A Szegeden tanuló külföldi középiskolások egészségi állapota

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Egy innováció nyomában
Advertisements

A sportiskolába járó tanulók szüleinek válaszai a kérdőíves felmérésre (1245 válaszadó)
AZ EPICT TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS HATÁSVIZSGÁLATA IKT-METRIA FELVÉTELEK ALAPJÁN Az IKT-metria mérőeszköz.

ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÓ PROGRAMOK HATÁSVIZSGÁLATA
A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
Kutatási gyorsjelentés Omnibuszos kutatás meghatározott szakpolitikai témában – Egészségügy január.
Az onkológiai betegek pszicho-szociális szükségleteinek felmérése
A tanári munka sikerességének vizsgálata a pedagógiai attitűdök, a tanár-diák viszony és az iskolai élmények összefüggésrendszerében Indoklás.
Közérdekű munka büntetés Dr. Hatvani Erzsébet főigazgató Igazságügyi Hivatal december 12.
Széchenyi István Gimnázium Nyitott nap negyedikeseknek november 27.
Iskolai teljesítmény pszichológiai determinánsai
Miért boldogabbak az emberek az egyik országban, mint a másikban?
Serdülőkorúak egészsége
Erőállóképesség mérése Találjanak teszteket az irodalomban
MATEMATIKA Év eleji felmérés 3. évfolyam
Humánkineziológia szak
NEMZETKÖZI KITERJEDÉS, HAZAI DATFELVÉTELEK
10 állítás a gyerekek internethasználatáról
6) 7) 8) 9) 10) Mennyi az x, y és z értéke? 11) 12) 13) 14) 15)
Utófeszített vasbeton lemez statikai számítása Részletes számítás
A tételek eljuttatása az iskolákba
Mérés és adatgyűjtés Kincses Zoltán, Mingesz Róbert, Vadai Gergely 10. Óra MA-DAQ – Műszer vezérlése November 12., 15. v
MTA - SZTE Képességfejlődés Kutatócsoport XIII. Országos Neveléstudományi Konferencia Eger, november 7-9. A természettudományos tudás és alkalmazásának.
Gyermekkori depresszió
VÁLOGATÁS ISKOLÁNK ÉLETÉBŐL KÉPEKBEN.
Az egészségmagatartás gazdasági-társadalmi meghatározottsága
1. IS2PRI2 02/96 B.Könyv SIKER A KÖNYVELÉSHEZ. 2. IS2PRI2 02/96 Mi a B.Könyv KönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDevizaKönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDeviza.
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola szeptember.
Kutyafajták Retrieverek Készítette: Bak Barna József
Szerkezeti elemek teherbírásvizsgálata összetett terhelés esetén:
HELYI PARTNERSÉGEK, MINT A VIDÉKI KORMÁNYZÁS INNOVATÍV ESZKÖZEI 1 A Magyar Regionális Tudományi Társaság IX. vándorgyűlése Révkomárom, november 25.
Sárgarépa piaca hasonlóságelemzéssel Gazdaság- és Társadalomtudományi kar Gazdasági és vidékfejlesztési agrármérnök I. évfolyam Fekete AlexanderKozma Richárd.
DRAGON BALL GT dbzgtlink féle változat! Illesztett, ráégetett, sárga felirattal! Japan és Angol Navigáláshoz használd a bal oldali léptető elemeket ! Verzio.
SZAKDOLGOZAT CÍME szakdolgozat
szakmérnök hallgatók számára
Országos Gyermekegészségügyi Intézet
Dr. Bödecs Tamás Pécsi Tudomány Egyetem ETK
SERDÜLŐKORÚAK DOHÁNYZÁSI SZOKÁSAI, ISMERETEI
Logikai szita Izsó Tímea 9.B.
2007. május 22. Debrecen Digitalizálás és elektronikus hozzáférés 1 DEA: a Debreceni Egyetem elektronikus Archívuma Karácsony Gyöngyi DE Egyetemi és Nemzeti.
Szabó-Bartha Anett Szabó-Bartha Anett A KRÓNIKUS BETEGSÉGGEL VALÓ MEGKÜZDÉS VIZSGÁLATA A BETEGSÉG-REPREZENTÁCIÓ JELENSÉGÉN KERESZTÜL Debreceni Egyetem.
Máténé Pusztai Annamária* Gődény Anna**
PEDAGÓGIAI KÍSÉRLET KOOPERATÍV MÓDSZEREK ALAKAMAZÁSA II. OSZTÁLYBAN A MATEMATIKA TANÍTÁSÁBAN ARI LÁSZLÓ II. év- távoktatás.
Érettségi jelentkezések és érettségi eredmények 2008 Tanévnyitó értekezlet Érettségi jelentkezések - érettségi eredmények augusztus 29.
EGÉSZSÉGMAGATARTÁS Egészségmagatartásnak nevezünk minden olyan tevékenységet, amelyet egy önmagát egészségesnek tartó személy vagy preventív céllal végez,
Puszta Sándor: Rendeltetés „Amit kigondoltál vidd tovább, ami lettél vállald, de soha ne feledd ami még lehetnél.” - Iskolarendszeren kívüli - Falusi gyakorlati.
Kissné Bencze Katalin Nemzeti Erőforrás Minisztérium június 18.
A Munkaerő-piaci helyzet Miskolcon Kiss Gábor főosztályvezető.
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
Egészségi állapot és öngyilkosság kapcsolata serdülőkorúaknál 2001/2, OKTK pályázat dr. Hajnal Ágnes, Susánszky Éva.
Tanulói utánkövetés 2009/2010. A 2009/2010-es tanévben iskolánkban 210 tanuló végzett. 77 fő a szakközépiskola valamelyik tagozatán 133 fő szakmát szerzett.
Adalékok a magyar tizenévesek vallásosságáról a rendszerváltás után Csákó Mihály CSc egyetemi docens WJLF Pedagógiai Tanszék.
Nyitott Kapuk 2010 Beiskolázási kérdőívek értékelése.
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
Alsó tagozat Demény Gabriella igh
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
ERKÖLCS ÉS JOG …………………………………………………………….…..…4 A jog …………………………………………………..…………………5 A jogrendszer és a jogágak, jogszabályok kapcsolata …………………..6 A MAGYAR.
Kvantitatív módszerek
Speciális gyermekvédelem
Speciális életmódjellemzők gyermekkori elhízásban Papp Gabriella 1, Lengyel Dénes 1, Józsa Lajos 2, Gönczi Ferenc 3, Degrell István 1 DEOEC Pszichiátriai.
> aspnet_regiis -i 8 9 TIPP: Az „Alap” telepítés gyors, nem kérdez, de később korlátozhat.
A KÖVETKEZŐKBEN SZÁMOZOTT KÉRDÉSEKET VAGY KÉPEKET LÁT SZÁMOZOTT KÉPLETEKKEL. ÍRJA A SZÁMOZOTT KÉRDÉSRE ADOTT VÁLASZT, VAGY A SZÁMOZOTT KÉPLET NEVÉT A VÁLASZÍV.
1 Az igazság ideát van? Montskó Éva, mtv. 2 Célcsoport Az alábbi célcsoportokra vonatkozóan mutatjuk be az adatokat: 4-12 évesek,1.
Fiatalok szegmentálása táplálkozási szokásaik szerint
Mentálhigiénés team működése kórházunkban
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet1 Fehérvári Anikó Munkapiaci elvárások FSZ- és BA-hallgatók körében ONK november.
Hogyan viszonyulnak a hetedik osztályos diákok a klasszikus zenéhez és az ének-zeneórákhoz? Janurik Márta Szegedi Tudományegyetem Zeneművészeti Kar
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
„Kutatónak lenni azt is jelenti, hogy te vagy az első, aki megért valamit. Ez egy fantasztikus érzés, amit ha soha nem éreztél, nehéz megérteni.” (Forrás:
Előadás másolata:

A Szegeden tanuló külföldi középiskolások egészségi állapota Belec Borbála SZTE ÁOK Népegészségtani Intézet Magatartástudományi Napok. Szeged, 2008. június 5-6

Migráció az a folyamat, amelynek során az egyének, családok, nagyobb csoportok átmenetileg vagy tartósan lakóhelyet, környezetet, társadalmat változtatnak stresszforrás → egészségkárosodás mindez a serdülőkorban, az identitás kialakulásának időszakában identitáskrízis → problémaviselkedés Integráció → akkulturáció: különböző kultúrájú egyének, csoportok folyamatos és közvetlen kapcsolatba kerülnek egymással, és ennek eredményeképpen kognitív és viselkedésbeli változások következnek be az egyik vagy akár mindkét csoportban

A vizsgálat célkitűzése Szegeden tanuló külföldi középiskolások kulturális, érzelmi tapasztalatain keresztül a migráció miatt bekövetkezett változások illetve az integráció hatásait, különös tekintettel az egészség, egészségmagatartás vonatkozásában Protektív- és rizikótényezők feltárása Az eredmények alapján iskolán keresztül megvalósítható célzott, speciális egészségfejlesztő projektek kidolgozása és végrehajtása

A vizsgálat leírása Minta: 112 Szegeden tanuló középiskolás Adatgyűjtési módszer: önkitöltős kérdőív Iskolákon keresztül Önkéntes és névtelen Elemzés: SPSS 13.0 for Windows

Vizsgált területek Szociodemográfiai, szociokulturális tényezők Migráció körülményei Kultúrák találkozása Identitás Self-monitoring Önértékelés Megküzdési stratégiák Társas kapcsolatok, barátok, társas támogatottság Szülőkkel való kapcsolat Akkulturáció, integrációs attitűd, stratégiák Egészségi állapot (szubjektív egészség, pszichoszomatikus tünetegyüttes, depressziós tünetegyüttes) Egészségmagatartás Iskola

