KÓSA ÉVA – LÁSZLÓ MIKLÓS: EGYÜTT-EGYEDÜL

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az információs társadalom helyzete Magyarországon
Advertisements

Fehér Péter PhD Edutus Főiskola Budapest

Kamarai prezentáció sablon
1 II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola.
„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
FIATALOK AKTIVITÁSA KÖZÖSSÉGFORMÁLÓ TEVÉKENYSÉGEKBEN
A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
NEKIK MÁR CSAK GYEREKJÁTÉK Felmérés az internetező gyerekekről A Piackutatás Napja május 5.
Kutatási gyorsjelentés Omnibuszos kutatás meghatározott szakpolitikai témában – Egészségügy január.
Internetezők az elektronikus kormányzatról és az Európai Unióról április 3. II. online média mobil- kommunikáció autók, márkák, vásárlás idegenforgalom,
Keresőmarketing Nap 2007 A keresés mindent visz? Avagy a keresés szerepe a mindennapokban… Darvas Péter Szonda Ipsos.
Genertel sajtótájékoztató – az NRC kutatási adatai június 9.
1 A fiatalok művelődési szokásai. 2 A vizsgált korosztály korévenként, 2000-ben és 2004-ben (fő)
?. Forrás: gemius/Ipsos Audience – szeptember.
Internetes attitűdváltozások a felsőoktatási hallgatók körében 2002–2007 Dr. Vig Zoltán augusztus 26.
Európai Lányok prezentációja Révai Miklós Gimnázium és Kollégium Győr,
A dunaújvárosi fiatalok szabadidő eltöltési szokásai
GfK HungáriaMédia„ Egészségtudatos olvasók“. Bacher János Egészségtudatos olvasók,,Marketing, public relations és reklám az egészségügyben’’
Ahány ház, annyi szabály Székely Levente
Erőállóképesség mérése Találjanak teszteket az irodalomban
MATEMATIKA Év eleji felmérés 3. évfolyam
Humánkineziológia szak
Játék és reklám TNS Hoffmann.
Mellár János 5. óra Március 12. v
a szülői elégedettségmérés legfontosabb eredményeiről
A szénalapú hr robot esete Esti Kornéllal
10 állítás a gyerekek internethasználatáról
ISKOLÁK Az iskolai oktatásban 48 olyan intézmény vesz részt, ahol a komi- permják nyelvet anyanyelvként lehet tanulni. Ez 38,1%-a az iskolák összes számának.
Budapest XIII. kerületi Cigány Kisebbségi Önkormányzat felmérése család bevonásával készített kérdőív kiértékelése.
A tételek eljuttatása az iskolákba
Ember László XUBUNTU Linux (ami majdnem UBUNTU) Ötödik nekifutás 192 MB RAM és 3 GB HDD erőforrásokkal.
VÁLOGATÁS ISKOLÁNK ÉLETÉBŐL KÉPEKBEN.
Sárgarépa piaca hasonlóságelemzéssel Gazdaság- és Társadalomtudományi kar Gazdasági és vidékfejlesztési agrármérnök I. évfolyam Fekete AlexanderKozma Richárd.
DRAGON BALL GT dbzgtlink féle változat! Illesztett, ráégetett, sárga felirattal! Japan és Angol Navigáláshoz használd a bal oldali léptető elemeket ! Verzio.
Chrappán Magdolna DE BTK Neveléstudományok Intézete.
Tiltják? Tűrik? Támogatják? Hogyan viszonyulnak a szülők gyermekük internethasználatához?
Monokultúra online Nagy Zsolt, Geges László Miklós.
Közösségi oldalak: újabb aspektusok a kapcsolatokban Dr. Kósa Éva PPKE, BTK, VJK Internet konferencia Szeptember
Médiapolisz lakói III. Dr. Antalóczy Tímea Dr. Szabó Andrea VII. Nemzetközi Médiakonferencia, IX. 25. Közélet, közérzet.
Kósa Éva : VII. Nemzetközi Médiakonferencia, Médiapolisz lakói I. Közvetítő faktorok.
Élet a Ságvári Bence digitális VII. Nemzetközi Médiakonferencia, Balatonalmádi, szeptember 25. ökoszisztémában kisgyerekként...
László Miklós MILYENEK Médiapolisz lakói? VII. Nemzetközi Médiakonferencia, 2013.
H OGYAN KÁROS AZ INTERNET ? E LEMZÉS VII. OSZTÁLYOS TANULÓK KÖRÉBEN Ozsváth Berényi Hajnal KAM – Regionális és Antropológiai Kutatások Központja.
László Miklós Legutolsó dolog, amit megtudsz egy könyv írása közben az, hogy mivel kellett volna kezdened v 1.0 A kutatási sorozat a múlt és jelen kontextusában.
szakmérnök hallgatók számára
A évi demográfiai adatok értékelése
Logikai szita Pomothy Judit 9. B.
Logikai szita Izsó Tímea 9.B.
2007. május 22. Debrecen Digitalizálás és elektronikus hozzáférés 1 DEA: a Debreceni Egyetem elektronikus Archívuma Karácsony Gyöngyi DE Egyetemi és Nemzeti.
Pankász Balázs PTE FEEK Munkapszichológia és Ergonómia Tanszék
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
HALLGATÓI ELÉGEDETTSÉGI VIZSGÁLATOK A WJLF-EN A es tanév eredményei.
Tanulói utánkövetés 2009/2010. A 2009/2010-es tanévben iskolánkban 210 tanuló végzett. 77 fő a szakközépiskola valamelyik tagozatán 133 fő szakmát szerzett.
Adalékok a magyar tizenévesek vallásosságáról a rendszerváltás után Csákó Mihály CSc egyetemi docens WJLF Pedagógiai Tanszék.
Nyitott Kapuk 2010 Beiskolázási kérdőívek értékelése.
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
TUDTAD?Ha Kínában egymillió közül sem találni nálad jobbat……akkor csak egy vagy az 1300-ból!Hamarosan Kínában beszélnek majd legtöbben angolul.India lakosságának.
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
Lap.hu oldalak dinamizálása Lap.hu találkozó – május 14.
Válság Kényszer és lehetőség. A magyar gazdaság örökölt hátrányai.
A TÁRSADALMI JÓL- LÉT KÉRDÉSEINEK ÖSSZEHASONLÍTÁSA EGYES SZOLGÁLTATÓ SZEKTOROKBAN Készítette: Folmegné Czirák Julianna
1 Az igazság ideát van? Montskó Éva, mtv. 2 Célcsoport Az alábbi célcsoportokra vonatkozóan mutatjuk be az adatokat: 4-12 évesek,1.
Fiatalok szegmentálása táplálkozási szokásaik szerint
Internet a családban Székely Levente –
 Sajó Képzési és Humán Fejlesztési Központ Alapítvány  Bükk 900 Természetbarát Egyesület Jókai Mór Református Magyar - Angol Két Tanítási Nyelvű Általános.
Hajós Katalin Budapest, június 5.
Élet az Ságvári Bence eszközökben VIII. Nemzetközi Médiakonferencia, Balatonalmádi, szeptember 29. A fiatalok internet- és médiahasználati szokásairól.
A Nemzetközi Gyermekment ő Szolgálat biztonságos internet oktatási programjának tapasztalatai Nagyváradon.
Előadás másolata:

