Zéró CO2-Fenntartható Építészet ZÖLD BERUHÁZÁSI RENDSZER Dióssy László címzetes egyetemi docens szakállamtitkár Budapest 2008. november 5.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Passzívházak, energiatudatosság Szakmai Napok 2010.október YTONG őszi továbbképzések 2010 Kreditpontos építészoktatás 2010 ősz SZF.VÁR AKASZTÓ BUDAPEST.
Advertisements

Megújuló forrásokból előállított villamos energia támogatása
Az új épületenergetikai szabályozás
A Zöld Beruházási Rendszer és támogatásai
A téglaépületek energiahatékonysága Előadó: Kató Aladár MATÉSZ elnök TONDACH Magyarország Zrt. - vezérigazgató március 04.
Épület- energiahatékonyság Lehetőség a klímaváltozás elleni küzdelemben JÖVŐ NEMZEDÉKEK ORSZÁGGYŰLÉSI BIZTOSA IRODÁJA.
A 17/2010. (III. 4.) FVM rendelet a családi gazdálkodók által igénybe vehető átmeneti állami támogatásról Szeged, március 31.
Megújuló energiaforrások Napenergia hasznosítása
1 Éghajlatvédelem a kormányzatban Zágoni Miklós Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium Delegációs terem, október 13.
A JOGHARMONIZÁCIÓ. Az államok konszenzusa alapján elfogadott, szerződéses és szokásjogi magatartási normák összessége, amelyek a nemzetközi jogalanyok:
A fenntartható fejlődés és a Nemzeti Fenntartható Fejlődési Stratégia
CEP® Clean Energy & Passive House Expo CEP® Clean Energy & Passive House Expo II. Országos Villanyszerelő Konferencia Meglévő ingatlanok smartosításának.
Erdélyiné Forgó Erzsébet UFS Group Holding Zrt. Credit üzletágvezető
Energiamegtakarítási lehetőségek a lakossági és kommunális szektorban
Fenntartható energiagazdálkodással az éghajlatváltozással szemben: retorika vagy realitás? Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Környezetgazdaságtan.
Az Észak-Alföldi régió energiastratégiája
Környezetvédelmi szempontok: Energiahatékonyság, hazai e-hulladékos fejlesztési tervek, Zöld Beruházási Rendszer Dióssy László szakállamtitkár, c. egyetemi.
Dióssy László szakállamtitkár, c. egyetemi docens
ENERGIATAKARÉKOSSÁG A MAGYAR ENERGIAPOLITIKÁBAN NEMZETI ENERGIAHATÉKONYSÁGI CSELEKVÉSI TERV Gergely Kálmán Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium.
Pannónia Kincse LEADER Egyesület május 21. Pannonhalma A mikrovállalkozások létrehozására és fejlesztésére nyújtandó támogatások részletes feltételeiről.
A PÁLYÁZAT Márkus Miklós szakértő Stratégiai zajtérképek és zajcsökkentési intézkedési tervek készítése Székesfehérvár 2013 Zárórendezvény.
ENVI-ART Környezetvédelmi Tanácsadó és Szolgáltató Kft.
Az európai unió környezetvédelme. A tisztább, élhető környezetért Az Európai Unió több évtizedes munka eredményeként rendkívül átfogó környezetvédelmi.
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről, s az igénybevehető szolgáltatásokról Tisza.
A Magyar Természetvédők Szövetsége az Éghajlatváltozási Stratégiáról Farkas István, ügyvezető elnök Magyar Természetvédők Szövetsége Föld Barátai Európa.
A Nemzeti Éghajlatváltozási Stratégia végrehajtása - nemzetközi folyamatok és hazai feladatok - MeH-MTA Klímafórum május 28.
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
A faanyag energetikai hasznosításának hazai helyzete és racionális fejlesztési módjai Sopron, Szeptember 04. Dr. Jung László vezérigazgató-h.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Intézményi CO 2 menedzsment – Magyarország lehetőségei az emisszió kereskedelemben avagy a Karbon-hitelezés megvalósításának lehetősége a CO 2 csökkentést.
1 Megújuló villamosenergia arányát tekintve: Új befektetések a fenntartható energiarendszerekbe Technológiánként: Értékben: Régiónként: Forrás:
FÜGGETLEN KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI
A VÍZÜGY STRATÉGIÁJA „C ÉLKERESZTBEN A VÍZGAZDÁLKODÁS ” K ONFERENCIA D R. V ARGA M IKLÓS „C ÉLKERESZTBEN A VÍZGAZDÁLKODÁS ” K ONFERENCIA D R. V ARGA M.
AaAa ÚJ MAGYARORSZÁG VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM ÉVES JELENTÉS 2008.
