a szociometria alkalmazásában

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tamás Kincső, OSZK, Analitikus Feldolgozó Osztály, osztályvezető A részdokumentumok szolgáltatása az ELDORADO-ban ELDORADO konferencia a partnerkönyvtárakkal.
Advertisements


Elemi algoritmusok Páll Boglárka.
Kamarai prezentáció sablon
ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÓ PROGRAMOK HATÁSVIZSGÁLATA
A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
VEZETÉKNÉV KERESZTNÉV | A KOM-PASSZ program ismertetése „KOM-PASSZ” pályaválasztást segítő program GEBAUER FERENC MFPI, március 7.
Témavezető tanár: Kerekes Noémi Készítette: Somogyi Ildikó
Közérdekű munka büntetés Dr. Hatvani Erzsébet főigazgató Igazságügyi Hivatal december 12.
Erőállóképesség mérése Találjanak teszteket az irodalomban
MATEMATIKA Év eleji felmérés 3. évfolyam
Humánkineziológia szak
Mellár János 5. óra Március 12. v
a szülői elégedettségmérés legfontosabb eredményeiről
ISKOLÁK Az iskolai oktatásban 48 olyan intézmény vesz részt, ahol a komi- permják nyelvet anyanyelvként lehet tanulni. Ez 38,1%-a az iskolák összes számának.
6) 7) 8) 9) 10) Mennyi az x, y és z értéke? 11) 12) 13) 14) 15)
Matematika - 5. évfolyam © Kačmárová Fordította: Balogh Szilveszter.
Az új történelem érettségiről és eredményeiről augusztus Kaposi József.
Utófeszített vasbeton lemez statikai számítása Részletes számítás
A tételek eljuttatása az iskolákba
Az osztályterem pedagógiája
Környezettechnika A 13. C osztály részére 2011/2012.
2010 október 2651 kp. Vizsga 2. feladata
Fodrostollú magyar lúd
VÁLOGATÁS ISKOLÁNK ÉLETÉBŐL KÉPEKBEN.
TÓPARTI GIMNÁZIUM ÉS MŰVÉSZETI SZAKKÖZÉPISKOLA A évi ORSZÁGOS KOMPETENCIAMÉRÉS eredményei A felmérés időpontja: május 29.
Aszociációs kolloidok, micellaképződés
Védőgázas hegesztések
1. IS2PRI2 02/96 B.Könyv SIKER A KÖNYVELÉSHEZ. 2. IS2PRI2 02/96 Mi a B.Könyv KönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDevizaKönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDeviza.
Szerkezeti elemek teherbírásvizsgálata összetett terhelés esetén:
Szociometria – régi módszer új „köntösben”
Az építőipar fejlődése és válsága Dél-Dunántúlon.
Sárgarépa piaca hasonlóságelemzéssel Gazdaság- és Társadalomtudományi kar Gazdasági és vidékfejlesztési agrármérnök I. évfolyam Fekete AlexanderKozma Richárd.
A szociálpszichológia módszerei
NOVÁK TAMÁS Nemzetközi Gazdaságtan
DRAGON BALL GT dbzgtlink féle változat! Illesztett, ráégetett, sárga felirattal! Japan és Angol Navigáláshoz használd a bal oldali léptető elemeket ! Verzio.
SZAKDOLGOZAT CÍME szakdolgozat
Chrappán Magdolna DE BTK Neveléstudományok Intézete.
szakmérnök hallgatók számára
A évi demográfiai adatok értékelése
A évi demográfiai adatok értékelése
A kutatás-fejlesztési tevékenység évi adatai Kiemelt fontosságú diák a 143. diás ppt-s bemutatóból: 2-3, 5,7,20,21,24,42,44,54,55,57-58,60,62,65-66,71-72,73-74,87-89,91-94,95-98, ,,119-
Kalkuláció 13. feladat TK 69. oldal.
Logikai szita Pomothy Judit 9. B.
Logikai szita Izsó Tímea 9.B.
LENDÜLETBEN AZ ORSZÁG A Magyar Köztársaság kormánya.
2007. május 22. Debrecen Digitalizálás és elektronikus hozzáférés 1 DEA: a Debreceni Egyetem elektronikus Archívuma Karácsony Gyöngyi DE Egyetemi és Nemzeti.
Matematika - 5. évfolyam © Kačmárová Fordította: Balogh Szilveszter.
PEDAGÓGIAI KÍSÉRLET KOOPERATÍV MÓDSZEREK ALAKAMAZÁSA II. OSZTÁLYBAN A MATEMATIKA TANÍTÁSÁBAN ARI LÁSZLÓ II. év- távoktatás.
A Jókai Mór Református Általános Iskola és AMI Miskolc 4. évfolyamos tanulóinak a 2011-es Országos Kompetenciamérésen elért eredményei Készítette: Bánné.
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
Nyugat-magyarországi Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar
2006. Peer-to-Peer (P2P) hálózatok Távközlési és Médiainformatikai Tanszék.
Tanulói utánkövetés 2009/2010. A 2009/2010-es tanévben iskolánkban 210 tanuló végzett. 77 fő a szakközépiskola valamelyik tagozatán 133 fő szakmát szerzett.
Adalékok a magyar tizenévesek vallásosságáról a rendszerváltás után Csákó Mihály CSc egyetemi docens WJLF Pedagógiai Tanszék.
Nyitott Kapuk 2010 Beiskolázási kérdőívek értékelése.
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
„KOM-PASSZ” pályaválasztást segítő program
Alsó tagozat Demény Gabriella igh
Tanulói elégedettségvizsgálat ismertetése HJK
TÁRSADALOMSTATISZTIKA Sztochasztikus kapcsolatok II.
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
Kvantitatív módszerek
Tantárgygondozó szaktanácsadás
> aspnet_regiis -i 8 9 TIPP: Az „Alap” telepítés gyors, nem kérdez, de később korlátozhat.
A Dél-Alföld általános gazdasági helyzete és a mögötte meghúzódó EMBER
A KÖVETKEZŐKBEN SZÁMOZOTT KÉRDÉSEKET VAGY KÉPEKET LÁT SZÁMOZOTT KÉPLETEKKEL. ÍRJA A SZÁMOZOTT KÉRDÉSRE ADOTT VÁLASZT, VAGY A SZÁMOZOTT KÉPLET NEVÉT A VÁLASZÍV.
A TÁRSADALMI JÓL- LÉT KÉRDÉSEINEK ÖSSZEHASONLÍTÁSA EGYES SZOLGÁLTATÓ SZEKTOROKBAN Készítette: Folmegné Czirák Julianna
1 Az igazság ideát van? Montskó Éva, mtv. 2 Célcsoport Az alábbi célcsoportokra vonatkozóan mutatjuk be az adatokat: 4-12 évesek,1.
Előadás másolata:

a szociometria alkalmazásában VEZETÉKNÉV KERESZTNÉV | az előadás címe GEBAUER FERENC Új lehetőségek a szociometria alkalmazásában MFPI, Bp., 2010. február 11.

A projekt célja gyakorlati alkalmazás online adatbázis szolgáltatás GEBAUER FERENC | Új lehetőségek a szociometria alkalmazásában A projekt célja gyakorlati alkalmazás online adatbázis szolgáltatás kutatás népszerű- sítés ingyenes új standardok oktatás

Mérei Ferenc (1909 – 1986) J. L. Moreno (1889 – 1974) GEBAUER FERENC | Új lehetőségek a szociometria alkalmazásában J. L. Moreno (1889 – 1974) Mérei Ferenc (1909 – 1986)

a csoport – mint önálló entitás GEBAUER FERENC | Új lehetőségek a szociometria alkalmazásában A vizsgálat tárgya: a csoport – mint önálló entitás A vizsgálat eszköze: kérdőív – választások A vizsgálat közege: „a mikroszociológia jelenségvilága” (Mérei)

A vizsgálat célja („produkciófelülete”) GEBAUER FERENC | Új lehetőségek a szociometria alkalmazásában A vizsgálat célja („produkciófelülete”) A csoport kapcsolati struktúrája légköre hierarchiája, szereprendszere motivációs és értékviszonyai

