Az onkológiai betegek pszicho-szociális szükségleteinek felmérése

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A depresszió előfordulása a családorvosi gyakorlatban
Advertisements

„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
Béres Egészség Hungarikum Program Átfogó egészségmegőrző és betegségmegelőző nemzeti program Programindító sajtótájékoztató március 29.
Korfa, egészségi mutatók,…
Egészségérték-gazdálkodás: Mitől függ az egészségünk?
Készítette: Kovács Zsuzsanna május 29.
A tanári munka sikerességének vizsgálata a pedagógiai attitűdök, a tanár-diák viszony és az iskolai élmények összefüggésrendszerében Indoklás.
Közérdekű munka büntetés Dr. Hatvani Erzsébet főigazgató Igazságügyi Hivatal december 12.
A SHARE kutatás kínálta elemzési lehetőségek Gál Róbert & Vargha Lili Szirák, 2011.
Adatok a romániai 1- és 2%-os kampányokról Határtalan Civil Nap, Budapest, május
Erőállóképesség mérése Találjanak teszteket az irodalomban
MATEMATIKA Év eleji felmérés 3. évfolyam
ONKOLÓGIAI ÉBERSÉG Prof. Dr. Kásler Miklós Országos Onkológiai Intézet
Humánkineziológia szak
Szociális munka az onkológiában
Malignus Lymphomák Molnár Zsuzsa O.O.I..
Dr.Vámosi Péter Szent Rókus Kórház Szemészeti osztály
NEMZETKÖZI KITERJEDÉS, HAZAI DATFELVÉTELEK
Orvos- és Egészségtudományi Centrum
BEVEZETÉS A PSZICHIÁTRIÁBA
AZ IDEGRENDSZERI SZÖVŐDMÉNY OKA
Utófeszített vasbeton lemez statikai számítása Részletes számítás
A tételek eljuttatása az iskolákba
Dr. Gombik Gergely pártfogó felügyelői szakreferens
Halandóság és betegségteher idős korban
Szerkezeti elemek teherbírásvizsgálata összetett terhelés esetén:
HELYI PARTNERSÉGEK, MINT A VIDÉKI KORMÁNYZÁS INNOVATÍV ESZKÖZEI 1 A Magyar Regionális Tudományi Társaság IX. vándorgyűlése Révkomárom, november 25.
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
Semmelweis Egyetem ÁOK Családorvosi Tanszék
A szívelégtelenség diagnózisa június Dr. Andréka Péter Semmelweis Egyetem II. sz. Belgyógyászati Klinika.
1 Kétségek között Göd, November 6-7. dr. Kiss József magánszemély.
Idős betegek dialízis kezelésének orvosi, pszicho-szociális és
Veseelégtelen betegek pszicho-szociális problémái
Ápolási tevékenységünk központja a beteg SE ÁOK I.sz.Sebészeti Klinika Budapest Mollnár Enikő Zina.
A GYERMEKVÁLLALÁS HATÁSA A CSALÁDI JÖVEDELEMRE MAGYARORSZÁGON Reizer Balázs Béla és Seres Gyula Szociális munka, szociálpolitika szekció április.
A két vagy több független változó elemzéséhez használható különböző módszerek (Dawson, Trapp, 2001)
szakmérnök hallgatók számára
Fej vagy írás? a tüdőrák éve. Fej vagy írás? 2006 – a tüdőrák éve Mucsi János, Farkas Éva, Tormay Károly Egészségügyi Központ Tüdőbeteg-gondozó.
Emlődaganatok prognózisa a szűrési program tükrében
A évi demográfiai adatok értékelése
Országos Gyermekegészségügyi Intézet
Dr. Bödecs Tamás Pécsi Tudomány Egyetem ETK
Az objektív tápláltsági állapot, a szubjektív testkép és a kortárs bántalmazásban való érintettség vizsgálata országosan reprezentatív adatokon Várnai.
Szabó-Bartha Anett Szabó-Bartha Anett A KRÓNIKUS BETEGSÉGGEL VALÓ MEGKÜZDÉS VIZSGÁLATA A BETEGSÉG-REPREZENTÁCIÓ JELENSÉGÉN KERESZTÜL Debreceni Egyetem.
Máténé Pusztai Annamária* Gődény Anna**
A PSZICHIÁTRIA ALAPVONALAI
PEDAGÓGIAI KÍSÉRLET KOOPERATÍV MÓDSZEREK ALAKAMAZÁSA II. OSZTÁLYBAN A MATEMATIKA TANÍTÁSÁBAN ARI LÁSZLÓ II. év- távoktatás.
7. Csoportok és változók sztochasztikus összehasonlítása (összehasonlítások ordinális függő változók esetén)
Milyen szemléletváltást követel meg a választható portfoliós rendszer bevezetése a pénztáraktól? Pénztárkonferencia 2008 Biró Gergely.
EGÉSZSÉGMAGATARTÁS Egészségmagatartásnak nevezünk minden olyan tevékenységet, amelyet egy önmagát egészségesnek tartó személy vagy preventív céllal végez,
AZ EGÉSZSÉGI ÁLLAPOTOT BEFOLYÁ-SOLÓ TÁRSADALMI TÉNYEZŐK
A pszichoszociális onkológia helyzete és szerepe Magyarországon
Puszta Sándor: Rendeltetés „Amit kigondoltál vidd tovább, ami lettél vállald, de soha ne feledd ami még lehetnél.” - Iskolarendszeren kívüli - Falusi gyakorlati.
Objektivitás keresés a fizioterápiában Csermely Miklós dr.
Dr. Grónai Éva, Dr. Erdélyi Erzsébet, Blézer Zita
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
Egészséglelkesek az iskolákban Az egészségfejlesztés helyzete az általános iskolákban.
Egészségi állapot és öngyilkosság kapcsolata serdülőkorúaknál 2001/2, OKTK pályázat dr. Hajnal Ágnes, Susánszky Éva.
MAT VII. Kongresszus1 Elterelés programban a dohányzásról Szögi Lakatos Maya Törzsök Góczán Emese Kék Kocka Nonprofit BT.
Mindennapi veszteségeink
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
TÁRSADALOMSTATISZTIKA Sztochasztikus kapcsolatok II.
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
A cukorbetegség, mint népbetegség Magyarországon
A magzati vesztesztés mértéke és annak vizsgálati lehetősége a termékenyítés utáni 60. napig tejelő szarvasmarhában Dr. habil. Gábor György PhD tudományos.
Táplálkozástudományi kutatások – PhD konferencia Budapest, 2012
1 Az igazság ideát van? Montskó Éva, mtv. 2 Célcsoport Az alábbi célcsoportokra vonatkozóan mutatjuk be az adatokat: 4-12 évesek,1.
Nemzetközi kapcsolatok Fabry International Network 5th Fabry Expert Meeting Athén május
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
Előadás másolata:

