A személyszállítási szolgáltatások költségeinek és hasznainak értelmezése és számítása
Származtatott jelleg •Haszonról lesz szó, amit költség megtakarításként értelmezünk •Haszon mikroökonómiai értelemben- hasznosság (utility) •A személyszállítás iránti kereslet származtatott (derived) jellegű – kapcsolódó fogyasztás (joint consumption) •Az utazásnak nincs közvetlen haszna, a haszon abból a tevékenységből származik, amelyet az utazás lehetővé tesz (H T )
•Az utazás maga nem haszonnal, hanem áldozattal jár, ezt költségnek is nevezhetjük (utasköltség, felhasználói költség, users’ cost, users’ input) (K U ) •H = H T – K U nem működik, mert H T nem ismert • Megoldás: a felhasználói költség változását számítjuk, ami egyenlő a haszon változásával
Hasznossági függvények (Utility function) • Tulajdonképpen költségfüggvények (negatív előjel) • Kétféle változó – a hasznosságot befolyásoló tényezők (pl. utazási idő, zsúfoltság) – Attribútum változó : az utazó személyek olyan jellemzői, amelyek hatással vannak arra, hogy a hasznosságot befolyásoló egyes tényezőket hogyan értékelik
• V m,r az m alternatíva megfigyelt hasznossága r utasréteg számára; • c m,r az m alternatívához tartozó konstans r utasréteg esetén; • a r,sz az sz szemponthoz (pl. utazási idő) tartozó együttható r utasréteg esetén; • X m,sz az sz szempont (pl. utazási idő) valamilyen számszerű értéke m alternatíva esetén.
• V autó = -0, ,0392 × IVTT autó - 0,1049 ×. OVTT autó - 0,329 × CTE autó • Vtömegk. = - 0,0392 ×. IVTTtömegk. - 0,1049 × OVTT tömegk. - 0,329 × CTEtömegk. – IVTT = járműben töltött utazási idő – OVTT = az utazási időnek a járművön kívül töltött része
Az utazásra fordított idő értéke • az idő is bekerült a hasznosság fogalomkörébe • jövedelemkorlát mellett időkorlát is van • az idő közvetlenül átváltható pénzre • az idő értéke kapcsolatban van a munkabérrel • A GDP alakulását követi, de lassabb ütemben
Az idő értékének meghatározása
• 6 db független magyarázó változót lehet figyelembe venni, • melyek a következők: • hátralévő átszállások száma (db); • zsúfoltság a következő járaton (bináris érték: • zsúfoltság esetén 1, különben 0); • hátralévő összes gyaloglási idő (perc); • hátralévő összes várakozási idő (perc); • fizetendő plusz összeg (Ft); • hátralévő összes járművön töltött utazási idő (perc) • Függő változó: az egyes alternatívák választása
Logit modell Hasznossági függvény
TényezőEgyütthatóIdőérték*Pénzérték Átszállás-3,100011,7 perc182,35 Ft Zsúfoltság-1,65006,23 perc97,6 Ft Gyaloglás (1 perc) -0,46001,74 perc27,06 Ft Várakozás (1 perc) -0,42301,6 perc24,88 Ft Plusz díj (1 Ft)-0,01700,06 perc1 Ft Járművön töltött utazás (1 perc) -0,26501 perc15,59 Ft Konstans-0,03500,13 perc2,03 Ft
• Hasznossági függvények a választások modellezésében és az értékelésben játszanak szerepet • Logit modell Mire használjuk a hasznossági függvényeket?
• Mode Y = 40 Y = 10 • Drive Alone • Carpool • Bus Note that all utilities are negative because U consists of (generalized) costs of travel but excludes the value of reaching the destination. In this case, the highest value of U is the one that is least negative.
