Az iskolaérettség kritériumairól - időben

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
A nevelési tanácsadók szerepe a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének tartós és súlyos organikus okra vissza nem vezethető rendellenessége.
Korai fejlesztés a bölcsődénkben
Szülői elégedettség mérés eredménye
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
A koragyermekkori nevelésről
M ASZKOK MÖGÖTT A gyermekpszichodráma módszerének bemutatása Készítette: Kovács Ágota.
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Az együttnevelés gyakorlata az óvodában (A pedagógusok együttműködésének lehetőségei az egyéni fejlesztés megvalósításában)
A tanulási problémák diagnosztikája és terápiája
Méltányossági elvek a közoktatásban
Játék és tanulás.
Diszlexia veszélyeztetettség jelei az óvodában
Tudatos alkalmazkodás: feladat és teljesítmény
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Az iskolaérettség kérdése
Az iskolaérettség kérdése
Terézvárosi Nevelési Tanácsadó és Pedagógiai Szakszolgálat
Hatodik előadás.
A Kovács-módszer alapismeretei
Speciális tanulási nehézségek
III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom
Bódor Andrea BAZ Megyei Pedagógiai Szakszolgálat
Bilics Edit Projekt koordinátor május 12. Óvodai Szenzomotoros Integráció
Üdvözöljük az előadáson!
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Törvények, feladatok, vizsgálatok, szakvélemények,
Óvodai és iskolai szűrő vizsgálatok
Tájékoztató a 2011/2012-es tanév legfontosabb feladatairól
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
Az óvoda-, és iskolapszichológia szakmai feladatkörei
Iskolapszichológia a Nevelési tanácsadóban
Korai tehetségnevelés
Mozgásterápia a mindennapi gyakorlatban
TEVÉKENYSÉGÜNK a tanév során. augusztus – szeptember őszi szűrés az óvodákban az 5. életévüket betöltött gyermekek részére logopédiai szűrés csoportos.
RMÁI Kazinczy Ferenc Tagiskola Kincsesbánya, Iskola u. 1.
A DIFER használata.
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
A „diszes” problémák korai jelei
A dyslexia veszélyeztetettség tünetei
Az iskoláskor küszöbén
Inkluzív pedagógia Előadó: Török Mária.
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
Buczkóné Pásztor Melinda Megyei Pedagógiai Szakszolgálat
A Kognitív Profil Teszt kiegészítése
A kisgyermekkori nyelvi fejlődés jellemzői,
Speciális gyermekvédelem
Az iskoláskor küszöbén
A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben
Az elemi mozgásminták fejlődése kisgyermekkorban
Az iskolaérettség kritériumai A BAJZA UTCAI ÁLTALÁNOS ISKOLA INDULÓ OSZTÁLYAI.
A SZÜLŐI KOMPETENCIA TÁMOGATÁSA A KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÓVODÁJÁBAN Budapest augusztus 31.
Iskolaérettség Fizikai (biológiai) Szellemi (pszichikus) Lelki (szociális)
II. Kerületi PSZSZ Honfiné Nagy Andrea Gál Nóra
Szeretnéd, hogy gyermeked szívesen és gátlások nélkül beszéljen majd angolul? Szeretnéd, ha minél korábban, Te magad vezethetnéd be játékosan az angol.
A tankerületi szakértői bizottsági tevékenység feladatai
Készítette: Tóthné Babó Szilvia
Szakszolgálati feladatellátás a JNSZMPSZ Kunhegyesi Tagintézményben
Horváthné Moldvay Ilona gyógypedagógus, közoktatási szakértő
VÁLTOZÁSOK címszavakban.
Tájékoztató a logopédiai ellátás változásairól
Kisgyermekes Anyukáknak, Apukáknak
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Új környezet Új emberek
Óvodából iskolába Iskolás lesz a gyermekünk Az iskolaérettség kérdései
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Dr. Jakabné Zelei Erzsébet pedagógiai szakpszichológus
Előadás másolata:

Az iskolaérettség kritériumairól - időben Barta V. Péterné

Törvényi háttér 2007. LXXXVII. Törvény a közoktatásról A tankötelezettség 6. § (1) A Magyar Köztársaságban - az e törvényben meghatározottak szerint - minden gyermek tanköteles. (2) … A gyermek, ha az iskolába lépéshez szükséges fejlettséget elérte, abban a naptári évben, amelyben a hatodik életévét május 31. napjáig betölti, megkezdi a tankötelezettség teljesítését. A szülő kérelmére a gyermek megkezdheti a tankötelezettség teljesítését akkor is, ha a hatodik életévét december 31. napjáig tölti be. A tankötelezettség kezdete annál a gyermeknél eshet a nyolcadik életévre, aki augusztus 31. utáni időpontban született. (4) Az iskola igazgatója dönt a tankötelezettség kezdetéről az óvoda véleménye alapján, illetőleg - ha az óvoda vagy a szülő kezdeményezi - a Nevelési Tanácsadó véleménye alapján;

Ki dönt? A szülő. Senki nem vállalhatja át a szülői döntés következményeit. A szakember is „csak” tanácsot adhat.

Érett? Rudolf Steiner, a Waldorf pedagógiai módszer megalkotója szerint, iskolaérett az, aki születése óta 7 tavaszi holdtöltét élt meg. Régi megfigyelések szerint az a gyerek iskolaérett, aki: - Jobb kezével a feje fölött meg tudja fogni a bal fülét, és ugyanezt fordítva. - Be tudja kötni a cipőfűzőt, s miközben köt, beszél is. - Kiválóan biciklizik- tehát jó az egyensúly-érzéke.

A felelősség tehát: Elsősorban a szülőé Másodsorban a háziorvosé, védőnőé, pedagógusé, családgondozóé, stb.

Figyeljünk… Ha a gyermek mozgását figyelve azt vesszük észre, hogy darabos, csetlő-botló, vagy éppen túl óvatos, mindenképpen konzultáljunk szakemberrel. A beszédet illetően normál esetben egy óvodás korú gyereknek mondatokban, idegen számára is érthetően kell kifejeznie magát. Ha a gyermek 3 éves korára nem beszél, kivizsgálásra szorul. Elsősorban a hallását kell megvizsgálni. Ha audiológiai zavar nem áll fenn, még mindig előfordulhat, hogy beszédészlelési- beszédmegértési problémái vannak. A megkésett beszédfejlődésű gyerekek kivétel nélkül mutatnak a beszédészlelés és/vagy a beszédmegértés folyamataiban kisebb-nagyobb zavarokat. Minden ilyen gyerek esetében elengedhetetlen az észlelési, megértési folyamatok fejlesztése is. (Gósy)

Óvodás korban… A finommozgások terén 3-4 éves korban hatalmas a fejlődés. Gyanús az a gyermek, aki nem szívesen rajzol, fest, az apró tárgyakkal nem manipulál, minden kiesik a kezéből, marokra fogja a tárgyakat. Fontos megfigyelni mennyire képes szemmel követni a kéz manipulációját (szem-kéz koordináció).

A játék Fontos információkat jelent a játék színvonalának leírása: Mit játszik egyedül, mit a társaival? Elmélyül-e a játszásban? Kerüli-e azokat a foglalkozásokat és játékokat, amelyek számokhoz kapcsolódnak? Hogy áll a színekkel? Figyel-e a mesére, s ha nem, vajon tényleg így van-e, vagy csak folyton izeg-mozog? Hogyan bábozik, hogyan jelenít meg?

Az iskolaérettség feltételei Testi fejlettség –kis súlyú, törékeny gyerekek fáradékonyabbak. A fogváltás is az idegrendszer érettségének jele. A cipőfűző megkötésének tudása csak részben gyakorlás függvénye (finommotorika, téri tájékozódás, vizuális megfigyelőképesség). Ép érzékszervek Jó ceruzafogás, könnyed eszközkezelés Az elemi mozgások összerendezettsége (kúszás, mászás, lábujjhegyen- sarkon, külső talpélen járás, szökdelés páros lábon és fél lábon, fej emelés háton és hasonfekvésben.) Jó egyensúlyérzék (bicikli)

