Marista Iskolatestvérek Németországban Továbbképzés 2006. július 2. Apor Vilmos Katolikus Iskolaközpont Maristen-Gymnasium Furth.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az iskola otthonai 100 év alatt 1912 Az iskola ideiglenes elhelyezésére a Ciszterci Rend Apáca utcai házának I. emeleti helységeit bérelték ki.
Advertisements

Az I. világháború
Van-e „Fazekas titok”?.  1911 – ben Bárczy István f ő polgármester alapította  1948 – tól óvoda, általános iskola és módszertani központ egy épületben.
Tíz éves a Filozófiai Kert
K REFORMÁCIÓ C SZÉKELYUDVARHELY KOLLÉGIUM E M 100 ÉV T.
Tanulók fejlődésének nyomon követése
Grafikus felhasználói felület Windows alatt
KLEBELSBERG KUNO Miniszter: Kultuszminisztersége
Milyennek akarta Jézus Krisztus a közösséget?
Katona József MKSZIG 1 Katona József Szakközépiskola és Felnőttoktatási Gimnázium.
valkói egyházközségben
Készítette: Reményi László1 Pátyi Szent Imre Templom, Plébánia és Közösségi Ház Építési engedélyezési terve.
Európai Lányok prezentációja Révai Miklós Gimnázium és Kollégium Győr,
Széchenyi István Gimnázium Nyitott nap negyedikeseknek november 27.
DÉVAVÁNYA.
A falu bemutatása Készítette: Szlovicsák Valéria 8.c
Gimnázium Szigeti épület A kollégium Iskolánk rövid története.
Oktatás és képzés Bajorországban
Az Európai Unió létrejötte, bővítésének állomásai
M ű szaki és Természettudományi Egyesületek Szövetsége Szabolcs – Szatmár – Bereg Megyei Szervezete.
Selyem Melinda Mercédesz
Dávid és Góliát a modernkori egyháztörténetben Az Evangélikus Egyház szerepe a Német Demokratikus Köztársaságban, különös tekintettel a rendszerváltás.
EU alapismeretek E-Learning.
Aszályok gyakorisága, erőssége, okozott kár - európai vonatkozások
Nemes Nagy Ágnes Élete
Cigány ügyek az Emberi Jogok Európai Bírósága előtt Siófok, szeptember 16.
Modernizmus és várostervezés
Az Európai Unió és Magyarország
Karácsonyi János Katolikus Gimnázium
Az Európai Unió története
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola szeptember.
TISZK informatikai rendszerek MS alapon
A Barcsi Általános Iskola Arany János Tagiskolája bemutatkozik
Óbarok Forrás: Saját képek.
Földünk a második világháború után
2004. október 28. Változó közoktatás a változó világban Általános iskolák Józsefvárosban
A hazai iskolai könyvtárak fejlődéstörténete
Csáki Zoltán Országos Széchényi Könyvtár Digitális folyóiratok tartalomjegyzékeinek feldolgozása az OSZK-ban (EPAX projekt) NETWORKSHOP 2008.
A Lévay József Református Gimnázium és Diákotthon KÜLDETÉSNYILATKOZATA MUNKAANYAG: az augusztus i csoportmunkák, a vezetőségi együttgondolkodás,
Közösség Az Egyház – ecclesiola. Ő Átala, Ő Vele, Ő Benne.
Nemes Nagy Ágnes Született Budapesten január 3-án, ugyanitt halt meg augusztus 23-án.
Nemes Nagy Ágnes.
Humán TISZK TÁMOP projekt 2012/13-as tanév Nemes Nagy Ágnes Művészeti Szakközépiskola.
UNICEF PROJEKT: GYERMEKBARÁT ISKOLA 2011/2012
Határtalan Civil Nap Pestújhely Menyhért Péter Demokrácia kellék– társadalmi harmónia: 10 éves a csepeli civil együttműködés Ötlet megszületése:
Káli Csaba: Egy gróf az emigrációban. Teleki Béla naplója
Európai Vegyipari Szociális Párbeszéd Bizottság Balatonszemes.
„Ott föntről, ha ránk tekintenek a szüleink, örülnek.”
INTEGRÁCIÓ A SZAKKÉPZÉSBEN (avagy TISZK?)
Gárdonyi Géza Ciszterci Gimnázium , Szakközépiskola és Kollégium
Felekezeti statisztika Irányító tanár: Hasas Tünde Szerz ő k: Szabó Katalin Kertész Erika Veres Janka Eszter Szent László Római Katolikus Gimnázium Nagyvárad.
(Gerhardinger Mária Terézia alapító anya)
Felnőttoktatási tájékoztatója
Alapiskola A szentpéteri iskolákról, illetőleg keletkezésükről néhány adat áll csak rendelkezésünkre ig csupán egy tanteremből állt az iskola. A.
barátok és kollegák-itthon és külföldön-, határokon átívelő kapcsolatok és utazások, csereprogramok szakmai tudást támogató szövetség, továbbképzések,
Összeállította: Kovács Tibor igh. A NDRÁSSY GYULA G IMNÁZIUM ÉS K OLLÉGIUM Nyílt nap
Általános iskola első osztály
Szecessziós épület 1910 építési év 37 albetét 2013 május óta áll a kezelésünkben Új építésű két épületből álló lakópark 14 albetét 2008 szeptember óta.
Szeged az I. Világháborúban ( )
Weöres Sándor Általános Iskola és Művészeti Iskola
Budapest IX. Kerületi Weöres Sándor Általános Iskola és Gimnázium
Kecskemét az első világháború éveiben
Szerző: Kostyalik Marcell 9.c
Erdőművelés Tanszék Selmecbánya – Sopron
Kövér családok.
Ceglédi Közgazdasági és Informatikai Szakközépiskola MEGALAPÍTÁSÁNAK 45. évfordulójára.
SZEPSI MAGYAR TANNYELVŰ ALAPISKOLA ÉS GIMNÁZIUM
FELVÉTELI, avagy hogyan jelentkezünk középiskolába
A SZEPSI MAGYAR TANNYELVŰ ALAPISKOLA ÉS GIMNÁZIUM RÖVID TÖRTÉNELME
Előadás másolata:

Marista Iskolatestvérek Németországban Továbbképzés július 2. Apor Vilmos Katolikus Iskolaközpont Maristen-Gymnasium Furth

Előzetes - utólag •Egy kis FMS-rendtörténet (statisztikával) •„Europa-Zentral-West” (Provincia) •Házak Németországban (Furth, Mindelheim, Cham, Rechlinghausen, Dessau) •Misszió (Roo, Ramba, Orore, Nairobi) •Marista identitás (Konstitúció)

FMS-Rendtörténet (D-H) •Első világháború előtt: német testvérek Belgiumban és Óceániában. Kiképzés: Arlon (B). •1914. február 3: első közösség Recklinghausenben (Fr. Raymund Koop) – német testvéreknek el kell hagyniuk B-t. •1915. január 25: Furth – Philomena von Hornstein bárónő. •1920-tól: számos alapítás – Dél- Bajorország. •NS-kor: egyházi iskolák bezárása. (Testvérek külföldön – pl. Magyarországon). •1946-tól: Német Rendtartomány (Provincia). •Marista testvérek Törökországban 1904-től, 1908: missziós ház Isztambulban. •1909: első közösség Orsován. – 1916-ban román előrenyomulás miatt elmenekülnek Magyarországra. •1923: Kispest: Szt. József Fiúkollégium. •1928: Bp. IX. Hőgyes E. u.: Champagnat Iskola. •Háború alatt: üldözöttek segítése, 1944-ben testvérek letartóztatása. •Háború után újjáépítés, 1948: államosítás, 1950: kiutasítás az országból.

FMS-Rendtörténet (D-H) (Két fotó – 1931/32) Recklinghausen 1931 Budapest július

FMS-Rendtörténet (D-1945 után) •1•1946: Önálló Német Rendtartomány (Deutsche Ordensprovinz). •1•1984. december: Önkéntes német maristák is részt vesznek a kenyai misszióban. •2•2000. április 14: Az „Europa-Zentral-West” tartomány német szektora. •2•2003. április: A kenyai szektor a „Zentral-Ost-Afrika” nagytartományba tagolódik. •2•2003. szeptember 18: „Institut der Maristenbrüder FMS Deutschland (Körperschaft des öffentlichen Rechts) der Provinz Europa-Zentral-West”.

FMS-Rendtörténet (Maristák Chamban – 1961)

Marista – statisztika (világszerte)

Marista – statisztika (tartományok)

Marista – statisztika (Europa-Zentral-West) A tartomány összlétszáma: 185 testvér. Központ: Nijmegen (Hollandia) A német testvérek száma: 46.

