A VE-GA Gyermek és Ifjúsági Szövetség segítői szerepei az ún. "Szentesi modell" megvalósulásában.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
„Csellengő fiatalok” komplex bűnmegelőzési projekt
Advertisements

Az iskolai szociálismunka
Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat mint képzőintézmény Bencze Györgyné Hajni.
Add tovább! Fiatalokkal a települési közösségekért! – országos mozgalom A fiatalok részvételének fokozása a közjóért!
Fekete Olga D119-HUNGARY Magyarországi Lions Szövetség Lions Szülőszállás projekt bemutatása.
1 KÖZÖSSÉGFEJELSZTŐK BÉKÉS MEGYEI EGYESÜLETE. 2 KÖZÖSSÉGI SZÍNTÉR - IBSEN HÁZ.
Bemutatkozik a Kecskeméti Ifjúsági Kerekasztal
1 Vállalkozónők lehetőségei a civil szférában Előadó: Elekes Zsuzsa Civil Szervezetek Regionális Szövetség, elnök.
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat Észak-magyarországi Regionális Ifjúsági Szolgáltató Iroda ● 3527 Miskolc, Selyemrét.
Falukép-védelmi program a Pogány-havas kistérségben Csíkszereda, november
Zalai Borút Egyesület. Borutak Magyarországon •Villány-Siklós borút Egyesület (1994) •Balatoni Borutak szövetsége (2003) •Magyar Borutak szövetsége (2003)
Bölcsőde – óvoda közös intézményként történő működtetése
1 EMDOR KFT Integrációs Pedagógiai Rendszer Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében 2008/2009.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
1 Pont, 3 Szervezet Unió Alapítvány •A helyzethez képest életben maradtunk •Árvíz, rémhírek, rossz idő •Működtettük, túléltük •Az első pályázat.
Közigazgatási alapismeretek
ESÉLYT AZ ESÉLYTELENEKNEK
A II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar F ő iskola Hallgatói Önkormányzatának bemutatása Beregszász 2012 Készítette: Nagy Tibor.
Fiatalok Lendületben Program Előzmények: Fiatalok Európáért, Ifjúság Program Időtartam: Költségvetés: € – 2,5.
Az intézményes nevelés stratégiái
Didaktika 2. Tanügyi és iskolai szabályozás
„Szociális és Oktatási Önkéntes Tevékenység
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Zalai Borút Egyesület. Borutak Magyarországon Villány-Siklós borút Egyesület (1994) Balatoni Borutak szövetsége (2003) Magyar Borutak szövetsége (2003)
Munkaesély Szövetség. Székhely: Budapest Alapítás éve: 2008 Tagok: foglalkozási rehabilitációs célú munkaerő-piaci szolgáltatók Fő tevékenység: tagok.
CIVILEK és ÖNKORMÁNYZATOK
A halmozottan hátrányos helyzetű általános- és középiskolások nevelését/oktatását segítő pedagógiai rendszer Győr, Mosolits Lászlóné, Ildikó.
A vendégek befogadásáról és gyámolításáról „A vendégek s a jövevények akkora hasznot hajtanak, hogy állhatnak a királyi méltóság hatodik helyén… Mert.
Kormányszóvivői tájékoztató 1 A társadalmi bűnmegelőzés nemzeti stratégiája 115/2003. (X. 28.) OGY határozat. Cselekvési program 1009/2004. (II. 26.) Korm.
Települési mediációs modellprojektek tapasztalatai Benedek László Június 19.
MAGYAR GYERMEKLABDARÚGÓ SZÖVETSÉG
Az intézményvezetők szerepe az oktatási intézmények fejlesztésében
Europe Direct Hálózat Magyarország Vedd ki a részed! március 18. Vizsnyiczai Márta Békés Megyei EIP.
Olvasásismeret 2006/2007 II. félév Beniczky Péterné.
1 Megváltozott szerepben a megyei önkormányzatok! Tájékoztatás a megyei önkormányzatok feladatairól és azok szociálpolitikát érintő kapcsolódási pontjairól.
