Avantgárd "A művészet nem a láthatót adja vissza, inkább láthatóvá tesz.„ Paul Klee Készítette: Kis János Szabó József Rédei Gábor Moós Bence.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
XIX. század második fele
Advertisements

A m ű v é s z e t e k A művészet a görög tekhné és technika,
RÁD GONDOLUNK... Emlék - Megemlékezés - Kiállítás El Kazovszkij festőművész kiállítása
Avantgard Európában 1945 előtt
Digitális Fotó Magazin január-február.  A képkompozíció vonatkozásában a pont kifejezés olyan kompozíciós eszközre utal, amely a képmezőhöz képest.
Művészet By: Turi Krisztina.
Courbet: Kőtörők
Piet Mondrian: Vörös fa
Új művészeti törekvések a századelőn
Az avantgárd irodalma.
Rodostói kakukkok.
Új művészeti törekvések a századelőn
AZ AVANTGÁRD új művészeti törekvések a XX. század elején
Népszerű kultúra és magaskultúra
Klimt: A csók
Max Ernst: A szürrealizmus és a festészet
REALIZMUS.
Szecesszió: 1890 – 1914 Secessio lat. ‘kivonulás’ (Art Nouveau, Jugendstil, Modern Style) Új, igényes, dekoratív művészet – szembenállás az ipari technológia.
A romantika irodalmából
a futurizmus futuro = jövő
Szerint a természet értelmetlen rendezetlenségével szemben az emberi kultúrát a szervezettség és fegyelmezett rend jellemzi. A mûvészet célja, hogy új.
A 19. századi líra átalakulása
A modern világirodalom
RENESZÁNSZ FESTÉSZET „A festészet az a művészet, amely arányos vonalakkal és a dolgok természetéhez hasonló színekkel, a perspektíva tényét követve oly.
A líra átalakulása a 19. század második felében
Mozgás és sebesség megjelenése a képzőművészetben
Van Gogh. (Japán fametszet nyomán)
B arokk, mint művészettörténeti stílus
Magyar művészet 1945 előtt.
(Posztimpresszionizmus, szimbolizmus, szecesszió)
Expresszionizmus 31/A.
A romantika.
A FAUVOK nyomában Témahét: 2010.
A SZÜRREALIZMUS.
A szimbolizmus.
Az avantgárd művészeti irányzatok
A dadaizmus.
A futurizmus.
Művészeti-irodalmi irányzatok, stílusok a 20. században
James Ensor: Intrikusok, 1911.
A kubizmus.
A korai avantgárd és a film
műelemzés ELJÁRÁSOK, MÓDSZEREK
a kifejező és az ábrázoló jelleg
Németország és Kelet-Közép-Európa
Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
Az alapvető kommunikáció
Magyar Nemzeti Galéria
MŰVÉSZETTÖRTÉNET Készítette: Ecseri István.
5. AVANTGARDE FILMES IRÁNYZATOK
Szecesszió Készítette: Ecseri István.
Új művészeti törekvések a századelőn
Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
Készítette: Balázs Hanna, Erdélyi Gyula
7. NÉMET EXPRESSZIONIZMUS
Készítette: NoNameTeamAnonymus csapat, 2. forduló, 3.feladat
Petőcz András: Könyörgés 30/B. Hogyan elemezhetünk egy ilyen rövid művet? Életrajzi háttér: 1959-ben született, a nyolcvanas évek egyik formabontó irodalmi.
a kubizmus kubus = kocka
Kép- és film a művészetben, eljárások, irányzatok 1. témakör:
A forma fogalom használatai A forma mint elrendezés – A pythagoreusoknál alakult ki. – Rend, arány(ok), mérték („a szépség a részek világosan meghatározott.
AZ AVANTGÁRD (francia avant garde: előőrs) azoknak a XX. századi irányzatoknak a közös neve, amelyek a művészi forma radikális megújítására törekedtek.
Poltrona di Proust | 1978 Alessandro Mendini Fiktusz Lilla.
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
a kifejező és az ábrázoló jelleg
A romantika.
A Biblia és a képzőművészet
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
Előadás másolata:

Avantgárd "A művészet nem a láthatót adja vissza, inkább láthatóvá tesz.„ Paul Klee Készítette: Kis János Szabó József Rédei Gábor Moós Bence

Általános meghatározás: A szó eredete: "avant garde": francia katonai műszó, jelentése előőrs. Az új, minden eddigi hagyománytól tudatosan eltérni akaró művészeti irányzatok összefoglaló neve a XX. század első felében. Céljuk: már nem a látvány valamilyen mértékű visszaadása, hanem a dolgok mögött rejlő gondolati tartalmak érzékeltetése Törekvéseik, eszközeik: Hagyománybontás: a régi értékek teljes lerombolása vagy átértelmezése A művészi formanyelv radikális megújítása minden művészeti ágban A teljes emberi és művészi szabadság megvalósítása – a konvenciók hiánya Társadalomformáló programjuk is van, mert az emberek tudata másképp nem alakítható át A művészeti ágak közelednek egymáshoz (a film hatása igen erős), tiszta műfajokról már csak ritkán beszélhetünk

