A DALÉKOK A KÉRÉS PRAGMATIKÁJÁHOZ A MAGYAR NYELVBEN EGY PACSÉRI KÉRDŐÍVES FELMÉRÉS ALAPJÁN.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás

Advertisements

Kamarai prezentáció sablon
„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
Készítette: Boros Erzsi
Rubber - BL Kft – Műszaki Gumi Szakáruház
A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
A dunaújvárosi fiatalok szabadidő eltöltési szokásai
Erőállóképesség mérése Találjanak teszteket az irodalomban
A TAO támogatási rendszer Magyar Labdarúgás Fóruma
MATEMATIKA Év eleji felmérés 3. évfolyam
Humánkineziológia szak
Tanulmányi eredmények Bornemisza Péter Gimnázium
Mellár János 5. óra Március 12. v
a szülői elégedettségmérés legfontosabb eredményeiről
6) 7) 8) 9) 10) Mennyi az x, y és z értéke? 11) 12) 13) 14) 15)
Matematika - 5. évfolyam © Kačmárová Fordította: Balogh Szilveszter.
Elektromos mennyiségek mérése
Az új történelem érettségiről és eredményeiről augusztus Kaposi József.
Utófeszített vasbeton lemez statikai számítása Részletes számítás
A tételek eljuttatása az iskolákba
2010 október 2651 kp. Vizsga 2. feladata
2010 október 2651 kp. Vizsga 2. feladata. Megoldás: „A” vállalat: Beszerzés : 100 millió Árrés: ( 12 %) = 100 x 0,12=12 millió Nettó eladási ár =
TÁMOP B program Képzési kompetenciaprofilok bemutatása
A diákat jészítette: Matthew Will
Fodrostollú magyar lúd
VÁLOGATÁS ISKOLÁNK ÉLETÉBŐL KÉPEKBEN.
Védőgázas hegesztések
1. IS2PRI2 02/96 B.Könyv SIKER A KÖNYVELÉSHEZ. 2. IS2PRI2 02/96 Mi a B.Könyv KönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDevizaKönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDeviza.
Kutyafajták Retrieverek Készítette: Bak Barna József
Szerkezeti elemek teherbírásvizsgálata összetett terhelés esetén:
Sárgarépa piaca hasonlóságelemzéssel Gazdaság- és Társadalomtudományi kar Gazdasági és vidékfejlesztési agrármérnök I. évfolyam Fekete AlexanderKozma Richárd.
NOVÁK TAMÁS Nemzetközi Gazdaságtan
DRAGON BALL GT dbzgtlink féle változat! Illesztett, ráégetett, sárga felirattal! Japan és Angol Navigáláshoz használd a bal oldali léptető elemeket ! Verzio.
Fekete László Született: Csillagjegye: Vízöntő
Merre tovább? Tapasztalatok a kétszintű latin nyelvi érettségiről.
A közép- és emelt szintű vizsga tanári értékelése
szakmérnök hallgatók számára
A évi demográfiai adatok értékelése
A évi demográfiai adatok értékelése
Kalkuláció 13. feladat TK 69. oldal.
Logikai szita Pomothy Judit 9. B.
Logikai szita Izsó Tímea 9.B.
10.1. táblázat. Az atomreaktor anyagaiban hasadásonként hővé alakuló energia A hővé ala-AzonnaliKésőiÖsszesen kulás helyeMeV hasadás %MeV hasadás %MeV.
LENDÜLETBEN AZ ORSZÁG A Magyar Köztársaság kormánya.
2007. május 22. Debrecen Digitalizálás és elektronikus hozzáférés 1 DEA: a Debreceni Egyetem elektronikus Archívuma Karácsony Gyöngyi DE Egyetemi és Nemzeti.
Matematika - 5. évfolyam © Kačmárová Fordította: Balogh Szilveszter.
7. Házi feladat megoldása
Milyen szemléletváltást követel meg a választható portfoliós rendszer bevezetése a pénztáraktól? Pénztárkonferencia 2008 Biró Gergely.
Érettségi jelentkezések és érettségi eredmények 2007 Érettségi jelentkezések - érettségi eredmények.
A pneumatika alapjai A pneumatikában alkalmazott építőelemek és működésük vezérlő elemek (szelepek)
Kutatási eredmények és fehér foltok a migránsok munkaerő-piaci beilleszkedésének kutatásában Kováts András MTAKI.
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
MENETREND HASZNÁLATÁNAK GYAKORLÁSA Feladat: autóbusz, villamos, trolibusz, fogaskerekű, HÉV menetrend gyakorlása El szeretnénk jutni a Selyemrét megállóból.
Tanulói utánkövetés 2009/2010. A 2009/2010-es tanévben iskolánkban 210 tanuló végzett. 77 fő a szakközépiskola valamelyik tagozatán 133 fő szakmát szerzett.
Nyitott Kapuk 2010 Beiskolázási kérdőívek értékelése.
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
Ágazati GDP előrejelző modell Foglalkoztatási és makro előrejelzés Vincze János Szirák, november 10.
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
Érettségi eredmények május-június. Az utóbbi évek érettségi eredményei TanévÉrettségi átlag (RFG- AGK) Országos érettségi átlag Kitűnők száma (RFG-
Érettségi eredmények Vizsgázók száma: 114 fő Rendes vizsga: 82 fő Előrehozott vizsga: 32 fő (30+2) Összes értékelt tantárgyi vizsga: 495 Összes.
GAZDASÁGI ADOTTSÁGOK ÉS FEJLŐDÉSI IRÁNYOK A délkelet-európai országok Novák Tamás MTA – VKI május 16.
Kvantitatív módszerek
2011/2012 tanév félévi statisztikai adatai. Hiányzások, mulasztások a tanév során (az első 20) Osztály Egy főre eső igazolt órák száma Egy főre eső.
> aspnet_regiis -i 8 9 TIPP: Az „Alap” telepítés gyors, nem kérdez, de később korlátozhat.
A KÖVETKEZŐKBEN SZÁMOZOTT KÉRDÉSEKET VAGY KÉPEKET LÁT SZÁMOZOTT KÉPLETEKKEL. ÍRJA A SZÁMOZOTT KÉRDÉSRE ADOTT VÁLASZT, VAGY A SZÁMOZOTT KÉPLET NEVÉT A VÁLASZÍV.
A TÁRSADALMI JÓL- LÉT KÉRDÉSEINEK ÖSSZEHASONLÍTÁSA EGYES SZOLGÁLTATÓ SZEKTOROKBAN Készítette: Folmegné Czirák Julianna
1 Az igazság ideát van? Montskó Éva, mtv. 2 Célcsoport Az alábbi célcsoportokra vonatkozóan mutatjuk be az adatokat: 4-12 évesek,1.
A félévi tanulmányi munka bemutatása 2014/2015. Összeállította: Kovács Tibor.
Az ÉMGK tagvállalatainak szakképzési igényei Miskolc, június. 09. Dr. Barkóczi István – ÉMGK elnök.
Előadás másolata:

A DALÉKOK A KÉRÉS PRAGMATIKÁJÁHOZ A MAGYAR NYELVBEN EGY PACSÉRI KÉRDŐÍVES FELMÉRÉS ALAPJÁN

külső kontextuális tényezők (a beszédpartnerek közötti társadalmi távolság, hatalmi viszony) belső kontextuális tényezők (a kérés súlya)

K ÉRÉSSTRATÉGIÁK 1. Származtatott mód : a legközvetlenebb stratégia. A kérés illokúciós erejét a megnyilatkozás grammatikai módja, leginkább a felszólító mód határozza meg, de a főnévi igenév, és némely elliptikus mondatszerkezet is ide sorolható. (Pl. Ne tessék dohányozni! ) 2. Explicit performatívum : a beszélő szándékát explicit módon fejezi ki, az illokúciót megtestesítő igével, jelen esetben a kér a megfelelő performatív ige. ( Kérem a tollat. ) 3. Beágyazott performatívum : a kérés szándékát jelölő ige módosult formában jelenik meg, modális igével vagy a kell, akar segédigékkel. ( Elkérhetem? ) 4. Származtatott lokúció : az illokúciós szándék a lokúció jelentéséből bontható ki. (Pl. Engem is elvisz?). 5. Akaratkinyilvánítás : a beszélő azon szándékát fejezi ki, hogy végbemenjen a propozícióban kifejtett esemény. ( Szeretnék telefonálni a mobiloddal.)

6. Javaslattevő forma : Diplomatikus, hallgatóorientált forma. ( Mi lenne, ha rendet tennénk? ) 7. Előkészítő stratégia : Az elutasítás elkerülése céljából alkalmazzuk. Kipuhatolhatjuk a hallgató képességét ( El tudna vinni?), hajlandóságát ( Elvinne?) vagy érdeklődhetünk a megvalósítás lehetősége iránt ( lehetséges lenne, hogy… ). A magyar nyelvben azonban az engedélykérés is igen gyakorinak mondható. 8. Erős célzás : Többnyire az előfeltételek meglétére kérdezünk rá.( Van apród? ) 9. Gyenge célzás : A lokúció nem tartalmazza nyíltan a végrehajtandó aktust. A hallgatótól igen nagy erőbefektetést igényel ennek megfejtése. ( Jó sokan fürödhettek itt. → amelynek valódi értelme: ’Piszkos a fürdőszoba, takarítsd ki!’ )

