Kelet-nyugati Átjáró A világzene és az interkulturális kommunikáció kapcsolata a pécsi Balkán Világzenei Fesztivál vizsgálata alapján Készítette: Halász Timea
Tartalom Hipotézis A vizsgálat és a terep bemutatása Elméleti kontextus: Világzenéhez kapcsolható jelentések A balkáni zene A világzenei események jelentősége A kutatás főbb eredményei
Hipotézis A világzene ismerete, netán szeretete elősegítheti a kultúrák közötti párbeszéd és a szolidaritás kialakulását.
A vizsgálat és a terep ismertetése Terep: Kelet-nyugati Átjáró Balkán Világzenei Fesztivál és Konferencia Vizsgálat: szervezői oldal: fesztivál előadói, eszmeisége, története befogadói oldal: fókuszcsoport interjúk Pécs, ezen belül a Balkán Világzenei Fesztivál, mint Kelet és Nyugat találkozásának lehetséges helyszíneként történő értelmezési kereteit kutattam.
Elméleti kontextus A világzenének tulajdonított jelentések: A zenei produktum honnan származik, milyen lokalitással azonosítható → „a világ többi része” A világzene a sokszínűség eszméjének példája Egy termék a globalizáció piacán, mechanizmusait a piaci igények formálják
Elméleti kontextus Balkán: Egységes kulturális identitás Volt Bizánci és Ottomán birodalom területén való elhelyezkedés Roma kultúra megszólalása Balkáni etnozene = ott élő cigány közösségek zenéje
Elméleti kontextus Világzenei események → progresszív szolidáris cselekvésként azonosíthatók: Közönség: 20-60 év közötti, liberális, közép-, felsőosztályba tartozó, jól képzett Burkolt cél: a nevelés Veszélye: ön-sztereotípiák megjelenése, a közönség a másságra kíváncsi → pótlékai csak az aktivizmusnak
Kelet-nyugati átjáró Balkán Világzenei Fesztivál Pályázat szövege: Imidzs: Pécs Nyugat kapujának metaforája Déli kulturális övezet Eredeti elképzelés: Pécs egy piactér Hivatalos szöveg mellett megjelenő diskurzus: Pécs eladhatóbb, érdekesebb a Nyugat számára a Balkán által Balkán a sokféleség jelölője Helyi politikai erők kritikája
Kelet-nyugati átjáró Balkán Világzenei Fesztivál A fesztivál mai története: Szervezők, mint közvetítők A rendezvénynek nem célja a balkáni zene bemutatása: 3 év 28 fellépő, minden évben 1 pécsi, összesen 15 magyarországi magyar zenekar, 13 csupán a külföldi (1 francia, nem balkánhoz köthető fellépő)
Fókuszcsoport vizsgálat 3 fő fókusz a világzene, mint fogalom ismerete a Balkán, mint földrajzi, kulturális térség meghatározása a közeg megnevezése, amelyen keresztül hat a balkáni zene a befogadóra
Fókuszcsoport vizsgálat eredményei A negatívumok a feltételezett balkáni életkörülmények leírásából fakadtak: elhatárolódás a gondolattól, hogy Pécs Balkán kapuja. Zene hallgatása nem választódott külön az adott földrajzi egységtől→Balkán azonosítása a Macskajajjal Kelet és Nyugat orientalista ellentéte létezik, viszont csupán a színpadon lehet legitim Világzene lokalitásokat kínál a nyugati piacon
Összegzés A világzene: a kultúrák közötti párbeszéd médiuma? Valós a szolidaritás? A multikulturalizmus narratívája? Orientalizmus tézisei újra artikulálódnak: nyugati civilizáció→←keleti elmaradottság, premodernség Befogadók: elhatárolódás a Balkán kapujától Szervezők: piactér, találkozás helyszíne
Köszönöm a figyelmet!