Reklámkutatás: túl a racionális modelleken

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tamás Kincső, OSZK, Analitikus Feldolgozó Osztály, osztályvezető A részdokumentumok szolgáltatása az ELDORADO-ban ELDORADO konferencia a partnerkönyvtárakkal.
Advertisements

MILLIÁRDOK! FORINTOCSKÁK? figyelem: hatékony szponzoráció
A kölcsönös befolyásolás

Kamarai prezentáció sablon
„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
Weblap szerkesztés HTML oldal felépítése Nyitó tag Záró tag Nyitó tag Záró tag oldalfej tözs.
A fogyasztói orientáció és a piacok Magyarországon Dr. Sz ente Viktória Kaposvári Egyetem, Gazdaságtudományi Kar Marketing és Kereskedelem Tanszék Piacot.
A direkt marketing fogalma
linked by isobar ÚJ MARKETING-ÚJ ÜGYNÖKSÉG?1 Miért nem megy gyorsabban? (… I just don’t dig on swine, that’s all) Kovács Zoltán.
Minőség elejétől a végéig Abranet ™. ABRANET  •ABRANET TM egy új típusú porelszívásos csiszolóanyag.
GfK HungáriaMédia„ Egészségtudatos olvasók“. Bacher János Egészségtudatos olvasók,,Marketing, public relations és reklám az egészségügyben’’
Erőállóképesség mérése Találjanak teszteket az irodalomban
Makrogazdasági és részvénypiaci kilátások
Humánkineziológia szak
Mellár János 5. óra Március 12. v
MFG-Pro váll-ir. rendszer bemutatása
6) 7) 8) 9) 10) Mennyi az x, y és z értéke? 11) 12) 13) 14) 15)
Műveletek logaritmussal
Elektromos mennyiségek mérése
Utófeszített vasbeton lemez statikai számítása Részletes számítás
A tételek eljuttatása az iskolákba
Mérés és adatgyűjtés laboratóriumi gyakorlat Karakterisztikák mérése 1 Makan Gergely, Mingesz Róbert, Nagy Tamás V
Elektronikai Áramkörök Tervezése és Megvalósítása
Mérés és adatgyűjtés Kincses Zoltán, Mingesz Róbert, Vadai Gergely 10. Óra MA-DAQ – Műszer vezérlése November 12., 15. v
Virtuális méréstechnika 12. Óra Karakterisztikák mérése November 21. Mingesz Róbert v
Mérés és adatgyűjtés laboratóriumi gyakorlat levelező 4. Óra Karakterisztikák mérése November 23. Kincses Zoltán, Mellár János v
VÁLOGATÁS ISKOLÁNK ÉLETÉBŐL KÉPEKBEN.
Talajjavítás mélytömörítéssel, szemcsés kőoszlopokkal
Tűrések, illesztések Áll: 34 diából.
1. IS2PRI2 02/96 B.Könyv SIKER A KÖNYVELÉSHEZ. 2. IS2PRI2 02/96 Mi a B.Könyv KönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDevizaKönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDeviza.
Szerkezeti elemek teherbírásvizsgálata összetett terhelés esetén:
6. Előadás Merevítő rendszerek típusok, szerepük a tervezésben
Darupályák tervezésének alapjai
Sárgarépa piaca hasonlóságelemzéssel Gazdaság- és Társadalomtudományi kar Gazdasági és vidékfejlesztési agrármérnök I. évfolyam Fekete AlexanderKozma Richárd.
NOVÁK TAMÁS Nemzetközi Gazdaságtan
DRAGON BALL GT dbzgtlink féle változat! Illesztett, ráégetett, sárga felirattal! Japan és Angol Navigáláshoz használd a bal oldali léptető elemeket ! Verzio.
Mission 5 M A reklámcél meghatározása Tájékoztatás Meggyőzés
A webshopok vásárlóközönsége A diavetítés Kurucz Imre Internet Hungary 2009 konferencián tartott előadásának segédanyaga. A diákon az adatok bázisai nem.
szakmérnök hallgatók számára
Exponenciális egyenletek
A szelektív gyűjtés helyzete, eredményei Kommunikációs kihívások
Logikai szita Pomothy Judit 9. B.
Logikai szita Izsó Tímea 9.B.
Sponsorare necesse est
Matematika - 5. évfolyam © Kačmárová Fordította: Balogh Szilveszter.
1 Válság a fejekben is Nem látják át és nem veszik igénybe a fogyasztóvédelmi intézményrendszert a magyarok - Gulyás Emese - Tudatos Vásárlók Egyesülete.
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
2006. Peer-to-Peer (P2P) hálózatok Távközlési és Médiainformatikai Tanszék.
Nyitott Kapuk 2010 Beiskolázási kérdőívek értékelése.
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
1 Gyarapodó Köztársaság Növekvő gazdaság – csökkenő adók február 2.
Létezik valamilyen emberi alkotás, amely megközelíti a természet szépségét? Talán a zene! Kapcsolja be a hangszórókat! Automatikus diatovábbítás.
MUNKA- ÉS TŰZVÉDELEMI JELEK ÉS JELZÉSEK
Termék & Márka Kopcsay László.
Mit gondolsz, milyen volna az életünk, ha mostantól a Bibliát úgy használnánk, és olyan fontosnak tartanánk, mint a mobiltelefonunkat?
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
1 Gyorsul a gazdaság növekedése. 2 Nő a beruházás.
Mérés és adatgyűjtés laboratóriumi gyakorlat Mérések MA-DAQ műszerrel 1 Makan Gergely, Mingesz Róbert, Nagy Tamás V
Válság Kényszer és lehetőség. A magyar gazdaság örökölt hátrányai.
Mikroökonómia gyakorlat
1 TANULÁSI TÍPUS TESZT.
> aspnet_regiis -i 8 9 TIPP: Az „Alap” telepítés gyors, nem kérdez, de később korlátozhat.
A nőnek nem kell más, csak legyél neki:
A KÖVETKEZŐKBEN SZÁMOZOTT KÉRDÉSEKET VAGY KÉPEKET LÁT SZÁMOZOTT KÉPLETEKKEL. ÍRJA A SZÁMOZOTT KÉRDÉSRE ADOTT VÁLASZT, VAGY A SZÁMOZOTT KÉPLET NEVÉT A VÁLASZÍV.
1 Az igazság ideát van? Montskó Éva, mtv. 2 Célcsoport Az alábbi célcsoportokra vonatkozóan mutatjuk be az adatokat: 4-12 évesek,1.
A termelés költségei.
1 © GfK Hungária | Superbrands 2015 SUPERBRANDS KUTATÁS 2015 GfK Hungária, Consumer Experiences január 28. Alap / Premium kutatási csomagok leírása.
A kutatási program leírása
Előadás másolata:

Reklámkutatás: túl a racionális modelleken Az érzelmek és a touchpointok a reklámkutatásban Virág Zsolt Szonda Ipsos

A kezdetek

A sajtóreklámok kezdetén még lehetett azt állítani, hogy a a Tungsram fénycsövek 75% áramot takarítanak meg. És hogy a Coca-Cola mindenütt kapható. És azt is, hogy itt a sör. A sajtóreklámok kezdetén még lehetett azt állítani, hogy a Tungsram fénycsövek 75% áramot takarítanak meg. És hogy a Coca-Cola mindenütt kapható, és oltja a szomjat. Ekkor még voltak USP-k.

De a reklámkutatás igénye már hamar megfogalmazódott: „ A reklámra költött pénzem fele kidobott pénz – a baj az, hogy nem tudom, hogy melyik fele”. John Wanamaker, áruház tulajdonos, 1922. „ A sajtó reklámok kezdetén még lehetett azt állítani, hogy a a Tungsram fénycsövek 75% áramot takarítanak meg. És hogy a Coca-Cola mindenütt kapható. És azt is, hogy itt a sör.

Tracking tapasztalat: a reklámok egyharmadának nincs mérhető hatása Sem a reklám ismertség, sem a vásárlási szándék nem változott, 37% Csak a reklámismertség nőtt 29% Csak a vásárlási szándék nőtt, nem magyarázható módon 8% A reklám ismertség is nőtt, és a vásárlási szándék is 17% Csak a vásárlási szándék nőtt, magyarázható módon 9%

Reklám előtesztek Márka Prefer. “Post” Prefer. “Pre” Reklám emlékezet Tv műsor megnézése Recall mérés +1 nap Reklám megnézés Diagnózis Kiválasztás Márka Prefer. “Post” Prefer. “Pre” Meggyőzés Változás = Reklám emlékezet Felismerés

A reklám előtesztek jól magyarázzák az eladását növekedését Eladás / 100 GRP Az Emlékezet / Meggyőzés alapú előtesztek az esetek ¾-ben jól magyarázzák az eladások növekedését. Reklám Index

A márkaépítés kihívásai A globális márkák nagy része 30-100 éve született, és ma már a kifáradás jeleit mutatja. A termék előnyök többsége könnyen lemásolható. A bolti márkák egyre erősebbek. A nézők egyre inkább elkerülik a reklámokat Az egyének / fogyasztók egyre kevésbé lojálisak.

Megoldások?

Árverseny? Az ár nem egyedi jellemző Az árengedmény közvetlenül csökkenti a profitot Csak a legolcsóbb gyártó nyerhet az árversenyben Az árpromóciók gyengítik a márkát, promóciókkal nem lehet lojalitást építeni Erős márkát nem lehet árversennyel építeni.