számaztatott 2. perfor- matív. 3. beágy. perf 4. szárm. lokúció 5. akarat 6. javas- lat 7. konven- cionális 8. erős célzás 9. gyenge célzás vegyesnem tollkérés a 36, , ,66-3,33- b 33, , c 203, , mobilkölcs. a 23, ,66- b 23,33, , c 23,33--3,33--56,663, pénzváltás a 23, ,33-56,66--6,6- b c ,336,66 autó a 1013, , b 6,66103, ,33---6,66 c 13,353, dohányzás a 76,666,66---3, b 30203, ,33--13,3 c 16, , könyv a 40-13,336, ,66--- b 13,333,3313,33-3,33-506,66-3,336,66 c 3,336,66103,33--36, •táblázat. A diákok egyes szituációkban alkalmazott kérésstratégiái százalékban kimutatva:

1. szárm. mód 2. explicit perf. 3. beágy. perf. 4. szárm. lok. 5. akarat 6. javaslat 7. konven- cionális 8. erős célzás 9. gyenge célzás vegyesnem tollkérésa503,33-6,66--26,666,66- - b36,66103, ,333,33--- c30-103, ,33- - mobila23,333,33-6,66--66, b13,333,336, , c 3,3310-3,33-66,66---6,66 pénza26,663, ,66-3,33- b203, ,333,33-6,66- c3,336,663, ,66- autóa26,66-6, ,33-6,66- b103,336,663, ,66- c103,336, ,333,33-203,33 dohányzása56, ,3316,6613,33--- b6,6633, c- 33, , könyva403, ,33-3,33- b33,336,663, ,3316,66-3,33- c 103,33 6,66-53, •táblázat. A felnőttek kérésstratégiái százalékban kimutatva:

szituációksima imperativus légy/legyen szíves + felsz. légy/legyen szíves + fn.in. légy/legyen szíves +egyéb Toll. a18,1881,81-- b c--100 Mobil. a42,8528,5714,28 b-42,85 14,28 c--85,7114,28 Aprópénz. a57,1442,85-- b--66,6633,33 c-16,6683,33- Autó. a3,33--66,66 b-50- c Dohányzás. a30,4352,174,3413,04 b-22,2255,5522,22 c Könyv. a2558,33-16,66 b c-100- •táblázat. Az 1. stratégia alkategóriái szituációk szerint a diák adatközlőknél

szituációksima imperativus légy/legyen szíves + felsz. légy/legyen szíves + fn.in. légy/legyen szíves +egyéb Toll. a28,5757,14-14,28 b-36,36 27,27 c-12,537,550 Mobil. a71,4214,28- b c Aprópénz. a2537,512,525 b-33,3316,6650 c---- Autó. a7512,5- b33,3366,66-- c33,3366,66-- Dohányzás. a47,0552,947,69- b-50- c---- Könyv. a36,3654,549,09- b33,3366,66-- c •táblázat. Az 1. stratégia alkategóriái szituációk szerint a felnőtt adatközlőknél

szituációkképességhajlandóságengedélylehetőséghajlandóság tudna+ fn.intud + fn.in. adna? elvinne? …hatnék…hatok lehetséges lenne, hogy… lenne szíves+ fn.in. 1a-11,1144,4422,22-- 1b17,64-11,7629,41 -11,76 1c a8,3316,6633,3341, b18,18-9,0959,099,09-4,54 2c17,64-11,7652,9417,64-- 3a35,2911,7652, b c52,384,7623, ,04 4a506,2543, b50-27,27-13,63-9,09 4c19,04-57,1419,04--4,76 5a b16, ,66 5c a b13,336,6653,3326, c18,18-27,2736,3618,18-- •táblázat. A 7. stratégia alkategóriái szituációk szerint százalékban kimutatva a diák adatközlőknél:

szituációkképességhajlandóságengedélylehetőséghajlandóság tudna+ fn.intud+ fn.in.adna? elvinne?…hatnék…hatok lehetséges lenne, hogy… lenne szíves+ fn.in. Toll. a--2562,5--12,5 b21,42 35,7114,28-7,14 c13, ,620-- Mobil. a b c Aprópénz.a53,33-46, b73,68-26, c42, ,63 Autó. a33,336,6653,33-6,66-- b38,09-47,614,76--9,52 c37,5-43, ,75 Dohányzás.a b22,22-55,55--22,22- c Könyv. a83,33-8, b c43,75-6,2537,512,5-- •táblázat. A 7. stratégia alkategóriái szituációk szerint százalékban kimutatva a felnőtt adatközlőknél: