„Gyere közelebb, menekülj el” A politikai szereplőkhöz kötődők és a tőlük távolságot tartók választási motivációi Előadó: Závecz Tibor, Ipsos Közügyek.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Jogszociológia 4. előadás november 13. Uszkiewicz Erik
Advertisements

A mai tízen- és huszonévesek értékeiről A közügyek fogyasztói konferencia február 17. Ságvári Bence.
GfK Custom ResearchTalpra, magyar! Bacher János2010/03/03 Talpra, magyar! Számokban a sport fogyasztásról Bacher János GfK Hungária.
Dupláz-e a Jobbik? Mérők Klubja, január 30. Előadó: Závecz Tibor.
 Önbevallás szerint liberális (12%)  Szakpolitikai kérdések és értékválasztás alapján liberális  Kapitalista (4%)  Emberi jogi (18%)  Kevesebb, mint.
Kik azok a liberálisok és találnak-e pártot maguknak? A Republikon Intézet konferenciája, február 28. Előadó: Závecz Tibor.
Tamás Kincső, OSZK, Analitikus Feldolgozó Osztály, osztályvezető A részdokumentumok szolgáltatása az ELDORADO-ban ELDORADO konferencia a partnerkönyvtárakkal.
A sportiskolába járó tanulók szüleinek válaszai a kérdőíves felmérésre (1245 válaszadó)
É RZELMEK ÉS PREFERENCIÁK Pártok félidőben– A Republikon Intézet konferenciája, április © 2012 Ipsos. All rights reserved. Contains Ipsos'
A kölcsönös befolyásolás

Napfényen a „rejtőzködő szavazók” Mérők klubja április 24.
Kamarai prezentáció sablon
„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
Készítette: Geszler Nikolett
A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
Kutatási gyorsjelentés Omnibuszos kutatás meghatározott szakpolitikai témában – Egészségügy január.
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet
A regisztrált diplomás munkanélküliek helyzete a fővárosban Előadó: Vass István igazgató
Erőállóképesség mérése Találjanak teszteket az irodalomban
1 „ Gazdasági kihívások 2009-ben ” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Dunagáz szakmai napok, Dobogókő Április 15.
MATEMATIKA Év eleji felmérés 3. évfolyam
2008. I.-VIII. HÓNAP ESEMÉNYEI KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Siófok, Orosz Dalma főosztályvezető.
sajtótájékoztató a felnőtt lakosság egészségmagatartása, motivációi
Humánkineziológia szak
Edzők válaszai a kérdőíves felmérésre (325 válaszadó)
10 állítás a gyerekek internethasználatáról
Műveletek logaritmussal
Amíg a mérésből előrejelzés lesz Mérők Klubja, április 24. Előadó: Závecz Tibor.
A tételek eljuttatása az iskolákba
Kereszttáblák Babbie, E.: A társadalomtudományi kutatás gyakorlata
Elektronikai Áramkörök Tervezése és Megvalósítása
VÁLOGATÁS ISKOLÁNK ÉLETÉBŐL KÉPEKBEN.
Szerkezeti elemek teherbírásvizsgálata összetett terhelés esetén:
6. Előadás Merevítő rendszerek típusok, szerepük a tervezésben
Darupályák tervezésének alapjai
1 Kétségek között Göd, November 6-7. dr. Kiss József magánszemély.
Az oktatás az EU-ban Lisszaboni statégia: Célmeghatározás –mit –mikorra –ki által –milyen minőségben Az eszközök között kiemelt helyen az egész életen.
NOVÁK TAMÁS Nemzetközi Gazdaságtan
DRAGON BALL GT dbzgtlink féle változat! Illesztett, ráégetett, sárga felirattal! Japan és Angol Navigáláshoz használd a bal oldali léptető elemeket ! Verzio.
Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet A LEADER PROGRAM MINT HELYI PARTNERSÉG KÉRDÉSEI MAGYARORSZÁGON.
szakmérnök hallgatók számára
Exponenciális egyenletek
1 “Oly távol vagy tőlem és mégis közel...” Az Európai Unióval kapcsolatos attitűdök a hazai választók körében Göncz Borbála – Hegedűs István „Részvétel.
A politikai képviselettel és a bal-jobb dimenzióval kapcsolatok attitűdök Enyedi Zsolt (CEU) Részvétel és demokrácia, Politikai Viselkedés Szakosztály,
A háború és a modern fegyveres erő
MÉRŐK KLUBJA Bernát Anikó, Fábián Zoltán (TÁRKI): Bal- és jobboldal: vonzások és választások szeptember 26. Budapest, Kossuth Klub.
A fülke magánya Minden, amit a rejtőzködő választói magatartásról tudni lehet Mérők Klubja, október 26. Előadó: Závecz Tibor.
Szabados Tímea és Wéber Andrea (EBH) október 26. Intézményekbe vetett bizalom és jogtudatosság a mai magyar társadalomban (Kutatási eredményeink.
INTEGRÁCIÓ A FEJEKBEN? A romákkal kapcsolatos lakossági attitűdök Magyarországon Bernát Anikó TARKI Társadalomkutatási Intézet október 25.
KÖZVÉLEMÉNYKUTATÁS 2011 BÁTAAPÁTI TÉRSÉG NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC. TETT.
TETT KUTATÁS NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC.
Közösségi érték (public value) vizsgálat Budapest, Szonda Ipsos.
A pneumatika alapjai A pneumatikában alkalmazott építőelemek és működésük vezérlő elemek (szelepek)
1 Válság a fejekben is Nem látják át és nem veszik igénybe a fogyasztóvédelmi intézményrendszert a magyarok - Gulyás Emese - Tudatos Vásárlók Egyesülete.
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
A évi népszámlálás és a külföldiek integrációja Gödri Irén Transznacionalizmus és integráció c. konferencia Budapest, május 17.
Nyitott Kapuk 2010 Beiskolázási kérdőívek értékelése.
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
1 Gyarapodó Köztársaság Növekvő gazdaság – csökkenő adók február 2.
MUNKA- ÉS TŰZVÉDELEMI JELEK ÉS JELZÉSEK
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
Elektronikus tananyag
Válság Kényszer és lehetőség. A magyar gazdaság örökölt hátrányai.
1 Politikai mélypont Magyarországon? november 22. Somogyi Zoltán, igazgató Political Capital Institute.
1 Az igazság ideát van? Montskó Éva, mtv. 2 Célcsoport Az alábbi célcsoportokra vonatkozóan mutatjuk be az adatokat: 4-12 évesek,1.
Fiatalok szegmentálása táplálkozási szokásaik szerint
Baloldali, liberális pártok 2016 elején Reiner Roland
Előadás másolata:

„Gyere közelebb, menekülj el” A politikai szereplőkhöz kötődők és a tőlük távolságot tartók választási motivációi Előadó: Závecz Tibor, Ipsos Közügyek fogyasztói konferencia, február 17; Budapest Az előadás címét Bódi László (Cipő) dala ihlette

2 A felmérés 2009 júliusában készült 1500 fő megkérdezésével A vizsgálat válaszadói az ország felnőtt népességét reprezentálták életkor, nemi hovatartozás, iskolai végzettség és településtípus szerint

3 A pártokkal és politikusokkal kapcsolatos ÉRZELMEK hatása a választói viselkedésre

Részvételi hajlandóság – a pártok iránti pozitív érzelmek felől közelítve - 4 Pártkedvelő: legalább egy párt rokonszenves (31%) Pártot nem kedvelő: egyetlen párt sem rokonszenves (69%)

Részvételi hajlandóság – a pártok iránti negatív érzelmek felől közelítve 5 Pártelutasító: legalább egy párt ellenszenves (64%) Pártot nem elutasító: egyetlen párt sem ellenszenves (36%)

Részvételi hajlandóság– a pártok iránti komplex érzelmek felől közelítve 6

7 A pártokkal kapcsolatos érzelmek hatása a részvételi hajlandóságra  A pártokkal kapcsolatos komplex, felemás érzelmek rendkívüli módon aktivizálnak;  A pozitív érzelmek nagyobb lendületet adnak, mint a negatívak;  A negatív érzések jobban mozgósítanak, mint az érzelmek hiánya

8 A politikusokkal kapcsolatos érzelmek hatása a részvételi hajlandóságra  A politikusokkal kapcsolatos komplex, felemás érzelmek visznek leginkább az urnákhoz;  Az ellenszenvek ugyanannyira mozgósítanak, mint a rokonszenvek;  A negatív érzések jobban mozgósítanak, mint az érzelmek hiánya

9 Az érzelmek hatása a részvételi hajlandóságra Szinte biztosan elmegyünk szavazni: ha vannak rokonszenves és ellenszenves pártjaink, politikusaink is; Valószínű, hogy elmegyünk szavazni: ha csak rokonszenves pártjaink és politikusaink vannak illetve ha csak ellenszenves politikusaink vannak; Nem valószínű, hogy elmegyünk szavazni: ha nincsenek érzelmeink a politikai szereplőkkel kapcsolatban

10 A pártokkal kapcsolatos érzelmek hatása a pártpreferencia kialakulására  a pártokkal kapcsolatos komplex, felemás érzelmek egyértelmű következménye egy konkrét párt támogatása;  a rokonszenv önmagában, ellenérzések nélkül is pártpreferenciát alakít ki;  A pártokkal szembeni kizárólagos ellenszenvek esetében is többnyire kialakul konkrét (a legkisebb rossznak számító) párt támogatása;  az érzelmek hiánya nem segíti a pártpreferencia létrejöttét

11 A politikusokkal kapcsolatos érzelmek hatása a pártpreferencia kialakulására  A politikusokkal kapcsolatos vegyes érzelmek és a pozitív érzések ugyanolyan mértékben alakítják ki a preferenciát („rajongók”)  Az ellenszenvek valamivel nagyobb mértékben keltik életre a preferenciát, mint az érzelmek hiánya

12 Az érzelmek hatása a pártpreferencia kialakulására Szinte biztosan lesz választott pártunk: ha vannak rokonszenves és ellenszenves pártjaink, politikusaink is illetve ha csak rokonszenves pártjaink és politikusaink vannak. Valószínű, hogy lesz választott pártunk: ha csak ellenszenves politikusaink vannak. Nem valószínű, hogy lesz választott pártunk: ha nincsenek érzelmeink a politikai szereplőkkel kapcsolatban.

13 A pártoknak tulajdonított ÉRDEKKÉPVISELETI POTENCIÁL hatása a választói viselkedésre

14 Részvételi hajlandóság és pártpreferencia az érdekképviseleti potenciál függvényében részvételpártpreferencia érdekképviseletet feltételezők

15 Az érdekképviseleti potenciál hatása a részvétel és a pártpreferencia kialakulására  A feltételezett erős érdekképviseleti potenciál mozgósít és pártpreferenciát alakít ki;  a gyengének tartott érdekképviseleti potenciál ellenére is sokan aktívak és párthívek lesznek

16 A pártokkal való POLITIKAI-IDEOLÓGIAI AZONOSSÁG hatása a választói viselkedésre

17 Részvételi hajlandóság és pártpreferencia az ideológiai azonosulás függvényében részvételpártpreferencia a bal-jobb identitását kifejező párt

18 Részvételi hajlandóság és pártpreferencia az ideológiai azonosulás függvényében részvételpártpreferencia a liberális-konzervatív identitását kifejező párt

19 Részvételi hajlandóság és pártpreferencia az ideológiai azonosulás függvényében részvételpártpreferencia a mérsékelt-radikális identitását kifejező párt mérsékelt-radikális identitását kifejező párt

20 Az ideológiai azonosulás hatása a részvételi hajlandóságra  Ha a választó a bal-jobb tengelyen azonosul egy párttal, nagyobb mértékben váltja ki a részvételi szándékot, mint ha a liberális-konzervatív vagy a mérsékelt-radikális dimenzióban talál pártot bal-jobb liberális- konzervatív mérsékelt-radikális

21 Az ideológiai azonosulás hatása a pártpreferencia kialakulására  Ha a választó a bal-jobb tengelyen azonosul egy párttal, az nagyobb eséllyel alakít ki pártpreferenciát, mint ha a liberális-konzervatív vagy a mérsékelt-radikális dimenzió esetében talál pártot bal-jobb liberális- konzervatív mérsékelt-radikális

22 A pártoknak tulajdonított MÚLTBÉLI TELJESÍTMÉNY ÉS JÖVŐBENI CSELEKVÉS hatása a választói viselkedésre

23 Részvételi hajlandóság és pártpreferencia a „múltbéli teljesítmény vagy jövőbeni cselekvések” értékelési dominanciája függvényében részvételpártpreferencia pártteljesítmény

24 A „múlt vagy jövő” értékelő szempontok dominanciájának hatása a részvétel és a pártpreferencia kialakulására  A pártok észlelt múltbéli teljesítményének elsődleges figyelembevétele éppen annyira mozgósít, mint a feltételezett jövőbeni cselekvésüké;  a pártpreferencia kialakítására is azonos hatásuk van részvételpártpreferencia

25 Részvételi hajlandóság és pártpreferencia az intézményrendszerbe vetett bizalom függvényében részvételpártpreferencia az intézményrendszerbe vetett bizalom Az intézményrendszerbe vetett bizalom

26 Az intézményrendszerbe vetett bizalom hatása a részvétel és a pártpreferencia kialakulására  Az intézményrendszerbe vetett bizalomnak inkább aktivizáló, mint preferenciakialakító szerepe van részvételpártpreferencia

27 van rokonszenves pártja van a bal-jobb identitását kifejező pártja van a liberális-konzervatív identitását kifejező pártja van ellenszenves pártja intézményrendszer iránti bizalom 24% 8% 7% 19% A választási részvételt befolyásoló, erősítő tényezők A részvételt elsősorban 1. a párt(ok) iránti pozitív érzelmek valamint 2. a bal-jobb tengelyen az adekvát párt megtalálása inspirálják az 5%-nál nagyobb súlyú szempontok