Az önkormányzati gazdálkodás szabályai Debrecen,
A spanyol gazdaság jelenlegi problémái Éltető Andrea - MTA VKI április 15.
A klímaváltozás és a legfontosabb hazai feladatok A klímaváltozás és a legfontosabb hazai feladatok Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium.
Legyen kevesebb autó, tisztább város, több zöld! – Ajánlások a Városi Környezet Stratégiához Hegyi Gyula Budapest, november 13. Fővárosi Közgyűlés.
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
ÚMVP III-IV.tengely Budapest, Dr. Horváth Zita Agrár-vidékfejlesztési Főosztály.
Területpolitikai eszközök és a klímaváltozás
Az Állami Számvevőszék szerepe a környezetre káros támogatások ellenőrzésében Dr. Báger Gusztáv egyetemi tanár, főigazgató Állami Számvevőszék Fejlesztési.
Lorem ipsum. KEOP-OS ENERGETIKAI PÁLYÁZATI LEHETŐSÉGEK Horváth Péter július 11. Fórum - Hosszúhetény.
Nemzeti Éghajlatváltozási Stratégia. Folyamat Kormányprogramban Kormányprogramban OGY határozat-tervezet OGY határozat-tervezet NÉS koncepció: MTA-EMLA,
Éghajlatváltozásról MSZOSZ Elnökség március 2.
Környezetvédelmi pályázatok a GOP-ban PÁTOSZ workshop április 21. Kovalszky Dóra, NFÜ GOP IH.
I.Nemzetközi példák II.Magyar helyzet III.Klímatörvénnyel kapcsolatos elképzelések.
A decentralizált villamosenergia-termelés hazai helyzetének áttekintése -a legfrissebb és közeljövőben várható szabályozói fejlemények- Tóth Tamás közgazdasági.
AZ ÉGHAJLATVÁLTOZÁS VESZÉLYE ÉS A HAZAI KLÍMAPOLITIKA Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium február 27.
A zöld energia jövője Magyarországon Dr. Jávor Benedek elnök Országgyűlés Fenntartható Fejlődés Bizottsága november 17.
Kellenek-e hulladéklerakók Magyarországon?
Közmeghallgatás december 2. Költségvetési beszámoló.
A tartamos erdőgazdálkodás és a faenergetika optimális kapcsolata „A biomassza felhasználásának formái” Budapest, október 25. Jung László vezérigazgató-helyettes.
Schmidt Csaba polgármester október 24. Városi Fűtéskorszerűsítési Program Tatabánya.
Az energiahatékonyság a legolcsóbb energiaforrás Budapest, november.
Zöld Beruházási Rendszer Klímabarát Otthon Panel Alprogram pályázat a szén-dioxid –kvóta bevételekből Március 10. Legény Árpád Projektmenedzser-asszisztens.
Zrt All rights reserved. Szent István Egyetem, GK szakmai nap Az MSZ EN 15232:2012 épületautomatikai szabvány alkalmazása.
TAB Város és a megújuló energiára alapozott oktatás Schmidt Jenő Tab Város Polgármestere 1.
MEGÚJULÓ ENERGIA A MAGYAR ENERGIAPOLITIKÁBAN előadó: Ámon Ada Energy Summit – Gerbeaud Ház Budapest, november 25.
Környezetgazdálkodás 1.. A levegővédelem jogi keretei Freon kibocsátás szabályozási lehetőségei, eredményei. Nemzetközi egyezmények A felmelegedés várható.
Városi külső energia bevitel csökkentésének lehetőségei Energetikus energetikusok 2015 Csató Bálint Kaszás Ádám Keszthelyi Gergely.
ZÖLDEK Klaszter Nemzetközi Konferencia A megújuló energia jövője a Közép-dunántúli régióban Edutus Főiskola,
Vidékfejlesztési Program Kovács Melinda Projektmenedzser Hajdú-Bihar Megyei Fejlesztési Ügynökség Nonprofit Kft.
FENNTARTHATÓ TELEPÜLÉSI KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉS TOP Nyíregyháza, január 08. Dr. Frankó Melinda.
Környezet és Energia Operatív Program Várható energetikai fejlesztési lehetőségek 2012-ben Széchenyi Programirodák létrehozása, működtetése VOP
A globális klímaváltozás mérséklésére, az üvegház hatású gázok emissziójának csökkentésére szerveződő nemzetközi megállapodások sikerei, kudarcai Liebl.
Az EGT és Norvég Alapok jelenlegi időszaka. 2 Az EGT és Norvég Finanszírozási Mechanizmusok (FM) es időszaka Támogatási összeg: mintegy 153.
Kapacitásbővítő, jelenlegi pályázati lehetőségek
Helyi Fejlesztési Stratégia intézkedéseinek bemutatása
Városi Fenntarthatósági és Alkalmazkodási Tudásközpont
Előadás másolata:

Zéró CO2-Fenntartható Építészet ZÖLD BERUHÁZÁSI RENDSZER Dióssy László címzetes egyetemi docens szakállamtitkár Budapest november 5.

Nemzeti Éghajlatváltozási Stratégia (NÉS) Miért fontos? •Visszafordíthatatlanul megváltoztak a légköri viszonyok •Időben kell cselekedni, a káros hatásokat megelőzni •A megváltozott viszonyokra fel kell készíteni a társadalmat, gazdaságot •A nemzetközi klímatudatosság egyre erősödik •Magyarországnak is részt kell venni a vállalásokban •A felkészülés mindig olcsóbb, mint a károk utólagos helyreállítása (Stern-jelentés)

NÉS megvalósítása A NÉS folyamata: •A évi LX. tv. rendeli el • időszakra szól, melyet március 17.-én az Országgyűlés egyhangúlag elfogadott •A Kormány 2 éves időszakokra Nemzeti Éghajlatváltozási Programokat fogad el figyelembe véve a vonatkozó EU programokat, szakpolitikákat és előírásokat •A Kormány a végrehajtásról évente beszámol az Országgyűlésnek Nemzeti Éghajlatváltozási Program Célkitűzések: •a) üvegházhatású gázkibocsátás csökkentés/korlátozás •b) az éghajlatváltozás hazai hatásaihoz való alkalmazkodás •c) a hazai kibocsátások költséghatékony csökkentéséhez és az éghajlatváltozás hatásaihoz kapcsolódó kutatások

Nemzeti Éghajlatváltozási Stratégia Mitigáció Adaptáció Helyzetkép Jövőkép Lehetőségek a szektorokban -Például Zöld Beruházási Rendszer Helyzetértékelés, célok, intézkedések vízgazdálkodás, mezőgazdaság erdőgazdálkodás, egészségügy, természetes élőhelyek, épített környezet és infrastruktúra. végrehajtás

A Zöld Beruházási Rendszer (ZBR), olyan lehetőséget biztosít, amely során a kibocsátás-kereskedelemből befolyt összeg kizárólag kibocsátás-csökkentő beruházásokra kerül felhasználásra; A magyar kormány elkötelezett a Nemzetközi Kibocsátás- kereskedelem megvalósítására és a ZBR létrehozására, amelyet megfelelő jogszabályokkal készített elő: •2007. évi LX. törvény •323/2007. (XII.11) Korm. Rendelet. Zöld Beruházási Rendszer bevezetése

•ZBR nemzetközi szén-dioxid kereskedelemből befolyó bevételekre épül •Idén szept. Magyaro.2 millió magyar kibocsátási egységet értékesített, az így befolyt bevételeket a KvVM pályázati úton kizárolag klimavédelmi célokra forditja •A KvVM kezeli, várható időtartama •Támogatható beruházások:CO 2 kibocsátást csökkentik •IPCC IV. Értékelő Jelentése, CEU tanulmányok szerint legnagyobb hazai CO 2 megtakarítási potenciál az épületszektorban van Forrás: (Odyssee, 2007) lakossági szektor adta az összes nemzeti CO2 kibocsátás 30 % -át.