Az onkológiai betegek pszicho-szociális szükségleteinek felmérése Dr. Dégi L. Csaba

Bevezetés Daganatos megbetegedés és halandóság Európában évente megközelítőleg 3,2 millió új daganatos esetet diagnosztizálnak és 1,7 millióra tehető a daganatos betegségekben elhunytak száma (Ferlay és mtsai, 2007). 2020–ra, 50%–os daganatos incidencia növekedést jeleznek - ez globálisan 16 millió új daganatos pácienst jelent illetve 10,3 millió ember halálát okozzák majd (WHO, 2005). Miért? Bevezetés Előzmények Célkitűzések Módszerek Eredmények Megbeszélés Következtetések Köszönet- nyilvánítás Romániai helyzetkép? Leggyakoribb betegségteher és halálok Romániában még nem alakult ki a daganatos betegek pszichoszociális vizsgálatának gyakorlata, szakmai protokollja, ami lehetővé tenné a pszichés és társas okok miatt heveny válságban lévő páciensek korai diagnosztizálását, felismerését, illetve megfelelő kezelését. At first, let me explain, why Romania is interesting to study. CR It is a country which changed socio-political regime 18 years ago. The influence of the two different contexts should be substantial in either communist or in more democratic times. In the former, the pro-natalist demographic policy not only encouraged the combining of work and family, but also had a strong coercive side, forbidding family planning and abortion and discouraging divorces. Nowadays, in democratic and market economy oriented times, political intervention in private life is more veild. Governments are trying to develop programs allowing motherhood to be combined with work. Why the effect of education? The drastic decrease in fertility in Romania after 1989 is not an unusual trend in the European context. But, everywhere there are forerunners and laggers, and a wide literature deals with education as an important criteria differentiating them. However, there are few studies assessing differences in fertility among Romanian women with different educational levels either in communist times or after years of continuous transformation. What is available is based mainly on aggregate macro data which cannot be used effectively to investigate either the effect of educational level on motherhood or the extent to which motherhood can be combined with fulfilling educational aspirations.

Előzmények Szélsőségesen soktényezős valóság 30 év, 70 prospektív pszichoonkológiai kutatás eredményei szerint a daganatos betegségekben a test – lélek – környezet kapcsolatának több alapkérdése is megválaszolatlan (Garssen, 2004). Az elmúlt 20 évben, a daganatos betegek igen magas kielégítetlen, kezeletlen pszichoszociális igényeinek az aránya nem változott (Barg és mtsai, 2007; Mehnert és Koch, 2005). Hol tartunk? Bevezetés Előzmények Célkitűzések Módszerek Eredmények Megbeszélés Következtetések Köszönet- nyilvánítás Romániai valóság? Kezdetleges szerkezet és jelenség Romániában kevés az interdiszciplináris kutatás, mely a daganatos betegségek pszichoszociális vonatkozásait vizsgálaja, multicentrikus kérdőívezés és többváltozós statisztikai elemzés alapján. At first, let me explain, why Romania is interesting to study. CR It is a country which changed socio-political regime 18 years ago. The influence of the two different contexts should be substantial in either communist or in more democratic times. In the former, the pro-natalist demographic policy not only encouraged the combining of work and family, but also had a strong coercive side, forbidding family planning and abortion and discouraging divorces. Nowadays, in democratic and market economy oriented times, political intervention in private life is more veild. Governments are trying to develop programs allowing motherhood to be combined with work. Why the effect of education? The drastic decrease in fertility in Romania after 1989 is not an unusual trend in the European context. But, everywhere there are forerunners and laggers, and a wide literature deals with education as an important criteria differentiating them. However, there are few studies assessing differences in fertility among Romanian women with different educational levels either in communist times or after years of continuous transformation. What is available is based mainly on aggregate macro data which cannot be used effectively to investigate either the effect of educational level on motherhood or the extent to which motherhood can be combined with fulfilling educational aspirations.