KÓSA ÉVA – LÁSZLÓ MIKLÓS: EGYÜTT-EGYEDÜL Sherry Turkle „modern őrület” 2011.

A KUTATÁSOK JELLEMZŐI MÓDSZERTAN 1998 óta hatodik kutatás: tinédzserek és a média kapcsolata 2011 kiemelt téma: internetezési, mobiltelefon használati szokások 2000 fős survey diákok két almintáján diák, tanári ill. szülői interjúk fókuszcsoportok Egyedül hagytuk Mit fogunk elmondani (és mit nem): mit mértünk, mi a legérdekesebb, mi következik ebből adatbázisok másodelemzése tartalomelemzés

A KUTATÁSOK ÁLTAL LEFEDETT FIATALOK 13-17 évesek internethasználó 9-16 évesek (EUkidsOnline kutatás) iskolarendszerben tanuló 13-17 évesek (saját kutatás) A(min.) 90%-os aránnyal valszeg reális 2004, Beiskolázási arányok 5–14 évesek a korosztály százalékában 15–19 évesek a korosztály százalékában 100,5%, 85,5% http://www.ofi.hu/tudastar/fuggelek-tablazatok/4-oktatasi-rendszer http://www.ofi.hu/tudastar/jelentes-magyar/oktatasi-rendszer

MÉDIAHASZNÁLAT TV és mobiltelefon már évek óta, lényegében minden tinédzser otthonában van az internettel (akár vezetékes, akár mobil) ellátott háztartások aránya a tizenévesek körében 91% (2009-ben 84% volt)  a vizsgált háztartásokban átlagosan 2,7 televíziókészülék és 4,2 mobiltelefon található. a fiatalok családjainak 59%-ában van internetkapcsolatra képes mobiltelefon, és a megkérdezett diákok 43%-a rendelkezik ebből sajáttal a háztartások 9/10-ében több mint 10 tévécsatorna fogható a fiatalok több mint felének (54%) kevesebb mint 50 könyve van (tankönyvek nélkül)

MÉDIAHASZNÁLAT NMHH Műsorelemző osztály – AGB Nielsen Médiakutató Kft. (műszeres mérés) adatai is hasonló trendet mutatnak. Szintén a NMHH Műsorelemző osztály – AGB Nielsen Médiakutató Kft. adatai szerint: azok a 4-17 évesek akik otthonában van internet, egy hétköznap átlagosan 15 perccel kevesebb időt fordítanak TV és 12 perccel kevngesebbet videó nézésére. (Hétvégenként ennél is nagyobb az eltérés: TV-38 illetve videó-13 perc.) Multitasking

MÉDIAPREFERENCIA Közszolgálat IMÁZS A fiatalokat arra kértük, hogy értékeljék hasznosság és érdekesség szempontjából a következő televízió csatornákat: RTL Klub, TV2, M1, M2, Duna Tv. Mind a két kereskedelmi és mind a három közszolgálati adó esetében igaz, hogy a kereskedelmi adókat érdekesebbnek, mint hasznosabbnak, a közszolgálatiakat pedig hasznosabbnak, mint érdekesebbnek találták, de emellett is mindkét szempontból az RTL Klub és a TV2 kapta a legjobb értékelést. Az értékelés ötfokú skála segítségével történt. Míg a két kereskedelmi csatorna érdekesség szempontjából átlag kb. 4-es osztályzatot kapott, addig a közszolgálati adók 2-est „érdemeltek ki” a fiataloktól. A hasznosság tekintetében kisebb a különbség az átlagértékek között, a leginkább és a legkevésbé hasznosnak ítélt adó között is csak 1,04. Ahogy a kedvenc csatornák esetében, úgy e két értékelési szempontnál is az RTL Klub megelőzi a TV2-t.   NMHH Műsorelemző osztály – AGB Nielsen Médiakutató Kft. adatai szerint a 13-17 éves korosztály körében 2010-ben és 2011-ben is a legnézettebb adók voltak (sorban): RTL-klub, TV2, Disney Channel.

TV MŰSOROK

CSERE KÓSA ÉVA LÁSZLÓ MIKLÓS

HASZNÁLAT ÉS SZÜKSÉGKIELÉGÍTÉS

SZÜLŐI MEDIÁCIÓ

SZÜLŐI MEDIÁCIÓ

SZÜLŐI MEDIÁCIÓ

SZÜLŐI MEDIÁCIÓ Hogyan viszonyulnak a szülők a gyerekeik közösségi média használatához? A megkérdezett gyerekek és fiatalok szüleinek: 32%-a nem engedélyezi gyermekük közösségi oldalakon történő regisztrálását 20% pedig csak szülői felügyelettel engedélyezi a használatot 48%-a nem korlátozza e tekintetben a gyermekét A legengedékenyebben általában az észak-európai szülők, a legkevésbé engedékenyek a nyugat- és dél‑európai szülők. A magyar szülők a "középmezőnybe" tartoznak: 54% megengedő, 16% szülői felügyelethez köti, 30% pedig tiltja a használatot. (EUKidsOnline nemzetközi kutatás) Forrás :http://kozmedia.blogspot.com, Fotó: facebook.com

SZÜLŐI MEDIÁCIÓ

SZÜLŐI MEDIÁCIÓ

SZÜLŐI MEDIÁCIÓ A TV nézés lehetőségének megvonása legjobban az általános iskolásoknak és azoknak „fáj”, akik szülei alacsonyan iskolázottak. Ha nem használhatják a mobiltelefonjukat, azt leginkább a budapestiek és a lányok sérelmezik. Azt, hogyha nem számítógépezhetnek és internetezhetnek az általános iskolások és a fiúk értékelik a legsúlyosabb büntetésnek. A barátok a középiskolások számára a legfontosabbak (legalábbis ebből a szempontból), és a lányokat érzékenyebben érinti az erre vonatkozó büntetés, mint a fiúkat. megj.: falvakban kizárólag általános iskolásokat kérdeztünk

MÉDIAREALITÁS

MÉDIAREALITÁS Az iskolázottabb szülők gyermekei reálisabban látják a reklámok világát Általában a lányok jobban hisznek a különböző forrásoknak, mint a fiúk. Kivételt jelent az internet és a reklámok, ezeknél a gyengébb nem tagjai kissé szkeptikusabbak. Az általános iskolások általában valamivel hiszékenyebbek, mint idősebb társaik. A legjelentősebb eltérés a tanárok esetében mutatkozott, a kisebbek 44%-a hisz nekik mindig, a nagyobbaknak csak 26%-a.

MÉDIAOKTATÁS

INTERNETES TUDÁS A gyerekek az internet bennszülöttjei, szüleik viszont csak emigránsok a digitális világban – és ezzel a tinik is tisztában vannak.

INTERNETES TUDÁS

CSERE LÁSZLÓ MIKLÓS KÓSA ÉVA

INTERNET HASZNÁLAT Közösségi oldalak használata nélkül ma már szinte elképzelhetetlen a fiatalok élete, 7%, aki egyáltalán nem szokott ilyen oldalakra felmenni. A két évvel ezelőtti eredményekhez képest fontos/érdekes változások: 5%-kal csökkent azok aránya, akik egyáltalán nem használják a világhálót iskolai feladataikhoz 10%-kal kevesebben vannak, akik sosem vásárolnak a neten. 20%-kal nőtt a közösségi oldalakra nagyon gyakran felnézők aránya A randi- és társkereső oldalak 2009-ben sem voltak túl népszerűek, 2011-re még kevesebben lettek, akik ilyen honlapokon töltenék idejük egy részét. Mind az „egyszemélyes”, mind a társas online játékok esetében csökkent azok száma, akik egyáltalán nem szoktak így szórakozni, de a nagyon gyakran játszók aránya stagnált. Fotó: http://www.soravjain.com/2010/10/40-most-popular-social-networking-sites.html http://www.facebook.com/photo.php?fbid=164174873599892&set=a.151129704904409.29247.148980388452674&type=1 Nélkülözhetetlenek számukra az azonnali üzenetküldő, chatelő programok/felületek; az e-mailezés kevésbé népszerű. A megkérdezettek többsége nem szokott vásárolni a neten.

KÖZÖSSÉGI OLDALAK Magyar Facebook felhasználók - a Socialbakers (2011. szeptemberi) adatai: EUKidsOnline: 9-16 éves gyerekek ismerőseinek száma a közösségi oldalakon Az EUKidsOnline kutatás adatai szerint az EU-ban: a 9-12 évesek 38%-ának, (magyarok 51%) a 13-16 évesek 77%-ának, (magyarok 79%) van profilja valamilyen közösségi oldalon a 9–12 évesek 15%-ának 100-nál több visszaigazolt ismerőse van az adott oldalon; ez a szám Magyarország esetében a legmagasabb: 47%

Átlagosan a vizsgált 11-ből 3,1-et adtak meg. INTERNET A netfüggők ennél is több: átlagosan 4,4 adatot adtak már ki magukról. (A kultúrlények viszont az átlagnál óvatosabbak, csak 2,2-t.) Átlagosan a vizsgált 11-ből 3,1-et adtak meg.

INTERNET 18

INTERNET INDEX: gyakran 2 pont, ritkán 1 pont (csak mindegyik kérdésre válaszolók) A netlakó lányok indexe (5,4) valamivel nagyobb, mint a netlakó fiúké (4,6). A kultúrlények netfüggőségi indexe mindössze 2,7 Átlag: 3,4

Internetről az Internetről

MOBIL egyre inkább felértékelődik a mobiltelefonok szerepe a fiatalok életében –az okostelefonok árának csökkenésével ez a tendencia várhatóan tovább erősödik új kihívások és veszélyek - mobilizálódik a médiafogyasztás és egyre nehezebben lesz kontrollálható a fiatalok 98%-ának van saját mobiltelefonja, 43%-nak olyan készüléke van, ami alkalmas internetezésre. A Facebook hivatalos statisztikája szerint jelenleg az oldalnak több, mint 750 millió felhasználója van, és közülük több, mint 250 millió használja az oldalt mobil eszközön keresztül. A mobil eszközöket használók kétszer olyan aktívak a Facebookon, mint azok, akik nem mobil eszközön keresztül lépnek be az oldalra. Fotó: Flickr/Nimbuzz Forrás: http://www.facebook.com/press/info.php?statistics Fotó: Flickr/Nimbuzz