A lakossági szektorban az energiafelhasználás döntő része, 80 %-a az épületek fűtéséhez, HMV előállításhoz köthető, Jelentős energia, és kibocsátás-megtakarítási lehetőségek vannak az épületek hőtechnikai jellemzőinek javításában, A jelenlegi lakásállományra vonatkoztatva az éves energiaigény négyzetméterenként 200 kWh (ebbe tartozik a fűtés, melegvíz, főzés, világítás és a háztartási gépek energiaszükséglete) Tények az energiafogyasztás mérsékléséhez

Zöld Beruházási Rendszer fő ismérvei •Várhatóan jővő év elején kiírandó,több milliárd forint keretösszegű pályázaton lakossági és önkormányzati épületek kibocsátás- csökkentő intézkedéseket támogatná •Filozófiája eltér a meglévő támogatási programoktól (NEP, Panelprogram)- progresszív támogatási lehetőség,új épületek is támogathatók lesznek •Komplex felújítások és energiahatékony új építésű épületek létesítésének támogatása •Igazodik: az 2002/91/EK irányelvhez, a 7/2006 (V.24.) TNM rendelethez, továbbá energiatanúsításról szóló 176/2008. (VI. 30.) Korm. Rendelethez

Az energetikai minősítési osztályok a 176/2008. (VI. 30.) Korm. rendelet 3. melléklete A+ <55 Fokozottan energiatakarékos A56-75Energiatakarékos B 76-95Követelménynél jobb C Követelménynek megfelelő D Követelményt megközelítő E Átlagosnál jobb F Átlagos G Átlagost megközelítő H Gyenge I 341<Rossz

Tervezett támogatási területek Támogatási terület Tervezett időpontok Megjegyzések I. Lakossági pályázat 1./ Új építésű épületek, energia hatékonysági követelményeket meghaladó kivitelezés január Tervezett indítása összhangban van a legújabb 176/2008 (VI.30) kormány rendelettel (olyan támogatási rendszerek támogatását javasolják, melyek az épületek jobb kategóriákba sorolását írják elő)

Tervezett támogatási területek Támogatási terület Tervezett időpontok Megjegyzések I. Lakossági pályázat 2./ Meglévő épületek komplex felújítása, energiahatékonysági és megújuló intézkedések, továbbá részintézkedések február-március „Klímabónusz” rendszer bevezetése, továbbá részintézkedések támogatásával kiegészíti a meglévő hazai támogatási rendszereket II. Közintézmények/ önkormányzatok pályázata második félév Költséghatékony megközelítés (egy beruházás keretében többrétű fejlesztés)

Támogatási rendszer felújítási projektek esetén

Támogatási séma új építés esetén

Klíma bónusz •Jutalmazó rendszer •7/2006. TNM-re épül •Számításon alapszik •Szakértői ellenőrzés •Teljes épületek •Nem kell teljes lakói részvétel

Új építésű energiahatékony épületek és passzívházak •Újdonság: új építésű energiahatékony lakóépületek eddig nem voltak támogatva •ZBR: A+, az A++ és a passzívházak támogatása •A+, A++: 7/2006 (V.24.) TNM rendelet számítási módszere szerint •Passzívházak: –fűtési energiafelhasználása 15 kWh/ m 2 év alatt –PHPP szoftver, magyar változat, oktatói verzió