Az avantgárd irányzatok csoportosítása Formabontó "izmusok„: Formaépítő "izmusok„: Expresszionizmus Futurizmus Dadaizmus Szürrealizmus érzelmi alapon közelítenek az ábrázolt valósághoz indulatosak a hagyományos formák teljes lerombolása után új valóságot építenek minden művészeti ágban hatni tudnak Kubizmus Konstruktivizmus értelmi, gondolati alapon közelítik meg a világot higgadtabbak a leghagyományosabb formákig bontják le a valóságot, majd azokból építkeznek csak képzőművészeti irányzatok

Formabontó „izmusok” Expresszionizmus (1905-1920) Fauvizmus (1905-1907) Futurizmus (1909-1944) Absztrakt művészet (1910-) Dadaizmus (1915-1922) Szürrealizmus (1924-1945 de elemeiben napjainkig is)

Expresszionizmus Az impresszionizmus ellenpárjaként született. Hátterében ott van a 20. század eleji válságérzet, a filozófia új irányai, az egzisztencializmus és a freudizmus. Előzményként hivatkoztak Van Gogh, James Ensor, Edvard Munch festészetére. Alkotói szándéka szerint a művész legbelső érzelmeinek kivetítése a világra, de nem passzív viszony, egyben átalakítása környezetének; a művész lát, megél, újjáteremt. Céljuk a színek, formák felszabadítása, a hangsúlyozott tartalmat a kifejezés szolgálatába állítják. A színek drámai kezelése, a formák eltorzítása révén hatásos felhívó jellegű, sokszor szociális mondanivalót hordozó alkotás jön létre.

Két irányzat: figurális expresszionizmus kifejezően torzított formák, de a valóság világosan felismerhető érzések hangsúlyozása mozdulatokkal, arckifejezésekkel, gesztusokkal absztrakt expresszionizmus nem valóságrészletet ábrázol belső mozgás, lüktetés érzelemkifejezés pusztán színekkel és formákkal Közös vonások: látomásos, lebilincselő erő kifejező, felerősített színvilág

Képviselők Emil Nolde Ernst Barlach Alberto Giacometti Vaszilij Kandinszkij Henri Matisse Edvard Munch

Expresszionizmus a zenében diszharmónia, atónia(=petyhüdtség ), ellentétesség jellemzi. Képviselők: Bartók Béla Igor Stravinsky Alban Berg Anton Webern Arnold Schönberg

Expresszionizmus az Irodalom Extatikus metafora- és igehalmozás, a hagyományos logikát felborító csapongó mondatfűzés, látomásos képalkotás. Képviselők: Líra: Georg Heym August Stramm Dráma: Georg Kaiser Ernst Toller

Expresszionizmus és a Film Különleges képi és díszletmegoldások, erőteljes fény- és árnyékhatások. Képviselők: Robert Wiene: Doctor Caligari Fritz Lang: Metropolis

Fauvizmus 1905-ben a párizsi Salon d’Automne kiállításán bemutatkozott festőcsoport, a Fauves (’Vadak’) képviselte festészeti irányzat. A Henri Matisse köré csoportosuló művészek a modern francia festészet kolorista irányzatát teremtették meg, de 1908-at követően csoportjuk feloszlott. Munkásságuk hatott a magyar festészetre is Henri Matisse

Czóbel Béla Georges Braque Robert Delaunay Képviselők Czóbel Béla Georges Braque Robert Delaunay André Derain Kees van Dongen

Futurizmus jelentése: futur=jövő szóból Általános jellemzői: A modern nagyvárosi élet, a technika, a sebesség sajátos kifejezőeszközeinek keresése. Eszményképe a konvencióktól nem befolyásolt, a múlt értékeitől akár erőszakosan is megszabaduló ember.

Irodalom Az íráskép extrasága, a nagybetűk és a központozás elhagyása, matematikai és zenei jelek alkalmazása, képversek, összefüggéstelen hang- és szócsoportok, az ún. szabad szavak.

Képviselők Olasz Orosz Marinetti Pallazzeschi Majakovszkij Hlebnyikov, Burljuk

Képzőművészet A mozgások egymás utáni fázisát rögzítő szimultanizmus, a mozgásirányt jelző erővonalak megfestése, az egyetemes dinamizmus érzékeltetése.

Képviselők Olasz Orosz Boccioni Severini Carra Tatlin Larionov Burljuk

Zene Disszonanciával (összhangzásnak ellentéte, tehát a rosszhangzást jelenti) való kísérletezés, zörejek, természeti hangjelenségek felhasználása Képviselője: Russolo

Képviselő: Kassák Lajos Absztrakt művészet Az absztrakt művészet az ábrázolás mozzanatait a műből és a művészi munkából kiküszöbölő, hagyományos természetelvű művészettel szembehelyezkedő, természeti motívumokra még csak nem is utaló képzőművészeti irányzatok gyűjtőneve. Képviselő: Kassák Lajos

Dadaizmus Létrehozói a háború elől menekülnek Svájcba. A szó jelentése Tristan. Tzara szerint francia falovacska, orosz kettős igenlés, illetve nem jelent semmit. A legradikálisabb avantgárd irányzat. Jellemzői: a háború okozta kiábrándultság, végletes elvetése és tagadása mind a polgári világnak,mind a művészetnek. Az esztétikum felett az élet áll, a gesztus, a botránykeltés a fontos.

