A beiskolázási életkor hatása az iskolai teljesítményre Magyarországon Hámori Szilvia, MTA KTI 1.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Egy innováció nyomában
Advertisements

Tamás Kincső, OSZK, Analitikus Feldolgozó Osztály, osztályvezető A részdokumentumok szolgáltatása az ELDORADO-ban ELDORADO konferencia a partnerkönyvtárakkal.

„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
Sorozatszámítás Sorozatszámítás (N,A,s) s := kezdőérték
A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
Kutatási gyorsjelentés Omnibuszos kutatás meghatározott szakpolitikai témában – Egészségügy január.
1 A fiatalok művelődési szokásai. 2 A vizsgált korosztály korévenként, 2000-ben és 2004-ben (fő)
2003. január Tanulói munkaterhek. A kutatás módszere  Válaszadók: 2700 tanuló és szüleik (elsősorban az édesanya)  Kérdezés módja: személyes interjúk.
Félévi értekezlet a Than Károly Gimnázium és Szakközépiskolában
Erőállóképesség mérése Találjanak teszteket az irodalomban
MATEMATIKA Év eleji felmérés 3. évfolyam
Humánkineziológia szak
6) 7) 8) 9) 10) Mennyi az x, y és z értéke? 11) 12) 13) 14) 15)
Az új történelem érettségiről és eredményeiről augusztus Kaposi József.
Utófeszített vasbeton lemez statikai számítása Részletes számítás
Természettudományok és műszaki tudományok területén végzett diplomások száma a éve korcsoportban 1000 főre számolva 2010-re az EU-ban 15 %-os növekedést.
A tételek eljuttatása az iskolákba
TIMSS 2007.
MTA - SZTE Képességfejlődés Kutatócsoport XIII. Országos Neveléstudományi Konferencia Eger, november 7-9. A természettudományos tudás és alkalmazásának.
VÁLOGATÁS ISKOLÁNK ÉLETÉBŐL KÉPEKBEN.
TÓPARTI GIMNÁZIUM ÉS MŰVÉSZETI SZAKKÖZÉPISKOLA A évi ORSZÁGOS KOMPETENCIAMÉRÉS eredményei A felmérés időpontja: május 29.
Védőgázas hegesztések
1. IS2PRI2 02/96 B.Könyv SIKER A KÖNYVELÉSHEZ. 2. IS2PRI2 02/96 Mi a B.Könyv KönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDevizaKönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDeviza.
Szerkezeti elemek teherbírásvizsgálata összetett terhelés esetén:
Sárgarépa piaca hasonlóságelemzéssel Gazdaság- és Társadalomtudományi kar Gazdasági és vidékfejlesztési agrármérnök I. évfolyam Fekete AlexanderKozma Richárd.
A GYERMEKVÁLLALÁS HATÁSA A CSALÁDI JÖVEDELEMRE MAGYARORSZÁGON Reizer Balázs Béla és Seres Gyula Szociális munka, szociálpolitika szekció április.
NOVÁK TAMÁS Nemzetközi Gazdaságtan
DRAGON BALL GT dbzgtlink féle változat! Illesztett, ráégetett, sárga felirattal! Japan és Angol Navigáláshoz használd a bal oldali léptető elemeket ! Verzio.
1 A Gyermekszegénység Elleni Nemzeti Programtól a Legyen jobb a gyerekeknek Nemzeti Stratégiáig MEH–MTA 2006–2007. évi kutatások beszámolója május.
Chrappán Magdolna DE BTK Neveléstudományok Intézete.
Veszélyes webes világ? Aggódnak-e a szülők gyermekük internethasználata miatt?
szakmérnök hallgatók számára
A évi demográfiai adatok értékelése
A évi demográfiai adatok értékelése
Logikai szita Izsó Tímea 9.B.
A szemcsehatárok tulajdonságainak tudatos módosítása Szabó Péter János BME Anyagtudomány és Technológia Tanszék Anyagvizsgálat a gyakorlatban (AGY 4) 2008.
A szemcsehatárok tulajdonságainak tudatos módosítása
Az élettársi kapcsolatban élők házasságkötése - az értékek és beállítódások szerepe a párkapcsolatok (ki)alakulásában Spéder Zsolt Kapitány Balázs KSH.
Az internetes ismerkedés hatása a homofíliára Lőrincz László Budapesti Corvinus Egyetem Szociológia és Társadalompolitika Intézet
LENDÜLETBEN AZ ORSZÁG A Magyar Köztársaság kormánya.
2007. május 22. Debrecen Digitalizálás és elektronikus hozzáférés 1 DEA: a Debreceni Egyetem elektronikus Archívuma Karácsony Gyöngyi DE Egyetemi és Nemzeti.
Matematika - 5. évfolyam © Kačmárová Fordította: Balogh Szilveszter.
7. Házi feladat megoldása
Érettségi jelentkezések és érettségi eredmények 2007 Érettségi jelentkezések - érettségi eredmények.
Érettségi jelentkezések és érettségi eredmények 2008 Tanévnyitó értekezlet Érettségi jelentkezések - érettségi eredmények augusztus 29.
Két kvantitatív változó kapcsolatának vizsgálata
© 2005 The Gallup Organization T HE G ALLUP O RGANIZATION Országos Kreditmonitoring vizsgálat az oktatók körében - ábrasor
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
Tanulói utánkövetés 2009/2010. A 2009/2010-es tanévben iskolánkban 210 tanuló végzett. 77 fő a szakközépiskola valamelyik tagozatán 133 fő szakmát szerzett.
Adalékok a magyar tizenévesek vallásosságáról a rendszerváltás után Csákó Mihály CSc egyetemi docens WJLF Pedagógiai Tanszék.
Bárczi Gusztáv Módszertani Központ 2005/2006.tanév I. félév Csíkvárné Takács Anikó Módszertani Központ vezetője.
Az iskoláskor küszöbén
Nyitott Kapuk 2010 Beiskolázási kérdőívek értékelése.
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
Ágazati GDP előrejelző modell Foglalkoztatási és makro előrejelzés Vincze János Szirák, november 10.
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
BEVEZETŐ.
Buczkóné Pásztor Melinda Megyei Pedagógiai Szakszolgálat
Turmezeyné dr. habil. Heller Erika ELTE Tanító- és Óvóképző Kar
Válság Kényszer és lehetőség. A magyar gazdaság örökölt hátrányai.
> aspnet_regiis -i 8 9 TIPP: Az „Alap” telepítés gyors, nem kérdez, de később korlátozhat.
Az országos mérések megújult rendszere
A KÖVETKEZŐKBEN SZÁMOZOTT KÉRDÉSEKET VAGY KÉPEKET LÁT SZÁMOZOTT KÉPLETEKKEL. ÍRJA A SZÁMOZOTT KÉRDÉSRE ADOTT VÁLASZT, VAGY A SZÁMOZOTT KÉPLET NEVÉT A VÁLASZÍV.
1 Az igazság ideát van? Montskó Éva, mtv. 2 Célcsoport Az alábbi célcsoportokra vonatkozóan mutatjuk be az adatokat: 4-12 évesek,1.
2015. évi eredmények Újpesti Bajza József Általános Iskola Készítette: Kohodné Tóth Andrea intézményvezető.
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
A szakiskolai oktatás kiterjesztésének hatása
„Hagyjátok- mondta-, hadd jöjjenek hozzám a kicsinyek, ne akadályozzátok őket, hisz ilyeneké az Isten országa.” Mk 10,14.
Előadás másolata:

A beiskolázási életkor hatása az iskolai teljesítményre Magyarországon Hámori Szilvia, MTA KTI 1

Motiváció • Feltételezés: az idősebb gyermekek jobban megfelelnek az iskola követelményrendszerének. • Van-e oksági kapcsolat az iskolakezdési életkor és a tanulmányi teljesítmény között a negyedikes gyerekek körében Magyarországon? 2

Empirikus modell 3

Becslési probléma • Nem egyszerű a becslés, ha rugalmas a tankötelesség kezdete. • Az előrehozott illetve késleltetett iskolába lépés függ: 1.óvoda véleményétől 2.szakértői véleménytől 3.teszteredményektől 4.Szülő véleményétől • Pl. a gyengébb képességű gyerekek elhalasztják az iskolába lépést • Modell: és korrelálnak, az ebből eredő korelláció előjele negatív. várhatóan lefelé torzított 4

Becslési eljárás • Instrumentális változó (IV) (pl. Puhani és Weber (2007), Fertig és Kluve (2005), Bedard és Dhuey (2006), Frederiksson és Öckert (2005)) • Instrumentumként a „várható beiskolázási életkort“ használják fel, melyet a gyermek születési hónapja és a tankötelezettség kezdetéről szóló szabály alapján képeznek, azon feltételezéssel, hogy 1. és korrelálnak egymással, 2. és nem. 5

Tankötelesség kezdete Magyarországon • A gyerek abban a naptári évben lesz tanköteles, amelyben a hatodik életévét május 31. napjáig betölti. • A rugalmas iskolakezdés (1986 óta) – korlátok között – a szülőre bízza az tankötelezettség kezdetét. • Gyakorlat: egyre gyakoribb a késleltetett iskolakezdés (Vágó (2005)). Az iskolakezdők korösszetétele nem véletlen minta 6

IV: Várható beiskolázási életkor • Várható beiskolázási életkor : 1.Tanévkezdés: szeptember 2.Beiskolázási küszöb („cut-off date“): 3.Születési hónap : Várható beiskolázási életkor 6,33 (6 év 4 hónap) és 7,25 (7 év 3 hónap) között van 7

Várható beiskolázási életkor 8 HónapBeiskolázási életkor 16,676 év 8 hónap 26,586 év 7 hónap 36,56 év 6 hónap 46,426 év 5 hónap 56,336 év 4 hónap 67,257 év 3 hónap 77,177 év 2 hónap 87,087 év 1 hónap 977 év 106,926 év 11 hónap 116,836 év 10 hónap 126,756 év 9 hónap

Várható és átlagos tényleges beiskolázási életkor 9

Adatok 1.Nemzetközi szövegértés-vizsgálat (PIRLS), 2001: • Negyedikesek, 35 országban • Olvasási-szövegértési képesség, háttér-információ • Elemzés: Nemek és szülők legmagasabb iskolai végzettsége szerinti bontás 2.A matematika és természettudomány nemzetközi összehasonlító teljesítménymérése (TIMSS), 2003: • Negyedikesek és nyolcadikosok, 48 országban • Matematika és természettudományi ismeretek, háttér-információ • Elemzés: Nemek szerinti bontás 10

Deskriptív statisztika 11 PIRLSTIMSS Olvasás- szövegértés Mate- matika Természet- tudomány Átlagos teszteredmény: Teljes minta Fiúk Lányok Diplomás szülők579 Nem diplomás szülők529 Átlag tényleges iskolakezdési életkor (év)6,977,02 Átlag várható iskolakezdési életkor (év)6,80 Esetszám

IV eredmények: PIRLS 12 Teljes minta (N = 4408) 21,73*** (8,32) Fiúk (N = 2232) 32,09*** (13,12) Lányok (N = 2276) 14,2 (8,74) Diplomás szülők (N = 1142) 18,62 (14,97) Nem-diplomás szülők (N = 3003) 23,54*** (8,80)

Eredmények: TIMMS, matematika 13 Teljes minta (N = 3222) 15,17 (19,34) Fiúk (N = 1609) 41,29 (47,51) Lányok (N = 1613) 3,88 (16,22)

Eredmények: TIMSS, természettudomány 14 Teljes minta (N = 3222) 34,76* (18,61) Fiúk (N = 1609) 46,97 (45,57) Lányok (N = 1613) 30,54* (17,96)

Összegzés • A negyedikesek körében a beiskolázási életkor hatása a teszteredményekre pozitív. • Fiúknál nagyobb a beiskolázási életkor hatása, mint a lányoknál. • Nemzetközi irodalomhoz hasonló eredmények (Puhani és Weber (2007), (Bedard és Dhuey (2006)) 15

További kutatás • Mennyire tartós az alsó tagozatban mért előny? • Nemzetközi irodalom: 1.Múló hatás (Stipek (2002), Elder and Lubotsky (2008)) 2.Maradandó hatás (Bedard és Dhuey (2006), McEwen és Shapiro (2007)) Idősebb korosztályok: TIMSS, nyolcadikosok 16

Köszönöm a figyelmet! 17