ügyvezető igazgató (Mercer) egyetemi tanár (PTE, KTK) 44.Közgazdász vándorgyűlés “Magyar helyteremtés Európában”, Nyiregyháza, 2006. augusztus 31-szeptember 2. Különböző szektorok szerepe és lehetősége a foglalkoztatásban az életciklus modellek alapján Dr.József Poór ügyvezető igazgató (Mercer) egyetemi tanár (PTE, KTK)
Új kihívások a különböző szektorok szervezetei számára EU-hoz és a globalizációhoz való alkalmazkodás Közigazgatás átalakítása Jogszabályi környezet Nemzeti Fejlesztési Terv Nagyvállalatok KKV-ék Közszolgálatok
Különböző szektorok szerepe a foglalkoztatásban KKV-ék foglalkoztatják a legtöbb dolgozót Amerikai nagyvállalatok átlagon felül sok dolgozót foglalkoztatnak sok nemzetközi cégnek itt van a központja A közigazgatás, egészségügy és az oktatás aránya a foglalkoztatásban 20-30 százalék körül mozog Forrás: Eurostat, OECD, KSH
Vállalati körben foglalkoztatottak megoszlása Vállalatok száma alapján nincs eltérés a hazai és nemzetközi adatok között Igen magas a hazai mikro vállalakozások és az azoknál foglalkoztatottak aránya A hazai KKV szektor termelékenysége alacsony színvonalú A hazai nagyvállalatok 90 százaléka külföldi tulajdonban van Forrás: Eurostat, OECD, KSH
Életciklus modellek (1) A szervezeti növekedés vizsgálatára dolgozták ki A szervezeti növekedés különböző fázisaira meghatározzák a befolyásoló tényezők függvényében a lényeges következményeket Az életciklus szakaszok száma 3 és 10 között van (Források: Greiner, 1972; Kazanjian, 1988; Kazanjian - Drazin, 1989; Hanks et al, 1994)
Életciklus modellek (2) Korábban főleg pénzügyi valamint értékesítési-marketing kérdések álltak az ilyen vizsgálatok középpontjában A humán erőforrások, a dolgozói magatartásformák a szervezeti életciklus változásával együtt módosulnak (Források: Lavoi-Gilbert, 1978; Adizes (1979; Rutherford et al, 2003) Létrehozás Növekedés Konszolidáció/Visszafejlődés
Leányvállalatok Életciklusa - érettsége - mandátuma (n=42) (Forrás: Poor-Engle-Gross, 2006) 1988 2006
Leányvállalatok A szervezetek célja…. A részvényesek profitigényének a kiszolgálása Forrás: Friedman
Munkaintenzív tevékenységek Tudásalapú tevékenységek Leányvállalatok Hazai FDI relokáció és derelokáció Near sourcing (Közeli kiszervezés) 1988 1998-2000 Napjaink Munkaintenzív tevékenységek Szolgáltató központok Tudásalapú tevékenységek Olcsó fizikai munkaerő tudásmunkás erőforrások Termelési teljesítmény Nagyobb rugalmasság Outsourcing (Kiszervezés) Relokáció Derelokáció Global far sourcing (Globális ellátás még alacsonyabb költségű helyről és igen gyos piaci növekedés)
Leányvállalatok Létszám (n=42) a résztvevők túlnyomó többsége 250 főnél nagyobb cég a legnagyobbak kevésbé, míg a legkisebb kategóriájú cégek létszáma jelentősen csökkent a vizsgált időszakban Belépéskor Jelenleg
Leányvállalatok Külföldi és hazai kiküldöttek (n=42) Külföldi expatok Hazai kiküldöttek
Kompetencia követelmények változása Technikai intelligencia CQ EQ IQ Jobb félteke Bal félteke Emotionális Intelligencia Kulturális 2 1 3 A hagyományos technikai tudás és tapasztalat mellett az emberi tényezők kezelése (pl. emocionális és a kulturális intelligencia) fontos tényezővé vált
Leányvállalatok Piac - árbevétel - létszám „B” modell „A” modell Globális ellátást (global sourcing) végző vállalat Helyi ellátást (local sourcing) végző vállalat
KKV-ék Életciklusa - érettsége - mandátuma Túl vannak az alapításon Konszolidálódtak Különböző menedzsment funkciók létrehozása az új cél Alapítás Fókusz az alapítás Fejlődés megerösődés Fókusz a konszolidáció EU csatlakozás után Új növekedési források megtalálása Ebben az új helyzetben a KKV-ék stratégiáinak átvizsgálása és megújítása kulcskérdéssé vált Forrás: Poór-Kiss
KKV-ék Alapítás és növekedés (n=112) A cégek többsége a 90-es évek elején alakult A cégek intenzív növekedése a 90-es évek második felére esett
KKV-ék Átlagos méret alakulása (n=112) A KKV-ék átlagos létszáma fokozatosan növekedett
KKV-ék Árbevétel - létszám - intenzitás (n=112) Legerősebb a Pearson korrelációs mutató (0,688) a létszám és az árbevétel között az alapítás idején A következő időszakokban valamelyest csökkent a létszámalapú extenziv növekedés
Közszolgálat Szervezetek célja…. … az ügyféligények (állampolgárok) minél gyorsabb és hatékonyabb kielégítése - szolgáltatása a jogszabályi keretek által biztosított módon
Orientációk a külföldi és a hazai közszolgálatban Optimalizáció korszaka (Alkalmazkodás) Piacosodás korszaka Közigazgatás-politika korszaka (Hagyományos) H a z i Piacosodás korszaka Közigazgatás-politika korszaka (Hagyományos) 1945 1979 1997 Napjaink
Közszolgálat Orientációk és foglalkoztatás Merev Rugalmas Vegyes
Közszolgálat Különböző törvényi szabályozások és a foglalkoztatás Egységes vagy vegyes foglalkoztatási szabályozást ? Forrás: KSH
Összefoglalás (1) Jelentősen növekedett a vizsgált időszakok alatt az egy főre jutó árbevétel mind a nemzetközi, mind a KKV-ék esetében is A hazai piacra termelő nemzetközi vállalatok létszáma csökkent az utóbbi időben A globális ellátást végző MNV-ék létszáma nem csökkent az életciklusokon keresztül A nemzetközi vállalatok létszámösszetétele jelentősen, míg a KKV-éké kisseb mértékben módosult
Összefoglalás (2) A közigazgatás létszámváltozásainak a ciklusai a mindekori kormányváltásokhoz kapcsolódott Az MNV életkori összetétele a fejlődési ciklusain keresztül kissé idősödött főleg a helyi menedzserek esetében A közszolgálati szervezetek életkori összetétele a fejlődési ciklusokon keresztül jelentősen idősödött
Összefoglalás (3) Megállapításaink korlátai, kutatási tervek Korlátozott számú empirikus adatokon alapszik Kutatási tervek Szélesebb körben megismételjük a leírt kutatásunkat Környező országokban is hasonló vizsgálatokat tervezünk
Bármilyen megoldást is választunk a sikerhez ….. 1% intuició 99% kemény munka + Forrás: Einstein
Köszönöm a figyelmüket! Elérhetőségek: dr.Poór József, ügyvezető igazgató (Mercer) egyetemi tanár (PTE-KTK) telefon: 00-36-20-464-9168 e-mail: jozsef.poor@mercer.com