Képviselő: Duchamp Hausmann Képzőművészet Képviselő: Duchamp Hausmann A képek egymásmellé szeletelt, ragasztott hulladékokból, fényképekből, fényképkivágásokból állnak, előlegezve a fotómontázst, párhuzamosan haladva a filmes montázstechnikával

Szürrealizmus 'sur réalisme' :valóságon túli, valóság feletti Az első mozgalmak kifulladása után lép fel, szintetizáló, összefoglaló törekvéssel. Célkitűzését André Breton, a mozgalom vezetője fogalmazza meg: “föloldani a cselekvés és az álom közti jóvátehetetlen szakítás nyomasztó eszméjét”. Azaz – mint oly sokan a XX. század első felének értelmiségei közül – a társadalmi praxis tekintetében Marx, a lélektan területén pedig Freud tanait követik, kettejük összebékítésére törekszenek.

Irodalom A valóságot, a lényeget a tudat minél teljesebb kikapcsolásával, a lélek mélyrétegeiben keresi. Ehhez a legjobb eszköz a freudi klinikai gyakorlatból vett automatizmus, illetve a félálomban történő írás. Ennek következtében uralkodóvá válik a szimultanizmus. A szürrealista vers központi eleme a kép. Sajátossága a képalkotásnak, hogy az egyes képek összetevőit, illetve a különböző képek közötti távolságot a végtelenbe tágítja, az asszociáció ívét ad absurdumig feszíti. Előfutáruknak Lautréamont meghatározását vallják: „szép, mint egy varrógép és egy esernyő véletlen találkozása a műtőasztalon”.

Líra Breton García Lorca Dráma Antonin Artaud Roger Vitrac Képviselők: Líra Breton García Lorca Dráma Antonin Artaud Roger Vitrac

Képzőművészet Két irányzata különböztethető meg: a figuratív, olykor a realitás elemeit fényképészeti pontossággal megjelenített víziók festészete, ennek képviselője Salvador Dalí,némely munkájával Max Ernst – a másik a mitikus jelképek, a tudat alól feltörő ősi formák inkább nonfigurativ festészete: képviselői Joan Miró, Paul Klee, Yves Tanguy, André Masson.

Salvador Dali Chagall Paul Klee Képviselők: Salvador Dali Chagall Paul Klee

Kubizmus (1907-1920) Konstruktivizmus (1910-1935) Formaépítő "izmusok„ Kubizmus (1907-1920) Konstruktivizmus (1910-1935)

Kubizmus A szó eredete: 'cubus' (latin) = kocka Elsősorban képzőművészeti irányzat. Jellemzői: A jelenségeket geometriai formákra bontani, lehántani a dolgok esetleges, véletlenszerű külső formáját, és felfedezni belső törvényszerűségeit.

Korszakai: 1907–09: analitikus kubizmus. A formák már geometrikusak, de még nincs végleges szakítás a perspektívával, noha több nézőpontú az ábrázolás. 1910–12: szimultán kubizmus. A tárgyak síkra kivetítve, barnásszürke elemek konstrukciójaként jelennek meg. 1913–20: szintetikus kubizmus. Dekoratív kompozíció, mozgalmas ritmus, gazdag színkészlet.

Képviselők: Picasso Braque Gris

Konstruktivizmus A szó eredete: 'constructio' (latin) = felépítés, szerkezet Központjai: Oroszország, Németország, Hollandia Fő törekvésük: a racionális rend, az egyensúly és a nyugalom megteremtése

Képzőművészet Eszközeik: szigorú mértani formákból építkeznek (vonal, négyszög, kör) fehér + 3 alapszín felhasználása (kék, piros, sárga) zárt, arányos, világos szerkesztés Mondrian: Vörös-sárga-kék kompozíció 6. sz. kompozíció

A konstruktivizmus végletes továbbfejlesztése: szuprematizmus Malevics: Szuprematizmus 418 Doesburgh: Aritmetikus kompozíció csak geometria! kidolgozója: Malevics

Építészet BAUHAUS (1919-1933) "Építészek, szobrászok, festők: vissza a kézművességhez! Mert nincs 'hivatásos művész'! Nincs lényegi különbség művész és kézműves között. A művész a kézműves magasabb szintje." (Gropius) német konstruktivista képzőművészeti és szellemi iskola, "a művészetek és mesterségek szabadiskolája" alapítója Walter Gropius céljuk: az emberi környezet átalakítása a funkcionalitás (célszerűség és hasznosság) jegyében a modern építészetre gyakorolt hatása jelentős, de máig is vitatott

Egy kis humor 

Köszönjük a figyelmet: Vége Köszönjük a figyelmet: Szabó József Rédei Gábor Kis János Moós Bence