Rendházak Németországban Furth

Maristen-Gymnasium Furth (Történet) •1•1946: Hatosztályos fels ő iskola rendi növendékeknek. •1•1954: „Államilag elfogadott reáliskola”. •1•1958: „Fels ő reáliskola”. (Ca. 100 tanuló) •1•1965: „Maristen-Gymnasium – Ordensseminar”. •1•1976: „Államilag elismert”. •1•1981: Bezárják az internátust. •1•1985: Az els ő négy leány. •1• : Maristák sajtóközleménye: bezárják az iskolát. •1• : Új gimnázium építése. •1•1993: Alapk ő letétel. •1•1995: Beköltözés az új épületbe. •1•1997: Az els ő érettségi. •2• : Top 100 egyike (Németország). •2•2006. augusztus 1: Iskolafenntartó: Schulstiftung der Diözese Regensburg.

Rendházak Németországban Cham 1923: Diákotthon a Cordonhausban. 1924: St. Josef Diákotthon építése. 1932: Magán népiskola megnyitása. 1937: Nácik bezárják az iskolát. 1946: Diákotthon a redemptoristák kolostorában. 1947: St. József Diákotthon újranyitása. 1961: Fiú-Reáliskola internátussal. 1966: Új épület: Maristen- Realschule Cham. 1975; 1984: Szaktantermek, tornaterem építése. 2002: Hatosztályos. 2006: Új iskolafenntartó. Ma: rendkívül népszer ű, jó eredményekkel. 30 tanár oktat 503 diákot (fiúk).

Rendházak Németországban Mindelheim - Maristenkolleg

Rendházak Németországban Mindelheim - Maristenkolleg 1926: Alapítás. 1995: Schulwerk der Diözese Augsburg. Ca diák 40 gimnáziumi osztály és 20 reáliskolai osztály. Itt van kollégium is fiúk számára, ezt még a maristák vezetik. Bajorország legnagyobb egyházi iskolája.

Rendházak Németországban Recklinghausen - Realschule 1954: Reáliskola alapítása. 2004: Bistum Münster. 16 osztály. 28 tanár. 490 diák.

Misszió – Kenya • 1984 őszén marista testvérek telepszenek le a Viktória-tó környékén. A projekt felügyelete és vezetése a Német Tartomány feladata. •Tevékenység: •Roo: középiskola •Ramba – Mfangona- sziget: kézműves (ipari) iskola •Orore: elemi iskola •Nairobi: Marista Kiképzőközpont.

Misszió – Roo Középiskola: "Bishop Mugendi Secondary School" (BMSS) Maristák 1984 decembere óta 2005: 172 diák (135 € évente egy diákra) „ Marcellin-Klinika”: egészségügyi központ, orvos nincs az egész vidéken től szülészeti állomás. Monika 1 és Monika 2: fiatal özvegyek számára projekt, akiknek a férje AIDS-ben halt meg. Víz!!! 2005: A márciusi és áprilisi szárazság miatt gyakorlatilag nem volt kukoricatermés! (Alapvető élelmiszer)

Misszió – Ramba/Mfangano St. Martin-Youth-Training-Centre (1991 óta) - 50 perces csónakázás Rooból - Kézműves-iskola (vezetője: Fr. Hans Seubert) - Internátus-iskola (maguk főznek maguknak!) - 65 tanonc - Kötelező kétéves mezőgazdasági kiképzés után lesznek kőművesek, asztalosok, lakatosok, szabók. Népszerű a varrókurzus (pl. iskolai egyenruhák!) óta óvoda is (leginkább árvák). - Probléma: Viktória-tó vize 1,7 m-t csökkent.

Misszió – Orore 1996-tól: Miasszonyunkról nevezett Népiskola - N- Nyolcosztályos általános iskola - Bővítés: Nagyon jó eredmények (Kezdeti probléma: kevés testvér tudta a luu nyelvet). - A diáklétszám Nincs internátus. - Kezdetben nem adtak ennivalót, de rákényszerültek (a legtöbb gyerek nem tud mit magával hozni!) - Nehéz útviszonyok.

Marista (tanár)küldetés Konstítúció és statutum (1986) 2. Marcellin Champagnat „…az események és emberek iránti nyitottság.” „Nem tudok gyermeket látni anélkül, hogy fel ne ébredne bennem a vágy: hadd tanítsam a hitre, s hadd ismertessem meg vele, mennyire szereti őt Jézus Krisztus.” 3. „Testvér-voltunk arra hív, hogy mindenkivel Krisztus testvériségében éljünk, különös tekintettel a fiatalokra, s őket önzetlenül szeressük.” 7. „Tevékenységünk … észrevétlen, tapintatos és tisztelettel adózik minden embernek.”

Marista (tanár)küldetés Összefoglalás nyitottság + önzetlenül + szeretet = =Tevékenység: észrevétlen, tapintatos, tiszteletteljes Nyösz(örgés helyett) TETT a TÉT.