Célkitűzések A daganatos betegek distresszét és életminőségét vizsgáltuk a diagnózisközlés szempontjából sajátos romániai kontextusban. Bevezetés Előzmények Célkitűzések Módszerek Eredmények Megbeszélés Következtetések Köszönet- nyilvánítás At first, let me explain, why Romania is interesting to study. CR It is a country which changed socio-political regime 18 years ago. The influence of the two different contexts should be substantial in either communist or in more democratic times. In the former, the pro-natalist demographic policy not only encouraged the combining of work and family, but also had a strong coercive side, forbidding family planning and abortion and discouraging divorces. Nowadays, in democratic and market economy oriented times, political intervention in private life is more veild. Governments are trying to develop programs allowing motherhood to be combined with work. Why the effect of education? The drastic decrease in fertility in Romania after 1989 is not an unusual trend in the European context. But, everywhere there are forerunners and laggers, and a wide literature deals with education as an important criteria differentiating them. However, there are few studies assessing differences in fertility among Romanian women with different educational levels either in communist times or after years of continuous transformation. What is available is based mainly on aggregate macro data which cannot be used effectively to investigate either the effect of educational level on motherhood or the extent to which motherhood can be combined with fulfilling educational aspirations.

Módszerek Használt kérdőívek, skálák – reliabilitás mutatók Bevezetés Előzmények Célkitűzések Módszerek Eredmények Megbeszélés Következtetések Köszönet- nyilvánítás At first, let me explain, why Romania is interesting to study. CR It is a country which changed socio-political regime 18 years ago. The influence of the two different contexts should be substantial in either communist or in more democratic times. In the former, the pro-natalist demographic policy not only encouraged the combining of work and family, but also had a strong coercive side, forbidding family planning and abortion and discouraging divorces. Nowadays, in democratic and market economy oriented times, political intervention in private life is more veild. Governments are trying to develop programs allowing motherhood to be combined with work. Why the effect of education? The drastic decrease in fertility in Romania after 1989 is not an unusual trend in the European context. But, everywhere there are forerunners and laggers, and a wide literature deals with education as an important criteria differentiating them. However, there are few studies assessing differences in fertility among Romanian women with different educational levels either in communist times or after years of continuous transformation. What is available is based mainly on aggregate macro data which cannot be used effectively to investigate either the effect of educational level on motherhood or the extent to which motherhood can be combined with fulfilling educational aspirations.

Módszerek Bevezetés Előzmények Célkitűzések Módszerek Eredmények Megbeszélés Következtetések Köszönet- nyilvánítás At first, let me explain, why Romania is interesting to study. CR It is a country which changed socio-political regime 18 years ago. The influence of the two different contexts should be substantial in either communist or in more democratic times. In the former, the pro-natalist demographic policy not only encouraged the combining of work and family, but also had a strong coercive side, forbidding family planning and abortion and discouraging divorces. Nowadays, in democratic and market economy oriented times, political intervention in private life is more veild. Governments are trying to develop programs allowing motherhood to be combined with work. Why the effect of education? The drastic decrease in fertility in Romania after 1989 is not an unusual trend in the European context. But, everywhere there are forerunners and laggers, and a wide literature deals with education as an important criteria differentiating them. However, there are few studies assessing differences in fertility among Romanian women with different educational levels either in communist times or after years of continuous transformation. What is available is based mainly on aggregate macro data which cannot be used effectively to investigate either the effect of educational level on motherhood or the extent to which motherhood can be combined with fulfilling educational aspirations.

Módszerek Alkalmazott statisztikai módszerek Vizsgálatainkban a változók típusától függően az alábbi többváltozós statisztikai elemzéseket végeztük el az SPSS 15.0 és az AMOS 7.0 programcsomagok alkalmazásával: parciális korreláció, kovarianciaelemzés, hierarchikus logisztikus regresszió, lépésenkénti lineáris regresszió és útelemezés. Kontroll-változók A többváltozós elemzésekben adatainkat életkorra, nemre, lakhelyre, végzettségre, családi állapotra, anyagi helyzetre, vallásgyakorlásra, nemzetiségre, a diagnózis ismeretére és a diagnózisra adott reakciókra, a daganat típusára/lokalizációjára/ stádiumára, az onkológiai kezelésekre valamint az egészségi állapotra kontrolláltuk. Bevezetés Előzmények Célkitűzések Módszerek Eredmények Megbeszélés Következtetések Köszönet- nyilvánítás At first, let me explain, why Romania is interesting to study. CR It is a country which changed socio-political regime 18 years ago. The influence of the two different contexts should be substantial in either communist or in more democratic times. In the former, the pro-natalist demographic policy not only encouraged the combining of work and family, but also had a strong coercive side, forbidding family planning and abortion and discouraging divorces. Nowadays, in democratic and market economy oriented times, political intervention in private life is more veild. Governments are trying to develop programs allowing motherhood to be combined with work. Why the effect of education? The drastic decrease in fertility in Romania after 1989 is not an unusual trend in the European context. But, everywhere there are forerunners and laggers, and a wide literature deals with education as an important criteria differentiating them. However, there are few studies assessing differences in fertility among Romanian women with different educational levels either in communist times or after years of continuous transformation. What is available is based mainly on aggregate macro data which cannot be used effectively to investigate either the effect of educational level on motherhood or the extent to which motherhood can be combined with fulfilling educational aspirations.