28 van rokonszenves pártja van a bal-jobb identitását kifejező pártja van a liberális-konzervatív identitását kifejező pártja van ellenszenves pártja intézményrendszer iránti bizalom 32% 9% 11% 6% A választási részvételt befolyásoló, erősítő tényezők (néhány összefüggés) 1. A fiatalok körében az érzelmi motivációk, 2. az időseknél az ideológiai tényezők az átlagosnál fontosabb szerepet játszanak a választási részvétel létrejöttében 22% fiatalokidősek 8% 23% 8% 5%

29 van a bal-jobb identitását kifejező pártja van rokonszenves pártja van ellenszenves pártja van a liberális-konzervatív identitását kifejező pártja 31% 14% 8% 28% A pártpreferencia kialakulását elősegítő tényezők A pártpreferenciát elsősorban 1.a bal-jobb törésvonalon az adekvát párt megtalálása valamint 2.a párt(ok) iránti pozitív érzelmek alakítják ki az 5%-nál nagyobb súlyú szempontok

30 van a bal-jobb identitását kifejező pártja van rokonszenves pártja van ellenszenves pártja van a liberális-konzervatív identitását kifejező pártja 23% 16% 7% 32% A pártpreferencia kialakulását elősegítő tényezők (néhány összefüggés) A pártpreferencia létrejöttében 1.a fiataloknál az érzelmek, 2.az időseknél az ideológiai szempontok az átlagosnál lényegesebbek fiatalokidősek 33% 21% 19% 17%

31 Az átlagosnál jellemzőbb az érzelmek szerepe: A választói viselkedés hangsúlyos tényezői 1.fiatalok 2. falvakban élők 3. vállalkozók 4. alap- és középfokú végzettségűek Az átlagosnál jellemzőbb az ideológiai szempontok szerepe: 1.idősek 2. nagyvárosokban élők 3. felsőfokú végzettségűek

32 nincs rokonszenves pártja nincs ellenszenves pártja nincs a bal-jobb identitását kifejező pártja intézményrendszer iránti bizalom hiánya 30% 16% 12% 25% A politikától való távolságtartás motivációi A politikától való távolmaradás legfőbb okai: 1.a pártok iránti (pozitív) érzelmek hiánya; 2.az ideológiai azonosulás hiánya; 3.az intézményrendszer iránti bizalom hiánya az 5%-nál nagyobb súlyú szempontok

33 az átlagosnál nagyobb arányban vannak jelen: A politikától nagy távolságot tartók társadalmi karaktere arányuk a választókorú népességen belül: 25% számuk a választókorú népességen belül: 2 millió fő szakképzetlen fizikai munkások 40% alapfokú képzettségűek 37% magukat alsó társadalmi osztályba sorolók 33% alsó jövedelmi ötödbe tartozók 33% fiatalok 32%

34 Vélemények a demokráciáról Mennyire elégedett a demokrácia működésével Magyarországon? ABCD Pártpreferenciával rendelkező aktív szavazók A politikától nagy távolságot tartó választók A: teljes mértékben B: többé-kevésbé C: nem igazán D: egyáltalán nem

35 Vélemények a képviseleti rendszerről A választás intézménye mennyire biztosítja, hogy a parlamenti képviselők megfelelően képviseljék az emberek érdekeit? ABCD Pártpreferenciával rendelkező aktív szavazók A politikától nagy távolságot tartó választók A: nagyon jól B: elég jól C: nem igazán jól D: egyáltalán nem jól

36 Vélemények a rendszerváltásról A rendszerváltás nyertesei vagy vesztesei közé tartozik? ABC Pártpreferenciával rendelkező aktív szavazók A politikától nagy távolságot tartó választók A: nyertes B: vesztes C: is-is

37 Vélemények az EU-s tagságról Inkább előnyökkel vagy inkább hátrányokkal járt Magyarország számára az Európai Uniós csatlakozás? ABC Pártpreferenciával rendelkező aktív szavazók A politikától nagy távolságot tartó választók A: inkább előnyökkel B: inkább hátrányokkal C: is-is

38 Vélemények a magyar gazdaságról Melyik a legtalálóbb megfogalmazás a magyar gazdaság helyzetére és kilátásaira? ABCD Pártpreferenciával rendelkező aktív szavazók A politikától nagy távolságot tartó választók A: átmeneti visszaesés B: válság, a kilábalás jeleivel C: mélyülő válság D: csődhelyzet

39 Vélemények a nyugdíjrendszerről Milyen nyugdíjrendszert szeretne? ABC Pártpreferenciával rendelkező aktív szavazók A politikától nagy távolságot tartó választók A: inkább öngondoskodáson alapuló B: inkább állami gondoskodáson alapuló C: is-is

40 Vélemények a közvélemény-kutatásokról Reális képet adnak-e az emberek véleményéről? ABC Pártpreferenciával rendelkező aktív szavazók A politikától nagy távolságot tartó választók A: igen B: valamelyik igen, valamelyik nem C: nem

41 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!