A pszichés-szociális érettség. Tudjon legalább négy órán át meghatározott szabályok szerint viselkedni. Nyugodtan ülni a padban, figyelni a tanító szavára, válaszolni, és csak akkor szólalni meg, amikor engedélyt kap rá. Az iskolai helyzetet csak az a gyerek érti meg, aki pontosan érzi, tudja, hogy számára kezdetét vette valami új, ami sokáig fog tartani, és el tudja képzelni, hogy ennek a folyamatnak a végén őbelőle felnőtt - tanító, sofőr vagy pilóta stb. lesz. A gyereknek rá kell hangolódnia arra, hogy a tanító által kijelölt feladatok elvégzését előbbre valónak tekintse minden más tevékenységnél. Például, ha azt írják elő, hogy három sor karikát rajzoljon, akkor éreznie kell, hogy ha unja is, ha nem is érti, mire jó, nem hagyhatja abba, nem rajzolhat helyette hajókat. Az iskolaérettséghez hozzátartozik, hogy a gyerek már nem akar mindent azonnal, tud várni. Nem sodorja el olyan könnyen az indulati feszültség, mint eddig, s így a feladat fölébe kerekedhet a játék okozta örömszerzésének. A szabálytudat kialakulásával, a szabályok belsővé válásával nő a gyermek fegyelmezettsége, a fegyelmezettség pedig növeli figyelmét, akaraterejét. Feladatvégzése során nincs már szüksége állandó külső kontrollra, figyelmeztetésre, kezdenek kialakulni az önkontroll alapjai.

Az iskolaérettség feltételei 2 Pontos finommozgások (a beszédmozgás is finommozgás) Testséma (a világot saját magunkhoz tudjuk bemérni) Kéz-, láb-, szem-, füldominancia Jó térérzékelés (ha bizonytalan, az egész személyiség is bizonytalan) Térirányok felismerése térben és síkban. Reprodukáló képesség térben és síkban. Soralkotás, sorritmus folytatása Szem-kéz koordináció. Az iránykövetés képessége (balról jobbra!) Biztos alak- és háttér-megkülönböztetés.

Az iskolaérettség feltételei 3. Alak-, forma-, szín-, és nagyságállandóság (betűfelismerés – minden hangnak 4 betűalakja van) Gestalt-látás (betűsor szóként való értelmezése múlik rajta: összeolvasás) Azonosság, különbözőség felismerése Auditív megkülönböztetés (hiányossága tagolási nehézséget, gyenge helyesírást eredményez) Analizáló-szintetizáló képesség (hangokra bontás, összeolvasás) Átfordítási képesség (elmondjuk, mit látunk, vagy pl. tollbamondás, stb.) Általános tájékozottság (saját szűkebb és tágabb környezetében)

Az iskolaérettség feltételei 4 Beszédkészség, gondolkodás (összefüggések,következtetések, stb.) Problémamegoldó gondolkodás Emlékezet. Vizuális, auditív (mechanikus, késleltetett, hosszútávú) Figyelem (jól rögzíthető, tartós) Emberrajz (10-12 éves korig összefüggést mutat az IQ fejlődésével.) Szocializáció (barátkozó, peremhelyzetű, magányos, bohóckodó, stb.) Feladattudat (6 éves kor körül felgyorsul a fejlődése) Jó kudarctűrő képesség (társasjáték!) Felnőttekhez való viszony (bizalom - bizalmatlanság)

Összességében tehát: Tudjon legalább 15-20 percig egy dologra figyelni, tevékenységekben elmerülni. Fogadja el a felnőtt irányítását, azt, hogy a dolgok olykor nem az ő kedve, elképzelései szerint történnek. Ne legyen beszédhibás, de legalábbis minden hangot tisztán ejtsen. Jó, ha érdeklődik már az írásbeliség iránt, kérdez az iskoláról. Nem csak a mozgásos játékok kötik le a figyelmét, szereti, ha olvasnak neki, szívesen nézeget könyveket, érdeklődik a világ dolgai iránt, összefüggésekre kérdez, lehet társasjátékozni vele, szívesen rajzolgat, írogat. Nem igényli már a délutáni alvást. Az óvodában jól együttműködik a társaival, a pedagógussal, részt vesz a mindennapi óvodai tevékenységekben. Ha nem szereti is, de legalább elfogadja és elvégzi a "kötelező jellegű" feladatokat az óvodában.