MOBIL A fiatalok több mint fele szokta az iskolában órák alatt használni a telefonját. (12%-át nagyon gyakran, 45% ritkán) Háttérkép: Flickr/gillyberlin Háttérkép: Flickr/gillyberlin

PÉLDAKÉP Érdekes módon a közösségi oldalakon való aktivitás pozitív hatással van a példaképválasztásra. Az inaktívaknak 47%-a nem tudott vagy akart választani példaképet, míg a nagyon aktívaknak csak 37%-a. A sokat és profin netező („netlakó”) lányok viszik a pálmát e téren, közülük csupán 31% nem nevezett meg példaképet. A kultúrlények közül választották legtöbben követendő példának szüleiket (35%). A netlakók, különösen a fiúk viszont előszeretettel választottak ilyen személyt a médiából.

PÉLDAKÉP

MÉDIA ÉS ÉRTÉKTUDAT A kultúrlények számára legkevésbé fontos a pénz, viszont ők még az átlagnál is valamivel jobban vágynak arra, hogy szeressék a munkájukat.

MÉDIA ÉS ÉRTÉKTUDAT

Konklúziók: Együtt-egyedül SZÜLŐK EGYEDÜL TARTALOM EGYÜTT/EGYEDÜL KORTÁRS KÖZÖSSÉGEK , ISKOLA a) kamaszkor előtti életszakaszok: Együtt b) kiskamaszkor: Egyedül c) kamaszkor: Együtt/Egyedül a) fiatalabbak, mint akiket kutatunk, de pl. Antalóczy Tímea óvodásokkal csinált fókuszcsoportokat, náluk a SZÜLŐ szerepét kell erősíteni a szocializációban nagyon fontos életszakaszban b) a szülőkről leváló kiskamaszokat TARTALOM készítésekkel kell segíteni (Családi Kör a Facebookon) c) a nagyobbakat (akik már érzik, h nem minden stimmel), KORTÁRS KÖZÖSSÉGEK támogatásával, ISKOLA (esetleg törvényalkotók) terepe

Egy példa @Addict01: ha kihagyom az összeesküvés-elméleteket, akkor maholnap olyan károd szármarzhat, hogy több olyan dolgot vetetnek meg veled a jobban targetált reklámokkal, mint fb nélkül a rosszabbul targetálttal. hogy kárnak tekinted-e, hogy több felesleges szart nyomnak le a torkodon, az relatív. ha most azt gondolod, hogy "dehát amúgy is akarok olyat venni", akkor már level 1 completed, az érdeklődésed már felkeltették valami haszontalan hulladék iránt. holnapután többet fizetsz majd az egészségbiztosításért (mert mondjuk cigizős-bulizós fotód van, neadjisten "csak megfogtad a haver bongját míg cipőt köt"). a hr-es meg egyből visszadobja a cv-det mert a gépi modellek szerint az attitűd-mátrixod 2 ponttal kevesebbet mutat a szükségesnél (mert kielemzi mikor mikkel foglalkoztál, posztoltál). ugyanúgy jellemző lesz rád, mint a kézírásod. ez ugye szénalapú hr robotokkal már most divat. hirtelen ez az, ami eszembe jutott. ennél sokkal csúnyábbak vannak a "diktatúra esetén" és a "gonosz ember egész nap ezen agyal" kategóriában. nyilván milyen szuper igazságos világ lesz. http://www.hwsw.hu/hirek/47409/facebook-timeline-open-graph-kozossegi-web.html   A Facebook újabb csapást mér a közösségi hálózatok világára és igyekszik véglegesen bedrótozni magát részben az offline világba is. Amellett, hogy a Timeline nevű új profiloldallal arra sarkall, hogy minden mozdulatunkat osszuk meg és ha lehet a múltunkat utólag adminisztráljuk az oldalon, az Open Graph technológiával a megosztást automatikussá is tenné.

Köszönjük a figyelmet! Antalóczy Tímea Kósa Éva László Miklós Óvónők Tanárok Szülök Hallgatók Doktoranduszok Adatelemzés: Danó Györgyi (válaszoló) Fiatalok