Szociometriai kérdőív GEBAUER FERENC | Új lehetőségek a szociometria alkalmazásában Szociometriai kérdőív Kikkel vagy barátságban? Születésnapi bulidra kiket hívnál meg az osztályból? Az iskola befejezése után kikkel tartanád a kapcsolatot? Osztálykiránduláson kikkel utaznál egy vonatfülkében?  Rokonszenvi kérdések Ha volna egy titkod, kinek mondanád el? Nehéz helyzetben kitől várhatnál segítséget?  Bizalmi kérdések Egy műveltségi vetélkedőt ki tudna legügyesebben megszervezni? Kik a legjobb tanulók matematikából? Kik a legügyesebbek sportban?  Funkciókérdések (képességek, társas helyzet, magatartás → szerepek) Szubjektív kritériumok Objektív kritériumok

Szociometriai kérdőív GEBAUER FERENC | Új lehetőségek a szociometria alkalmazásában Szociometriai kérdőív Valós élethelyzet Életkori sajátosságok „Ellenszenvi kérdések” nincsenek (negatív szerepek lehetnek) Kérdések tartalma igény szerinti Terjedelme: 3-4 – 20-25 kérdés (kevert sorrendben)

Alkalmazás kritériumai GEBAUER FERENC | Új lehetőségek a szociometria alkalmazásában Alkalmazás kritériumai 9 éves kor fölött Állandó összetételű csoport Teljes létszám Etikai szempontok (titoktartás!)

A felvétel módja Instrukció választások száma nevek! GEBAUER FERENC | Új lehetőségek a szociometria alkalmazásában A felvétel módja Instrukció választások száma nevek! Optimális magatartás Kitöltési idő

A kiértékelés módja Adatfájl letöltése (www.fppti.hu/szociometria) GEBAUER FERENC | Új lehetőségek a szociometria alkalmazásában A kiértékelés módja Adatfájl letöltése (www.fppti.hu/szociometria) Adatok begépelése (Excel) Adatok elküldése (szociometria@fppti.hu) Eredmények vissza (e-mail, pdf) Szociogram elkészítése (ppt) Elemzés, értelmezés Segédlet: Mérei Ferenc: Közösségek rejtett hálózata (több kiadás) Osiris, Budapest, 1998.

GEBAUER FERENC | Új lehetőségek a szociometria alkalmazásában Adatbevitel – kérdőív

Adatbevitel – vizsgálati adatok GEBAUER FERENC | Új lehetőségek a szociometria alkalmazásában Adatbevitel – vizsgálati adatok

Adatbevitel - választások GEBAUER FERENC | Új lehetőségek a szociometria alkalmazásában Adatbevitel - választások

Eredmények - mutatók GEBAUER FERENC | Új lehetőségek a szociometria alkalmazásában

Eredmények – kölcsönös választások GEBAUER FERENC | Új lehetőségek a szociometria alkalmazásában

GEBAUER FERENC | Új lehetőségek a szociometria alkalmazásában

GEBAUER FERENC | Új lehetőségek a szociometria alkalmazásában Eredmények - szerepek

Eredmények – értékek és motivációs háttér GEBAUER FERENC | Új lehetőségek a szociometria alkalmazásában Eredmények – értékek és motivációs háttér

ű tan.-,mag.- mod.+, fiúk+, J1-, J2+ GEBAUER FERENC | Új lehetőségek a szociometria alkalmazásában ű tan.-,mag.- mod.+, fiúk+, J1-, J2+

GEBAUER FERENC | Új lehetőségek a szociometria alkalmazásában

Mutatók 1. Strukturális mutatók 2. Csoportlégkör mutató GEBAUER FERENC | Új lehetőségek a szociometria alkalmazásában Mutatók 1. Strukturális mutatók 5–6. oszt. 7–8. oszt. 9–10. oszt. 11–12. oszt. Ált. isk. Középisk. Egész minta 1.1. Kohéziós mutatók:   N=63 N=86 N=104 N=88 N=149 N=192 N=341 Kölcsönösségi index (%) 86 – 93 83 – 95 88 – 95 84 – 94 86 – 95 Sűrűségi mutató 0,9 – 1,3 1 – 1,3 1 – 1,4 Kohéziós index (%) 8 – 11 9 – 13 7 – 10 8 – 12 7 – 11 Viszonzott kapcsolatok mutatója (%) 47 – 56 48 – 59 50 – 59 52 – 62 48 – 57 51 – 60 49 – 59 1.2. Társas helyzetek arányítása: N=19 N=28 N=38 N=31 N=47 N=69 N=118 Magányos (%) 8 – 15 4 – 12 5 – 11 6 – 13 6 – 12 Párban (%) 3 – 10 2 – 10 2 – 9 3 – 12 3 – 11 Láncban (%) 31 – 45 22 – 36 29 – 45 22 – 37 25 – 40 26 – 41 Háromszögben (%) 37 – 51 49 – 65 41 – 57 46 – 60 44 – 60 43 – 58 43 – 59 2. Csoportlégkör mutató N=73 N=107 N=134 N=180 N=241 N=421 Rokonszenv eloszlási mutató 2,7 – 3,4 2,7 – 3,1 2,4 – 3,4 2,5 – 3,3 2,6 – 3,3 Funkcióválasztás eloszlási mutató 3,9 – 5,8 4,3 – 6,9 4,5 – 7,2 4,6 – 7 4,1 – 6,5 4,5 – 7,1 3. Tagolódási mutatók 3.1 Tagolódási sor: Pozitív elsőrendű jelentőség (%) 9 – 16 6 – 16 6 – 15 7 – 16 Pozitív másodrendű jelentőség (%) 4 – 14 3 – 16 4 – 15 5 – 17 4 – 16 Nem jelentős (%) 57 – 74 60 – 75 59 – 74 58 – 74 59 – 75 Negatív másodrendű jelentőség (%) 2 – 7 2 – 6 Negatív elsőrendű jelentőség (%) 3 – 14 5 – 13 5 – 14 3.2. Jelentőségindex (%) 26 – 43 26 – 42 25 – 41 3.3. Kizárási mutató: Pozitív jelentőségűek (%) 19 – 23 18 – 23 Negatív jelentőségűek (%) 10 – 17 9 – 15 10 – 16 3.4. Széli helyzet mutató: Elsődleges jelentőségűek (%) 18 – 24 16 – 23 17 – 23 17 – 24 Másodlagos jelentőségűek (%) 28 – 41 28 – 43 30 – 43 29 – 44 28 – 42 29 – 43 3.5. Szerepindex: Szűkített szerepindex (%) 34 – 44 33 – 43 36 – 46 35 – 46 33 – 44 35 – 45 Globális szerepindex (%) 36 – 47 39 – 49 38 – 49 38 – 48 3.6. Választási repertoár (%) 50 – 63 55 – 69 50 – 62 54 – 66 53 – 67 52 – 64 52 – 65 3.7. Differenciálódási mutató: Jelentős, szerep nélkül (%) 6 – 11 7 – 12 Jelentős, szerepe van (%) 2 – 4 2 – 3 Nem jelentős, szerepe van (%) Nem jelentős, szerepe nincs (%) 20 – 31 20 – 33 22 – 33 19 – 32 20 – 32 21 – 32

A vizsgálat lebonyolításának lépései GEBAUER FERENC | Új lehetőségek a szociometria alkalmazásában A vizsgálat lebonyolításának lépései Kérdőív (www.fppti.hu) opcionális átszerkesztés 2. Vizsgálat 3. Adatbevitel Excel (.xls) 4. Adatok elküldése szociometria@fppti.hu (csatolt file) 5. Eredmények vissza 4 oldal, (pdf, Acrobat Reader) 6. Szociogram elkészítése segédlet (ppt, Powerpoint) 7. Elemzés, értelmezés Mérei Ferenc: Közösségek rejtett hálózata (több kiadás, Bp., Osiris, 1998)

Köszönöm a figyelmet! www.fppti.hu/szociometria szociometria@fppti.hu VEZETÉKNÉV KERESZTNÉV | az előadás címe www.fppti.hu/szociometria szociometria@fppti.hu Köszönöm a figyelmet! gebauer@fppti.hu