? IgenNemNTNV Általában véve a hazai oktatási rendszer36,159,73,40,8 Az elemi és általános iskolákban folyó tanítás39,850,96,82,5 A középiskolai szinten történő oktatás35,659,32,5 A szakoktatás (szakiskolák szintje)42,452,53,41,7 A felsősoktatás30,362,25,02,5 A felnőttképzéssel, átképzéssel foglalkozó intézményekben folyó oktatás34,847,513,64,2

Köszönjük.