A piacok jellemzői fogyasztói és termelői szemmel

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás

Advertisements

FIATALOK AKTIVITÁSA KÖZÖSSÉGFORMÁLÓ TEVÉKENYSÉGEKBEN
Elektronikus ügyintézés, és várható technikai fejlesztések a Növény- és Talajvédelem területén Várszegi Gábor osztályvezető augusztus 30.
A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
GYMSMKH Jegyzői értekezlet május 11. a Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal első negyedévi tapasztalatai a helyi önkormányzatok, kisebbségi.
A Magyar Nemzeti Vidéki Hálózat tevékenysége Kiss Ágnes mb. igazgatóhelyettes MNVH Hatékonyság, Innováció, Szakmaiság HISZ-ünk benne! Budapest, november.
B2B-marketing – A szervezeti piacok
Somogy megyei projektek
Genertel sajtótájékoztató – az NRC kutatási adatai június 9.
A járási rendszer megújítása
Frissdiplomások a munkaerőpiacon - a jövedelmet befolyásoló tényezők
Lakner Zoltán.
Erőállóképesség mérése Találjanak teszteket az irodalomban
MATEMATIKA Év eleji felmérés 3. évfolyam
A helyi közszolgáltatások versenyképességet szolgáló modernizálása Előadó: Varjú Viktor (PhD) tudományos munkatárs MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete.
Humánkineziológia szak
Agárgazdasági Kutató Intézet (AKI)
Minőségmenedzsment 3.előadás
Pályakezdők munkával való elégedettsége Kiss Paszkál ELTE PPK Társadalom- és Neveléspszichológiai Tasznék.
a Nyugat-dunántúli Operatív Program
Mellár János 5. óra Március 12. v
Budapest, szeptember 22.1 A KÖVI képzései a hallgatói vélemények tükrében Baráth Tibor KÖVI igazgató KÖZOKTATÁSI VEZETŐKÉPZŐ ÉS TOVÁBBKÉPZŐ INTÉZET.
6) 7) 8) 9) 10) Mennyi az x, y és z értéke? 11) 12) 13) 14) 15)
Az új történelem érettségiről és eredményeiről augusztus Kaposi József.
Környezettudatos fogyasztói magatartás – a zöld marketing perspektívái
A tételek eljuttatása az iskolákba
TÁMOP B program Képzési kompetenciaprofilok bemutatása
Elektronikai Áramkörök Tervezése és Megvalósítása
TÓPARTI GIMNÁZIUM ÉS MŰVÉSZETI SZAKKÖZÉPISKOLA A évi ORSZÁGOS KOMPETENCIAMÉRÉS eredményei A felmérés időpontja: május 29.
Minőség 2012 – minőségbiztosítás a jövő szállodáiban Dr. Juhász László PhD BGF – KVIFK – Turizmus Intézet - Docens 1 Reformok útján Magyar Tudomány Napja.
1. IS2PRI2 02/96 B.Könyv SIKER A KÖNYVELÉSHEZ. 2. IS2PRI2 02/96 Mi a B.Könyv KönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDevizaKönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDeviza.
Zalayné Kovács Éva: Minőség és könyvtár
Szerkezeti elemek teherbírásvizsgálata összetett terhelés esetén:
Sárgarépa piaca hasonlóságelemzéssel Gazdaság- és Társadalomtudományi kar Gazdasági és vidékfejlesztési agrármérnök I. évfolyam Fekete AlexanderKozma Richárd.
Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet A LEADER PROGRAM MINT HELYI PARTNERSÉG KÉRDÉSEI MAGYARORSZÁGON.
szakmérnök hallgatók számára
A évi demográfiai adatok értékelése
A bio- és funkcionális élelmiszerek fogyasztói megítélése
Logikai szita Izsó Tímea 9.B.
Az internetes ismerkedés hatása a homofíliára Lőrincz László Budapesti Corvinus Egyetem Szociológia és Társadalompolitika Intézet
Számít, hogy 0,61 m2 ? A pedagógusok élet-, és munkakörülményei, a pedagógus életpálya teljességének tükrében Sági Matild Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
LENDÜLETBEN AZ ORSZÁG A Magyar Köztársaság kormánya.
2007. május 22. Debrecen Digitalizálás és elektronikus hozzáférés 1 DEA: a Debreceni Egyetem elektronikus Archívuma Karácsony Gyöngyi DE Egyetemi és Nemzeti.
Szabados Tímea és Wéber Andrea (EBH) október 26. Intézményekbe vetett bizalom és jogtudatosság a mai magyar társadalomban (Kutatási eredményeink.
1 Konjunktúrajelentés 2009  Az üzleti helyzet és várakozások  A befektői környezet A DUIHK 15. konjunktúrafelmérése Dirk Wölfer április 21.
Érettségi jelentkezések és érettségi eredmények 2007 Érettségi jelentkezések - érettségi eredmények.
KÖZVÉLEMÉNYKUTATÁS 2011 BÁTAAPÁTI TÉRSÉG NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC. TETT.
Máth András, Ringier tanácsadó – OAG Szakmai Nap Marketing és kutatás hogyan segíthet a kutatás.
Kutatási eredmények és fehér foltok a migránsok munkaerő-piaci beilleszkedésének kutatásában Kováts András MTAKI.
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
Tanulói utánkövetés 2009/2010. A 2009/2010-es tanévben iskolánkban 210 tanuló végzett. 77 fő a szakközépiskola valamelyik tagozatán 133 fő szakmát szerzett.
Adalékok a magyar tizenévesek vallásosságáról a rendszerváltás után Csákó Mihály CSc egyetemi docens WJLF Pedagógiai Tanszék.
Nyitott Kapuk 2010 Beiskolázási kérdőívek értékelése.
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
Ágazati GDP előrejelző modell Foglalkoztatási és makro előrejelzés Vincze János Szirák, november 10.
2013. számadatai A VSA kapcsolatba kerülők száma 1348 fő (ISZM: 44 fő, hozzátartozó: 41 fő) 1248 fő kliens Nő/férfi 307 fő / 977 fő 24 % nő, 76 % férfi.
A felsőoktatási szolgáltatások rendszer szintű fejlesztése: diplomás pályakövetés és vezetői információs rendszerek (TÁMOP 4.1.3) december 7. Fejlesztés.
Tanulói elégedettségvizsgálat ismertetése HJK
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
GAZDASÁGI ADOTTSÁGOK ÉS FEJLŐDÉSI IRÁNYOK A délkelet-európai országok Novák Tamás MTA – VKI május 16.
Kvantitatív módszerek
Középiskolai továbbtanulás 2012/13 Készítette: Simon Zoltán ig.h.
TÁRSADALMI VERSENYKÉPESSÉG ÉS SIKER A MAGYARORSZÁGI NAGYVÁROSI TÉRSÉGEKBEN BARÁTH GABRIELLA PHD TUDOMÁNYOS MUNKATÁRS KODOLÁNYI JÁNOS FŐISKOLA A MAGYAR.
2011/2012 tanév félévi statisztikai adatai. Hiányzások, mulasztások a tanév során (az első 20) Osztály Egy főre eső igazolt órák száma Egy főre eső.
Tantárgygondozó szaktanácsadás
A Dél-Alföld általános gazdasági helyzete és a mögötte meghúzódó EMBER
Királyné Kerék Anikó programvezető OFA Hálózat – Nyugat-dunántúli Regionális Iroda „KoopeRáció projekt hálózatépítéssel kapcsolatos kérdőíves felmérés.
A TÁRSADALMI JÓL- LÉT KÉRDÉSEINEK ÖSSZEHASONLÍTÁSA EGYES SZOLGÁLTATÓ SZEKTOROKBAN Készítette: Folmegné Czirák Julianna
1 Az igazság ideát van? Montskó Éva, mtv. 2 Célcsoport Az alábbi célcsoportokra vonatkozóan mutatjuk be az adatokat: 4-12 évesek,1.
A félévi tanulmányi munka bemutatása 2014/2015. Összeállította: Kovács Tibor.
Előadás másolata:

A piacok jellemzői fogyasztói és termelői szemmel Juhász Anikó - Szabó Dorottya Agárgazdasági Kutató Intézet (AKI) Élelmiszerlánc Elemzési Osztály A MAGYAR AGRÁRKÖZGAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYESÜLET II. KONFERENCIÁJA Budapesti Corvinus Egyetem 2013. május 3.

Az előadás alapja Az Agrárgazdasági Kutató Intézet (AKI) Élelmiszerlánc Elemzési Osztály Bel- és külpiaci elemzések Juhász A. – Szabó D.: „A piacok jellemzői fogyasztói és termelői szemmel” c. 2011 és 2012 folyamán végzett kutatás A tanulmány nyilvános vitája 2013.02.26. 10 órától, az AKI földszinti tanácstermében volt. Részletesen a piacokkal kapcsolatos kutatásról https://www.aki.gov.hu/publikaciok/publikacio/a:421/Piacokkal+kapcsolatos+kutatás+(2011-2012)

A kutatás adatgyűjtése Piacok (675 vásárcsarnok, piac, termelői piac, biopiac, vásár és búcsú): Települési önkormányzatok a vásárok és a piacok tartásáról szóló rendeletei és határozatai Kistérségek székhelye szerinti önkormányzatok jegyzőinek nyilvántartásai Települések és piacok weboldalai Fogyasztók (851 érvényes kitöltés): Online felmérés: korlátlan önkiválasztásos felmérésének (unrestricted self-selected) Papíralapú kérdőívezés Termelők (202 érvényes kitöltés): Online felmérés: listaalapú kiválasztás (list-based samples)

A kutatás adatfeldolgozása Főkomponens elemzés Klaszterelemzés Kereszttábla elemzés SERVQUAL modell Varianciaanalízis

A kereskedelmi csatornák részesedése a napi fogyasztási cikkek forgalmazott értékéből (2000-2011) Forrás: GfK Hungária (2012): Megduplázódott a piacok árbevétele, Háztartáspanel Sajtóközlemény

Az üzlettípusok választásának aránya élelmiszertermékek szerint Piaci és egyéb közvetlen értékesítés Forrás: AKI, Élelmiszerlánc Elemzési Osztály

Az összegyűjtött termelői és piacok a nyitásuk éve szerint (2012 szeptember) Összesen Ebből 2011 és 2012 során nyitott Termelői piacok 56 34 60,7% Biopiacok 27 2 7,4% Együtt 83 36 43,4% Forrás: AKI, Élelmiszerlánc Elemzési Osztály

Nemzetközi tapasztalatok A új termelői piacok 30%-a zárt be az első 4 évben kevés árus és termékválaszték + nem megfelelő szervezői/termelői kapacitás és tapasztalat (Stephenson et al., 2008) A termelői piacok vásárlói köre jól elhatárolható és leírható klasztereket alkot a vásárlók piacokkal kapcsolatos igényeit is egyértelműen jellemzik (pl.: Elepu és Mazzocco, 2010; Rosa, 2010)

A SERVQUAL modell SEVice Quality = szolgáltatás-minőség Zeithaml, Parasuraman, Berry (1985) Cél: általánosan alkalmazható modell bank-, bróker- és javítószolgáltatások mérésére Kiindulópont: ügyfelek adott szolgáltatáshoz kapcsolódó elvárásai és a kiszolgálás észlelt jellemzői eltérnek egymástól fogyasztó úgy értékel, hogy az adott tevékenységgel kapcsolatos elvárásait összeveti a teljesítés során észlelt tapasztalataival

A SERVQUAL modell 22 állítás osztályozása 5 vagy 7 fokú skálával faktoranalízis alkalmazásával 5 terület értékelése: Tárgyi környezet (Tangibles): A kiszolgáló helyiség, a felszerelés, a személyzet és a kommunikációs eszközök megjelenése. Megbízhatóság (Reliability): Az ígért szolgáltatás pontos és megbízható elvégzése. Ügyfélközpontúság (Responsiveness): Azonnali rendelkezésre állás és segítségnyújtás. Garancia és bizalom (Assurance): Alkalmazottak jártassága és udvariassága, valamint képességük, hogy elnyerjék az ügyfelek bizalmát, és megbízhatóságot közvetítsenek számukra. Empátia (Empathy): Az ügyfelek személyes igényeihez való igazodás

A SERVQUAL modell Az eredeti modell hátránya: általános formában főleg a szabványosított, hasonló típusú szolgáltatások esetében alkalmazható, az egyedi szolgáltatások elemzésére kevésbé alkalmas De! néhány módosítással hozzáigazítható a sajátos formákhoz is (pl. Becser, 2008; Rosa, 2010; Lülfs-Baden et al., 2008)

A SERVQUAL modell felépítése a fogyasztói felmérésben Elvárások: vásárlás helyszínének megválasztását befolyásoló tényezők Tapasztalat: piacokat értékelő állítások 4 dimenzió Környezet (kulturált, tiszta környezet, megfelelő mellékhelyiség, vásárlás élménye, hangulata); Szolgáltatások (étkezési lehetőség, előrendelési lehetőség, programok, honlap, bankkártyás fizetési lehetőség); Kényelem (parkolás, nyitva tartás, áruválaszték, könnyű megközelíthetőség); Termékek (minőség, eredet, frissesség)

