KÓSA ÉVA – LÁSZLÓ MIKLÓS: EGYÜTT-EGYEDÜL Sherry Turkle „modern őrület” 2011.
A KUTATÁSOK JELLEMZŐI MÓDSZERTAN 1998 óta hatodik kutatás: tinédzserek és a média kapcsolata 2011 kiemelt téma: internetezési, mobiltelefon használati szokások 2000 fős survey diákok két almintáján diák, tanári ill. szülői interjúk fókuszcsoportok Egyedül hagytuk Mit fogunk elmondani (és mit nem): mit mértünk, mi a legérdekesebb, mi következik ebből adatbázisok másodelemzése tartalomelemzés
A KUTATÁSOK ÁLTAL LEFEDETT FIATALOK 13-17 évesek internethasználó 9-16 évesek (EUkidsOnline kutatás) iskolarendszerben tanuló 13-17 évesek (saját kutatás) A(min.) 90%-os aránnyal valszeg reális 2004, Beiskolázási arányok 5–14 évesek a korosztály százalékában 15–19 évesek a korosztály százalékában 100,5%, 85,5% http://www.ofi.hu/tudastar/fuggelek-tablazatok/4-oktatasi-rendszer http://www.ofi.hu/tudastar/jelentes-magyar/oktatasi-rendszer
MÉDIAHASZNÁLAT TV és mobiltelefon már évek óta, lényegében minden tinédzser otthonában van az internettel (akár vezetékes, akár mobil) ellátott háztartások aránya a tizenévesek körében 91% (2009-ben 84% volt) a vizsgált háztartásokban átlagosan 2,7 televíziókészülék és 4,2 mobiltelefon található. a fiatalok családjainak 59%-ában van internetkapcsolatra képes mobiltelefon, és a megkérdezett diákok 43%-a rendelkezik ebből sajáttal a háztartások 9/10-ében több mint 10 tévécsatorna fogható a fiatalok több mint felének (54%) kevesebb mint 50 könyve van (tankönyvek nélkül)
MÉDIAHASZNÁLAT NMHH Műsorelemző osztály – AGB Nielsen Médiakutató Kft. (műszeres mérés) adatai is hasonló trendet mutatnak. Szintén a NMHH Műsorelemző osztály – AGB Nielsen Médiakutató Kft. adatai szerint: azok a 4-17 évesek akik otthonában van internet, egy hétköznap átlagosan 15 perccel kevesebb időt fordítanak TV és 12 perccel kevngesebbet videó nézésére. (Hétvégenként ennél is nagyobb az eltérés: TV-38 illetve videó-13 perc.) Multitasking
MÉDIAPREFERENCIA Közszolgálat IMÁZS A fiatalokat arra kértük, hogy értékeljék hasznosság és érdekesség szempontjából a következő televízió csatornákat: RTL Klub, TV2, M1, M2, Duna Tv. Mind a két kereskedelmi és mind a három közszolgálati adó esetében igaz, hogy a kereskedelmi adókat érdekesebbnek, mint hasznosabbnak, a közszolgálatiakat pedig hasznosabbnak, mint érdekesebbnek találták, de emellett is mindkét szempontból az RTL Klub és a TV2 kapta a legjobb értékelést. Az értékelés ötfokú skála segítségével történt. Míg a két kereskedelmi csatorna érdekesség szempontjából átlag kb. 4-es osztályzatot kapott, addig a közszolgálati adók 2-est „érdemeltek ki” a fiataloktól. A hasznosság tekintetében kisebb a különbség az átlagértékek között, a leginkább és a legkevésbé hasznosnak ítélt adó között is csak 1,04. Ahogy a kedvenc csatornák esetében, úgy e két értékelési szempontnál is az RTL Klub megelőzi a TV2-t. NMHH Műsorelemző osztály – AGB Nielsen Médiakutató Kft. adatai szerint a 13-17 éves korosztály körében 2010-ben és 2011-ben is a legnézettebb adók voltak (sorban): RTL-klub, TV2, Disney Channel.
