Nemzetközi Konferencia A Hulladékká Vált Gépjárművekről Budapest, november 6. Egy szárazra fektető beruházásának és kétéves működésének tapasztalatai Hajnal János, kereskedelmi igazgató ( Fe-Ferrum Kft )
FE-FERRUM Kereskedelmi és Szolgáltató Kft ALAPÍTÁS: 1994 FŐ TEVÉKENYSÉGEK: - Vas-és acélhulladék begyűjtés és előkészítés - Színesfém- és elektronikai hulladék begyűjtés és előkészítés - Akkumulátor hulladék begyűjtés - Forgalomból kikerült gépjárművek begyűjtése, bontása és hasznosítása FORGALOM: et/év vas-és acélhulladék 3 et/év színesfém-, elektronikai- és akkumulátor hulladék PÉNZÜGYI FORGALOM:~ 2,5 Mrd Ft/év BEGYŰJTÉS RENDSZERE: - Univerzális járműpark (multiliftes, önrakodós, billenthető konténeres stb m³-es konténer rendszer - Hídmérlegek, daruk FELDOLGOZÁSI TECHNOLÓGIÁK: - Ollózás, bálázás - Öntvénytörés - Méret szerinti osztályozás (rosta) - Láng- és hidegvágás MINŐSÉGÜGY:ISO 9001 és ISO 14001
Fe-ferrum gépkocsi szárazra fektető beruházás engedélyeztetésének kronológiája és… kálváriája szept. Fejlesztési tervek: autóbontó márc db/év kap. bontó létesítési és engedélyeztetési előkészületei Pályáztatás! aug. GVOP pályázat határidő és a pályázatunk beadása előtt lezárva! szept. KÖVICE pályázat: „ Környezetbarát komplex gépkocsi bontó- és hasznosító üzem létesítése.” szept. X.Ker Önk. polgármesterének támogató levele a pályázathoz: (...illeszkedik a kerület középtávú környezetvédelmi elképzeléseihez) szept. Telepengedély igény a TEÁOR Hulladékgyűjtés, -kezelésre (10 éve rendelkeztünk Fém visszanyerése hulladékból, és Nem fém visszanyerése hulladékból tevékenységekkel) nov. TEÁOR rendben dec. Fővárosi Közlekedési Felügyeletnél az autóbontói nyilvántartásba vétel kezdeményezése
Fe-ferrum gépkocsi szárazra fektető beruházás engedélyeztetésének kronológiája és… kálváriája jan. Fővárosi Közlekedési Felügyelettől hiánypótlás: nincs TEÁOR Gépjárműjavítás-ra engedélyünk jan. Telepengedély igény a TEÁOR Gépjárműjavítás-ra (látszólag formai, a környezetvédelmi hatóság így is jár el…) febr. Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium honlapján: 13 M Ft vissza nem térítendő támogatást nyertünk márc. Többször sürgetik a támogatói szerződéskötést ápr. Önkormányzat az tevékenységre a telepengedély megadását elutasította! Indoklás: környezetkárosító hatások… ápr. Fellebbezés a Fővárosi Közigazgatási Hivatalnál máj. Főv. Közigazgatási Hivatal megsemmisítette az elsőfokú határozatot jún. Újabb, eljárás nélkül telepengedély az tevékenységre júl. Főv. Közlekedési Felügyelet feljogosít az autóbontási tevékenységre ( /1B) okt. Többszöri reklamációnk eredményeként végre a FKF honlapján!
Beruházási és piaci előkészületek • Engedélyeztetési tortúra hatása • Információk: a CAR-REC farvizén, a Fegroup Invest alvállalkozójaként • Az ajánlott kompakt szárazrafektető technológiák drágák Fétisizálva a szárazra fektetés „tudománya” • Egyedi kialakítású feldolgozósor: 1250 db kocsi/év bontása 3 éves megtérülést ígért • Gépkocsi hozzáférés ► teljes piaci bizonytalanság Regisztráció hiányában hátrányos helyzet a piaci tárgyalásokon • Elnyert KÖVICE pályázat: 5 év monitoring ► Fe-ferrum nem vállalta fel a 13 M Ft-os vissza nem térítendő támogatást Megvalósítás: önerőből! Korábbi kapcsolatoktól függetlenítve: új piaci stratégia
A beruházás bemutatása és tapasztalatai ÉPÍTÉSZET (22 M Ft): ♦ 1800 m² térbeton, csapadékvíz összefolyókkal, és tisztító rendszerrel ♦ meglévő gépkocsi szerelő műhely felújítás Tapasztalatok: ♦ Túl szigorú építési előírások (beton tömeg) ♦ Gyakorlat nem igazolja a csapadékvíz tisztító rendszer szükségességét GÉPÉSZET (20 M Ft): ♦ gépszállító ► GarAgent Kft : ♦ 3 típusú zárt rendszerű folyadék lefejtő rendszer (10+1 lefejtőpont) ♦ csápos emelő (akna fölött) ♦ gumiabroncs lefejtő Tapasztalatok: ♦ Felesleges túlgépesítés ♦ Egyszerűbb eszközökkel gyorsabb a bontás (nem visszaépíthető alkatrészek kiszerelése a cél) Szárazra fektetést követő feldolgozás: váltó és motor kiemelést követően ollózás vagy bálázás - értékesítés shredderre
Gépkocsi tároló térbeton… … egy kicsit szellős…
Gépkocsi források és tapasztalatok: • korábbi és meglévő hulladékos kapcsolatok (11 db) • lakosság (PR) (458 db) - vártnál kevesebb veszélyes hulladék (üzemanyag, motorolaj alig, akku sokszor hiányzik, stb.) - bizonyos alkatrészeket visszakérnek - „gyanús autók” – nincs alvázszám, vagy dokumentum • gépkocsi kereskedések – szervizek (7 db) • autó begyűjtésre szakosodott, bontási engedéllyel nem rendelkező cégek (323 db) • közterületen elhagyott gépkocsik (215 db – 23 vissza) - szerződéses kapcsolat 4 kerülettel – ahány kerület annyi rendszer (kezelői elvárások, pályáztatás, stb.) - romló morális viszonyok : 10 járműből 7 a találat 2007: 10 járműből 3 a találat Eddig összesen begyűjtött gépkocsi 1014 db Piaci körülmények és a beszerzés tapasztalatai
Üzemeltetés közbeni anomáliák • Lakossági tájékozatlanság és szkepticizmus • Bontási engedély nélküli begyűjtők aktivitása: ellenfelek és partnerek • Közterületi kocsik hűlt helye • : 11 fővárosi regisztrált bontó (5 Kőbányán) 3 km körben ennek többszöröse található • Okmányirodáknál regisztrálatlan cégek reklámai • Okmányirodák bontási – átvételi igazolás értelmezése? • Hatóságok a regisztrált bontókkal „foglalkoznak” : 1/ Környezetvédelmi hatóság késik a kezelési engedély kiadással ► Közlekedésfelügyelet letiltotta a gépkocsi átvételt (léteznek nem bontó átvevők is) 2/ Környezetvédelmi hatóság kezelési engedély megújításánál előrejelzés és indoklás nélkül csökkentette az éves kontingenst ► Környezetvédelmi tevékenységet végzünk vagy környezetet terhelünk? Jelenleg nincs mit bontani!!!
Összefoglalva, a hulladékra bontó szemszögéből 1/ A bontási tevékenység minden szempontból agyon szabályozva! 2/ A gépkocsi leadás – forgalomból történő kivonás előírásai tele kiskapukkal ! 3/ Óvatosságunk a vissza nem térítendő támogatással sajnos beigazolódott.
„Szárazra fektetve” Köszönöm a figyelmet!