A személyszállítási szolgáltatások költségeinek és hasznainak értelmezése és számítása.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Közvetlen költségek elemzése
Advertisements


Az Európai Unió támogatási alapjai, a as időszak újdonságai.
Folie 1 C-QUADRAT ARTS Best Momentum >> Értékfejlödés 1 éven keresztül Termékinformáció >> C-QUADRAT ARTS Best Momentum Összhozam Maximális veszteség Best.
A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
Kvantitatív Módszerek
Városi közforgalmú közlekedés tervezése 1 Hálózat
A TAO támogatási rendszer Magyar Labdarúgás Fóruma
MATEMATIKA Év eleji felmérés 3. évfolyam
Pályakezdők munkával való elégedettsége Kiss Paszkál ELTE PPK Társadalom- és Neveléspszichológiai Tasznék.
3. Két független minta összehasonlítása
a szülői elégedettségmérés legfontosabb eredményeiről
6) 7) 8) 9) 10) Mennyi az x, y és z értéke? 11) 12) 13) 14) 15)
Matematika - 5. évfolyam © Kačmárová Fordította: Balogh Szilveszter.
Gáncs Júlia Szent István Egyetem, Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar
Az új történelem érettségiről és eredményeiről augusztus Kaposi József.
Utófeszített vasbeton lemez statikai számítása Részletes számítás
A tételek eljuttatása az iskolákba
Fodrostollú magyar lúd
VÁLOGATÁS ISKOLÁNK ÉLETÉBŐL KÉPEKBEN.
Az egészségmagatartás gazdasági-társadalmi meghatározottsága
1. IS2PRI2 02/96 B.Könyv SIKER A KÖNYVELÉSHEZ. 2. IS2PRI2 02/96 Mi a B.Könyv KönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDevizaKönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDeviza.
Sárgarépa piaca hasonlóságelemzéssel Gazdaság- és Társadalomtudományi kar Gazdasági és vidékfejlesztési agrármérnök I. évfolyam Fekete AlexanderKozma Richárd.
100-as szög méreteinek gyakorisága (n = 100) db mm.
Hyperuricaemia és hypertonia Hypertonia Központ Óbuda, Budapest
NOVÁK TAMÁS Nemzetközi Gazdaságtan
DRAGON BALL GT dbzgtlink féle változat! Illesztett, ráégetett, sárga felirattal! Japan és Angol Navigáláshoz használd a bal oldali léptető elemeket ! Verzio.
C = C/Y Ĉ=∆C/∆Y A fogyasztási függvény Reáljövedelem Y
Merre tovább? Tapasztalatok a kétszintű latin nyelvi érettségiről.
szakmérnök hallgatók számára
A évi demográfiai adatok értékelése
A évi demográfiai adatok értékelése
Az opciók értékelése Richard A. Brealey Stewart C. Myers MODERN VÁLLALATI PÉNZÜGYEK Panem, 2005 A diákat készítette: Matthew Will 21. fejezet McGraw Hill/Irwin.
41. feladat Könyvviteltan szemináriumi és gyakorló feladatok Budapesti Corvinus Egyetem, Számvitel tanszék 2007/2008. tanév.
Kalkuláció 13. feladat TK 69. oldal.
Logikai szita Pomothy Judit 9. B.
Logikai szita Izsó Tímea 9.B.
A szemcsehatárok tulajdonságainak tudatos módosítása
A munkaerő-piaci helyzet a Nyugat-Dunántúli Régióban IPA Szakértői Akadémia Harkány
LENDÜLETBEN AZ ORSZÁG A Magyar Köztársaság kormánya.
Gyümölcslevek, ásványvíz, üdítők, tejtermékek
Matematika - 5. évfolyam © Kačmárová Fordította: Balogh Szilveszter.
Gyorsjelentés a Kulturális Központok Országos Szövetsége tagintézményeinek felméréséről Kecskemét,
Érettségi jelentkezések és érettségi eredmények 2007 Érettségi jelentkezések - érettségi eredmények.
Két kvantitatív változó kapcsolatának vizsgálata
Kutatási eredmények és fehér foltok a migránsok munkaerő-piaci beilleszkedésének kutatásában Kováts András MTAKI.
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
Tanulói utánkövetés 2009/2010. A 2009/2010-es tanévben iskolánkban 210 tanuló végzett. 77 fő a szakközépiskola valamelyik tagozatán 133 fő szakmát szerzett.
Nyitott Kapuk 2010 Beiskolázási kérdőívek értékelése.
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
Gépészmérnöki kar BSc Levelező képzés szeptember-október
Ágazati GDP előrejelző modell Foglalkoztatási és makro előrejelzés Vincze János Szirák, november 10.
Kvantitatív elemzés a deliberáció során készült adatfile-okból Dés Júlia, Koltai Júlia és Rényi Dániel.
TÁRSADALOMSTATISZTIKA Sztochasztikus kapcsolatok II.
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
ERKÖLCS ÉS JOG …………………………………………………………….…..…4 A jog …………………………………………………..…………………5 A jogrendszer és a jogágak, jogszabályok kapcsolata …………………..6 A MAGYAR.
GAZDASÁGI ADOTTSÁGOK ÉS FEJLŐDÉSI IRÁNYOK A délkelet-európai országok Novák Tamás MTA – VKI május 16.
Kvantitatív módszerek
A termelés költségei.
TÁRSADALMI VERSENYKÉPESSÉG ÉS SIKER A MAGYARORSZÁGI NAGYVÁROSI TÉRSÉGEKBEN BARÁTH GABRIELLA PHD TUDOMÁNYOS MUNKATÁRS KODOLÁNYI JÁNOS FŐISKOLA A MAGYAR.
Mikroökonómia gyakorlat
1 „ Beszéljünk végre világosan az energetikáról” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Energetika Október 2.
2011/2012 tanév félévi statisztikai adatai. Hiányzások, mulasztások a tanév során (az első 20) Osztály Egy főre eső igazolt órák száma Egy főre eső.
> aspnet_regiis -i 8 9 TIPP: Az „Alap” telepítés gyors, nem kérdez, de később korlátozhat.
A KÖVETKEZŐKBEN SZÁMOZOTT KÉRDÉSEKET VAGY KÉPEKET LÁT SZÁMOZOTT KÉPLETEKKEL. ÍRJA A SZÁMOZOTT KÉRDÉSRE ADOTT VÁLASZT, VAGY A SZÁMOZOTT KÉPLET NEVÉT A VÁLASZÍV.
A TÁRSADALMI JÓL- LÉT KÉRDÉSEINEK ÖSSZEHASONLÍTÁSA EGYES SZOLGÁLTATÓ SZEKTOROKBAN Készítette: Folmegné Czirák Julianna
1 Az igazság ideát van? Montskó Éva, mtv. 2 Célcsoport Az alábbi célcsoportokra vonatkozóan mutatjuk be az adatokat: 4-12 évesek,1.
A termelés költségei.
Városi tömegközlekedés 2 Doktori Iskola
Válogatott fejezetek a közlekedésgazdaságtanból
Előadás másolata:

A személyszállítási szolgáltatások költségeinek és hasznainak értelmezése és számítása

Származtatott jelleg •Haszonról lesz szó, amit költség megtakarításként értelmezünk •Haszon mikroökonómiai értelemben- hasznosság (utility) •A személyszállítás iránti kereslet származtatott (derived) jellegű – kapcsolódó fogyasztás (joint consumption) •Az utazásnak nincs közvetlen haszna, a haszon abból a tevékenységből származik, amelyet az utazás lehetővé tesz (H T )

•Az utazás maga nem haszonnal, hanem áldozattal jár, ezt költségnek is nevezhetjük (utasköltség, felhasználói költség, users’ cost, users’ input) (K U ) •H = H T – K U nem működik, mert H T nem ismert • Megoldás: a felhasználói költség változását számítjuk, ami egyenlő a haszon változásával

Hasznossági függvények (Utility function) • Tulajdonképpen költségfüggvények (negatív előjel) • Kétféle változó – a hasznosságot befolyásoló tényezők (pl. utazási idő, zsúfoltság) – Attribútum változó : az utazó személyek olyan jellemzői, amelyek hatással vannak arra, hogy a hasznosságot befolyásoló egyes tényezőket hogyan értékelik

• V m,r az m alternatíva megfigyelt hasznossága r utasréteg számára; • c m,r az m alternatívához tartozó konstans r utasréteg esetén; • a r,sz az sz szemponthoz (pl. utazási idő) tartozó együttható r utasréteg esetén; • X m,sz az sz szempont (pl. utazási idő) valamilyen számszerű értéke m alternatíva esetén.

• V autó = -0, ,0392 × IVTT autó - 0,1049 ×. OVTT autó - 0,329 × CTE autó • Vtömegk. = - 0,0392 ×. IVTTtömegk. - 0,1049 × OVTT tömegk. - 0,329 × CTEtömegk. – IVTT = járműben töltött utazási idő – OVTT = az utazási időnek a járművön kívül töltött része

Az utazásra fordított idő értéke • az idő is bekerült a hasznosság fogalomkörébe • jövedelemkorlát mellett időkorlát is van • az idő közvetlenül átváltható pénzre • az idő értéke kapcsolatban van a munkabérrel • A GDP alakulását követi, de lassabb ütemben

Az idő értékének meghatározása

• 6 db független magyarázó változót lehet figyelembe venni, • melyek a következők: • hátralévő átszállások száma (db); • zsúfoltság a következő járaton (bináris érték: • zsúfoltság esetén 1, különben 0); • hátralévő összes gyaloglási idő (perc); • hátralévő összes várakozási idő (perc); • fizetendő plusz összeg (Ft); • hátralévő összes járművön töltött utazási idő (perc) • Függő változó: az egyes alternatívák választása

Logit modell Hasznossági függvény

TényezőEgyütthatóIdőérték*Pénzérték Átszállás-3,100011,7 perc182,35 Ft Zsúfoltság-1,65006,23 perc97,6 Ft Gyaloglás (1 perc) -0,46001,74 perc27,06 Ft Várakozás (1 perc) -0,42301,6 perc24,88 Ft Plusz díj (1 Ft)-0,01700,06 perc1 Ft Járművön töltött utazás (1 perc) -0,26501 perc15,59 Ft Konstans-0,03500,13 perc2,03 Ft

• Hasznossági függvények a választások modellezésében és az értékelésben játszanak szerepet • Logit modell Mire használjuk a hasznossági függvényeket?