Figyelmeztető tünetek: (tanulási nehézség kialakulásának veszélye) - tartási rendellenesség, - tónuseloszlási zavar, - egyensúlyi bizonytalanság - lassú, nehezített pszichomotoros fejlődés, - mozgáskoordináció fejletlensége, - finommotoros tevékenység ügyetlensége - téri tájékozódás és emlékezet fejletlensége, - ha 4 éves korra nincs meg a lateralitás! BAJ!

A segítségnyújtás lehetőségei Diagnózis Egyénre szabott fejlesztési terv Rendszeres – a hiányzó alapkészségeket fejlesztő – foglalkozások Logopédia Pszichoterápia Nevelési tanácsadás Szaktanácsadás pedagógusoknak Továbbküldés szakorvoshoz, szakértőhöz

Megelőzés Sok-sok „foglalkozás”, együttlét a gyermekkel. „Száműzni” a pici életéből a TV-t, mint villanypásztort. Egyszerű, kreatív ötletek, mondókák, dalok, beszélgetés, séta, mozgás, = EGYÜTTLÉT!

Beszédfejlesztés

A beszélgetés Amellett, hogy meleg, bensőséges kapcsolat alakul ki szülő és gyermek között, olyan apró eltéréseket is észrevehet, amit a „nem beszélgető” szülők talán sosem: félelem, tic, rövid figyelemzavarok, időkiesések, beszédmegértési zavarok, koncentrálási, fókuszálási nehézségek… Ép intellektusú gyermek nagyon sokáig kompenzál! (Pl. hallási figyelemmel az olvasási nehézséget, stb.) Egyre több a „problémás” gyermek, nő a társadalom (és az oktatási rendszer) elvárása, ezért egyre nagyobb felelősség hárul a szülőkre.

…és a szociális érés??? Ha fáradékony, ha nem bírja a monotonitást, ha mindig első akar lenni, ha rosszul tűri a kudarcot, ha túl játékos… …inkább maradjon ovis!

Minél korábban kezdődik meg a fejlesztés, annál nagyobb esély van a probléma kiküszöbölésére és a másodlagos tünetek megelőzésére, csökkentésére. Ezt felismerve egyre több szülő igényli az időben megkezdett óvodai nevelést, a szakszerű vizsgálatot, a korrekt felvilágosítást, tanácsadást és a gyermek fejlesztését. Hogy ilyen legyen…

Talán hasznos lehet…

Szakirodalom Balázsné Szűcs Judit: Az ember, aki óvodás Palkonyi Mária - Gerebenné Dr. Várbíró Katalin: Taníts meg engem! Thomas Gordon: PET – A szülői eredményesség tanulása Peter Kline: Zseninek születtünk Porkolábné Dr. Balogh Katalin: Készségfejlesztő eljárások tanulási zavarral küzdő kisiskolásoknak (Iskolapszichológia 4. füzet) Porkolábné Dr. Balogh Katalin: Módszerek a tanulási zavarok csoportos szűrésére és korrekciójára (Iskolapszichológia 17. füzet) Kulcsár Mihályné: A tanulás öröm is lehet (Magánkiadás, Bicske, 2002.) Lakatos Katalin: A mozgás és a pszichoszociális fejlődés kapcsolata (Anonymus Alapítvány 2000) Rosta Katalin: Az Ayres terápia elméletétől a gyakorlatig (Taníts meg engem! 29-32. Logopédiai kiadó, Budapest, 1996.) Kucseráné Gráf Rózsa-Dr. G. Tóth Viktória: Felismerési lehetőségek és teendők az iskoláskor előtt- korai fejlesztés (Anonymus Alapítvány, 2000.) Pinczésné dr. Palásthy Ildikó: Tanulási zavarok, fejlesztő gyakorlatok (Pedellus Tankönyvkiadó 2003.)

KÉRDÉS??? KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!