Termék innováció? A túlteljesítés lehetőséget nyújt az „elég jó” termékeknek, olcsóbb áron. $$ Túlteljesítés? Elég jó termék? Ár Termék jellemző

Egy másik út: márka építés az érzelmekre hatva 70+%-os piaci részesedés. A kommunikáció az érzelmekre épít, nem a termékelőnyökre. Drágább, mint a többi kávéház. Sorba kell állni, és nincsenek kuponok.  $7.5 milliárdos eladás, 20+% növekedés

Az érzelmek szerepe Minél több érzelmi asszociációt vált ki egy márka, annál erősebb a motiváció 1-2 jellemző 3-4 jellemző 5-6 jellemző 7-8 jellemző 0 jellemző 48% 32% 24% 17% 18% 82% 71% 61% 49% 45% Biztosan megvásárolja Valószinűleg megvásárolja # a márkához asszociált érzelmek száma

Nehezen utánozható márka jellemzők  Marketing asszociációk Márka ikonok, karakterek, hírességek stb. r= .71 Márka asszociációk (ikonok/karakterek/hírességek % Márka elkötelezettség %

Milyen érzelmeket váltott ki Önben ez a reklámfilm? 4.egykedvű/ közönyös 42 55 Negatív passzív Pozitív passzív 24.békés/ szokványos 17,12 74 61 4 10 2, 7 6.félénk 2 23.hálás/meg-könnyebbült 1 3.magányos/ elhagyatott 19, 21 1 5.fáradt/ megviselt 10,6 2.szomorú/lehangolt 23,16 13,8 4 9,14 26.Laza/ nyugodt 23, 22.kíváncsi/érdeklődő 7.unatkozó 13 30.szívélyes 1 21.meglepett/ meghökkent 3 25.elégedett 9.zavarodott 8,10 29.boldog 2 1.csalódott 3, 5 3,6 27.Vágyakozó 8.gondterhelt/ aggódó 32.ihletett/ ösztönzött 1 7 28.bizakodó 1 31.egyetértő/ baráti 5,7 33.elbűvölt/ elbájolt 35.nagyra becsült/ különleges 10.távolságtartó/ fölényes 3 6 34. szerel- mes 1 13.zavart/szégyenkező/bűntudatos 20.kételkedő 15.Ideges/ ingerült 3, 19.megdöbbent 3,10 5 12.megfélemlített 11.megbántott/ zaklatott 4 iheti 36.felszabadult 37.magabiztos 3,0 7,6 7,2 38.fel- izgatott 40.büszke/ önérzetes 4 14.elégedetlen 10,9 17.dühös/ haragos 39.lelkes/ buzgó 16.kihasznált 18.Gyűlölködő/ ellenséges 2, 4, 22 31 Negatív aktív Pozitív aktív 20 15

A fogyasztók nem racionálisak Példák: Új autó vásárlásakor fontos az esztétika, az ajtó csukódás hangja, az autó illata Ha két méretből választhatunk, a kisebbet választjuk. Ha azonban három méret is van, a közepeset választjuk. Nem azért fogyasztunk egészségtelen ételeket, mert nem vagyunk tudatosak, hanem azért, mert érzelmekre vágyunk.

Túl az USP-n és a szegmentáción A legerősebb márkák közül sokan nem USP-t kínálnak, és nem csak egy fogyasztói szegmensnek szólnak. Ehelyett, minden fogyasztónak megpróbálnak valamilyen emocionális benefitet nyújtani.

Touch*Pointok? A 90-es években még 4P-t tanultunk marketingből. Ma már ez is jóval bonyolultabb lett. A reklámkutatásnak tartalmaznia kell: Ár Disztribució Ügyfélszolgálat Termék Csomagolás Design A „gyárból” Reklám TV Rádió Sajtó Outdoor Internet Direct Mail Telemarketing Termékelhelyezés Promociók POS Szponzoráció Fizetett média Internet Teledirekt 06-40 Szóbeszéd (W-of-M) Nem fizetett média + “Anti-touch pontok a versenytársaktól

Összefoglaló 1. A racionális fogyasztó már nem létezik. A mai fogyasztó egyre nehezebben tud választani a hasonló termékek közül, és egyre inkább megpróbálja elkerülni a reklámokat. Az utóbbi évek sikeres márkái erős érzelmi kapcsolatot tudtak kialakítani a fogyasztókkal. 2. A marketing kommunikációban csökkenőben van a TV, és növekvőben az Internet, a POS, a szponzorizáció és az unpaid média szerepe. A reklámhatékonyság vizsgálat már nem szorítkozhat csak a TV reklámra, integrált kutatásra van szükség.