„Gyere közelebb, menekülj el” A politikai szereplőkhöz kötődők és a tőlük távolságot tartók választási motivációi Előadó: Závecz Tibor, Ipsos Közügyek fogyasztói konferencia, február 17; Budapest Az előadás címét Bódi László (Cipő) dala ihlette
2 A felmérés 2009 júliusában készült 1500 fő megkérdezésével A vizsgálat válaszadói az ország felnőtt népességét reprezentálták életkor, nemi hovatartozás, iskolai végzettség és településtípus szerint
3 A pártokkal és politikusokkal kapcsolatos ÉRZELMEK hatása a választói viselkedésre
Részvételi hajlandóság – a pártok iránti pozitív érzelmek felől közelítve - 4 Pártkedvelő: legalább egy párt rokonszenves (31%) Pártot nem kedvelő: egyetlen párt sem rokonszenves (69%)
Részvételi hajlandóság – a pártok iránti negatív érzelmek felől közelítve 5 Pártelutasító: legalább egy párt ellenszenves (64%) Pártot nem elutasító: egyetlen párt sem ellenszenves (36%)
Részvételi hajlandóság– a pártok iránti komplex érzelmek felől közelítve 6
7 A pártokkal kapcsolatos érzelmek hatása a részvételi hajlandóságra A pártokkal kapcsolatos komplex, felemás érzelmek rendkívüli módon aktivizálnak; A pozitív érzelmek nagyobb lendületet adnak, mint a negatívak; A negatív érzések jobban mozgósítanak, mint az érzelmek hiánya
8 A politikusokkal kapcsolatos érzelmek hatása a részvételi hajlandóságra A politikusokkal kapcsolatos komplex, felemás érzelmek visznek leginkább az urnákhoz; Az ellenszenvek ugyanannyira mozgósítanak, mint a rokonszenvek; A negatív érzések jobban mozgósítanak, mint az érzelmek hiánya
9 Az érzelmek hatása a részvételi hajlandóságra Szinte biztosan elmegyünk szavazni: ha vannak rokonszenves és ellenszenves pártjaink, politikusaink is; Valószínű, hogy elmegyünk szavazni: ha csak rokonszenves pártjaink és politikusaink vannak illetve ha csak ellenszenves politikusaink vannak; Nem valószínű, hogy elmegyünk szavazni: ha nincsenek érzelmeink a politikai szereplőkkel kapcsolatban
10 A pártokkal kapcsolatos érzelmek hatása a pártpreferencia kialakulására a pártokkal kapcsolatos komplex, felemás érzelmek egyértelmű következménye egy konkrét párt támogatása; a rokonszenv önmagában, ellenérzések nélkül is pártpreferenciát alakít ki; A pártokkal szembeni kizárólagos ellenszenvek esetében is többnyire kialakul konkrét (a legkisebb rossznak számító) párt támogatása; az érzelmek hiánya nem segíti a pártpreferencia létrejöttét
11 A politikusokkal kapcsolatos érzelmek hatása a pártpreferencia kialakulására A politikusokkal kapcsolatos vegyes érzelmek és a pozitív érzések ugyanolyan mértékben alakítják ki a preferenciát („rajongók”) Az ellenszenvek valamivel nagyobb mértékben keltik életre a preferenciát, mint az érzelmek hiánya
12 Az érzelmek hatása a pártpreferencia kialakulására Szinte biztosan lesz választott pártunk: ha vannak rokonszenves és ellenszenves pártjaink, politikusaink is illetve ha csak rokonszenves pártjaink és politikusaink vannak. Valószínű, hogy lesz választott pártunk: ha csak ellenszenves politikusaink vannak. Nem valószínű, hogy lesz választott pártunk: ha nincsenek érzelmeink a politikai szereplőkkel kapcsolatban.