Eredmények a vizsgált daganatos betegek 16,9%–a nem ismeri onkológiai diagnózisát az onkológiai diagnózisukat nem ismerő daganatos páciensek kétharmada pedig középsúlyosan vagy súlyosan depressziós Diagnózis Bevezetés Előzmények Célkitűzések Módszerek Eredmények Megbeszélés Következtetések Köszönet- nyilvánítás Distressz 47,5%–a feltehetően kezelést igénylő, klinikai depresszióban szenved 46,7%–uk esetében előfordulnak szorongásos zavarok At first, let me explain, why Romania is interesting to study. CR It is a country which changed socio-political regime 18 years ago. The influence of the two different contexts should be substantial in either communist or in more democratic times. In the former, the pro-natalist demographic policy not only encouraged the combining of work and family, but also had a strong coercive side, forbidding family planning and abortion and discouraging divorces. Nowadays, in democratic and market economy oriented times, political intervention in private life is more veild. Governments are trying to develop programs allowing motherhood to be combined with work. Why the effect of education? The drastic decrease in fertility in Romania after 1989 is not an unusual trend in the European context. But, everywhere there are forerunners and laggers, and a wide literature deals with education as an important criteria differentiating them. However, there are few studies assessing differences in fertility among Romanian women with different educational levels either in communist times or after years of continuous transformation. What is available is based mainly on aggregate macro data which cannot be used effectively to investigate either the effect of educational level on motherhood or the extent to which motherhood can be combined with fulfilling educational aspirations. Életminőség 28,1%–uk számolt be súlyosan alacsony életminőségről (Sehlen és mtsai, 2002) az alacsony életminőségről beszámoló daganatos betegek 75,9%–nál klinikailag diagnosztizálható depressziós tüneteket találunk

Daganatos diagnózis Bevezetés Előzmények Célkitűzések Módszerek Eredmények Megbeszélés Következtetések Köszönet- nyilvánítás I will start the presentation with a short outline. In the first part I’m going to justify why this subject is so important for Romania, what are the theoretical considerations, and which data and methods I used. Next I will present the empirical findings. They concern: 1) the direct and indirect overall effect of education on 2nd birth, and 2) the extent to which changes in socio-political regime, in family policies, and in the educational system affect the impact of education on 2nd birth. The last part of my presentation is dedicated to findings resulted from a multilevel analysis with repeated events and with control of unobserved heterogeneity. The conclusions will finally end the presentation.

Diagnózis - 2006 83.1% 16.9% 2006 Diagnózis IGEN NEM 8%-60% 4%30% Bevezetés Előzmények Célkitűzések Módszerek Eredmények Megbeszélés Következtetések Köszönet- nyilvánítás 83.1% IGEN 16.9% NEM 8%-60% 4%30% 1%-8%

A daganatos diagnózis nem ismerésének hatása a pszichoszociális distressz szempontjából Vizsgált tényezők (szignifikáns) Orvosa szerint nem ismeri diagnózisát (n=70) Átlag (SE) Orvosa szerint ismeri diagnózisát (n=343) F Szig. p Depresszió Depresszió kategóriák Normál (0–9 pont) Enyhe (10–18 pont) Közepes (19–25 pont) Súlyos (26 pont fölött) 26,35 (1,75) n (%) 14 (20,0) 11 (15,7) 13 (18,6) 32 (45,7) 19,12 (,75) 106 (31,2) 83 (24,4) 56 (16,5) 95 (27,9) 13,66 <0,0001 <0,05 Reménytelenség 4,97 (,43) 3,90 (,18) 4,78 Problémaelemző coping 8,16 (,56) 9,50 (,24) 4,56 Életesemények száma 2,02 (,26) 2,85 (,11) 8,28 <0,01 Bevezetés Előzmények Célkitűzések Módszerek Eredmények Megbeszélés Következtetések Köszönet- nyilvánítás 64,3% At first, let me explain, why Romania is interesting to study. CR It is a country which changed socio-political regime 18 years ago. The influence of the two different contexts should be substantial in either communist or in more democratic times. In the former, the pro-natalist demographic policy not only encouraged the combining of work and family, but also had a strong coercive side, forbidding family planning and abortion and discouraging divorces. Nowadays, in democratic and market economy oriented times, political intervention in private life is more veild. Governments are trying to develop programs allowing motherhood to be combined with work. Why the effect of education? The drastic decrease in fertility in Romania after 1989 is not an unusual trend in the European context. But, everywhere there are forerunners and laggers, and a wide literature deals with education as an important criteria differentiating them. However, there are few studies assessing differences in fertility among Romanian women with different educational levels either in communist times or after years of continuous transformation. What is available is based mainly on aggregate macro data which cannot be used effectively to investigate either the effect of educational level on motherhood or the extent to which motherhood can be combined with fulfilling educational aspirations. Kovariánsok: életkor, nem, lakhely, végzettség, családi állapot, anyagi helyzet, vallásgyakorlás, nemzetiség, daganat típus, tumor lokalizáció, betegségstádium, operáció, kemoterápia és sugárterápia. A betegségi állapotukról nem tájékozott páciensek általában idősebbek, izoláltabbak, alulképzettebbek mint a diagnózisukat ismerő társaik, illetve szinte kétszer nagyobb arányban nem részesültek kemoterápiában.

Daganatos distressz Bevezetés Előzmények Célkitűzések Módszerek Eredmények Megbeszélés Következtetések Köszönet- nyilvánítás At first, let me explain, why Romania is interesting to study. CR It is a country which changed socio-political regime 18 years ago. The influence of the two different contexts should be substantial in either communist or in more democratic times. In the former, the pro-natalist demographic policy not only encouraged the combining of work and family, but also had a strong coercive side, forbidding family planning and abortion and discouraging divorces. Nowadays, in democratic and market economy oriented times, political intervention in private life is more veild. Governments are trying to develop programs allowing motherhood to be combined with work. Why the effect of education? The drastic decrease in fertility in Romania after 1989 is not an unusual trend in the European context. But, everywhere there are forerunners and laggers, and a wide literature deals with education as an important criteria differentiating them. However, there are few studies assessing differences in fertility among Romanian women with different educational levels either in communist times or after years of continuous transformation. What is available is based mainly on aggregate macro data which cannot be used effectively to investigate either the effect of educational level on motherhood or the extent to which motherhood can be combined with fulfilling educational aspirations.

A depressziós tünetegyüttes alakulása A depresszióban szenvedők A feltehetően klinikai szintű depresszióban szenvedő daganatos betegek körében a 65 év fölöttiek, a nyolc általánost vagy ennél kevesebbet végzettek, az özvegyek és a diagnózisukat nem ismerők aránya megközelítőleg kétszer nagyobb, a klinikai depressziótól mentes páciensekkel összehasonlítva. A depresszió súlyossága A depresszió súlyossága klinikailag szignifikáns mértékben növekedett a betegségstádium előrehaladtával, az egészségi állapot csökkenésével, a fizikai aktivitás hiányával, a daganatos diagnózis nem ismerésével, illetve a diagnózisra adott negatív–passzív reakciók előfordulásával. Bevezetés Előzmények Célkitűzések Módszerek Eredmények Megbeszélés Következtetések Köszönet- nyilvánítás At first, let me explain, why Romania is interesting to study. CR It is a country which changed socio-political regime 18 years ago. The influence of the two different contexts should be substantial in either communist or in more democratic times. In the former, the pro-natalist demographic policy not only encouraged the combining of work and family, but also had a strong coercive side, forbidding family planning and abortion and discouraging divorces. Nowadays, in democratic and market economy oriented times, political intervention in private life is more veild. Governments are trying to develop programs allowing motherhood to be combined with work. Why the effect of education? The drastic decrease in fertility in Romania after 1989 is not an unusual trend in the European context. But, everywhere there are forerunners and laggers, and a wide literature deals with education as an important criteria differentiating them. However, there are few studies assessing differences in fertility among Romanian women with different educational levels either in communist times or after years of continuous transformation. What is available is based mainly on aggregate macro data which cannot be used effectively to investigate either the effect of educational level on motherhood or the extent to which motherhood can be combined with fulfilling educational aspirations.

Depresszió A depressziós tünetegyüttes széleskörű negatív hatása a pszichoszociális funkcionalitásra és az életminőségre Vizsgált tényezők (szignifikáns) Szubklinikai BDI18 (n=219) Klinikai BDI19 (n=198) F p érték Betegségteher Pontszám átlag (SE) 38,47 (1,44) 51,04 (1,43) 35,43 <0,0001 Reménytelenség 2,41 (,20) 5,72 (,20) 121,10 Magatartási gátlás 6,12 (,30) 8,84 (,29) 38,13 Érzelemközpontú megk. 15,18 (,46) 20,44 (,46) 60,33 Diszfunkcionális attitűd 10,01 (,30) 11,75 (,29) 15,64 Vonásszorongás 45,41 (,60) 51,53 (,61) 46,87 Vitális kimerültség 11,01 (,34) 14,14 (,34) 38,62 Családi támasz hiánya 22,66 (,86) 27,76 (,86) 16,32 Kontrollhit–orvos 11,75 (,30) 12,79 (,30) 5,54 <0,05 Kontrollhit–mások 11,93 (,25) 12,84 (,25) 5,77 Fizikális jóllét 16,71 (,42) 12,81 (,42) 39,87 Érzelmi jóllét 15,58 (,36) 12,62 (,36) 30,69 Társas jóllét 19,67 (,39) 16,99 (,39) 21,30 Funkcionális jóllét Életminőség 69,52 (1,09) 56,37 (1,08) 67,91 Koherencia érzés 9,39 (,20) 8,33 (,19) 13,33 Énhatékonyság 7,64 (,20) 6,98 (,20) 5,00 Bevezetés Előzmények Célkitűzések Módszerek Eredmények Megbeszélés Következtetések Köszönet- nyilvánítás At first, let me explain, why Romania is interesting to study. CR It is a country which changed socio-political regime 18 years ago. The influence of the two different contexts should be substantial in either communist or in more democratic times. In the former, the pro-natalist demographic policy not only encouraged the combining of work and family, but also had a strong coercive side, forbidding family planning and abortion and discouraging divorces. Nowadays, in democratic and market economy oriented times, political intervention in private life is more veild. Governments are trying to develop programs allowing motherhood to be combined with work. Why the effect of education? The drastic decrease in fertility in Romania after 1989 is not an unusual trend in the European context. But, everywhere there are forerunners and laggers, and a wide literature deals with education as an important criteria differentiating them. However, there are few studies assessing differences in fertility among Romanian women with different educational levels either in communist times or after years of continuous transformation. What is available is based mainly on aggregate macro data which cannot be used effectively to investigate either the effect of educational level on motherhood or the extent to which motherhood can be combined with fulfilling educational aspirations. Kovariánsok: életkor, nem, lakhely, végzettség, családi állapot, anyagi helyzet, vallásgyakorlás, nemzetiség, diagnózis ismerete, daganat típus, lokalizáció, stádium és kezelések, egészségi állapot és diagnózisra reakció.

Depresszió emlődaganatos betegeknél Etnikai szempont Depresszió Bevezetés Előzmények Célkitűzések Módszerek Eredmények Megbeszélés Következtetések Köszönet- nyilvánítás Vizsgált tényező R (n=80) RM (n=148) MM (n=461) Depresszió (BDI) Átlag (SE) 16.28 (0.93) 20.12 (1.07) 12.41 (0.46) Depresszió kategoriák (BDI) Normál (0-9 pont) Enyhe (10-18 pont) Közepes (19-26 pont) Súlyos (26 pont fölött) n (%) 22 (27.5) 27 (33.8) 15 (18.8) 16 (20) 43 (29.1) 28 (18.9) 49 (33.1) 233 (50.5) 81 (17.6) 56 (12.1) 91 (19.7) At first, let me explain, why Romania is interesting to study. CR It is a country which changed socio-political regime 18 years ago. The influence of the two different contexts should be substantial in either communist or in more democratic times. In the former, the pro-natalist demographic policy not only encouraged the combining of work and family, but also had a strong coercive side, forbidding family planning and abortion and discouraging divorces. Nowadays, in democratic and market economy oriented times, political intervention in private life is more veild. Governments are trying to develop programs allowing motherhood to be combined with work. Why the effect of education? The drastic decrease in fertility in Romania after 1989 is not an unusual trend in the European context. But, everywhere there are forerunners and laggers, and a wide literature deals with education as an important criteria differentiating them. However, there are few studies assessing differences in fertility among Romanian women with different educational levels either in communist times or after years of continuous transformation. What is available is based mainly on aggregate macro data which cannot be used effectively to investigate either the effect of educational level on motherhood or the extent to which motherhood can be combined with fulfilling educational aspirations.

Onkológiai életminőség Bevezetés Előzmények Célkitűzések Módszerek Eredmények Megbeszélés Következtetések Köszönet- nyilvánítás I will start the presentation with a short outline. In the first part I’m going to justify why this subject is so important for Romania, what are the theoretical considerations, and which data and methods I used. Next I will present the empirical findings. They concern: 1) the direct and indirect overall effect of education on 2nd birth, and 2) the extent to which changes in socio-political regime, in family policies, and in the educational system affect the impact of education on 2nd birth. The last part of my presentation is dedicated to findings resulted from a multilevel analysis with repeated events and with control of unobserved heterogeneity. The conclusions will finally end the presentation.

Az életminőség alakulása Kedvezőtlen Veszélyeztető faktornak bizonyult az alacsony végzettség, az özvegység, a kisvárosi lakhely, a vallásgyakorlás hiánya, a malignus daganatos betegség, az előrehaladott kórfolyamat, a diagnózisra adott negatív–kontrollvesztő válaszok, a rossz/nagyon rossz egészségi állapot, a fizikai aktivitás hiánya, illetve a súlyos depresszió. Kedvező Jelentős tényezőnek számít a magas iskolázottság, a házas családi állapot, a rendszeres vallásgyakorlás egyházban, a benignus daganat, a kezdeti betegségstádium, a diagnózis kapcsán az Istenbe vetett hit, a gyógyulási szándék elhatározása és a betegség tagadása, a jó/kiváló egészségi állapot, a heti/napi rendszerességű fizikai aktivitás és a depresszió hiánya. Bevezetés Előzmények Célkitűzések Módszerek Eredmények Megbeszélés Következtetések Köszönet- nyilvánítás At first, let me explain, why Romania is interesting to study. CR It is a country which changed socio-political regime 18 years ago. The influence of the two different contexts should be substantial in either communist or in more democratic times. In the former, the pro-natalist demographic policy not only encouraged the combining of work and family, but also had a strong coercive side, forbidding family planning and abortion and discouraging divorces. Nowadays, in democratic and market economy oriented times, political intervention in private life is more veild. Governments are trying to develop programs allowing motherhood to be combined with work. Why the effect of education? The drastic decrease in fertility in Romania after 1989 is not an unusual trend in the European context. But, everywhere there are forerunners and laggers, and a wide literature deals with education as an important criteria differentiating them. However, there are few studies assessing differences in fertility among Romanian women with different educational levels either in communist times or after years of continuous transformation. What is available is based mainly on aggregate macro data which cannot be used effectively to investigate either the effect of educational level on motherhood or the extent to which motherhood can be combined with fulfilling educational aspirations.

a rosszindulatú daganatos betegek életminősége Útelemzés – a rosszindulatú daganatos betegek életminősége Bevezetés Előzmények Célkitűzések Módszerek Eredmények Megbeszélés Következtetések Köszönet- nyilvánítás At first, let me explain, why Romania is interesting to study. CR It is a country which changed socio-political regime 18 years ago. The influence of the two different contexts should be substantial in either communist or in more democratic times. In the former, the pro-natalist demographic policy not only encouraged the combining of work and family, but also had a strong coercive side, forbidding family planning and abortion and discouraging divorces. Nowadays, in democratic and market economy oriented times, political intervention in private life is more veild. Governments are trying to develop programs allowing motherhood to be combined with work. Why the effect of education? The drastic decrease in fertility in Romania after 1989 is not an unusual trend in the European context. But, everywhere there are forerunners and laggers, and a wide literature deals with education as an important criteria differentiating them. However, there are few studies assessing differences in fertility among Romanian women with different educational levels either in communist times or after years of continuous transformation. What is available is based mainly on aggregate macro data which cannot be used effectively to investigate either the effect of educational level on motherhood or the extent to which motherhood can be combined with fulfilling educational aspirations.

Komparatív elemzés - 2009 Bevezetés Előzmények Célkitűzések Módszerek Eredmények Megbeszélés Következtetések Köszönet- nyilvánítás I will start the presentation with a short outline. In the first part I’m going to justify why this subject is so important for Romania, what are the theoretical considerations, and which data and methods I used. Next I will present the empirical findings. They concern: 1) the direct and indirect overall effect of education on 2nd birth, and 2) the extent to which changes in socio-political regime, in family policies, and in the educational system affect the impact of education on 2nd birth. The last part of my presentation is dedicated to findings resulted from a multilevel analysis with repeated events and with control of unobserved heterogeneity. The conclusions will finally end the presentation.