Határtalan Civil Nap Pestújhely Menyhért Péter Demokrácia kellék– társadalmi harmónia: 10 éves a csepeli civil együttműködés Ötlet megszületése:
Kordás László december Társadalmi Párbeszéd Központ.
Az Országos Fogyatékosügyi Tanács sajátos szerepe az Európai Uniós szabályozások érvényesítésében hazai nemzeti és helyi szintű szabályozásokban Horváth.
. Negyedik Partner Közép-Dunántúli Foglalkoztatási Hálózat 4P KDFH Alapítva: Gere János
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
Tájékoztató évi CXCVIII. törvény a területfejlesztéssel és a területrendezéssel összefüggő egyes törvények módosításáról „Regionális fejlesztési.
Bodor Tamás főosztályvezető-helyettes Gyermek és Ifjúsági Osztály
Önkéntesség az Észak-Magyarországi Régióban. A Demokratikus Ifjúságért Alapítvány (DIA) története A Demokratikus Ifjúságért Alapítványt 1999-ben hozta.
Az ifjúsági részvétel modelljei „Együtt az ifjúságért” Borsod-Abaúj-Zemplén megye, tavasz Kósa András László Diákközéletért Alapítvány.
KUTASD A MÚLTAT, ÉLD A JELENT, ÉS TERVEZD A JÖVŐT!
Magyar Dohánytermelők Országos Szövetségének Küldöttgyűlése 2006.November 20.
TÁMOP / „Integrációs bázisiskola a Jászságban”
A MAGYAR ÜVEGIPARI SZÖVETSÉG PROGRAMTERVE 2008/2009 Magyar Üvegipari Szövetség Közgyűlés 2008.Május 13. Holiday-Inn Budaőrs Hotel.
TÁMOP /1/B Gyermekek és fiatalok integrációs programjai Csomópont - Ifjúsági Információs Pont kialakítás Álláskereső klub.
Nyilas Misi Alapítvány „Civil Információs Centrum Borsod-Abaúj-Zemplén megyében” ÁROP – 2012 – 2012 –0008 „Civil Információs Centrum Borsod-Abaúj-Zemplén.
MTT Felsőoktatási Szekció Tisztelettel köszöntöm a Szekció előadóit, résztvevőit! szeptember 20.
Az Ökoiskola hálózat helyzete és tervei
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
TÖOSZ Polgármesternői Tagozat Vitaindító – 2007-re tervezett tevékenységek.
A hálózati együttműködés lehetőségei és keretei. hálózat  „Minden olyan rendszer felfogható hálózatnak, amely egymástól elkülönült elemekből áll, és.
A Magyar Tehetséggondozó Társaság tehetségfejlesztést segítő tevékenysége a gyakorlati programokban Debrecen, szept Dr. Polonkai Mária a.
Workshop VI. - Bevált gyakorlatok a mediációban - A Közép Európai Mediációs Intézet bemutatása.
EGER TÉRSÉGE FEJLESZTÉSI EGYESÜLET „Területfejlesztés civil szemmel” Előadó: Pozsikné Hidvégi Éva, elnök.
Szakmai beszámoló TÁMOP B-13/ Partnerség és hálózatosodás „Az iskola közös ügyünk” „Ki tud többet Szorgalmatosról?”
Gersekaráti IKSZT – esély és lehetőség a közösség szolgálatára IKSZT Szakmai nap, Bak,
A Magyarországi LEADER Közhasznú Egyesület tevékenységének bemutatása GYURKÓ BÉLA (megyei kapcsolattartó)
„ÍVELJETEK CSILLAGOK!” ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROJEKT A II. RÁKÓCZI FERENC ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS AMI-BAN TÁMOP B
Gyermekszegénység elleni program a hevesi kistérségben TÁMOP /
Közösség-ifjúság-esélyteremtés Jászberény, szeptember 14.
Deák Sándor Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatal
Napirendek Megnyitó Együttműködési megállapodás megvitatása, elfogadása Irányító Csoport megválasztása, Irányító Csoport elnökének megválasztása Egyebek.
Matókné Misóczki Mária Projektigazgató Szekszárd
A BIIRSZ tegnap, ma és holnap;
Ifjúsági feladatok az IKSZT-ben
Töréspont Stratégiai Alapítvány
Előadás másolata:

A VE-GA Gyermek és Ifjúsági Szövetség segítői szerepei az ún. "Szentesi modell" megvalósulásában

1. A VE-GA Szövetség bemutatása. 2. A "Szentesi modell" kialakításának szükségessége és lényege. 3. A VE-GA által segített jelentősebb események a "Szentesi modell " kialakulásában. 4. A segítői szabályok és betartásuk a kialakulás folyamatában. 5. A VE-GA segítői tevékenységeinek főbb elemei a "Szentesi modell" működésében. 6. A Szentesi Ifjúsági és Diák Önkormányzatnak (a SZIDÖK- nek), mint a "Szentesi modell" "csúcsszervének" bemutatása. TARTALOM

1. A VE-GA Szövetség bemutatása  A VE-GA 1978-ban alakult meg a Korom házaspár vezetésével  Tagjai elsősorban 10 – 35 év közöttiek, kb fő  A szervezet központja Szentesen található  Külföldi kapcsolataink vannak Németország-ban, Franciaországban és Romániában (Erdélyben) működő csoportokkal, szerveze-tekkel

Céljaink – – Komplex személyiség- és közösségfejlesztés – – Demokráciára nevelés – – Segíteni a fiataloknak, hogy autonóm felnőtté, európai polgárrá váljanak – – Közéletfejlesztés – – Az egyének és a közösségek képességeinek módszeres fejlesztése – – Fiatalok civil kezdeményezéseinek elősegítése – – A gyermekek és a fiatalok érdekeinek és jogainak védelme – – Környezetvédelem

Tevékenységeink – – Ifjúsági önkormányzat- és közéletfejlesztés – – Képzések tanárok és felnőtt segítők számára – – Kortárssegítők képzése – – Drámajátékok; kézműves műhelyek – – Vizitúrák; környezetvédelmi őrjáratok – – Kétoldalú (és többoldalú) nemzetközi kapcsolatok építése – – Nyári táborok a Szentes-magyartési Tábor Központban

2. A "Szentesi modell" kialakításának szükségessége és lényege Szentes város néhány jellemzője: - 30e. fős lakosság általános iskolás - 8-ról 6-ra csökkent általános iskola - 8-ról 4-re csökkent iskolai diákönkormányzat (DÖK) középiskolás - 5 középiskola - (még) 5 DÖK - A VE-GA Szövetség országos központja itt található - 8 kifejezetten gyermek és ifjúsági szervezet működik itt, mintegy 500 fő össztaglétszámmal - Nemzeti sportváros, utánpótlás bázis féltucat sportágban

A "Szentesi modell" kialakításának szükségessége: A rendszerváltás negatív hatásai: • Az ifjúsági munka közösségi tereinek és (állami ) finanszírozási rendszerének összeomlása. • A "régi" gyermek és ifjúsági tömegszervezetek összeomlása. • Gyenge civilszféra. • A civilszféra kizárása az iskolákból. • Az iskolák iskolán kívüli "hatáskörének" megszüntetése. • A diákönkormányzatok jogi bezárása az iskolákba, a pedagógiai követelményekből való kihagyásuk - gyengeségük. A megalakult országos diákszervezetek "keménykedő" diákjogi kampány-sorozata (és megszűnésük). A szocializációs rendszer egyéb minőségi változásai: • A család szerepének alapvető változása, a tizenévesek mind korábbi és mind erőteljesebb függetlenedése a családjuktól. • A piaci (verseny-) középiskola rendszer kialakulása, a diák illetve tizenéves értékrendszer minőségi átalakulása.

Két alapvető következmény: - Ellehetetlenül a demokráciára való nevelés mind az iskolákban, mind pedig a szabadidős terekben. - Magukra maradnak a tizenévesek a szabadidős tereikben. A "Szentesi modell" lényege: Tizenéves kortárssegítő referencia csoportok hálózata kialakulásának és működésének intézményes segítése, városi szinten. Ennek kulcsfontosságú elemei az iskolai diákönkormányzatok, a tizenévesek szervezetei és a rájuk épülő SZIDÖK.

3. A VE-GA által segített jelentősebb események a "Szentesi modell" kialakulásában 1991 A városi ifjúsági közélet-fejlesztési koncepció kidolgozása Megállapodás Szentes Város Önkormányzatával a koncepció megvalósításáról A magyartési volt Polgármesteri Hivatal és a Kossuth u. 8.sz. épület pincéjének átvétele táborozási illetve közösségi hely kialakítására A "TÖRŐDÉS" Gyermek és Diák Alapítvány létrehozása a független finanszírozás biztosítására A Magyartési Tábor Központ illetve a Városi Diák Pince üzembehelyezése. – – A nyári táboroztatás rendszerének beindítása. – – A kortárssegítő képzési folyamat-rendszer megindítása. – – A szisztematikus tizenéves életmód vizsgálatok megindítása.

1996 Megalakul és működik a Szentesi Gyermek és Ifjúsági Kerekasztal A GYIKA megszervezi a SZIDÖK első megválasztását Megalakul az Alternatív Játszóház, az önálló ifjúsági csoportok laza együttműködése a Diák Pincében A SZIDÖK önálló fejezetben kerül be Szentes Város Önkormányzata SZMSZ-ébe Az Önkormányzat és a VE-GA közhasznú támogatási szerződést köt Megvalósul a Szentesi Ifjúsági Információs Pont (a SZIIP) A VE-GA és a SZIDÖK meghatározó szerepével megszületik a város Ifjúsági Koncepciója és évi Cselekvési Terve Széleskörű hazai és külföldi kapcsolatok épülnek ki Megszületik a város évi Ifjúsági Cselekvési Terve.

4. A segítői etikai szabályok és betartásuk a "Szentesi modell" kialakulási folyamatában  A VE-GA segítői tevékenységei minden esetben az Önkormányzat felkérésére történtek.  A VE-GA a segítői vállalásairól minden esetben szabadon, felelősen döntött.  A konkrét segítői tevékenységekről szóló megállapodások minden esetben nyilvános szerződés formáját öltötték.  Az Önkormányzat és a VE-GA kapcsolata ezen ügyekben mindvégig egyenranú és szimmetrikus (ami nehezen leküzdhető ellenérzéseket szül mind a mai napig a Hivatal és az intézmények érintettjeinek egy jelentős hányadában).  A VE-GA mindvégig, csak az amúgy is meglévő szándékokat, erőket segítette felszínre kerülni, megszerveződni, érvényesülni. Saját külön szándéka nem hatott ezekre a folyamatokra. (Ellenkezőleg! Etikai okokból például megszüntette a saját szentesi tizenéves szervezetét és erőn felül támogatta a "Szentesi modell" kibontakozását.) (Ellenkezőleg! Etikai okokból például megszüntette a saját szentesi tizenéves szervezetét és erőn felül támogatta a "Szentesi modell" kibontakozását.)

5. A VE-GA segítői tevékenységeinek főbb elemei a "Szentesi modell" működésében  Folyamatos tizenéves vizsgálatok ("kutatások") végzése.  A "Szentesi modell" koncepciójának szakaszos korrekciója a vizsgálatok tükrében.  A kormány-szintű ifjúság politikai változtatások szerinti korrekciók elvégzése.  A pályázatok összeállításának segítése, koordinálása (különös tekintettel az önkormányzat által beadandó pályázatokra).  A városi folyamatok, az önkormányzati szándékok, előterjesztések és döntések szükség szerinti "lefordítása" és közvetítése - elsősorban a SZIDÖK-nek.

 A SZIDÖK testületi munkájának segítése. (Lényegében a hivatali feladatok ellátása.)A SZIDÖK saját programjai megvalósításának segítése.  A Magyartési Tábor Központ és a Városi Diák Pince valamint a Szentesi Ifjúsági Információs Pont (a SZIIP) üzemeltetése.  A táboroztatási és képzési rendszer működtetése.  Az Alternatív Játszóház önálló csoportjainak és azok együttműködéseinek segítése.  A SZIDÖK hazai és külföldi kapcsolat-építéseinek és tartásának menedzselése, segítése.  Szervezet-, csoport- és közösségfejlesztési segítői tevékenységek.

