A PR eszközei
Az elmúlt évtizedben a csúcstechnológia három fontos területén, a számítástechnikában, a távközlésben és tömegkommunikációban végbement robbanásszerű fejlődés eredményeként bővült mind a belső,mind a külső PR eszköztára. A következőkben bemutatjuk a PR legfontosabb eszközeit.
Nyomtatványok •Termék- és szolgáltatás- szórólapok, image-prospektusok, poszterek, információs anyagok. •Vállalati újság, hírlevél, arculati kézikönyv. •Orientációs kézikönyv: a vállalat tagjainak a magatartását előíró szabálygyűjtemény. •Sajtómappa: a sajtó munkatársai számára összeállított információs anyagok gyűjtődossziéja. •Fogadódosszié: új munkatársaknak készült információs anyaggyűjtemény.
PR-filmek •R•Referenciafilmek: hogyan gyártják, hogyan készül, mi a tartalma, melyek az összetevői, milyen technikai és technológiai folyamatok eredménye, milyen a piaci értékelése, a fogyasztó véleményének, tapasztalatainak bemutatása, a kereskedők tájékoztatása. •B•Belső PR-filmek: a vezetés bemutatkozását, nézeteit, célkitűzéseit és elvárásait tartalmazza. •O•Oktatófilm: értékesítési hálózat bemutatása, műszaki eljárás vagy technológiai folyamat részletezése. •B•Befektetői kapcsolatok film: a befektetők figyelmének a felkeltésére irányuló sajátos érvanyaggal és szakmai információtartalommal, szakértői megszólaltatással és elemzéssel készült film. •K•Közérdeklődést fejlesztő film: a közvélemény nézetrendszerének átformálását szolgáló „nevelőkampány”. Például szelektív hulladékgyűjtést népszerűsítő filmsorozat. •P•PR-sport:például jókívánságok az óév végén, emblémaváltozás vagy címváltozás bejelentése. •P•PR-riport : rendszerint a hírműsor kertében szerkesztett háttérbeszélgetés vagy kerekasztal-beszélgetés formájában készült filmes riport.
Rendezvények •Árubemutatók, kiállítások, vásárok. •Művészeti kiállítások, jótékonysági események, bálok rendezése, évfordulók ünnepelése. •Hétvégék, túrák szervezése, kvízjátékok és vetélkedő szervezése. •Sportesemények, versenyek szervezése. Road show: Utazó cirkusz, országjárás, vidékjárás, komplex rendezvény, több, változó helyszínnel. A program állandó, folyamatosan ismétlődik – mindig más és más helyszínen kerül bemutatásra. Célja: közvetlen termék- és szolgáltatáskontaktus,közvetlen cégkontaktus a célcsoportokkal. Prezentáció: Lehet előadás, bemutató és beszéd is, olyan kommunikációs helyzet, amelyben az előadó áll a figyelem középpontjában, de közönség jelzései, reakciói hatással vannak rá.
Sajtótalálkozók A szervezet és a sajtó közötti kapcsolattartás folyamatosságát és egyben a legfrissebb információk átadási lehetőségét szolgálják. A vállalt sajtókapcsolatainak a célja, hogy a nyilvánosság jól időzítve érkezzen, szakszerű és pontos legyen, összhangban az üzleti törekvésekkel. A jó sajtókapcsolat alapja a kétoldalú kommunikáció. New Release: angolszász kifejezés, és kész, professzionálisan megírt cikket jelent, amit ingyenesen bocsát a cég a sajtó rendelkezésére, szabad felhasználásra. Mellékelhetnek hozzá sajtófotót is. Sajtómonitoring: Két részből áll: a sajtófigyelésből és a sajtóelemzésből. A sajtófigyeléskor az adott időszaki publicitást a sajtófigyelő a megadott kulcsszavak alapján figyeli és válogatja ki. A megjelent cikkek többféle szempont szerint elemezhetők, grafikusan ábrázolhatók, a trendek kiemelhetők.
Készítette: Ladányi Brigi & Kókai Kitti