A SERVQUAL modell eredményei a fogyasztói felmérésben Szolgáltatás Környezet Tapasztalat 3,29 Kényelem Termék Fogyasztói elégedettség -0,14 Elvárás 1,98 3,91 4,51 1,72 3,80 -0,26 -0,11 -0,53 3,43 3,46 3,20 3,98 Tényezők Tényezők Tényezők Tényezők Forrás: AKI, Élelmiszerlánc Elemzési Osztály

A piacok értékelése alapján létrehozott fogyasztói klaszterek értékelésének átlagai Piac-ellenesek Elhatáro-lódók Élmény-keresők Termék-centrikusok Piac-imádók Együtt Piac megítélése Környezet 2,00 2,35 3,52 4,38 3,15 Szolgáltatás 1,60 1,33 1,95 1,51 3,27 1,93 Kényelem 1,58 3,76 4,07 4,50 3,44 Eladó/megbízhatóság 2,86 3,11 3,87 4,08 3,18 Termékek 2,20 3,29 3,58 4,20 4,13 3,48 Főátlag 1,88 2,62 3,43 3,04 Forrás: AKI, Élelmiszerlánc Elemzési Osztály

A piacok értékelése alapján létrehozott fogyasztói klaszterek demográfiai jellemzői Piac-ellenesek Elhatáro-lódók Élmény-keresők Termék-centrikusok Piac-imádók Együtt Arány (fő) 3,8 % (6) 28,1% (45) 31,3% (50) 30% (48) 6,9% (11) 100% (160) Átlagéletkor (év) 50,3 37,8 43,7 Nők aránya (%) 73,3 46,9 63,3 Társsal élők aránya (%) 100,0 64,3 81,8 78,8 Gazdasági státusz (pc) -1,12 0,01 -0,08 -0,29 Aktívak aránya (%) 50,0 84,1 60,0 69,3 Diplomások aránya (%) 33,3 90,9 69,5 Fővárosiak aránya (%) 16,7 19,1 45,5 27,8 Városiak aránya (%) 62,2 27,3 49,0

A piacok értékelése alapján létrehozott termelői klaszterek értékelésének átlagai Elégedettek Elégedetlenek Együtt Piac megítélése Környezet 4,56 3,29 4,04 Szolgáltatás 3,16 1,72 2,50 Kényelem 4,60 3,64 4,19 Eladó/megbízhatóság 4,14 3,47 3,84 Termékek 4,22 3,26 3,80 Főátlag 3,07 3,67 Forrás: AKI, Élelmiszerlánc Elemzési Osztály

A piacok értékelése alapján létrehozott termelői klaszterek demográfiai jellemzői Elégedettek Elégedetlenek Együtt Termelők száma 9 7 16 Átlagéletkor (év) 55,8 42,3 49,9 Gazdasági státusz (pc) -0,19 -0,03 -0,13 Gazdaság földterülete (ha) 38,7 87,2 56,2 Mióta működik a gazdaság? (év) 20,9 13,0 17,4 Mióta piacozik? (év) 10,0 6,1 8,3 Mennyit van piacon? (óra/hét) 37,7 16,6 27,1

Az öt piaci dimenzió termelői és a fogyasztói átlagértékeléseinek különbségei Forrás: AKI, Élelmiszerlánc Elemzési Osztály

4. Felülértékelt, de kevésbé fontos 3. Felülértékelt, de kielégítő A piacok fogyasztói és termelői értékeléseinek átlagai a fogyasztók elvárásának tükrében 2. Fontos és hiányzó 4. Felülértékelt, de kevésbé fontos 1. Döntő és fejlesztendő 3. Felülértékelt, de kielégítő Forrás: AKI, Élelmiszerlánc Elemzési Osztály

Köszönöm a figyelmet az AKI, Élelmiszerlánc Elemzési Osztályának nevében! Juhász Anikó Ellátási lánc Juhasz.aniko@aki.gov.hu Jankuné Kürthy Gyöngyi Nemzetközi egyezmények, organikus termékek piaca gyongyi@aki.gov.hu Wagner Hartmut Külkereskedelem wagnerh@aki.gov.hu Felkai Beáta Olga Kiskereskedelem felkai.beata.olga@aki.gov.hu Darvasné Ördög Edit Minőségtanúsítási rendszerek Darvasne.Ordog.Edit@aki.gov.hu Györe Dániel Közvetlen értékesítés, Bor piac Gyore.Daniel@aki.gov.hu Szabó Dorottya Piacok, Kutatásmódszertan Szabo.Dorottya@aki.gov.hu Bürger Béláné Adatbázisok kezelése Burger.Belane@aki.gov.hu Vajdicsné Bélteki Beáta Titkárnőnk Vajdicsne.Belteki.Beata@aki.gov.hu