Pszicho-szociális szükségletek Komparatív Pszicho-szociális szükségletek Bevezetés Előzmények Célkitűzések Módszerek Eredmények Megbeszélés Következtetések Köszönet- nyilvánítás

Beszéljünk róla?! Komparatív Bevezetés Előzmények Célkitűzések Módszerek Eredmények Megbeszélés Következtetések Köszönet- nyilvánítás I will start the presentation with a short outline. In the first part I’m going to justify why this subject is so important for Romania, what are the theoretical considerations, and which data and methods I used. Next I will present the empirical findings. They concern: 1) the direct and indirect overall effect of education on 2nd birth, and 2) the extent to which changes in socio-political regime, in family policies, and in the educational system affect the impact of education on 2nd birth. The last part of my presentation is dedicated to findings resulted from a multilevel analysis with repeated events and with control of unobserved heterogeneity. The conclusions will finally end the presentation.

Következtetések Diagnózis A „hallgatás szövetsége” modellnek tekintett és támogatott a 2003–as joggyakorlat–változás ellenére. A paradigmaváltás a gyakorlatban feltehetően további éveket vehet igénybe. Bevezetés Előzmények Célkitűzések Módszerek Eredmények Megbeszélés Következtetések Köszönet- nyilvánítás Distressz A középsúlyos illetve súlyos depresszió prevalencia kiemelkedően magasnak számít. A daganatos és depressziós betegeknek 19%, 24% illetve 70%–kal nagyobb a mortalitási kockázata (Onitilo, Nietert és Egede, 2006). A klinikailag nem jelentős depressziós tünetekkel rendelkező érintettek kezeletlen rizikófaktorral rendelkeznek (Purebl és Kovács, 2006) At first, let me explain, why Romania is interesting to study. CR It is a country which changed socio-political regime 18 years ago. The influence of the two different contexts should be substantial in either communist or in more democratic times. In the former, the pro-natalist demographic policy not only encouraged the combining of work and family, but also had a strong coercive side, forbidding family planning and abortion and discouraging divorces. Nowadays, in democratic and market economy oriented times, political intervention in private life is more veild. Governments are trying to develop programs allowing motherhood to be combined with work. Why the effect of education? The drastic decrease in fertility in Romania after 1989 is not an unusual trend in the European context. But, everywhere there are forerunners and laggers, and a wide literature deals with education as an important criteria differentiating them. However, there are few studies assessing differences in fertility among Romanian women with different educational levels either in communist times or after years of continuous transformation. What is available is based mainly on aggregate macro data which cannot be used effectively to investigate either the effect of educational level on motherhood or the extent to which motherhood can be combined with fulfilling educational aspirations. Életminőség Alacsonyabb pontszámátlagot mértünk, mint a normatív adatok – response–shift (Cella, 2002). A pszichoszociális tényezők mediátor szerepe (Devins, 1994).

Következtetések Pszichoszociális tényezők A palliációs és a támogató közösségek között statisztikailag és klinikailag egyaránt szignifikáns különbség csak a fizikai és funkcionális jóllét kapcsán van azonban a globális és főképp a pszicho-szociális életminőség tekintetében nincsenek jelentős eltérések. Eredményeink alapján azt látjuk, hogy a tumor állapotától függetlenül a krónikus betegség folyamatos kihívást, alkalmazkodást jelent a pácienseknek és a szolgáltatásoknak. Halmozott veszélyeztetettség Összességében, a BDI skála átlagértékei alapján igazolható az, hogy a romániai magyar daganatos nők esetében a legmagasabb a depressziós érték, a magyarországi magyar és a román csoportokhoz mérten. Bevezetés Előzmények Célkitűzések Módszerek Eredmények Megbeszélés Következtetések Köszönet- nyilvánítás At first, let me explain, why Romania is interesting to study. CR It is a country which changed socio-political regime 18 years ago. The influence of the two different contexts should be substantial in either communist or in more democratic times. In the former, the pro-natalist demographic policy not only encouraged the combining of work and family, but also had a strong coercive side, forbidding family planning and abortion and discouraging divorces. Nowadays, in democratic and market economy oriented times, political intervention in private life is more veild. Governments are trying to develop programs allowing motherhood to be combined with work. Why the effect of education? The drastic decrease in fertility in Romania after 1989 is not an unusual trend in the European context. But, everywhere there are forerunners and laggers, and a wide literature deals with education as an important criteria differentiating them. However, there are few studies assessing differences in fertility among Romanian women with different educational levels either in communist times or after years of continuous transformation. What is available is based mainly on aggregate macro data which cannot be used effectively to investigate either the effect of educational level on motherhood or the extent to which motherhood can be combined with fulfilling educational aspirations.