• Mode Y = 40 Y = 10 • Drive Alone • Carpool • Bus Note that all utilities are negative because U consists of (generalized) costs of travel but excludes the value of reaching the destination. In this case, the highest value of U is the one that is least negative.

A teljes költség koncepció • Operational cost + user`s cost + external cost = total cost Üzemköltség + használói (utas) ktsg + ext. ktsg = teljes (társadalmi) költség A teljes költség minimuma = optimális közlekedési rendszer Változatlan volumen mellett! Pl. Gyorsjárat, optimális járműnagyság és járatsűrűség

A hasznok számítása • Célja • Választás modellezése (a haszon mértéke számít) • Értékelés (változatok összehasonlítása, a különbség számít)

P Forgalom Kereslet Ár Keresleti függvény Q Generált költség Keresleti függvény Q1Q1 C2C2 C1C1 Q2Q2 X A B ½ (Q 1 + Q 2 ) (C 1 - C 2 ) Felezési szabály (rule of halving)

Használói ktsg (Users’ cost) • Képzett, generált (generalized cost) – Pénzértékben kell kifejezni • 4 eleme – Időköltség – Kényelmetlenség – Baleseti kockázat – Pénzbeli költség (pl. viteldíj, úthasználati díj, parkolási díj, saját gk. költsége)

Időköltség • Időköltség: eltöltött idő (eljutási idő) x idő pénzértéke • Idő értéke függ: – Gazdasági fejlettség, ár és bérszínvonal – Egyén jellemzőitől → utazók rétegezése, modellezés! – Az időfelhasználás jellegétől függően (gyaloglás, várakozás, utazás) – Átlag és marginális érték

Képzett eljutási idő (generalized travel time) • Szokásos az idő számításánál kifejezni az időfelhasználás jellegét, valamint a körülmények egyes tényezőit • Az időtartamok súlyozásával oldható meg – Pl. zsúfoltság melletti utazásnál az időt felszorozzuk – A szorzószámnak azt kell kifejeznie, hogy mennyivel nagyobb az áldozat, rétegspecifikus! – alapja a „willingness to pay”

Gyaloglási idő súlyszámai 1 Gyal. idő Ut. táv szgkbuszvonatMetro

Gyal. idő Ut. táv szgkbuszvonatmetro Gyaloglási idő súlyszámai 2

Várakozási idő súlyozása 1 Vár.. idő Ut. táv szgkbuszvonatMetro

Várakozási idő súlyozása 2 Vár. idő Ut. táv szgkbuszvonatMetro

Időköltség

Körülmények kifejezése • Szorzószám alkalmazás az idő számításakor (a kényelmetlenség egyenértékét a számított pótidő tükrözi) • Pénzértéket lehet tulajdonítani az egyes komfort szintekhez

Recommended crowding penalties for passengers (p / min) LeisureBusiness Load factorLondonNon- London LondonNon- London 70% Sit % Sit % Sit % Sit % Stand % Stand % Stand ,0

Információ értéke Valuation of bus service information levels (pence per journey) Information accuracyWorkNon-work 10 minute displays minute displays minute displays6.55.1

Bus specific attribute - Value per trip (pence) Air conditioning at 20% extra fare13 Wide entry/2 steps7 Wide entry/no steps8 Ride – generally smooth16 Ride – very smooth27 Clean enough11 Very clean15 Driver friendly enough15 Driver very friendly32 Very safe15 Reasonably safe12

Baleseti kockázat • Fajlagos baleseti értékek • Fajlagos baleseti költségek • Nincs „attribútum változó” Használói költség = időköltség + kényelmetlenségi ktsg + baleseti kockázat ktsg-e + használó pénzbeli ktsg-ei

A többlethaszon számítása • A jelenlegi helyzethez viszonyítva, vagy változatok összehasonlítása alapján • Többlethaszon = (használói ktsg 0 + ext. ktsg 0 ) - (használói ktsg 1 + ext. Ktsg 1 ) • Többletforgalomnál felezési szabály! • Ezt kell egybevetni a megvalósítási/üzemeltetési költség különbözettel a használók által fizetett díjak figyelembe vételével → COBA

A forgalmi modellezés szerepe HelyzetfeltárásModellek kalibrálása Jelenlegi költségek és hasznok számítása A tervváltozat szerinti forgalom modellezése A tervváltozat költségeinek és hasznainak számítása A költségek és hasznok számításához szükséges adatok Érzékenységvizsgálat Összehasonlító értékelés

Problémák, kutatási feladatok • A módszer régi, a kidolgozottság mégis alacsony szintű • A forgalom rétegzésének elvei • Súlyozási arányok • Preferenciák • Idő értéke • Struktúráltabb modellezési technikák