A teljes költség koncepció • Operational cost + user`s cost + external cost = total cost Üzemköltség + használói (utas) ktsg + ext. ktsg = teljes (társadalmi) költség A teljes költség minimuma = optimális közlekedési rendszer Változatlan volumen mellett! Pl. Gyorsjárat, optimális járműnagyság és járatsűrűség
A hasznok számítása • Célja • Választás modellezése (a haszon mértéke számít) • Értékelés (változatok összehasonlítása, a különbség számít)
P Forgalom Kereslet Ár Keresleti függvény Q Generált költség Keresleti függvény Q1Q1 C2C2 C1C1 Q2Q2 X A B ½ (Q 1 + Q 2 ) (C 1 - C 2 ) Felezési szabály (rule of halving)
Használói ktsg (Users’ cost) • Képzett, generált (generalized cost) – Pénzértékben kell kifejezni • 4 eleme – Időköltség – Kényelmetlenség – Baleseti kockázat – Pénzbeli költség (pl. viteldíj, úthasználati díj, parkolási díj, saját gk. költsége)
Időköltség • Időköltség: eltöltött idő (eljutási idő) x idő pénzértéke • Idő értéke függ: – Gazdasági fejlettség, ár és bérszínvonal – Egyén jellemzőitől → utazók rétegezése, modellezés! – Az időfelhasználás jellegétől függően (gyaloglás, várakozás, utazás) – Átlag és marginális érték
Képzett eljutási idő (generalized travel time) • Szokásos az idő számításánál kifejezni az időfelhasználás jellegét, valamint a körülmények egyes tényezőit • Az időtartamok súlyozásával oldható meg – Pl. zsúfoltság melletti utazásnál az időt felszorozzuk – A szorzószámnak azt kell kifejeznie, hogy mennyivel nagyobb az áldozat, rétegspecifikus! – alapja a „willingness to pay”
Gyaloglási idő súlyszámai 1 Gyal. idő Ut. táv szgkbuszvonatMetro
Gyal. idő Ut. táv szgkbuszvonatmetro Gyaloglási idő súlyszámai 2
Várakozási idő súlyozása 1 Vár.. idő Ut. táv szgkbuszvonatMetro
Várakozási idő súlyozása 2 Vár. idő Ut. táv szgkbuszvonatMetro
Időköltség
Körülmények kifejezése • Szorzószám alkalmazás az idő számításakor (a kényelmetlenség egyenértékét a számított pótidő tükrözi) • Pénzértéket lehet tulajdonítani az egyes komfort szintekhez
Recommended crowding penalties for passengers (p / min) LeisureBusiness Load factorLondonNon- London LondonNon- London 70% Sit % Sit % Sit % Sit % Stand % Stand % Stand ,0
Információ értéke Valuation of bus service information levels (pence per journey) Information accuracyWorkNon-work 10 minute displays minute displays minute displays6.55.1
Bus specific attribute - Value per trip (pence) Air conditioning at 20% extra fare13 Wide entry/2 steps7 Wide entry/no steps8 Ride – generally smooth16 Ride – very smooth27 Clean enough11 Very clean15 Driver friendly enough15 Driver very friendly32 Very safe15 Reasonably safe12
Baleseti kockázat • Fajlagos baleseti értékek • Fajlagos baleseti költségek • Nincs „attribútum változó” Használói költség = időköltség + kényelmetlenségi ktsg + baleseti kockázat ktsg-e + használó pénzbeli ktsg-ei
A többlethaszon számítása • A jelenlegi helyzethez viszonyítva, vagy változatok összehasonlítása alapján • Többlethaszon = (használói ktsg 0 + ext. ktsg 0 ) - (használói ktsg 1 + ext. Ktsg 1 ) • Többletforgalomnál felezési szabály! • Ezt kell egybevetni a megvalósítási/üzemeltetési költség különbözettel a használók által fizetett díjak figyelembe vételével → COBA
A forgalmi modellezés szerepe HelyzetfeltárásModellek kalibrálása Jelenlegi költségek és hasznok számítása A tervváltozat szerinti forgalom modellezése A tervváltozat költségeinek és hasznainak számítása A költségek és hasznok számításához szükséges adatok Érzékenységvizsgálat Összehasonlító értékelés
Problémák, kutatási feladatok • A módszer régi, a kidolgozottság mégis alacsony szintű • A forgalom rétegzésének elvei • Súlyozási arányok • Preferenciák • Idő értéke • Struktúráltabb modellezési technikák