Onkopszichológia hatékonysága Intervenció Onkopszichológia hatékonysága Életminőség szempontjából Az onkológiai pszicho-szociális beavatkozások és a felnőtt daganatos betegek életminőségének összefüggéseiről Rehse és Pukrop (2003) 37 kontrollált vizsgálat eredményei alapján hatáselemző meta-analízist készítettek, amelyben az egyes kutatások eltérő eredményesség indikátorait egyetlen, összhatékonysági mutatóra dolgoztak át. Az összhatékonysági mutató kizárólag a daganatos betegek szubjektíven megélt életminőségére vonatkozott. Az elemzésbe bevett 37 kutatást, 1970 és 1990 között publikálták angol és német nyelven. Rehse és Pukrop (2003) eredmények szerint, az összhatás-mutató érték 0.31 (N=3120 páciens), a 95%-os konfidencia intervallumban. Cohen (1977) rendszere alapján ezt közepes-jó hatásnak értelmezhetjük, azaz a pszicho-szociális rehabilitáció hatékony a daganatos betegek életminősége szempontjából. Bevezetés Előzmények Célkitűzések Módszerek Eredmények Megbeszélés Következtetések Köszönet- nyilvánítás I will start the presentation with a short outline. In the first part I’m going to justify why this subject is so important for Romania, what are the theoretical considerations, and which data and methods I used. Next I will present the empirical findings. They concern: 1) the direct and indirect overall effect of education on 2nd birth, and 2) the extent to which changes in socio-political regime, in family policies, and in the educational system affect the impact of education on 2nd birth. The last part of my presentation is dedicated to findings resulted from a multilevel analysis with repeated events and with control of unobserved heterogeneity. The conclusions will finally end the presentation.

Onkopszichológia hatékonysága Intervenció Onkopszichológia hatékonysága Életminőség szempontjából – folyt. Az összhatás mutató erősödött amikor kizárólag férfi páciensek vettek részt a pszichológiai csoport munkákban (0.45 a nőkkel szemben 0.25), amikor pszichoedukációs módszereket alkalmaztak (0.43 szemben a társas támogatottságot elősegítő beavatkozással 0.28, a megküzdési (coping) trainninggel 0.24 és a pszichoterápiával 0.28), amikor hosszútávú beavatkozást szerveztek (legkevesebb 12 hét – 0.50 szemben a rövidtávú intervencióval 0.23) és amikor a kutatások módszertani minősége átlag fölötti volt a Cook és Campbell skálán (0.33 vs. 0.28 a gyenge minőségű). Az alapkérdést, az onkológiai psziho-szociális intervenció hatékonyságával kapcsolatosan, Spiegel és Davis (2004) a csoporttagok által fogalmazzák meg: „Többet fogunk élni? – kérdezi a páciens. Nem tudjuk biztosan, de egyértelmű, hogy jobban” – értékeli Spiegel és Davis (2004, 64 old.). Bevezetés Előzmények Célkitűzések Módszerek Eredmények Megbeszélés Következtetések Köszönet- nyilvánítás I will start the presentation with a short outline. In the first part I’m going to justify why this subject is so important for Romania, what are the theoretical considerations, and which data and methods I used. Next I will present the empirical findings. They concern: 1) the direct and indirect overall effect of education on 2nd birth, and 2) the extent to which changes in socio-political regime, in family policies, and in the educational system affect the impact of education on 2nd birth. The last part of my presentation is dedicated to findings resulted from a multilevel analysis with repeated events and with control of unobserved heterogeneity. The conclusions will finally end the presentation.

Üzenet A daganatos betegek kedvező életminőségének megtartása, növelése a kórfolyamat bármely szakaszában alapvetően fontos még akkor is, ha az alapbetegséget nem lehet kezelni. Bevezetés Előzmények Célkitűzések Módszerek Eredmények Megbeszélés Következtetések Köszönet- nyilvánítás At first, let me explain, why Romania is interesting to study. CR It is a country which changed socio-political regime 18 years ago. The influence of the two different contexts should be substantial in either communist or in more democratic times. In the former, the pro-natalist demographic policy not only encouraged the combining of work and family, but also had a strong coercive side, forbidding family planning and abortion and discouraging divorces. Nowadays, in democratic and market economy oriented times, political intervention in private life is more veild. Governments are trying to develop programs allowing motherhood to be combined with work. Why the effect of education? The drastic decrease in fertility in Romania after 1989 is not an unusual trend in the European context. But, everywhere there are forerunners and laggers, and a wide literature deals with education as an important criteria differentiating them. However, there are few studies assessing differences in fertility among Romanian women with different educational levels either in communist times or after years of continuous transformation. What is available is based mainly on aggregate macro data which cannot be used effectively to investigate either the effect of educational level on motherhood or the extent to which motherhood can be combined with fulfilling educational aspirations.

Az UEFISCDI, PN-II-RU-TE-2012-3-0011 kutatási programok támogatásával. Köszönetnyilvánítás Az UEFISCDI, PN-II-RU-TE-2012-3-0011 és a BBTE, GTC 34020/2013 kutatási programok támogatásával. Bevezetés Előzmények Célkitűzések Módszerek Eredmények Megbeszélés Következtetések Köszönet- nyilvánítás At first, let me explain, why Romania is interesting to study. CR It is a country which changed socio-political regime 18 years ago. The influence of the two different contexts should be substantial in either communist or in more democratic times. In the former, the pro-natalist demographic policy not only encouraged the combining of work and family, but also had a strong coercive side, forbidding family planning and abortion and discouraging divorces. Nowadays, in democratic and market economy oriented times, political intervention in private life is more veild. Governments are trying to develop programs allowing motherhood to be combined with work. Why the effect of education? The drastic decrease in fertility in Romania after 1989 is not an unusual trend in the European context. But, everywhere there are forerunners and laggers, and a wide literature deals with education as an important criteria differentiating them. However, there are few studies assessing differences in fertility among Romanian women with different educational levels either in communist times or after years of continuous transformation. What is available is based mainly on aggregate macro data which cannot be used effectively to investigate either the effect of educational level on motherhood or the extent to which motherhood can be combined with fulfilling educational aspirations.

Köszönöm szépen a megtisztelő figyelmet!