13 A pártoknak tulajdonított ÉRDEKKÉPVISELETI POTENCIÁL hatása a választói viselkedésre
14 Részvételi hajlandóság és pártpreferencia az érdekképviseleti potenciál függvényében részvételpártpreferencia érdekképviseletet feltételezők
15 Az érdekképviseleti potenciál hatása a részvétel és a pártpreferencia kialakulására A feltételezett erős érdekképviseleti potenciál mozgósít és pártpreferenciát alakít ki; a gyengének tartott érdekképviseleti potenciál ellenére is sokan aktívak és párthívek lesznek
16 A pártokkal való POLITIKAI-IDEOLÓGIAI AZONOSSÁG hatása a választói viselkedésre
17 Részvételi hajlandóság és pártpreferencia az ideológiai azonosulás függvényében részvételpártpreferencia a bal-jobb identitását kifejező párt
18 Részvételi hajlandóság és pártpreferencia az ideológiai azonosulás függvényében részvételpártpreferencia a liberális-konzervatív identitását kifejező párt
19 Részvételi hajlandóság és pártpreferencia az ideológiai azonosulás függvényében részvételpártpreferencia a mérsékelt-radikális identitását kifejező párt mérsékelt-radikális identitását kifejező párt
20 Az ideológiai azonosulás hatása a részvételi hajlandóságra Ha a választó a bal-jobb tengelyen azonosul egy párttal, nagyobb mértékben váltja ki a részvételi szándékot, mint ha a liberális-konzervatív vagy a mérsékelt-radikális dimenzióban talál pártot bal-jobb liberális- konzervatív mérsékelt-radikális
21 Az ideológiai azonosulás hatása a pártpreferencia kialakulására Ha a választó a bal-jobb tengelyen azonosul egy párttal, az nagyobb eséllyel alakít ki pártpreferenciát, mint ha a liberális-konzervatív vagy a mérsékelt-radikális dimenzió esetében talál pártot bal-jobb liberális- konzervatív mérsékelt-radikális
22 A pártoknak tulajdonított MÚLTBÉLI TELJESÍTMÉNY ÉS JÖVŐBENI CSELEKVÉS hatása a választói viselkedésre
23 Részvételi hajlandóság és pártpreferencia a „múltbéli teljesítmény vagy jövőbeni cselekvések” értékelési dominanciája függvényében részvételpártpreferencia pártteljesítmény
24 A „múlt vagy jövő” értékelő szempontok dominanciájának hatása a részvétel és a pártpreferencia kialakulására A pártok észlelt múltbéli teljesítményének elsődleges figyelembevétele éppen annyira mozgósít, mint a feltételezett jövőbeni cselekvésüké; a pártpreferencia kialakítására is azonos hatásuk van részvételpártpreferencia
25 Részvételi hajlandóság és pártpreferencia az intézményrendszerbe vetett bizalom függvényében részvételpártpreferencia az intézményrendszerbe vetett bizalom Az intézményrendszerbe vetett bizalom
26 Az intézményrendszerbe vetett bizalom hatása a részvétel és a pártpreferencia kialakulására Az intézményrendszerbe vetett bizalomnak inkább aktivizáló, mint preferenciakialakító szerepe van részvételpártpreferencia
27 van rokonszenves pártja van a bal-jobb identitását kifejező pártja van a liberális-konzervatív identitását kifejező pártja van ellenszenves pártja intézményrendszer iránti bizalom 24% 8% 7% 19% A választási részvételt befolyásoló, erősítő tényezők A részvételt elsősorban 1. a párt(ok) iránti pozitív érzelmek valamint 2. a bal-jobb tengelyen az adekvát párt megtalálása inspirálják az 5%-nál nagyobb súlyú szempontok
28 van rokonszenves pártja van a bal-jobb identitását kifejező pártja van a liberális-konzervatív identitását kifejező pártja van ellenszenves pártja intézményrendszer iránti bizalom 32% 9% 11% 6% A választási részvételt befolyásoló, erősítő tényezők (néhány összefüggés) 1. A fiatalok körében az érzelmi motivációk, 2. az időseknél az ideológiai tényezők az átlagosnál fontosabb szerepet játszanak a választási részvétel létrejöttében 22% fiatalokidősek 8% 23% 8% 5%