TV MŰSOROK
CSERE KÓSA ÉVA LÁSZLÓ MIKLÓS
HASZNÁLAT ÉS SZÜKSÉGKIELÉGÍTÉS
SZÜLŐI MEDIÁCIÓ
SZÜLŐI MEDIÁCIÓ
SZÜLŐI MEDIÁCIÓ
SZÜLŐI MEDIÁCIÓ Hogyan viszonyulnak a szülők a gyerekeik közösségi média használatához? A megkérdezett gyerekek és fiatalok szüleinek: 32%-a nem engedélyezi gyermekük közösségi oldalakon történő regisztrálását 20% pedig csak szülői felügyelettel engedélyezi a használatot 48%-a nem korlátozza e tekintetben a gyermekét A legengedékenyebben általában az észak-európai szülők, a legkevésbé engedékenyek a nyugat- és dél‑európai szülők. A magyar szülők a "középmezőnybe" tartoznak: 54% megengedő, 16% szülői felügyelethez köti, 30% pedig tiltja a használatot. (EUKidsOnline nemzetközi kutatás) Forrás :http://kozmedia.blogspot.com, Fotó: facebook.com
SZÜLŐI MEDIÁCIÓ
SZÜLŐI MEDIÁCIÓ
SZÜLŐI MEDIÁCIÓ A TV nézés lehetőségének megvonása legjobban az általános iskolásoknak és azoknak „fáj”, akik szülei alacsonyan iskolázottak. Ha nem használhatják a mobiltelefonjukat, azt leginkább a budapestiek és a lányok sérelmezik. Azt, hogyha nem számítógépezhetnek és internetezhetnek az általános iskolások és a fiúk értékelik a legsúlyosabb büntetésnek. A barátok a középiskolások számára a legfontosabbak (legalábbis ebből a szempontból), és a lányokat érzékenyebben érinti az erre vonatkozó büntetés, mint a fiúkat. megj.: falvakban kizárólag általános iskolásokat kérdeztünk
MÉDIAREALITÁS
MÉDIAREALITÁS Az iskolázottabb szülők gyermekei reálisabban látják a reklámok világát Általában a lányok jobban hisznek a különböző forrásoknak, mint a fiúk. Kivételt jelent az internet és a reklámok, ezeknél a gyengébb nem tagjai kissé szkeptikusabbak. Az általános iskolások általában valamivel hiszékenyebbek, mint idősebb társaik. A legjelentősebb eltérés a tanárok esetében mutatkozott, a kisebbek 44%-a hisz nekik mindig, a nagyobbaknak csak 26%-a.
MÉDIAOKTATÁS
INTERNETES TUDÁS A gyerekek az internet bennszülöttjei, szüleik viszont csak emigránsok a digitális világban – és ezzel a tinik is tisztában vannak.
INTERNETES TUDÁS
CSERE LÁSZLÓ MIKLÓS KÓSA ÉVA
INTERNET HASZNÁLAT Közösségi oldalak használata nélkül ma már szinte elképzelhetetlen a fiatalok élete, 7%, aki egyáltalán nem szokott ilyen oldalakra felmenni. A két évvel ezelőtti eredményekhez képest fontos/érdekes változások: 5%-kal csökkent azok aránya, akik egyáltalán nem használják a világhálót iskolai feladataikhoz 10%-kal kevesebben vannak, akik sosem vásárolnak a neten. 20%-kal nőtt a közösségi oldalakra nagyon gyakran felnézők aránya A randi- és társkereső oldalak 2009-ben sem voltak túl népszerűek, 2011-re még kevesebben lettek, akik ilyen honlapokon töltenék idejük egy részét. Mind az „egyszemélyes”, mind a társas online játékok esetében csökkent azok száma, akik egyáltalán nem szoktak így szórakozni, de a nagyon gyakran játszók aránya stagnált. Fotó: http://www.soravjain.com/2010/10/40-most-popular-social-networking-sites.html http://www.facebook.com/photo.php?fbid=164174873599892&set=a.151129704904409.29247.148980388452674&type=1 Nélkülözhetetlenek számukra az azonnali üzenetküldő, chatelő programok/felületek; az e-mailezés kevésbé népszerű. A megkérdezettek többsége nem szokott vásárolni a neten.
KÖZÖSSÉGI OLDALAK Magyar Facebook felhasználók - a Socialbakers (2011. szeptemberi) adatai: EUKidsOnline: 9-16 éves gyerekek ismerőseinek száma a közösségi oldalakon Az EUKidsOnline kutatás adatai szerint az EU-ban: a 9-12 évesek 38%-ának, (magyarok 51%) a 13-16 évesek 77%-ának, (magyarok 79%) van profilja valamilyen közösségi oldalon a 9–12 évesek 15%-ának 100-nál több visszaigazolt ismerőse van az adott oldalon; ez a szám Magyarország esetében a legmagasabb: 47%
Átlagosan a vizsgált 11-ből 3,1-et adtak meg. INTERNET A netfüggők ennél is több: átlagosan 4,4 adatot adtak már ki magukról. (A kultúrlények viszont az átlagnál óvatosabbak, csak 2,2-t.) Átlagosan a vizsgált 11-ből 3,1-et adtak meg.