6. A Szentesi Ifjúsági és Diák Önkormányzatnak (a SZIDÖK-nek), mint a "Szentesi modell" "csúcsszervének" bemutatása. Mi a SZIDÖK?  A SZIDÖK a szentesi fiatalok és a diákok választott városi önkormányzata.  SZIDÖK választási körzetei az általános és középpiskolák. Itt választják meg a SZIDÖK Képviselőjüket (1 fő) és Küldötteiket (legfeljebb 4 fő) a diákok.  A SZIDÖK további Képviselőit és Küldötteit a gyermek és ifjúsági civil szervezetek választják meg (szervezetenként 1 fő Képviselőt és maximum 4 fő Küldöttet). A SZIDÖK működésének alapdokumentumai: A szervezeti és működési szabályzat, ill. a választási szabályzat.

Célok: • segíteni és fejleszteni az intézményi diákönkormányzatokat, • segíteni a fiatalok által létrehozott szervezeteket; • megismertetni a fiatalokkal a demokrácia szabályait; • képzések szervezésének támogatása; • olyan információs, tanulási, életvezetési, munkaerő-piaci, kulturális és egyéb szolgáltatások nyújtása a fiataloknak, amely segíti, hogy sikeresek legyenek és hogy városunkban találják meg a jövőjüket; • szépíteni városunkat és környékét, megőrizve annak hagyományait; • táborok és találkozók szervezése tagjaink és a hazai illetve a külföldi partner szervezeteink számára; • kapcsolatépítés és -tartás hazai és más ország beli tizenéves önkormányzatokkal. Állandó találkozási helyünk minden pénteken a Városi Diák Pince!

Tevékenységek: • I. Közéleti tevékenységek: • Évenkénti választások • Közéleti (testületi) döntések előterjesztések alapján, határozat- hozatallal • Részvétel a felnőtt Önkormányzat munkájában: Testületi üléseken és Bizottsági üléseken • Közös pályázatok benyújtása • SZIDÖK igazolványok kiadása – jogosítványokkal • Saját küldöttséggel való részvétel a nemzeti és állami ünnepeken • Az iskolai diákönkormányzatok határozott támogatása

• Rongálás-, pia- és kábszerprevenciós tevékenységek • Önkutató tevékenységek • Médiamunka • Kitüntetések: évben a Képviselő-testület a SZIDÖK javaslatára „Szentes Város Ifjúsági Közéleti Díja” címmel új kitüntetést alapított. Ez minden évben, a Nemzetközi Gyermeknapon, a SZIDÖK javaslatára kerül átadásra egy tizenévesnek és egy felnőtt segítőnek évben a Képviselő-testület a SZIDÖK javaslatára „Szentes Város Ifjúsági Közéleti Díja” címmel új kitüntetést alapított. Ez minden évben, a Nemzetközi Gyermeknapon, a SZIDÖK javaslatára kerül átadásra egy tizenévesnek és egy felnőtt segítőnek. - A LEG-DIÁKOK évenkénti megválasztása az iskolákban és a városban. - A LEG-DIÁKOK évenkénti megválasztása az iskolákban és a városban. II. Alternatív Játszóházi programok, táborok, találkozók szervezése III. Részvétel a Szentesi Ifjúsági Információs Pont működtetésében IV. Saját városi rendezvények szervezése és lebonyolítása

V. Kapcsolatok építése és ápolása:  Hazai (pl. a Nagytõkei Gyermek és Ifjúsági Önkormányzattal, a Szolnoki Gyermektanáccsal, a Szolnoki Középiskolás Tanáccsal)  Külföldi (pl. a német Zethau-i Grüneschule-val, a francia FRANCAS több csoportjával és az erdélyi Marosvásárhelyi Kultúrális Központ Egyesülettel) VI. Saját pályázatok kiírása 13 éves korig illetve éves között (Például: origami; irodalmi; fotó; graffiti; rajz, festmény pályázatok) Amit jó tudni... A SZIDÖK - mint helyi ifjúsági tanács - állandó meghívott Szentes Város Önkormányzata Képviselő-testülete és bizottságai üléseire véleményezési és kérdésfeltevési joggal minden ügyben (kiemelendő, hogy ezen jogokat nem korlátozták csak a gyermek, az ifjúsági és diák ügyekre).

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!