Legjelentősebb megtakarítási lehetőségek •ÚJ ÉPÜLETEKNÉL érhetők el (arányaiban ugyan kevesebb számú új épület miatt ez kevesebb megtakarítást jelent, de hosszú távon (kb. 100 év) meghatározzák a kibocsátásokat, az alacsony energiaigényű építési módszerek elterjedését segítik a lakossági,/komm. szektorban) •Az épületszabványok szigorítása hosszútávon biztosíthatja, hogy az energiafelhasználás az új, vagy korszerűsített épületek esetében jelentősen csökkenjen. •A 2006-os szigorítás kb. 30 %-os megtakarítást jelent a korábbi, 1991-es szabvány szerinti épületekhez képest •A legmodernebb technológiával épülő PASSZÍV ÉPÜLETEK esetében a fűtési energia igény szinte teljesen kiküszöbölhető

Legjelentősebb megtakarítások •A 0- szén-dioxid kibocsátású épületek megoldásai közé tartozik az épület szigetelése, megfelelő nyílászárók alkalmazása, hőcserélős szellőztetés, a napkollektor, hőszivattyú, (napelem),stb. Fontos tudni, - nagyobb családi házaknál 0-15 %-os költségtöbblettel, - nagyobb volumenű irodaépületek esetén akár plusz beruházási költség nélkül is megvalósíthatók ezek a beruházások.

A meglévő épületállomány esetén a legfontosabb beavatkozási lehetőségek •A KOMPLEX ÉPÜLET FELÚJÍTÁSOK (fűtéstechnika, napkollektor, fűtésszabályozás, hőszigetelés, nyílászáró csere) akár 80 %-os energiamegtakarítást, és ezzel arányos ÜHG- kibocsátás csökkenést eredményezhet. •Az épületek hőtechnikai javítására a jelenlegi gazdasági környezet még nem kedvez, de a gázáremelés mellett néhány intézkedés –épület/lakás típusonként eltérő időtávban 5-15 év alatt megtérülhet. •Az egyik lehetséges legjobb nyugdíj előtakarékossági módszer lehet a komplex épületenergetikai felújítás (WIN-WIN-WIN…)

Megújuló energiaforrások lakossági használata •A megújuló energiaforrásokat hasznosító rdsz.-ek beruházási költsége magas. •Ezért célszerű kisebb rdsz.-ekre törekedni, amit -leginkább úgy lehet megvalósítani, hogy az energiafelhasználási igényt csökkentjük előbb, aztán jöhet az alkalmazásuk -gazdasági és hatékony erőforrás-gazdálkodás miatt célszerű, ha az energiahatékonysági intézkedés megelőzi a megújuló energiás intézkedést.

ZBR előnyei •Komplex projektek támogatása •A Klíma bónusz támogatás nem arányos a költséggel, ezért a költséghatékony intézkedések automatikusan kiválasztódnak •A részintézkedések támogatása költségarányos •Kevesebb adminisztráció esélye •Könnyebb pályázatkezelés •Számlák helyett szakmai kontroll

Összefoglalás •A program elsődleges célja a hazai CO 2 kibocsátás csökkentése minél hatékonyabb és jobban ellenőrzött módon. •Zöld Beruházási Rendszer hamarosan bevezetésre kerül •Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium kezeli •Elsősorban komplex energiahatékony építési beruházásokat támogat, egyelőre a lakásszektorban •Felújításon kívül energiahatékony új építésű épületek és passzívházak •Demonstrációs célok, tevékenységek (információs tábla elhelyezése, évenkénti nyílt nap), kiemelt támogatás lehetősége

Egyéb járulékos hasznok Építészeti, szociális, energiastratégiai:  Az épületek energiahatékonyság növelésével költségtakarékosság érhető el;  A lakossági energiafogyasztás csökkentése javít az energiabiztonságon, mivel jobbára gáz alapú fűtés igényét csökkenti;  Az épületek szigetelése nem csak a kibocsátás- csökkentési területen rendelkezik hozzáadott értékkel, mivel az éghajlatváltozáshoz való alkalmazkodáshoz is eszköz (pl. panel-házakban nem lesz nyáron 40fok);  A pályázati terület nem esik az uniós állami támogatási korlátok alá gyorsan kivitelezhető pályázat;

Köszönöm megtisztelő figyelmüket!