INTERNET 18
INTERNET INDEX: gyakran 2 pont, ritkán 1 pont (csak mindegyik kérdésre válaszolók) A netlakó lányok indexe (5,4) valamivel nagyobb, mint a netlakó fiúké (4,6). A kultúrlények netfüggőségi indexe mindössze 2,7 Átlag: 3,4
Internetről az Internetről
MOBIL egyre inkább felértékelődik a mobiltelefonok szerepe a fiatalok életében –az okostelefonok árának csökkenésével ez a tendencia várhatóan tovább erősödik új kihívások és veszélyek - mobilizálódik a médiafogyasztás és egyre nehezebben lesz kontrollálható a fiatalok 98%-ának van saját mobiltelefonja, 43%-nak olyan készüléke van, ami alkalmas internetezésre. A Facebook hivatalos statisztikája szerint jelenleg az oldalnak több, mint 750 millió felhasználója van, és közülük több, mint 250 millió használja az oldalt mobil eszközön keresztül. A mobil eszközöket használók kétszer olyan aktívak a Facebookon, mint azok, akik nem mobil eszközön keresztül lépnek be az oldalra. Fotó: Flickr/Nimbuzz Forrás: http://www.facebook.com/press/info.php?statistics Fotó: Flickr/Nimbuzz
MOBIL A fiatalok több mint fele szokta az iskolában órák alatt használni a telefonját. (12%-át nagyon gyakran, 45% ritkán) Háttérkép: Flickr/gillyberlin Háttérkép: Flickr/gillyberlin
PÉLDAKÉP Érdekes módon a közösségi oldalakon való aktivitás pozitív hatással van a példaképválasztásra. Az inaktívaknak 47%-a nem tudott vagy akart választani példaképet, míg a nagyon aktívaknak csak 37%-a. A sokat és profin netező („netlakó”) lányok viszik a pálmát e téren, közülük csupán 31% nem nevezett meg példaképet. A kultúrlények közül választották legtöbben követendő példának szüleiket (35%). A netlakók, különösen a fiúk viszont előszeretettel választottak ilyen személyt a médiából.
PÉLDAKÉP
MÉDIA ÉS ÉRTÉKTUDAT A kultúrlények számára legkevésbé fontos a pénz, viszont ők még az átlagnál is valamivel jobban vágynak arra, hogy szeressék a munkájukat.
MÉDIA ÉS ÉRTÉKTUDAT
Konklúziók: Együtt-egyedül SZÜLŐK EGYEDÜL TARTALOM EGYÜTT/EGYEDÜL KORTÁRS KÖZÖSSÉGEK , ISKOLA a) kamaszkor előtti életszakaszok: Együtt b) kiskamaszkor: Egyedül c) kamaszkor: Együtt/Egyedül a) fiatalabbak, mint akiket kutatunk, de pl. Antalóczy Tímea óvodásokkal csinált fókuszcsoportokat, náluk a SZÜLŐ szerepét kell erősíteni a szocializációban nagyon fontos életszakaszban b) a szülőkről leváló kiskamaszokat TARTALOM készítésekkel kell segíteni (Családi Kör a Facebookon) c) a nagyobbakat (akik már érzik, h nem minden stimmel), KORTÁRS KÖZÖSSÉGEK támogatásával, ISKOLA (esetleg törvényalkotók) terepe
Egy példa @Addict01: ha kihagyom az összeesküvés-elméleteket, akkor maholnap olyan károd szármarzhat, hogy több olyan dolgot vetetnek meg veled a jobban targetált reklámokkal, mint fb nélkül a rosszabbul targetálttal. hogy kárnak tekinted-e, hogy több felesleges szart nyomnak le a torkodon, az relatív. ha most azt gondolod, hogy "dehát amúgy is akarok olyat venni", akkor már level 1 completed, az érdeklődésed már felkeltették valami haszontalan hulladék iránt. holnapután többet fizetsz majd az egészségbiztosításért (mert mondjuk cigizős-bulizós fotód van, neadjisten "csak megfogtad a haver bongját míg cipőt köt"). a hr-es meg egyből visszadobja a cv-det mert a gépi modellek szerint az attitűd-mátrixod 2 ponttal kevesebbet mutat a szükségesnél (mert kielemzi mikor mikkel foglalkoztál, posztoltál). ugyanúgy jellemző lesz rád, mint a kézírásod. ez ugye szénalapú hr robotokkal már most divat. hirtelen ez az, ami eszembe jutott. ennél sokkal csúnyábbak vannak a "diktatúra esetén" és a "gonosz ember egész nap ezen agyal" kategóriában. nyilván milyen szuper igazságos világ lesz. http://www.hwsw.hu/hirek/47409/facebook-timeline-open-graph-kozossegi-web.html A Facebook újabb csapást mér a közösségi hálózatok világára és igyekszik véglegesen bedrótozni magát részben az offline világba is. Amellett, hogy a Timeline nevű új profiloldallal arra sarkall, hogy minden mozdulatunkat osszuk meg és ha lehet a múltunkat utólag adminisztráljuk az oldalon, az Open Graph technológiával a megosztást automatikussá is tenné.
Köszönjük a figyelmet! Antalóczy Tímea Kósa Éva László Miklós Óvónők Tanárok Szülök Hallgatók Doktoranduszok Adatelemzés: Danó Györgyi (válaszoló) Fiatalok