Használt skálák, mérőeszközök Akkulturációs attitűd: 19 itemű, négyfokú Likert-skálával,. Cronbach α: 0,69. A válaszok pontszámának összesítését, majd átlagolását követően kaptuk meg az integráció fokát becslő értéket Egészségi állapot mérése: szubjektív egészség: egy ötfokú skála segítségével (1= nagyon rossz, 5=kiváló) kellett osztályozni az egészségi állapotot pszichoszomatikus tünetek: nyolc szimptóma (pl. fejfájás, hasmenés, alvásprobléma, stb.) gyakoriságára kérdezett rá. Cronbach α: 0,69. A válaszok összesítését, majd átlagolását követően kapjuk meg az egyénre jellemző értéket, amely 1-től 4-ig terjedhet, és a magasabb érték kedvezőtlenebb helyzetet jelent, több és gyakoribb tünet előfordulását jelzi depressziós tünetegyüttes: a 18 item-ű Center for Epidemiological Studies’ Depression Scale (CES-D) típusú skálával. A serdülőknek a tünetek gyakoriságát kellett értékelni 1-től (soha) 4-ig (szinte mindig) skálán. Az inverz kérdések megfordítását, a válaszok összeadását és átlagolását követően kapjuk meg az egyénre jellemző értéket, ami 1 és 4 között lehet, és minél magasabb, annál inkább jellemző a serdülőre a depressziós hangulat. Cronbach α: 0,84 Önértékelés: Rosenberg-féle, négyfokú Likert-skálán. A válaszok összesítését és átlagolását követően egy 1-től 4-ig terjedő pontszámot kaptunk. A magasabb érték jobb önértékelést jelent. Cronbach α: 0,71

Alapadatok Átlagéletkor: 17,55 év Nemek szerint: 46,3 % fiú; 53,7% lány Származási ország: Szerbia 79,6 % Románia 15,7 % Egyéb (Svédország, Thaiföld stb.): 4,6 % 91,7 % magyar anyanyelvű

Migráció körülményei Életkor, amikor Magyarországra érkezett: 7 éves kora előtt: 23,6%, 7-14 éves kora között: 15,0%, 15 éves kora után: 61,4 % Migráció célja: tanulni érkezett 59,4% letelepedési szándékkal 40,6 % Kivel érkezett Magyarországra: 48,6 % egymaga, 7,5 % testvérrel 1,9 % csereprogrammal 42,1 % szülővel Jelenleg kivel él: 54,7 % szülő nélkül 34,9 % mindkét szülővel 10,4 % az egyik szülővel

A vizsgált változók közötti kapcsolatok korrelációs mátrixa Pszicho-szomatikus tüneti index Szubjektív egészségi állapot Depressziós tüneti index Önértékelés Integráció 1 -0,46** 0,54** -0,34** -0,30** 0,27** -0,52** -0,14 0,24* -0,37** 0,31** * p<0,05 ** p<0,01

Szubjektív egészség Szignifikáns különbség mutatkozott: Pozitív korreláció beilleszkedettség érzése** az élettel való megelégedettség** elégedett az iskolai teljesítménnyel**, jól tanul* Negatív korreláció társas kapcsolati bezárkózás* „megnemértettség” érzése* sehová sem tartozás érzése* *p<0,05 **p<0,01

Pszichoszomatikus tünetek Szignifikáns különbség mutatkozott: Pozitív korreláció nyomasztják az iskolai feladatok * „megnemértettség” érzése * társas kapcsolati bezárkózás * honvágy * sehová sem tartozás érzése *, „idegen” érzés * szégyelli, hogy határon túli/külföldi * Negatív korreláció az élettel való megelégedettség * „nekem ugyanolyan lehetőségeim vannak, mint a magyarországiaknak” * *p<0,05

Depressziós tünetek Szignifikáns különbség mutatkozott: Pozitív korreláció nyomasztják az iskolai feladatok” **, kudarc az iskolában ** „ha segítségre van szükségem, a határon túli/külföldi barátaimat kérem meg” * „megnemértettség” érzése ** honvágy * szégyelli, hogy határon túli/külföldi * Negatív korreláció érzelmi közelség a szülőhöz * * társas támogatottság * szubjektív népszerűség * az élettel való megelégedettség ** elégedett az iskolai teljesítményével *, jól tanul * beilleszkedettség érzése ** vágy a befogadottságra * kontrollnélküliség érzése ** sehová sem tartozás, idegen érzés” *p<0,05 **p<0,01

Az akkulturáció során felmerülő problémák akkulturációs stressz, diszkrimináció észlelése, konfliktusok, ellenségesség, szociális izoláltság, kapcsolatteremtési problémák migrációs burok társas támogatás hiánya identitásproblémák önértékelési zavarok, alacsony önértékelés depresszió, szorongás, zavartság pszichoszomatikus problémák iskolai sikertelenség egészségtelen életmód, rizikómagatartás deviáns viselkedés

Az akkulturáció során kialakított stratégiák Akkulturáció = adaptációs folyamat → egyensúlyt kialakítani Stratégiák: szeparáció, kapcsolati bezárkózás hazavágyódás marginalizáció asszimiláció előítéletekkel nehezített integráció integráció kapcsolati nyitottság magas etnikai, nemzeti identitással

Köszönöm a figyelmet!