29 van a bal-jobb identitását kifejező pártja van rokonszenves pártja van ellenszenves pártja van a liberális-konzervatív identitását kifejező pártja 31% 14% 8% 28% A pártpreferencia kialakulását elősegítő tényezők A pártpreferenciát elsősorban 1.a bal-jobb törésvonalon az adekvát párt megtalálása valamint 2.a párt(ok) iránti pozitív érzelmek alakítják ki az 5%-nál nagyobb súlyú szempontok
30 van a bal-jobb identitását kifejező pártja van rokonszenves pártja van ellenszenves pártja van a liberális-konzervatív identitását kifejező pártja 23% 16% 7% 32% A pártpreferencia kialakulását elősegítő tényezők (néhány összefüggés) A pártpreferencia létrejöttében 1.a fiataloknál az érzelmek, 2.az időseknél az ideológiai szempontok az átlagosnál lényegesebbek fiatalokidősek 33% 21% 19% 17%
31 Az átlagosnál jellemzőbb az érzelmek szerepe: A választói viselkedés hangsúlyos tényezői 1.fiatalok 2. falvakban élők 3. vállalkozók 4. alap- és középfokú végzettségűek Az átlagosnál jellemzőbb az ideológiai szempontok szerepe: 1.idősek 2. nagyvárosokban élők 3. felsőfokú végzettségűek
32 nincs rokonszenves pártja nincs ellenszenves pártja nincs a bal-jobb identitását kifejező pártja intézményrendszer iránti bizalom hiánya 30% 16% 12% 25% A politikától való távolságtartás motivációi A politikától való távolmaradás legfőbb okai: 1.a pártok iránti (pozitív) érzelmek hiánya; 2.az ideológiai azonosulás hiánya; 3.az intézményrendszer iránti bizalom hiánya az 5%-nál nagyobb súlyú szempontok
33 az átlagosnál nagyobb arányban vannak jelen: A politikától nagy távolságot tartók társadalmi karaktere arányuk a választókorú népességen belül: 25% számuk a választókorú népességen belül: 2 millió fő szakképzetlen fizikai munkások 40% alapfokú képzettségűek 37% magukat alsó társadalmi osztályba sorolók 33% alsó jövedelmi ötödbe tartozók 33% fiatalok 32%
34 Vélemények a demokráciáról Mennyire elégedett a demokrácia működésével Magyarországon? ABCD Pártpreferenciával rendelkező aktív szavazók A politikától nagy távolságot tartó választók A: teljes mértékben B: többé-kevésbé C: nem igazán D: egyáltalán nem
35 Vélemények a képviseleti rendszerről A választás intézménye mennyire biztosítja, hogy a parlamenti képviselők megfelelően képviseljék az emberek érdekeit? ABCD Pártpreferenciával rendelkező aktív szavazók A politikától nagy távolságot tartó választók A: nagyon jól B: elég jól C: nem igazán jól D: egyáltalán nem jól
36 Vélemények a rendszerváltásról A rendszerváltás nyertesei vagy vesztesei közé tartozik? ABC Pártpreferenciával rendelkező aktív szavazók A politikától nagy távolságot tartó választók A: nyertes B: vesztes C: is-is
37 Vélemények az EU-s tagságról Inkább előnyökkel vagy inkább hátrányokkal járt Magyarország számára az Európai Uniós csatlakozás? ABC Pártpreferenciával rendelkező aktív szavazók A politikától nagy távolságot tartó választók A: inkább előnyökkel B: inkább hátrányokkal C: is-is
38 Vélemények a magyar gazdaságról Melyik a legtalálóbb megfogalmazás a magyar gazdaság helyzetére és kilátásaira? ABCD Pártpreferenciával rendelkező aktív szavazók A politikától nagy távolságot tartó választók A: átmeneti visszaesés B: válság, a kilábalás jeleivel C: mélyülő válság D: csődhelyzet
39 Vélemények a nyugdíjrendszerről Milyen nyugdíjrendszert szeretne? ABC Pártpreferenciával rendelkező aktív szavazók A politikától nagy távolságot tartó választók A: inkább öngondoskodáson alapuló B: inkább állami gondoskodáson alapuló C: is-is
40 Vélemények a közvélemény-kutatásokról Reális képet adnak-e az emberek véleményéről? ABC Pártpreferenciával rendelkező aktív szavazók A politikától nagy távolságot tartó választók A: igen B: valamelyik igen, valamelyik nem C: nem
41 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!